Dayton RSS390HF-4 Subwoofer(s) - UPDATE: FR & THD Metingen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Dayton RSS390HF-4 Subwoofer(s) - UPDATE: FR & THD Metingen

Berichtdoor fluppie » do 28 mei 2009, 21:30

In aanbouw:
Subwoofer op basis van een Dayton RSS390, eerste laag uit 18mm MDF, binnenmaten 464x464x464, bracing aangebracht ( zie foto's ).

Ik zit nu een beetje te tobben over de 2e laag. Ofwel nogmaals 18mm ( = 36mm totaal ) MDF, of volstaat 10mm ( = 26mm totaal ) MDF ook ?

In Martijn M's Sheffield CLD monitor topic las ik over zijn goede resultaten met Constrained Layer Damping. Daarop geïnspireerd speelde ik met het idee om 6mm bitumen ( 1/3 van 18mm ) aan te brengen, en daarboven weer 6mm MDF als afwerklaag.

Ik weet niet wat jullie tips & ideeën zijn voor de volgende laag, ik hoor ze graag :) !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fluppie op wo 30 jun 2010, 3:02, 4 keer totaal gewijzigd.
En nu alles afwerken !

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 28 mei 2009, 22:37

Een CLD is niet aan te raden bij een subwoofer. De CLD-constructie dempt de resonanties van de panelen en brengt ze bovendien naar lagere frequentieregionen. Dat is ongewenst in het geval van een subwoofer. Hier moet je er juist voor zorgen dat de kast stevig is. Dat doe je vooral door voldoende bracing toe te passen. Zo te zien heb je dat al gedaan.

fluppie

Berichtdoor fluppie » do 28 mei 2009, 22:52

Dus als ik het goed opmaak, volstaat een laagje 10/12mm MDF hier om het geheel af te werken ?
Ik was een beetje aan je CLD gaan denken door het kast in kast principe dat ik las op de Merford/Akoestiekwinkel website ( naar aanleiding van hun promotiemailing ), daar gooien ze massaplaat ( isomat ) tussen de 2 kasten als demping.
En nu alles afwerken !

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 29 mei 2009, 0:19

Martijn heeft gelijk...

Veel mensen voegen massa toe aan een kast in de hoop trillingen te dempen, maar bij een subwoofer is de ideale kast eerder zeer stijf en eerder licht dan zwaar. Daardoor schuift de resonantiefrequentie op tot ruim buiten het weergavebereik.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 29 mei 2009, 0:42

Klopt idd als een bus!!

Stijver dan stijf moet het zijn !!!!!

(ehm mjah dat klinkt heel dubieus :roll: )

Overigens is dat eigenlijk altijd het beste, maar voor mid-woofers zou je dan al gauw boven de 3kHz ofzo moeten komen met de kast resonanties.
Dat is praktisch niet meer haalbaar helaas.

fluppie

Berichtdoor fluppie » zo 31 mei 2009, 20:09

Aangezien ik er totaal nog niet uit ben qua afwerking, ben ik alvast de 2e kast beginnen bouwen :). Mooi weer vandaag, dus frezen en zagen kan lekker in de tuin !
En nu alles afwerken !

fluppie

Berichtdoor fluppie » ma 08 jun 2009, 0:32

zo 2 "kleine" subjes, 1 wordt tijdelijk gebruikt als opslagruimte :D
En nu alles afwerken !

fluppie

Re: Dayton RSS390HF-4 Subwoofer(s) ?? CLD ??

Berichtdoor fluppie » wo 16 dec 2009, 0:17

Ik gooi dit topic even omhoog voor een vraag ivm de bracings. Zijn deze voldoende of kan dit nog beter ? Zo ja, wat kan er beter ?

Waarom deze vraag ? Ik ben van plan om uit 30mm MDF kasten te laten maken ( 50x50x50 ) gefineerd met een Resopal EM Houtlaminaat. Omdat deze laminaat gelijmd moet worden met een pers & daarna in perfecte verstek gezaagd moeten worden, ga ik dit door een vakman laten doen. Zelf kan ik nooit tot een profi-resultaat komen.

