Zelfbouw projecten Yrrab

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Zelfbouw projecten Yrrab

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2009, 10:31

Al enige tijd volg ik met veel plezier diverse onderwerpen hier op het forum. Tijd om eens wat laatste projecten van mijzelf te laten zien:
http://members.home.nl/yrrab/Audio%20en%20zo/

De eerste index laat een Rebix klasse D versterker zien, die ik momenteel in de woonkamer heb staan. De versterker printen zelf heb ik zo gekregen, de voeding heb ik er zelf bijgebouwd. Overigens heb ik voor dit project en andere de Hifi2000 kasten gebruikt, zodat het er in de woonkamer ook een beetje uitziet.

Afbeelding

De voorversterker is een eigen ontwerp, met eigen pcb layout. 6 ingangen die als ze niet aktief zijn naar gnd worden geschakeld, een Alps potmeter met een motordrive. Hier zit een RF afstand bediening (2.4GHz) achter, zodat ik bv vanuit de keuken het volume even wat op kan draaien. Opamps zijn audiofiele OPA Burr Brown types.
De aan/uit switch op de voorkant van de voorversterker is een flip/flop. Hiermee schakel ik met vertraging ook de eindversterker aan, de MP3 speler heeft een eigen aan/uit switch. Echter, als ik de voorversterker uit schakel gaat zowel de eindversterker als de MP3 speler mee uit.

Afbeelding

De 2e index is een Aleph 30 klasse A versterker. 200W continue uit het stopcontact is zeker als de boel als behang staat te draaien wat teveel van het goede, komt bij gelegenheden naar beneden. Was eigenlijk meer de gein om eens klasse A te bouwen.

Afbeelding

De 3e index zijn de Speaker & co Scirocco's. Die heb ik al jaren, zijn niet recent, maar ben er nog steeds gek mee. Willen wel eens wat overheersen in het laag, maar heeft me nog niet zoveel gestoord om daar eens wat aan te doen.

Afbeelding

De 4e index is een Oscar MP3 speler met een 300GB harddisk. Dit ding draait overuren, staat vele uren per dag aan als behang, als er niet kritisch geluisterd wordt. het leuke is dat íe altijd doorspeelt, en je dus nog wel eens van die "vergeten" albums tegenkomt op die manier.

Afbeelding

De 4e index is een Nixie clock, dit is een bouwkitje van Frank Techniek. Blijf 'm geweldig vinden, en lokt altijd een reactie van bezoek uit.

Afbeelding

Het volgende project, waar ik nu de spullen voor aan het verzamelen ben wordt een buizen versterker. Ben wat sceptisch tov buizen, maar wil het gewoon eens proberen. De kast wordt weer een Hifi2000 kast met een verstevigde alu bovenplaat van 3mm dik. De Triode Dick versterkers spreken me wel aan, zoals ik er nu tegen aan kijk wordt het een KT88 push pull versterker.

Laat maar eens horen wat jullie ervan vinden, en ik blijf de topics hier met veel plezier volgen!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 jun 2009, 12:02

Heel fraai Barry!!

Ik denk dat je een buizenversterker wel weet te waarderen. Ben benieuwd naar je aanpak.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 22 jun 2009, 12:27

Welkom Barry, dat is een zeer fraaie binnenkomer :!: 8)

Heb je die Rebix versterker gewoon direct op de website besteld? (http://www.class-d-amplifier.nl/index-nld.html). En mag ik vragen wat die gekost heeft?

Ik ben ook nog steeds van plan een nixie klok te maken. Zelf mijn vriendin vond ze super leuk om te zien :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2009, 13:09

b_force, die Rebix versterker heb ik van Paul (Rebix) zelf, die toevallig een vriend is. De types die ik gebruikt heb zijn oude prototypes van voor de produktie periode, als je goed op de foto's kijkt kun je de draadbrugjes e.d. wel zien. Ik heb ze eigenlijk toevallig in bezit gekregen dus, voeding en inschakelvertraging erbij gebouwd en in een kast gezet.

Hij klinkt erg goed, zeer hoog rendement zoals bekend bij klasse D, en een verwaarloosbare thd, kan tegenwoordig met klasse D. Heb 'm ook wel eens op een feestje gebruikt voor een avondje pompen, het wordt nog niet eens handwarm. Paul zelf gebruikt ze in een bi-amping opstelling, zijn ze ook zeer geschikt voor.

