Dayton RSS390HF 65L + LT

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

-Jasper-

Dayton RSS390HF 65L + LT

Berichtdoor -Jasper- » vr 31 jul 2009, 16:50

Na lang wachten op BMM heb ik dan eindelijk een Dayton RSS390HF ontvangen. Wat een monster :shock:
Het idee is om deze in een 65L netto gesloten behuizing te zetten en elektronisch te corrigeren met een LT. De sub wordt downfiring met als buitenmaat: 45x45x60.6 (l,b,h) volledig uit 22mm MDF. Als bracing gebruik ik een driedimensionaal kruis in het midden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Houtpakket laten zagen bij de bouwmarkt, met hun nieuwe zaagmachine kunnen ze lekker nauwkeurig werken. Jammer dat ze dan 19.2cm aanzien voor 19.0cm en een deel van de bracing niet meer past. Dan maar zelf de zaagtafel naar buiten gesleept en wat stukken opnieuw gezaagd.
Afbeelding
Al wat gaten gezaagd en rondingen aangebracht.
Afbeelding
Direct al een vraag aan de experts! Het bovenste en onderste compartiment zijn verbonden door 4 gaten met een diameter van 15,2cm. Dat geeft samen een oppervlak van 725 cm^2. De Dayton heeft een conus oppervlak van 830 cm^2. Gaat dit problemen opleveren voor de luchtstroom tussen het bovenste en onderste compartiment? Nog een plaatje ter verduidelijking:
Afbeelding

arjank

Berichtdoor arjank » vr 31 jul 2009, 17:01

Wordt een lekker subje :D
Ik hoop alleen voor je dat de woofer niet gaat "uithangen" als ie een tijdje op zijn kop hangt.
Voor LT zijn deze exemplaren zeker geschikt.
Veel succes!
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor german » za 01 aug 2009, 10:00

arjank schreef:Wordt een lekker subje :D
Ik hoop alleen voor je dat de woofer niet gaat "uithangen" als ie een tijdje op zijn kop hangt.
Voor LT zijn deze exemplaren zeker geschikt.
Veel succes!

Ik wil na de vakantie ook iets dergelijks gaan bouwen en zit ook aan downfiring te denken. Ik wist niet dat dat een probleem voor de woofer zou kunnen zijn. Zijn er ook woofers die hiervoor beter geschikt zijn dan andere? Ik zar zelf aan een Peerless XLS 12 te denken.

Jasper, ik ga jou project met belangstelling volgen.

fluppie

Berichtdoor fluppie » za 01 aug 2009, 12:24

Schaamteloze reclame: viewtopic.php?t=8879&highlight= ( kan je misschien wat ideeën opdoen ? )

Ik heb 50x50x50 als eerste buitenmaat in 18mm, maar hier komt nog een 2e laag 18mm rond ( moet eerst iemand vinden die uitstekend in verstek kan zagen & resopal houtlaminaat kan lijmen op mdf plaat )

Ik zou persoonlijk 1.5x Sd aanhouden.

Denk je dat 68L genoeg zal zijn ? Ik quote Bukem even:

Mijn bevinding was dat 60 net te klein is met correctie en dat je het beste tussen 80 en 100 kan zitten. Ik heb enkel mono met eentje gespeeld en daar kwam al de nodige druk van af.
Punt was dat mijn vrouw twee 100L kasten niet zag zitten. Je wilt namelijk niet te veel corrigeren omdat dat ten koste gaat van xmax en vervorming.
Ik denk wel dat je echt een correctie moet doorvoeren om een oordeel over de kwaliteit te kunnen vellen. Het is echt een hele goede woofer.
En nu alles afwerken !

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » za 01 aug 2009, 12:50

Ik had je topic al doorgelezen, je pakt het direct goed aan met twee stuks :D De 65L is inderdaad wel aardig het minimum maar we gaan het gewoon proberen.
Inmiddels heb ik de gaten in de bracing vergroot en nu is het oppervlak een beetje groter dan de Sd van de driver.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » do 06 aug 2009, 13:34

Er is weer wat gebeurd in de afgelopen dagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

EJH

Berichtdoor EJH » vr 07 aug 2009, 22:37

Dat ziet er goed uit. =D>
da zedde gij ja !