Voordat ik een bestelling plaats wil ik eigenlijk wel weten of mijn prototype aan de regels van de kunst voldoet.

Indien iemand nog belangrijke tips of aanmerkingen heeft, dan hoor ik dat zeer graag !
En nu alles afwerken !

Peertje

Re: Dayton RSS390HF-4 Subwoofer(s) ?? CLD ??

Berichtdoor Peertje » wo 16 dec 2009, 19:30

fluppie schreef:Ik gooi dit topic even omhoog voor een vraag ivm de bracings. Zijn deze voldoende of kan dit nog beter ? Zo ja, wat kan er beter ?

Waarom deze vraag ? Ik ben van plan om uit 30mm MDF kasten te laten maken ( 50x50x50 ) gefineerd met een Resopal EM Houtlaminaat. Omdat deze laminaat gelijmd moet worden met een pers & daarna in perfecte verstek gezaagd moeten worden, ga ik dit door een vakman laten doen. Zelf kan ik nooit tot een profi-resultaat komen.

Voordat ik een bestelling plaats wil ik eigenlijk wel weten of mijn prototype aan de regels van de kunst voldoet.

Indien iemand nog belangrijke tips of aanmerkingen heeft, dan hoor ik dat zeer graag !

Waarom "moeilijk" in verstek als je toch gaat fineren?

fluppie

Re: Dayton RSS390HF-4 Subwoofer(s)

Berichtdoor fluppie » wo 16 dec 2009, 19:39

Die Resopal houtlaminaat is kunststof, daardoor zijn de kopse kanten hier niet in de gekozen kleur/tekening. Als je dan achteraf die laminaat gaat lijmen heb je lelijke kantjes aan al je zijdes. Wanneer je met echte houtfineer werkt heb je hier geen last van. Nadeel is dat fineer kwetsbaar is ( kappen, vlekken, ... ). Zon houtlaminaat is heel duurzaam/slijtgevoelig en afwasbaar met een vochtige doek. Vandaar deze materiaalkeuze.

Gewone zwarte houtlaminaat heb ik al eens gebruikt voor deze speakers: viewtopic.php?t=9317
Laatst gewijzigd door fluppie op ma 18 jan 2010, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu alles afwerken !

sjons

Berichtdoor sjons » do 17 dec 2009, 9:39

Een basiswand van 18mm met daartegenaan een 6 of 8mm buitenlaag geeft het beste resultaat om tot een 'stevige' wand te komen, zeker bij mdf. Heb zelf al eens een 6, 8 en 12 tegenelkaar gelijmt, en dat gaf een hoge 'klop', en geen last gehad van resonanties.

Qua bracing ziet het er goed uit, denk dat dit idd voldoende is voor deze subjes.

fluppie

Berichtdoor fluppie » di 29 dec 2009, 23:00

Ik heb wat nieuwe tekeningen gemaakt alsook de daaruitvolgende 3D-model ( zie tekeningen )

De sub zal in 30mm MDF uitgevoerd worden en voorzien van Wengé Bonobo EM houtlaminaat van Resopal.
Dit komt dus op binnenmaten van 44x44x44cm = 85 liter inhoud. De bracing is uitgevoerd in 22mm MDF en neemt volgens mijn 3D-pakket 7,792 liter in. Ik heb daarom 8 liter van mijn inhoud afgetrokken, wat op 77 liter uitkomt.
Dit geeft wel een hoge Qtc ( zie simulatie in WinISD pro ) van 0,899. Is dit een probleem ?

Door de buitenmaten met 2cm te vergroten naar 52x52x52cm krijgen we 97L-8L = 89L, persoonlijk vind ik dit erg weinig doen veranderen aan de simulatie ( Qtc => 0,856 ).
Wat is jullie mening hierover ? De kast iets groter maken of gewoon 50cm aanhouden ?
En nu alles afwerken !

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 29 dec 2009, 23:15

fluppie schreef:......................

Wat is jullie mening hierover ? De kast iets groter maken of gewoon 50cm aanhouden ?