De Nixie klok is gewoon een leuk ding. Je kunt er nog van alles aan instellen, de seconde aanduiding (dat zijn die lampjes tussen de buizen in) heb ik uitgezet, de blauwe led's staan er wel geinig onder, de overgang van de getallen heb ik op smooth, dit kan ook direkt als je begrijpt wat ik bedoel. Moet nog een keer een DCF ontvanger aan, is er nog niet van gekomen.

RobertD, ik volg met name de threads met buizen hier op het forum. Er zitten echte kunstenaars tussen hoor.... verkrijgbaarheid is gewoon goed heb ik al wel gezien, set's met buizen en trafo's worden ook al aangeboden. Heb er wel vertrouwen in, hoop alleen dat ik de juiste beslissingen neem met plaatsing van de trafo's en buizen, dit kijkt nog wel kritisch als ik dat zo lees. Ook daarom is een handleiding als Triode Dick z'n projecten best handig. Brom is absoluut iets waar ik me aan stoor, het moet echt bromvrij zijn :D Het komt denk ik neer van de zomer wat spullen bij elkaar sprokkelen, en vd winter bouwen. Maar ik zal me wat vaker melden hier, wellicht dat er wat tips zijn, of dat ik zelf wat in kan brengen.

Ik speel al relatief lang met audio, en heb het meeste nog wel bewaard, misschien wel geinig om eens wat pics van vroegah te posten. Wel humor om te zien hoe inzicht kan veranderen in de loop vd tijd. Buizen waren altijd uit den boze in elk geval :D Maar goed, eerst proberen en dan oordelen, nietwaar?

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 22 jun 2009, 13:19

Het ontwerp Bill van Triode dick heb ik weleens nagebouwd. Als je zijn tips en trucs goed interpreteert dan krijg je echt een bromvrije versterker.

Een single ended versterker is altijd iets minder makkelijk stil te krijgen.
Gisteravond plaatste ik twee andere stuurbuizen in mijn eindversterker en hoorde ik ineens brom, terwijl die er eerst niet was. Dat moet ik dus nog eens uitzoeken.

Zo'n Nixieklokje heb ik ook. Heel leuk, ook de visite vindt het altijd grappig. Ik vind alleen de afleesbaarheid overdag niet erg geweldig.

Waar heb jij die besteld? Heeft Frank Techniek een site?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 22 jun 2009, 13:27

Barry, zijn die versterkers nog steeds te koop, of doen ze daar nu niet meer aan?

Ik ben al heel erg lang op zoek naar een (betaalbare) nixie klok met 4 buizen ipv 6.
De secondes hoef ik er nmlk niet bij te hebben.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2009, 13:34

Die van mij (mag ik hier reclame maken?) komt hiervandaan:
http://www.franktechniek.nl/
en voor 4 buisjes http://www.franktechniek.nl/catalog/ind ... h=32_21_50

Hij staat nu al een jaar of 2 in de kamer. Ik heb er zelf een reserve setje buisjes bij gekocht, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Kit zag er netjes uit, bezhuizing ziet er netjes uit, die van mij heb ik erbij besteld, maar kun je ook zelf iets voor fabrieken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2009, 13:42

b_force, ik weet de exacte status niet van de versterker, of íe al ergens verkrijgbaar is en wat in dat geval de prijs is. Het beste kun je een e-mail sturen naar Paul, info@rebix.nl. Hij is bezig geweest met een distributeur en verkoper, maar hoe het precies zit, geen idee.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 22 jun 2009, 13:45

Pfoe wat een prachtig zelfbouw werk hier!
En wat een binnenkomer inderdaad! Chapeau..

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2009, 13:50

RobertD schreef:Het ontwerp Bill van Triode dick heb ik weleens nagebouwd. Als je zijn tips en trucs goed interpreteert dan krijg je echt een bromvrije versterker.

Een single ended versterker is altijd iets minder makkelijk stil te krijgen.
Gisteravond plaatste ik twee andere stuurbuizen in mijn eindversterker en hoorde ik ineens brom, terwijl die er eerst niet was. Dat moet ik dus nog eens uitzoeken.

