Beste kleine full range driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Fuzzbass

Beste kleine full range driver

Berichtdoor Fuzzbass » za 25 jul 2009, 0:37

Ben op zoek naar een onopvallend satelliet drivertje, maximaal 3", dat het hele gebied van 100 Hz tot 15-20 kHz kan weergeven, evt. met twee drivers per kanaal. Hiermee wil ik van die typische "melkpakjes" bouwen, die aangevuld gaan worden met een strakke actieve sub.

Kom niet aanzetten met "pak toch een echte tweeter", het gaat hier bewust om puur full range uit 1 driver. Magnetische afscherming is niet van belang.

Tot dusver ben ik de volgende tegen gekomen, die qua spec best een goede indruk maken:

Monacor SPX-30TB
Fountek FR88
Peerless 830987
Fountek FR88EX
Fountek FE87

Mindere opties:

HiVi M3N (niet echt full range)
Monacor SPH-75 (niet echt full range)
Monacor SPX-31TB (eigenlijk te opzichtig)

Heeft iemand ervaring met één van deze drivers of andere aanraders in de prijsklasse rond de 25 euro?
| Fotografie: Fuzzphoto | Elektronica: Fuzzcraft |

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 25 jul 2009, 0:41

Peerless breedbanders zijn ook erg fraai.

Waarom wil je eigenlijk geen tweetertje er bij hebben?

Een combinatie met een Peerless breedbander en Dayton tweetertje is nmlk echt heel erg goed en eingelijk walgelijk goedkoop.

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » za 25 jul 2009, 1:07

Geen tweeter. a) omdat ik dit gewoon eens wil proberen, b) om het simpel te houden zo zonder crossover, en c) alle speakers die ik gebouwd heb (kan aan mij liggen dus) klinken wat onduidelijk in het overnamegebied.

Ik heb trouwens een Peerless in m'n lijstje staan.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 25 jul 2009, 1:17

a: Is een goed punt, fijn alles eens proberen :)
b: Het crossover kan heel erg simpel met deze driver
c: Dan doe je toch iets verkeerds :wink: :lol:

Ik bedoelde eigenlijk meer de breedbanders van Peerless, er zijn nmlk meerdere types.

Wat trouwens ook een bere goede breedbander is, is de Vifa TC9FD-18-08.
Deze is een tijdje geleden getest in Hobby Hifi en de vervorming etc was bijzonder laag voor zo'n kleine breedbander. Daarnaast is hij ook nog eens spot goekoop.

dre

Berichtdoor dre » za 25 jul 2009, 7:15

markaudio alapir 10 8)

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor amanda » za 25 jul 2009, 8:06

De visaton frs8m is ook een super driver vindt ik, zeker voor het geld!
En kan in een kleine behuizing, rond de 2L br of 0,8L gesloten

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » za 25 jul 2009, 9:29

Mijn muziek op "Rate Your Music"......(klikkerdeklik)
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » za 25 jul 2009, 9:36

Waarom niet een Jordan of Bandor ? Kost wat meer, maar is erg goed !
Mijn promotie voor 's-Gravendeel : https://vimeo.com/user60024472

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 jul 2009, 12:35

dre schreef:markaudio alapir 10 8)
die is "iets" groter dan 3" 8) maar de Alpair6 zou dan een prima kandidaat zijn, ware het niet dat er nog een opmerking over prijsklasse 25 euri bij staat... :roll:

klassiekers:
- Visaton FRS8
- Tangband W3-871

andere optie:
- Omnes Audio BB3.01

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Beste kleine full range driver

Berichtdoor Marp » za 25 jul 2009, 13:12

Afgaande op bevindingen van anderen, ondermeer hier, mag
een SPH-30X eigenlijk niet aan het rijtje ontbreken.

Tenzij je deze ook wat te opzichtig vindt...

