Bouw complete 5.2 set: Cappuccino Elegance White (Afgerond!)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mr. X

Bouw complete 5.2 set: Cappuccino Elegance White (Afgerond!)

Berichtdoor Mr. X » di 30 jun 2009, 22:01

Hallo, in deze post ga ik de vorderingen van mijn vakantieproject bijhouden. Allereerst zal ik mij voorstellen aangezien ik nog niet zo lang op dit forum aangemeld ben.

Kort voorstellen
Ik heb mijzelf nog niet voorgesteld op het forum, maar ik ben de (tweeling)broer van Olaffel. Zelf ben ik vaak aanwezig bij de grotere projecten van Olaffel en Gobla.
Enige tijd geleden heb ik een kleinere variant gemaakt van de torens van Olaffel, namelijk de Cappuccino Elegance (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7151) en een Cappuccino Centro (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7154)

Aanleiding tot het grote project
Na de aanschaf van de twee RCF L15P200AK's van Amanda liep ik tegen het probleem aan dat deze niet te plaatsen zijn naast een televisie. Ik ging op zoek naar een oplossing en stuitte op een moderne betaalbare 50" projectietelevisie (Sony KF50SX100)Pioneer PDP 503MXE. Deze maakt het mogelijk om de woofers onder de televisie te plaatsen aangezien deze geen last heeft van de magnetische velden. Om deze mooi te positioneren is het nodig om een meubel te maken waar zowel woofers als audio in kan komen. Later in de beschrijving van het project kom ik daar op terug.

Het project
Om een passende '5.2' set te maken ben ik van plan om de volgende luidsprekers te bouwen:

2x Cappuccino Elegance V2 zuilen
De originele drivers zullen weer gebruikt worden. Dit zijn de Peerless SLS 213, Peerless SDS 134 en Seas 27TBF/G. De box krijgt een inhoud van ongeveer 51 liter en zal theoretisch het -3dB punt hebben bij 28 Hz

2x Actieve woofers (Naam nog verzinnen :))
De basis hiervan zijn de RCF L15P200AK luidsprekers. Het zullen actieve woofers worden met beide de Conrad Plateamp van 150 Watt. Theoretisch ligt het -3dB punt van deze PA woofers bij ongeveer 44 Hz. Dit is vrij hoog, maar het blijven natuurlijk PA Woofers. In de testopstelling gaven ze een mooie eerlijke strakke bass, zonder overdreven 'boosts' op bepaalde frequenties. Hiervoor heb ik ze dan ook aangeschaft. Het idee bestaat om voor de tweede voorplaat een ikea hoogglans deurtje te gebruiken, omdat deze mooi glad zijn, maar hier moet ik nog even over nadenken of dat inderdaad gedaan wordt.
Een aparte ruimte voor de amp moet ik nog bedenken waar deze komt, misschien wel in het midden tussen de bracing in:)

2x Rear speakers
Ontwerp moet nog gemaakt worden, maar ze zullen als drivers ook weer Peerless SDS 134 krijgen en als tweeter misschien een Peerless, seas of een HiVi Research (ben benieuwd naar deze HiVi tweeters namelijk :wink: );

1x Cappuccino Centro
Deze ga ik opnieuw verfen en zal dus dezelfde drivers behouden (2x Peerless SDS 134 en Vifa D27TG-05/06 tweeter);

Bijpassend meubel
Om de subs, center en versterkers in neer te zetten. Dit meubel zal een breedte van ongeveer 185 cm krijgen, diepte van 47 en hoogte van 50.

Kleine varianten van de zuilen voor een vriend
Behalve mijn eigen project ga ik twee kleinere zuiltjes maken samen met een vriend van mij die graag naar wat meer wil luisteren dan een standaard pc surroundsetje. Het worden min of meer budgetmodellen zoals Edo eerder gebouwd heeft. De drivers worden de Peerless SDS 164 en Seas 27TBF/G wegens eigen tevredenheid. Daarnaast vond hij de ontwerpen van de torens erg mooi, vandaar dat de zijne kleine broertjes worden van de mijne. Ook deze torens krijgen een apart kastje voor de tweeter.

