Voorversterker: CleoV van Triode Dick

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Joost

Voorversterker: CleoV van Triode Dick

Berichtdoor Joost » di 14 jun 2005, 23:00

Eindelijk klaar de CleoV van Triode Dick. En hij speelt de sterren van de hemel samen met de optimo.

Hier een paar foto's van de VV in wording.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier staat ie in het (zelfbouw rack)

Afbeelding

De behuizing heeft wel erg veel tijd gekost, maar het resultaat is er wel naar vind ik....

Maar wel met wat hulp hier en daar.

En hij klinkt echt supermooi!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 14 jun 2005, 23:39

Hoe kom je aan die knoppen? Ik zoek me al een tijd een slag in de ronte voor zulk soort knoppen...
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Matthias

Berichtdoor Matthias » di 14 jun 2005, 23:49

Gewoon laten draaien bij je metaalboer. Die draaien zo een stuk van staf materiaal en boren een gat van 6 mm.
Vervolgens een asje in het gat verlijmen en klaar ben je. Ik heb zo een stel knoppen van messing.

Je kan ook hier kijken:http://www.acoustic-dimension.com/misc/knobs.htm
Die heb ik liggen voor een nieuw project, ook erg mooi.

Groet,
Matthias.

Joost

Berichtdoor Joost » wo 15 jun 2005, 7:33

Hoe kom je aan die knoppen? Ik zoek me al een tijd een slag in de ronte voor zulk soort knoppen...

Dat was o.a. de hulp. Mijn oom heeft die voor mij gedraaid.

De knoppen van ac-dim zijn ook erg mooi. Maar toen waren die van mij al klaar toen ze die hadden. Qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik.

Groet Joost

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 15 jun 2005, 8:52

Echt knap!!

Dom vraagje: in de foto's zie ik dat je de behuizing met sergeanten te lijf bent gegaan. Heb je het frontpaneel aan de rest van de behuizing gelijmd? Ik zie geen enkele vijs of bout die het frontpaneel vasthoudt...

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 15 jun 2005, 9:23

Prachtige versterker! Echt ook heel mooi afgewerkt. Goed gedaan Joost!

Joost

Berichtdoor Joost » wo 15 jun 2005, 9:42

Heb je het frontpaneel aan de rest van de behuizing gelijmd? Ik zie geen enkele vijs of bout die het frontpaneel vasthoudt...

Ja ik heb twee componenten metaallijm gebruikt, volgens de man bij ijzerwaren handel sterker dan een las...

Bevalt uitstekend. Zit zo vast als een huis, en ik vind een strakke voorplaat mooier dan één met bouten op de voorkant.
Enige nadeel is, je moet wel steeds een dagje wachten tot het droog is.

daniel

Berichtdoor daniel » wo 15 jun 2005, 10:23

Erg mooi resultaat, een echt plaatje om te zien!

En ook duidelijk te zien dat je beschikking hebt gehad over (een hulp met) goed spul om metaal te bewerken.

Matthias

Berichtdoor Matthias » wo 15 jun 2005, 11:38

Eén puntje van kritiek op een verder prachtige versterker:
waarom de trafo niet even zwart gespoten?

Matthias.

Joost

Berichtdoor Joost » wo 15 jun 2005, 12:21

waarom de trafo niet even zwart gespoten?

Nu je het zegt, heb er geen moment aan gedacht, had ik wel kunnen doen ja :oops:

Het valt me ineens op, ja, zonde nu kan het echt niet meer.....

Had je dat niet wat eerder kunnen zeggen! :wink:

Om het nu af te plakken etc. zie ik niet echt zitten. Iemand een goede tip?

Groet Joost

daniel

Berichtdoor daniel » wo 15 jun 2005, 13:02

Ik vraag me sowieso af of je de zijkant van die kern mooi zwart krijgt, zodanig dat het ook op de langere termijn goed blijft. Op de hars zal verf misschien niet echt goed pakken.

Matthias

Berichtdoor Matthias » wo 15 jun 2005, 15:05

daniel schreef:Ik vraag me sowieso af of je de zijkant van die kern mooi zwart krijgt, zodanig dat het ook op de langere termijn goed blijft. Op de hars zal verf misschien niet echt goed pakken.

Gaat prima hoor.... gewoon de zijkant even opschuren (soms zitten er dikke klodders op) en daarna spuiten. Blijft goed zitten!

Matthias.

Matthias

Berichtdoor Matthias » wo 15 jun 2005, 15:11

Joost schreef: Had je dat niet wat eerder kunnen zeggen! :wink:

Om het nu af te plakken etc. zie ik niet echt zitten. Iemand een goede tip?

Ja hoor, gewoon ff de trafo's los solderen en spuiten!

Matthias.
Laatst gewijzigd door Matthias op do 16 jun 2005, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » do 16 jun 2005, 8:48

ivm de frontplaat: zonder bouten net datgene wat ik er zo mooi aan vind !

ivm de transfo: ik zou het gewoon zo laten, andere componenten zijn ook lichtjes anders van kleur dus zo erg is dat niet. Ik zou het niet doen met het risico de boel de verknoeien....

tor

Berichtdoor tor » do 16 jun 2005, 10:07

Ik vindt de behuizing zeer mooi gemaakt! Kun je iets vertellen over de frontplaat, zoals, wat voor materiaal heb je gebruikt en hoe krij je het zo mooi strak en glad. Was het basismateriaal al zo of heb je dat zelf zo bewerkt?
Als er X artikelen benodigd zijn, blijken er X-1 in voorraad te zijn. [Edsel Murphy]

Matthias

Berichtdoor Matthias » do 16 jun 2005, 10:46

Dinobe schreef:ivm de transfo: ik zou het gewoon zo laten, andere componenten zijn ook lichtjes anders van kleur dus zo erg is dat niet. Ik zou het niet doen met het risico de boel de verknoeien....

wat je ook kan doen is twee extra kappen kopen zoals ze over de smoorspoelen staan en die over de trafo's zetten. Het zijn waarschijnlijk 96 kernen? Dan hebben ze een 11x11x11 cm kap die past.