Afbeelding

De door Henkjan genoemde Alpairs deden het trouwens erg goed op
de luisterdag in Breda. I.c.m. een buizenversterker werd een dermate
strak, gedefineerd en helder geluid weggezet dat ik (als niet-breedbander
liefhebber) zelfs heb overwogen om een setje aan te schaffen. :roll:

Jammer dat ze prijziger zijn, maar als het wat meer mag kosten...
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 jul 2009, 14:19

Marp schreef:..... deden het trouwens erg goed op
de luisterdag in Breda. I.c.m. een buizenversterker werd een dermate
strak, gedefineerd en helder geluid weggezet dat ik (als niet-breedbander
liefhebber) zelfs heb overwogen om een setje aan te schaffen. :roll:

Jammer dat ze prijziger zijn, maar als het wat meer mag kosten...
bedoel je soms deze:
Afbeelding
die zijn met de CHR70, en zitten qua prijs al een stuk meer in de buurt van de €25/stuk (maar nog altijd 50% er boven, vandaar dat ik ze niet genoemd had in t lijstje) ook zijn ze eerder 4" dan 3"

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 25 jul 2009, 15:00

Daar haalde ik inderdaad wat types door elkaar.

Ps: zojuist stuit ik op Fountek's FR88EX met neodymium magneet. Zaphaudio klinkt er behoorlijk positief over, en met een prijsje van € 23.47 valt deze 3"driver volledig binnen het budget. Een filtertje lijkt overigens wel noodzakelijk.

Zaphaudio schreef:This is without a doubt the highest performing 3" I've come across, at least on a few fronts. The motor is an underhung neodymium design and the cone is thin (and fragile) formed aluminum. The only negative is a slightly ragged top end that may take some filter work if used full range, but I'd generally recommend a cheap and small neo tweeter placed close and crossed over high. There's a lot on the positive side, like high sensitivity, a clean low end and smooth midrange response.

Tested June 2009

Afbeelding

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » za 25 jul 2009, 18:22

Fantastisch, mensen! Wat een reacties. Ik ga alle genoemde types eens uitgebreid bekijken.

Een driver van 50 euro wil ook best overwegen, als deze in z'n eentje het werk kan doen. Die dus gevoelig is en stevig belastbaar.

De opmerking van Zaph over de FR88EX had ik ook al gelezen, dat is precies waarom hij in m'n lijstje staat. Hij is opzichtig, maar als het werkelijk zo'n goed drivertje is, dan kan ik er wel wat doek voor spannen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 25 jul 2009, 18:53

Fuzzbass schreef:De opmerking van Zaph over de FR88EX had ik ook al gelezen, dat is precies waarom hij in m'n lijstje staat.

:oops: Sterk spul hè, dat verblindende zonlicht vandaag... 8)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 jul 2009, 20:26

Fuzzbass schreef:Een driver van 50 euro wil ook best overwegen, als deze in z'n eentje het werk kan doen. Die dus gevoelig is en stevig belastbaar.
dan hoort de Markaudio CHR-70 dus zeker op je lijstje

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » za 25 jul 2009, 21:58

Ja, qua prijs en kwaliteit wel, maar hij is wel groter dan de gemiddelde 4"er met z'n 12,4 cm. Behalve dat een zeer indrukwekkend speakertje.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 25 jul 2009, 22:37

De Vifa fullrange waar ik het over had heeft trouwens ook een fijne 3mm xmax (en is maar 15 euro)

Qua meting veel beter dan menig duur breedbandertje.

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » zo 26 jul 2009, 11:46

Inderdaad, ik zie het. Dat hij ook goedkoop is zal te maken hebben met de populariteit bij OEM's, zoals Vifa zelf al zegt op de produktpagina.

En hij ziet er ook niet super high tech uit. Ik wil dat ze zo min mogelijk in het oog springen. Dat is ook precies de reden dat het "melkpakjes" moeten zijn. Aldus de wensen van mijn vriendin. Goed en stevig geluid, klein en onopvallend.