Zo'n Nixieklokje heb ik ook. Heel leuk, ook de visite vindt het altijd grappig. Ik vind alleen de afleesbaarheid overdag niet erg geweldig.

Waar heb jij die besteld? Heeft Frank Techniek een site?

Ontwerp Bill is zeker een goede optie Robert. Heb je toevallig nog wat pics daarvan? ben er redelijk zeker van dat het push-pull gaat worden.
Ik zal zeker de tips van Triode Dick bestuderen, dan moet het lukken.

De afleesbaarheid van de Nixie klok is bij mij ook niet je van het hoor. Hij staat op een niet al te lichte plek in de kamer, valt eigenlijk niet zo op. Wel humor, de ruimte erachter is de meterkast, daar zit ook de voeding in, gaatje in de muur geboord met een kabeltje naar de Nixie toe. het lijkt daardoor van de buitenkant of íe batterijvoeding heeft! Geeft ook nog wel eens verwarring.

Heb je de link bovenaan in de eerste mail gezien? misschien wat onduidelijk, maar daar staan nog meer pics: http://members.home.nl/yrrab/Audio%20en%20zo/

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 23 jun 2009, 9:45

Robert, heb je misschien nog picjes van die Triode Dick versterker die je gebouwd hebt?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 jun 2009, 20:21

Nou, dat ziet er netjes uit zeg!. keurig, Barry.
Paar vraagjes:
Die afstandsbediening uit je voorversterker, is dat een eigen ontwerp / bouwpakket / of module?
En de Oscar speler, die is toch van de Elektuur? kan daar niet zoveel info bij hun over vinden.. waar heb je die controllerunit vandaan?

Keep on going!! :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 24 jun 2009, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 23 jun 2009, 20:59

Welkom hier Barry! Mooie projecten heb je gemaakt :!:
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 23 jun 2009, 23:41

Mooi setje. Die Oscar vindt ik ook wel interessant.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 jun 2009, 16:07

mischa72 schreef:Mooi setje. Die Oscar vindt ik ook wel interessant.

Denk jij wat ik denk?

RobertD schreef:.Waar heb jij die besteld? Heeft Frank Techniek een site?

Yep...

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 24 jun 2009, 16:56

Nou, ik denk: Wat kan die Oscar wat een aangepaste Xbox niet kan?

Groeten,
Mischa

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 jun 2009, 17:49

mischa72 schreef:Nou, ik denk: Wat kan die Oscar wat een aangepaste Xbox niet kan?

Geen idee, ik heb geen Xbox, laat staan dat ie aangepast is. :D
Wat kan zo'n ding dan?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 24 jun 2009, 20:16

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:Nou, ik denk: Wat kan die Oscar wat een aangepaste Xbox niet kan?

Geen idee, ik heb geen Xbox, laat staan dat ie aangepast is. :D
Wat kan zo'n ding dan?

Zit ook een harde schijf in en kan rechtstreeks van een server streamen. Kan dus in principe meer dan Oscar, want volgens mij kan die niet streamen.

Maar goed, laten we het topic van Barry niet te veel vervuilen en ON TOPIC blijven :wink: .

Mooie set Barry !!

Groeten,
Mischa

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 24 jun 2009, 21:20

een picje staat in myn avatar. Klik ook even op de link naar mijn -stokoude- site. Daar staat een fotoverslag op.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 jun 2009, 9:57

Oscar is al een verouderd ontwerp, maar ik wilde perse iets stand alone hebben, en zeker geen tv aan te hoeven aan zetten om die als display gebruiken. Dat kan met een omgebouwde xbox ook denk ik? Inderdaad kan Oscar niet streamen. Daarbij wilde ik iets hebben in een gelijke kast als de rest.

Nu zit ik even te kijken, de link van Oscar zelf is niet meer aktief http://www.oscar-mp3.de/. Als je interesse hebt kan ik nog wel even het e-mail adres van de man achter dit project opzoeken? heb ik hier even niet bij de hand. Ik heb de speler een jaar geleden ofzo gebouwd, en toen had de man nog modules genoeg liggen. Je koopt de hoofdunit met display driver en display, de HD, voeding enzo moet je erzelf opbouwen. Het was iets van EUR 120,- totaal dacht ik, komt dan de voeding en HD nog bij. De interface naar een pc is USB 2.0. Ik heb trouwens voor de HD een stille behuizing gekocht, als íe daarna in een kast zit ingebouwd hoor je 'm ook echt niet meer. De Elektuur link:
http://www.elektor.com/magazines/2000/s ... -player-(1).56548.lynkx
We hebben het ding thuis veel aanstaan, 300GB aan muziek is erg veel. En hij speelt altijd door, ik heb een combi gemaakt van lossen nummers en albums, je komt echt van die "vergeten" muziek weer tegen, is soms erg grappig.