De toegevoegde schetsen zijn om een eerste idee te krijgen van mijn project. De kleuren zijn momenteel zwart en een gebroken wit. Als alles lukt ga ik morgen het hout halen en laten zagen en zal jullie op de hoogte houden van de bouw.

Groeten,

Xander[/url]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mr. X op di 09 nov 2010, 11:11, 6 keer totaal gewijzigd.

k.p.

Berichtdoor k.p. » di 30 jun 2009, 22:36

Dat ziet er netjes. Een mooi geheel, maar ik had toch wat punten waar je misschien nog over wilt denken. Heb je bijvoorbeeld gedacht aan de trillingen die de subs teweeg gaan brengen? Dit is misschien niet zo bevorderlijk voor de apparatuur die er in komt. De bracing kan op een andere manier denk ik toch voor meer stijfheid zorgen. Ik denk dat de zijpanelen op deze manier nog aardig kunnen bewegen omdat de bracing daar in het midden van het vierkant uitkomt. En die plek lijkt me niet gunstig omdat het vierkant nog vrij gemakkelijk kan vervormen. Verder heb ik ooit eens een filmpje gezien van een man die beweerde verstand te hebben van akoestiek en die zei dat je er voor moest zorgen dan je center en front luidsprekers op dezelfde hoogte hoorden te staan voor het beste resultaat. Hij had de zijne beneden oor niveau onder de tv geplaatst.

Mooi om te zien dat je het in een keer groots wil aanpakken. Veel succes!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 30 jun 2009, 22:37

Woei, wat een ontzettend gave openingspost!

Ik wens je veel succes!

jan

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 30 jun 2009, 23:52

Ha die bro,

Mooi om een post van jou te zien op het forum. En wat voor een! Dat is beter dan dat ik jouw boxen post haha. :wink:

Over de trillingen:

- Woofers staan op de grond dus dat is goed.
- Bracing is goed, mijn sub heeft nouwelijks bracing op een klein schotje in het midden na en deze beweegt ietsje maar dat valt reuze mee. :)

In vergelijking met de uitslag van de speaker vind ik dat de kast zich goed houdt. (je kan hem voelen) Ik denk dat jouw bracing meer dan afdoende is tegen trillingen waar de apparatuur last van heeft.

Wel zal ik de horizontale plank doortekken en 2 maal laten sijden met de vertikale planken. Dat is steviger. Het 'vierkant probleem' dat Kevin noemde is dan opgelost.

Het magneetveld van de speakers zal eerder een probleem kunnen zijn voor de aapparatuur maar wat dat betreft begeef ik mij op onbekend gebied.

Groeten,

Olav
Afbeelding

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 01 jul 2009, 0:33

Heey!
Ja, de bracing kan inderdaad bezig door zegmaar een dubbel kruis te maken. Problemen zoals Kevin noemt zullen inderdaad denk ik wel meevallen, aangezien de subs geen rechtstreeks contact hebben met het meubel (zit aan beide kanten 2 cm tussen).
Over de center: daar had ik over nagedacht, maar wanneer deze boven de tv komt, hangt die ergens rond de anderhalve meter:P En dat lijkt me niet echt handig, dus vandaar deze positionering.
Leuk om al si snel reacties te hebben, ik houd jullie op de hoogte!
Xander

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 01 jul 2009, 0:52

Een nieuw plan voor de bracing. In een kruis zullen ze in elkaar schuiven.
Toch zal deze nog anders worden qua maten, niet qua vormgeving.
De Conrad Amp is namelijk ongeveer 27x27, dus ik denk erover om het vierkant dusdanig te maken dat de amp daar in kan vallen.
Maar omdat 27x27 vrij groot is, en de bracing anders erg ver naar de randen toe gaat, wil ik bij Olaffel ff meten hoeveel ruimte de electronica inderdaad inneemt, want 27x27 is de buitenmaat. Er komt in het vierkant dan nog een schotje om de onderdelen te beschermen tegen de trillingen 8)
Of als iemand anders nog tips heeft om de amp te plaatsen, dan hoor ik het graag.