Edit: jammer genoeg heeft ie een relatief grote kast nodig. BR gaat al helemaal niet met een Q van 0,72. Group delay schiet alle kanten op. Gesloten minimaal een liter of 3

Ivo

Berichtdoor Ivo » zo 26 jul 2009, 23:10

Ik ben nog steeds helemaal wild van die Monacor SPH-30X. In gesloten kast van ~0,8 liter, met een brede baffle om de bafflestep naar 300Hz te verschuiven. Beetje naar buiten gedraaid, off-axis is de frequentiekarakteristiek dan behoorlijk mooi. Ik gebruik ze boven op Klipsch LaScala's met niet-originele woofers, een soort FAST systeem dat nogal uit balans is. :twisted: Je mist wat druk in het lage midden. Het fullrangegedeelte van dit FAST systeem is dan ongefilterd, dus kan ook niet zo hard en heeft wat vervorming door het laag. Dat geeft niet, dit is een typisch verhaal van sport om sport, ik wilde een goede frequentiekarakteristiek zonder te filteren en met wat peinswerk is het gelukt. Voor belastbaarheid en smetteloze grafiekjes moet je andere methodes gebruiken. :wink: Het geluid is wat nerveus misschien, het blijft een klein drivertje dat groot geluid wil maken.

Ik gebruik nu de Omnes L8 in een open baffle, boven op de LaScala's (grote 20cm driver). Dat is duidelijk wel meer in verhouding. Geen dynamische gaten in de klank. Ik ben nog niet uitgeëxperimenteerd met de L8 (open baffle ombouwen tot lekke kast), maar weet inmiddels wel dat het afstraalgedrag in het hoog niet mijn ding is (te weinig, te veel gebundeld, wel beschaafd en vriendelijk). Wel hele mooie driver, maar veel te groot voor wat je wil. Kleinere drivers doen dat beter. Mijn persoonlijke smaak is oplopend hoog en dan off-axis luisteren (driver niet recht op je hoofd gericht) om de balans te herstellen.

Misschien nog een interessante suggestie: de Veravox 3. Helaas, of gelukkig, kreeg Cantare de produktie op een gegeven moment niet meer rond, maar levert Omnes hem nu als BB 3.AL. Dit is echt een waanzinnige breedbander en volgens mij ook heel vriendelijk in het gebruik. Onder de naam Veravox stond er een test van in de Hobby Hifi. Ik heb hem eens gehoord in deze wandhangende TL: http://www.cornu.de/audio/tmlspir.html. Echt ongelovelijk. Dat was echt helemaal schoon, helder, ongekleurd. En mooie schaal en dynamiek. In deze TML, afgestemd op 50Hz, zat het ding wel bij niveau achtergrondmuziekje aan de grens. Dat was waanzinnig mooi, maar uiteindelijk onbevredigend. Goed materiaal voor een sub/sat of FAST dus.

Verder vond ik in Breda de kleine Alpairs mooi klinken, bij het mooiste dat ik gehoord heb die dag. De Line Arrays van Amanda met Visaton FRS8M vond ik ook heel mooi, maar dat is een beetje lastig vergelijken met jouw voorgenomen melkpakjes. :lol:
We want to be happy, bold and free

richard

Berichtdoor richard » ma 27 jul 2009, 23:10

Fuzzbass schreef:Ik wil dat ze zo min mogelijk in het oog springen. Dat is ook precies de reden dat het "melkpakjes" moeten zijn. Aldus de wensen van mijn vriendin. Goed en stevig geluid...

Tja, van 3" breedbandertjes moet je niet te veel aan stevigheid verwachten. Als je het bouwt in navolging van een Bose Acoustimass systeem kun je verwachten dat het ook zal klinken als een Bose Acoustimass systeem. Goed mogelijk dat de hier genoemde breedbandertjes iets beter presteren dan het Bose spul, maar bij Bose mis je toch erg veel body en klankkleur in het lage midden en dat kun je met dergelijke breedbandertjes met subwoofer ook wel verwachten.

Ik denk dat je met dit formaat breedbander moet rekenen met zo'n 250 Hz als onderste frequentie met een beetje stevig SPL. Een subwoofer die het laag tot deze frequentie weergeeft is te lokaliseren en zal dan in de buurt van de satelliet moeten staan, voor stereo heb je dan twee subwoofers nodig die dicht in de buurt van de 'melkpakjes' moeten staan. Het zal dan waarschijnlijk meer in het oog springen dan gewenst, waarschijnlijk is een conventioneel tweewegmonitor dan minder in het oog springend.
Laatst gewijzigd door richard op ma 27 jul 2009, 23:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 27 jul 2009, 23:13

Die Monacor kevlartjes stond trouwens volgens mij laatst in een HH en deze maand weer.
Ik vond ze eigenlijk bizar...... slecht, qua SPL en THD. (mooi maanlandschap).