De afstand bedining van de voorversterker is een module van Conrad. Ik vertelde eerder dat dit 2.4GHz is, maar dit is niet juist (haalde het even door elkaar met de AB van een Living colour lamp, waar ik mee heb zitten klooien), het is 433MHz. Ik kan volgens mij niet doorlinken naar het product bij Conrad, maar het zijn deze bestelnummers:
zender: 192481-89
ontvanger: 115045-89
Ik heb een coaxkabeltje naar achter gemaakt met een sma connector eraan waar een antenne op kan. Het bereik is hierna groot.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 jun 2009, 9:59

RobertD schreef:een picje staat in myn avatar. Klik ook even op de link naar mijn -stokoude- site. Daar staat een fotoverslag op.

Die link had ik zelf ook even kunnen proberen natuurlijk :D ik ga het bekijken Robert, dank voor je reactie.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 25 jun 2009, 18:54

Barry, je linkje naar de elektuur is niet helemaal goed ingevoerd :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 9186.lynkx inhoudelijk veel interessants staat daar niet in, helaas.

Die duitse oscar site is inderdaad leeg.
Gelukkig hebben we het het internet archief nog: http://web.archive.org/web/*/http://www.oscar-mp3.de/ en die heeft behoorlijk wat delen van de oorspronkelijke site erop staan.
Zou best wel zo'n ding willen bouwen (in de toekomst), echter het gevoel bekruipt mij dat de techniek van muziek afspelen van een harddisk behoorlijk aan het verouderen is.
zag gisteren bij de Bart Smit(!!) een MP speler met 8 GB geheugen voor iets van 25 euro... :shock:
Zoiets zou ik dan ook met een Ipod of iets dergelijks kunnen doen....

(zeg heren programmeurs en sitebeheerders, waarom doet een link het niet als er een ster tussen twee slashes staat? en zonder die ster werkt de link helemaal niet.)

mischa72

Berichtdoor mischa72 » do 25 jun 2009, 18:55

Barry2001 schreef:Nu zit ik even te kijken, de link van Oscar zelf is niet meer aktief http://www.oscar-mp3.de/. Als je interesse hebt kan ik nog wel even het e-mail adres van de man achter dit project opzoeken?

Mocht dit niet lukken, kan ik kijken of ik het verslag uit de Elektor kan opsnorren. Een vriend van mij zit daar in het ontwikkelteam.

Groeten,
Mischa

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 25 jun 2009, 19:00

Mischa, die niet werkende link met die ster ertussen moet je even in zijn geheel kopieren en plakken. dan weet je alles.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 26 jun 2009, 9:42

Achja Ray, het is zeker waar hoor, flash geheugen is sterk in opkomst en wordt ook steeds goedkoper. Maar iets standalone's, geen tv oid aan te hoeven zetten als display, en een zelfde behuizing als de rest, ik kwam toen toch Oscar uit. Ik heb thuis wel het hele elektuur archief, als er iemand belangstelling heeft wil ik het artikel wel versturen? Kan ik gelijk het e-mail adres van de contactpersoon opzoeken, misschien wil de beste man wel voor weinig van z'n laatste units af. Dank voor het verbeteren van de link Ray!

Ipod heeft me niet kunnen bekoren eigenlijk. Ik vind 'm gewoon minder goed klinken, en dat Itunes moeten gebruiken staat me ook niet aan. Vorig jaar heb ik zelf een Cowon iAudio D2 speler gekocht, die bevalt me erg goed eigenlijk. Ze zijn niet goedkoop, maar klinken erg goed, zeer lange batterijlevensduur, goede interface, en 16GB intern met een los kaartje erbij maakt 32GB muziek bij je, flash.

Terug naar “Oude Showcases”