De kast zo groot mogelijk maken als je kunt. Als je later niet elektronisch corrigeert zou ik niet hoger gaan dan een Qtc van 0,71 en eigenlijk naar 0,6 gaan maar dan wordt de kast wel heel groot. Als je de Qtc lager maakt dan zal ie ook verder door lopen in het laag.
De formules voor een CB zijn simpel:

Fb = Fs x wortel(1 + Vas/Vb)
Qb = Qts x wortel(1 + Vas/Vb)
en dus ook Fb/Fs = Qb/Qts
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

fluppie

Berichtdoor fluppie » wo 30 dec 2009, 0:00

Ik was wel van plan om actief te gaan corrigeren met een DSP :-), dan maakt het misschien minder uit, omdat je de Q dan kan corrigeren ( dacht ik ) ?
En nu alles afwerken !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 30 dec 2009, 0:04

juist, dan kan je 'm elke q geven die je maar wil (onder voorbehoud van voldoende mm xmax en W vermogen)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 dec 2009, 0:15

Henkjan schreef:juist, dan kan je 'm elke q geven die je maar wil (onder voorbehoud van voldoende mm xmax en W vermogen)

Toch is het verstandig om dat corrigeren eerst men een bi-quad shelving filter te doen zoals dat b.v. in de DSP van Hypex zit.

In deze post vind je een link naar een Excel sheet waarin je e.e.a.kunt bekijken: viewtopic.php?p=22649#p22649 Je vult simpelweg de speaker parameters en grootte van de kast in en je ziet wat er gebeurt. Praktisch gezien kun je max. ca. 9 dB boosten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 30 dec 2009, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 30 dec 2009, 0:16

In feite kan dat ook als je een highpass filter gebruikt (dat in de meeste subwoofer versterkers zit).
Immers is wordt de Q bepaald door het totale systeem (alles staat in serie). Heb je bijvoorbeeld twee systemen met een Q van 1/(wortel 2) = 0,707 achter elkaar staan, dan is de totale Q 0,5 enz.

Echter moet je wel opletten dat bij een kleinere kast je wat meer vervorming krijgt, maar dat valt meestal wel mee.
Linkwitz heeft geloof ik een Excelsheet waar je dat allemaal in kunt berekenen, hoewel ik de waardes (en formules) een beetje uit de lucht vind komen vallen.

Als ik actief corrigeer mik ik meestal op een Q van rond de 0,83±0,3. Dat is meestal een aardig compromis tussen een kleine kast en niet al te veel moeten corrigeren. Bedenk wel dat winISD niet helemaal klopt. Voer namelijk maar eens dezelfde waardes in Boxsim en je krijgt een wat andere Q-factor. Ook zijn de T/S parameters niet altijd gelijk en kun je daar ook nog wat verschillen in hebben. Eventueel kun je ook wat Pritex toevoegen om zo de Q een beetje anders te maken.

fluppie

Berichtdoor fluppie » wo 30 dec 2009, 0:31

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:juist, dan kan je 'm elke q geven die je maar wil (onder voorbehoud van voldoende mm xmax en W vermogen)

Toch is het verstandig om dat corrigeren eerst men een bi-quad shelving filter te doen zoals dat b.v. in de DSP van Hypex zit.

In deze post vind je een link naar een Excel sheet waarin je e.e.a.kunt bekijken: viewtopic.php?p=22649#p22649 Je vult simpelweg de speaker parameters en grootte van de kast in en je ziet wat er gebeurt. Praktisch gezien kun je max. ca. 9 dB boosten.

Bedankt voor de link ! Bedoeling is om uiteindelijk met Groundsound modules of met de aankomende Hypex high-end DSP de boel te gaan corrigeren.
Als versterker zal of de LM3886 amp ( 2x300W in 4 ohm ) of de UcD400HG+HxR met SMPS voedingen gebruikt worden.

Ik heb even de waardes ingevoerd en kom met jouw sheet op de volgende resultaten ( zie screenshot ).
En nu alles afwerken !