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » za 08 aug 2009, 8:59

En we hebben weer niet stil gezeten de afgelopen dagen :D
De kist is nu helemaal in elkaar gelijmd en klaar voor wat eerste testjes.
En print van de Linkwitz Transform is inmiddels ook ontworpen en geëtst.
Deze print wordt bij de huidige versterker ingebouwd, een PA300 van Elektuur.
Na het aansluiten van het geheel dan eindelijk eens luisteren.
Hmm dat valt vies tegen :( . Het leek wel of ik nog steeds naar mijn oude Raveland AXX1010 zat te luisteren. Behoorlijk "boemerig" zonder enige diepgang. Maar gelukkig na het veranderen van front naar downfiring en de kast gevuld te hebben met wol en een middagje laten spelen is het stukken beter geworden!! Ben er tot nu toe een middagje mee aan het testen geweest dus met het eindoordeel wacht ik nog even. Ik ga nog even wat experimenteren met wol, plaatsing en LT.

De afwerking is nog een dilemma, verven is uiteraard het meest toegepast maar daar zie ik wat tegenop met al die MDF randen. Bekleden met schuim en een mooi stofje lijkt me ook wel wat. Direct praktisch als bijzettafeltje. En de laatste optie fineren, nog niet eerder gedaan maar de resultaten die ik hier voorbij zie komen zijn wel erg chique. Maar daar hangt ook vast een prijskaartje aan. Ik heb geen idee wat een stuk fineer kost, kan iemand mij een schatting geven?

german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor german » za 08 aug 2009, 10:03

Ik heb onlangs eens bij m'n broertje geinformeerd die bij een bouwmaterialen groothandel werkt. Daar moest ik ca. 90 euro betalen voor teakfineer met een oppervlakte van ruim 2,5m2. Daar kun je dus wel even mee vooruit. Alleen konden ze geen kleinere oppervlakken leveren.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » za 08 aug 2009, 17:33

Dat zijn wel serieuze prijzen, het resultaat is er dan ook wel naar maar voor mij net te duur om er aan te beginnen. Daarom heb ik maar besloten om de sub te bekleden.

Vandaag verder gegaan met het vinden van de juiste afstemming. Ik was niet echt tevreden met zoals hij gisteren speelde. Vervorming kwam er al snel in bij hoger volume en de controle leek ook ver te zoeken.
Daarom heb ik het een en ander aangepast. Als eerste de kist volgepropt met wol om wat volume winst te creëren. Vervolgens de Q van 0.6 verhoogt naar 0,7 en het -3dB punt is een paar hertz omhoog geschoven. Resulteerde in een veel lagere DC gain (9,5-->5,3). Tijdens de eerste luistertest kwam ik er al snel achter dat het de moeite zeker waard is geweest. Op het gehoor weinig diepgang ingeleverd plus dat het beter klinkt nu. De woofer slaat minder uit en integreert nu mooi bij de HATT`s. De eerdere zeer goed hoorbare vervorming op hoger volume is nu weg en het klinkt een stuk strakker :D

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 10 aug 2009, 14:20

Hoi,

Fineer is er in veel soorten. De Arnhemse fijnhouthandel wordt vaak genoemd als adres voor fineer, prijslijst >>>:
http://www.af.nl/voorraad/fineer/

german

Berichtdoor german » ma 10 aug 2009, 14:55

Was m'n broertje omgerekend toch voordeliger met teak :lol:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 10 aug 2009, 15:09

Dat boemerige zie ik bij veel woofers gebeuren. Bij mijn eminence lab12 had het een week nodig voorat het wat minder werd..... Is nu (volstrekt niet meer aanwezig.

jan

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » ma 10 aug 2009, 15:26

Ah een prijslijst is wel handig! De oppervlakte van de kist is 1,5m^2, dat valt op zich wel mee voor een prijs van 25-30E/m^2. Alleen heb je natuurlijk meer nodig omdat je stukken overhoud. Ik denk dat ik maar begin met fineren met een kleiner projectje. Dat is niet zo snel prijzig als het fout afloopt.

@ Wowly, ik denk dat ik met hetzelfde probleem kamp. Naar mijn idee begint het wat losser te komen allemaal. Maar het gehoor is nu niet echt het beste meetinstrument :wink: Ik laat hem nog even wat langer inspelen voordat ik weer van alles ga aanpassen.

Terug naar “Oude Showcases”