Groeten, Xander

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 01 jul 2009, 0:58

Hey,

Dan moet je in het vierkant een plaat zetten zodat er een kastje omstaat. Alle problemen weg en meteen een ruimte voor de amp. Amp moet dus een eigen kastje hebben.
Er zit bijna aan de rand een grote elko en diagronaal daar tegenover de trafo dus je heb wel 27x27 nodig (of 25x25 krap)

Groeten,

Olav
Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 01 jul 2009, 8:27

Sow, dat wordt een hele kluif!
Succes!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 01 jul 2009, 9:29

Zorg ervoor dat de je subs goed koppelt aan de vloer. Zo kan deze ook de snelle transients bijhouden. Als je overlast wil tegengaan kun je ze juist ook ontkoppelen, scheelt een hoop gebonk in je huis.

jan

Mr. X

Hout is gehaald

Berichtdoor Mr. X » wo 01 jul 2009, 17:47

Dag mensen,

Vandaag het hout gehaald. Echt prima mensen daar bij de Karwei Enschede, ze hebben voor het zagen van 5 mdf platen van 244x122 slechts 10 zaagsneden gerekend:P Helaas nam ik gelijk hun hele voorraad 22mm planken af, dus enkele delen van het meubel zullen 18mm dik worden. Boxen overigens allemaal gewoon 22mm, daar gebruik ik liever geen 18mm.
Makkelijke manier om je auto te verlagen is om permanent hout in je auto neer te leggen:P Mn auto lag namelijk erg laag :) Zie foto's met mmijn voorraad hout.
Vanavond alles merken en nameten.

Groeten, Xander

Gobla

Berichtdoor Gobla » wo 01 jul 2009, 18:13

Dit is alleen voor de torens?

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » do 02 jul 2009, 10:32

Hey,

Dit is al het hout, voor de subs, torens Xander, torens Leon en het meubel. Aan de rechterkant staat het 3 stapels met hout dik :wink:

Gr Olav
Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 02 jul 2009, 10:49

Woei, wat een houtpakket!

Had je niet voor zoveel hout misschien eens een offerte bij een echte houthandel kunnen plaatsen? Er wordt vaak geschreven dat de kwlaiteit beter is daar van oa. het MDF.

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » do 02 jul 2009, 11:28

Hey!
Dat was een mogelijkheid geweest, eigenlijk niet eens aan gedacht. Misschien wat voor een volgend project. Vanmiddag beginnen met nameten en misschien al wel beginnen met bouwen!

Xander

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » vr 03 jul 2009, 20:48

Hey! Hier een update.
Inmiddels is de basis gelegd van 1 toren voor Leon. Deze noemen we voor het gemak maar de Elegance Junior;) Twee torens van mij zijn ook al in de basis klaar (Elegance White Edition). Tijdens de bouw merk je echt dat het broertjes van elkaar, de opbouw is namelijk exact hetzelfde. Hier onder wat foto's.

Groeten, Xander
Laatst gewijzigd door Mr. X op za 04 jul 2009, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr. X

Na 2 dagen werk

Berichtdoor Mr. X » za 04 jul 2009, 20:13

Hier weer een update van mijn werk vandaag.
Ik sta er van te kijken hoeveel werk ik in de afgelopen twee dagen verzet heb. Alle spullen zijn eigenlijk in hun basis af. Vandaag waren de sub's aan de beurt. De bracing heb ik anders gemaakt als in het ontwerp, omdat ik erg veel stukjes resthout had. Bracing is in de afbeeldingen te zien. Verder zijn ze voorzien van de demping. te zien is dat er een gat gemaakt is in de bracing: dit is nodig voor de ontluchtin/koeling van de speaker. De RCA L15P200AK hebben namelijk (zoals vele woofers) een koelgat in de magneet zitten. Omdat de speaker erg dicht op de bracing komt heb ik dus dit gat gemaakt.

Ook is te zien dat het meubel op de afwerking na zo goed als af is. Helaas stuitte ik op een meetfoutje. ik had voor de woofers 60cm genomen onder het meubel, dus 1,5 cm speling (voorplaat woofer namelijk 57 cm). Echter was ik de zijplaten van de woofer vergeten mee te rekenen waardoor er nog eens 4.4 cm bij komt. gelukkig had ik veel resthout en kon ik een oplossing bedenken.

Rapportage met de fotos hier onder.

Groeten, Xander

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » ma 06 jul 2009, 9:17

Looks good! :D Afwerken kan straks beginnen. En hoe klinken de subs samen, of heb je dat nog niet getest?