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 dec 2009, 0:46

Ziet er niet verkeerd uit. Ik zou dit beest beslist niet met LM3886's gaan voeren, dat vragen om ellende. De UcD400 is echt veel geschikter hiervoor omdat deze in het geheel geen moeite heeft met de fase draaiing van de stroom t.o.v. de spanning rond Fb.

fluppie

Berichtdoor fluppie » wo 30 dec 2009, 1:09

Pjotr schreef:Ziet er niet verkeerd uit. Ik zou dit beest beslist niet met LM3886's gaan voeren, dat vragen om ellende. De UcD400 is echt veel geschikter hiervoor omdat deze in het geheel geen moeite heeft met de fase draaiing van de stroom t.o.v. de spanning rond Fb.

't Is wel een hevig beestje ook, die amp, op basis van 4x LM3886 per kant :-), gebaseerd op het BPA200 ontwerp van National. Of denk je dat ook deze er niet mee overweg zal kunnen ?
En nu alles afwerken !

spain

Berichtdoor spain » wo 30 dec 2009, 2:07

Ik lees dat er aardig wat mensen zijn die veel weten van subwoofers. Kan er iemand van jullie eens kijken naar mij titel in het forum 'Zelfbouw betonnen subwoofers Peerless'?

Daar zijn voldoende kijkers maar er is nog geen reaktie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 dec 2009, 13:23

fluppie schreef:'t Is wel een hevig beestje ook, die amp, op basis van 4x LM3886 per kant :-), gebaseerd op het BPA200 ontwerp van National. Of denk je dat ook deze er niet mee overweg zal kunnen ?

Als je zo'n ding hebt liggen valt het te proberen. Ik zou zelf die gok beslist niet wagen. Ben toch bang dat je er niet mee uit die woofer haalt wat er in zit en de SPike protectie al snel actie in komt.

@Spain,

Kijk eens hier: http://home.kpn.nl/bianca-kl/de_ke_betonnix_230.htm
( viewtopic.php?f=15&t=147 )

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 30 dec 2009, 13:49

Pjotr, ik begrijp je opmerking niet helemaal, want bij een normale speaker met wisselfilter, is de stroom toch ook gedraaid tov de spanning?

Over het algemeen zijn die LM3886 JUIST vrij stabiel (verwar die niet met de LM3875, want die heeft wel moeite). Zeker in bridged-parallel setup als de BPA200. Naar mijn mening heb je dan een behoorlijk stabiele versterker te pakken. Enige nadeel is stroom verbruik, vermogen dissipatie (warmte) en het gewicht.

fluppie

Berichtdoor fluppie » wo 30 dec 2009, 14:32

Intussen ben ik bezig met een sub van 52x52x52cm buitenmaten, om wat inhoud te winnen.
Nu vroeg ik mij af, is het goed dat de bracing met de rood gemarkeerde vlakken ( zie tekening ) vastgelijmd zit aan de baffle, of is het net goed van deze enkele cm korter te maken, zodat de baffle enkel maar via de wanden vastgelijmd zit en trillingen van de baffle niet rechtstreeks op de bracing worden overgedragen ?
En nu alles afwerken !

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 dec 2009, 14:38

fluppie schreef:Intussen ben ik bezig met een sub van 52x52x52cm buitenmaten, om wat inhoud te winnen.
Nu vroeg ik mij af, is het goed dat de bracing met de rood gemarkeerde vlakken ( zie tekening ) vastgelijmd zit aan de baffle, of is het net goed van deze enkele cm korter te maken, zodat de baffle enkel maar via de wanden vastgelijmd zit en trillingen van de baffle niet rechtstreeks op de bracing worden overgedragen ?

Lekker tegen de baffle aan lijmen: Hoe steviger hoe beter in dit geval. Je hebt bij het frequentiegebied van een sub geen kast/paneel resonanties. Alleen buiging van panelen en die kun je maar beter zo klein mogelijk houden. B.t.w. Flup welk teken pogje gebruik jij hiervoor, ziet er fraai uit.

P.s. Zal als even tijd heb deze Dayton eens in PSpice gooien om te zien wat ie doet qua stroom en fase. I.i.g. lust mijn Dayton RSS265HF-4 een lieve 10A bij een fasedraaiing van bijna 50 graden rond Fb.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”