Maargoed wie weet vind je ze wel helemaal het einde klinken, dat kan.

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » di 28 jul 2009, 0:11

Tja, ik neig op dit moment toch heel erg naar die Monacor SPH-30X. Op papier lijken het erg capabele drivertjes. 1,7 liter basreflex getuned op 92 Hz en de f3 ligt dan op 85 Hz. Kan ik eventueel de BR nog afdichten als dat met een toekomstige sub samen niet in balans wil komen. Even afwachten wat vrouwlief van de knalgele kevlartjes vindt. Anders doek ervoor.

Aan de andere kant, de Fountek FR88EX doet ook het heel leuk in 1,5 liter gesloten. Kan ik die eventueel weer in de zelfde kastjes overzetten, mochten de kevlartjes toch tegenvallen.

Qua gevraagde SPL moet het allemaal wel kunnen, er spelen nu 2 stuks W100S plus dometweeters. Dat gaat hard genoeg.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 28 jul 2009, 18:50

Hoi,

Ik heb mezelf net op 5 van die Vifa TC9FD18-08's getrakteerd. Zelfde idee: sub / sat systeem. Ze zijn nog onderweg uit de USA.

Je ontkomt niet aan trucjes om uit zulke mini speakertjes een fatsoenlijk mid/laag te halen. Ik was eerder een tijdje bezig met 10 cm bas & mid sattelietjes voor boven een ripole subwoofer met twee maal 30 cm woofers. Daar werkte een gesloten kast met voorcondensator voor de sattelieten erg goed. Je krijgt net wat meer druk en volume in de sattelietjes.

Winisd is het er kwa delay vast niet mee eens dat sattelieten met een hoog pass cap goed combineren met een ripole subwoofer. In mijn oren is het een handige truc om uit een klein kastje meer druk te krijgen. De toegenomen belastbaarheid is ook mooi meegenomen. 3 inchers in een gesloten kast met een Q van 0.50 zetten vindt Winisd wel leuk. Maar kan ik je afraden :wink:

Groet Roland

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 28 jul 2009, 20:32

Even helemaal off topic. Ik keek wat op die Cornu zijn site rond. Iets hierboven staat een link naar zijn spiral TL. En vondt dit verhaal op zijn site:
Das Inverkehrbringen von Elektrogeräten der Marke Cornu ist eine Straftat, auf die mehrjährige Haftstrafen stehen.
Dies gilt seit dem 1.4.2009, dem Datum der Garantieverweigerung durch die Stiftung Elektro-Altgeräte-Register.

Wir machen unsere Kunden darauf aufmerksam, daß Testkäufe versucht werden und Online-Auktionen überwacht werden.

Wir bieten ausschließlich Holzbausätze an.

Wir haben noch einen Restbestand an Lautsprecherchassis der Marke FOSTEX, die wir laut Stiftung Elektro-Altgeräte-Register weiterhin verkaufen dürfen. Diese Chassis werden nicht an Neukunden verkauft, sondern nur an Bestandskunden.

Mensch! Daar schrik ik wel van. What's next? Een lijst klasse A gebruikers? En dan elk jaar je vergunning verlengen?

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 31 jul 2009, 15:06

Daniel (van Cornu) is een goeie vent, maar ondernemen is niet zijn hoofdactiviteit. Aantrekkelijke overeenkomsten zijn ook dingen waar je gevoel voor moet hebben. Hij beheert ook zijn concept en produkt tot na aankoop. Hij heeft ook wat rare ervaringen met zakenpartners gehad, dus ik vermoed dat hij een en ander zo veel mogelijk in handen wil houden.

Ik raadde hem steeds aan om een kit op de markt te brengen, dusCNC-gefreesde baffle met spiraalgroef erin en een driver, om zo zijn omzet te vergroten en misschien wat meer de aandacht te trekken, maar hij vond dat hij met een kant en klaar produkt meer controle over uiteindelijk geleverde prestaties had.

Verder sluit ik niet uit dat hij met deze draken van handelsbeperkingen onder een gunstiger belastingtarief kan opereren. :wink:
We want to be happy, bold and free

Terug naar “Luidspreker Drivers”