Gr Olav
Afbeelding

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 06 jul 2009, 9:25

Gaat wel in een sneltreinvaart daar!

TH0M

Berichtdoor TH0M » ma 06 jul 2009, 9:54

Damm, dit gaat wel erg snel! Ziet er goed uit!

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 08 jul 2009, 0:08

Hallo allemaal,

Vandaag weer even bezig geweest. Helaas veel te dure profielen gekocht bij de bouwmarkt wegens het ontbreken van een frees. Ik wil namelijk een afgeschuinde hoek, maar achteraf gezien had ik dat ook best kunnen maken door de zijplaat door te laten lopen en af te schuren, maar ik was bang dat dit niet recht zou worden.
Enfin, die stomme dure profielen zijn niet recht, dus er kwam plamuurwerk aan te pas. En dat terwijl het steviger en harder hout is dan de standaard vurenbalkjes! Pfff... Gelukkig van m'n broer een vet goede schuurmachine kunnen lenen waarmee dat plamuur zo weer eraf is en dat dus alleen de gleufjes gevuld zijn met plamuur. Dat voorkomt plakkaten plamuur die te zien zijn na het verfen.
Verder de bekabeling aangebracht en het zand onderin gedaan. Het is dan wel geen strand- of zandbak zand maar dat heb ik hier niet in de buurt, en m'n oude luidsprekers hadden ook geen speciaal verfijnd zand. Uiteraard de gaten voor de bedrading mooi dichtgekit.
Ook de 2e baffle erop geplaatst, gaten in beide baffles gemaakt, verlijmd en van binnenuit geschroefd.

Ik hoop dat de afschuiningen mooi worden, anders had ik net zo goed de zijkant kunnen laten doorlopen en geen profielen hoeven te kopen, maar ik was bang voor de kopste kant van het mdf.

Heb eerst 1 kant gedaan, want ik wilde weten of het uberhaupt mogelijk was, anders had ik de rest teruggebracht naar de bouwmarkt. Maa rgelukkig valt het allemaal wel mee, pfiew.

Binnenkort weer een update.

Groetjes, Xander

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 08 jul 2009, 0:16

Hoi allemaal!
Helemaal vergeten te posten, maar gister een sub in de kast getest met de conrad 150 watt plateamp. Nou, dat klinkt echt MEGA lomp 8) :shock: Het gaat voor een PA woofer nog aardig laag, kun je nagaan als er twee van deze jongens staan. Samen met Gobla getest, ook hij was onder de indruk. Kan haast niet wachten tot het af is. Verder klonken ze mooi in combinatie met mijn bestaande torens, die dus vervangen worden voor de nieuwe torens. Maar het zal waarschijnlijk vergelijkbaar gaan klinken wegens een nét wat grotere kastinhoud (ongeveer 5 liter meer, en -3dB punt ligt 3 Hz lager volgens WinISD). Wel kwamen we er achter dat er eigenlijk twee bassbuizen in moeten aan de achterkant, dus dat gaat ook gebeuren. Zonder bassbuis en enkel een gat klonk het namelijk beter, wat duidt op een te kleine bassbuis.

Groetjes, Xander

k.p.

Berichtdoor k.p. » wo 08 jul 2009, 9:37

Hey Xander,

Ik vertrek straks naar Enschede. Als je heel snel reageerd kan ik eventueel mijn bovenfrees mee nemen als je daar belang bij hebt.

gr Kevin

Gobla

Berichtdoor Gobla » wo 08 jul 2009, 12:28

Hij is nu werken volgens mij, maar had het zeker gewaardeerd.

k.p.

Berichtdoor k.p. » wo 08 jul 2009, 16:19

Ik heb de frees mee genomen. Met het freesje wat ik er bij heb, kunnen er schuine randjes worden gemaakt tot ongeveer 15mm. Ik verwacht morgen wel tijd te hebben.

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 08 jul 2009, 18:33

Hey Kevin!

Wat een gave reacties, cool dat je het freesje hebt meegenomen.
Morgen ben ik overdag werken, maar misschien kan ik eerder weg. In ieder geval ben ik rond 5 uur klaar.
Kleine afschuiningen zijn zeker een idee voor de haakse hoeken die ik nu heb. Ik hoor graag van je.

Groeten, Xander

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”