[edit]zit net naar je foto te kijken: dat gaat niet passen denk ik.[/edit]

Maar ja, je kan het ook lekker laten. Doe je het gewoon wel bij je volgende tien versterkers. :lol:

Matthias.

Joost

Berichtdoor Joost » do 16 jun 2005, 13:30

Maar ja, je kan het ook lekker laten. Doe je het gewoon wel bij je volgende tien versterkers.

Haha! Ja ik denk dat ik dat maar doe.

In het echt valt het trouwens minder op dan op de foto...(ja echt waar :? )

Ik vindt de behuizing zeer mooi gemaakt! Kun je iets vertellen over de frontplaat, zoals, wat voor materiaal heb je gebruikt en hoe krij je het zo mooi strak en glad. Was het basismateriaal al zo of heb je dat zelf zo bewerkt?

De frontplaat is 10mm dik aluminium. De bovenplaat is 4 mm dik.
Nee het materiaal was dof, hier en daar een krasje en er zaten walslijnen in.
Ik ben als volgt te werk gegaan.
Nat schuren in 1 richting met 200/400/600/800/1000/1200 ieder 15 min lang. Toen 3 keer gepoetst met belgom alu.

Heb tussendoor ook nog geprobeert hem dof te laten en hem in de was te zetten, maar na verloop van een paar dagen werd hij zwart. Weer opnieuw geschuurd en met van die boormachineschijven hem geprobeert te polijsten, maaar toen kwamen er weer allemaal kleine putjes in... Je raad het al; weer schuren,schuren,schuren. :evil:
Ik heb er nog pijn van in mijn handen........

Heb ook nog overwogen om hem te laten verchromen, maar dat was reteduur en wordt w.s. niet mooi op de kantjes. (aluminium verchromen schijnt een moeilijk procedé te zijn)

Dank voor het compliment.

Groet Joost

tor

Berichtdoor tor » do 16 jun 2005, 13:35

Nu ik weet hoeveel moeite je hebt moeten doen voor dit eindresultaat heb ik nog meer respect voor je vaardigheden.

Was er maar kant en klaar zulk materiaal te koop!
Als er X artikelen benodigd zijn, blijken er X-1 in voorraad te zijn. [Edsel Murphy]

Matthias

Berichtdoor Matthias » do 16 jun 2005, 19:21

Joost schreef:Heb ook nog overwogen om hem te laten verchromen, maar dat was reteduur en wordt w.s. niet mooi op de kantjes. (aluminium verchromen schijnt een moeilijk procedé te zijn)

Anodiseren is ook een mogelijkheid. Dan krijg je een mat uiterlijk.
Heeft daarna ook geen oppervlakte behandeling meer nodig.

Als je alu polijst zal je na verloop van tijd toch weer even moeten poetsen.
Het oxideert namelijk wel.

Matt.

ovni

Berichtdoor ovni » do 16 jun 2005, 19:57

Matthias schreef:
Joost schreef:Heb ook nog overwogen om hem te laten verchromen, maar dat was reteduur en wordt w.s. niet mooi op de kantjes. (aluminium verchromen schijnt een moeilijk procedé te zijn)

Anodiseren is ook een mogelijkheid. Dan krijg je een mat uiterlijk.
Heeft daarna ook geen oppervlakte behandeling meer nodig.

Als je alu polijst zal je na verloop van tijd toch weer even moeten poetsen.
Het oxideert namelijk wel.

Matt.

Alu kan altijd als nog worden gepolijst. Afhankelijk van het type legering kan dit vrij lastig zijn. Uit een heel ander (afgeschermd) forum een dergelijk verhaal. Het gaat hier over aluminium uit de 5 groep (legering die wel zeewater vast alu wordt genoemd)

Het gaat in dit verhaal om schoonmaken en schoon houden in een zoutwater omgeving, maar natuurlijk toepasbaar op andere gebieden.

Geplaatst: Do Apr 14, 2005 11:09 pm Onderwerp: Hoe kan het grijze of zwarte Aluminium weer schoon gemaakt

--------------------------------------------------------------------------------

In de industrie worden blanke aluminiumdelen weer glanzend gemaakt door chemische middelen.
Men gebruikt voor het schoonmaken een op fosforzuur gebaseerd schoonmaakmiddel. Voor het gebruik van dit middel moet het blanke aluminium eerst schoon en vetvrij gemaakt worden.
Fosforzuur is verkrijgbaar als vloeistof bij Gamma, het wordt hier gebruikt voor het reinigen van koffiezetmachines. Het door mij gebruikte zuur was een gelei, wat niet zo snel van de romp afloopt en daardoor makkelijker zijn werk kan doen. (net zoals afbijt)
Fosforzuur tast de verf niet aan, er hoeft niet afgeplakt te worden. De kunststof ramen moeten wel worden beschermd omdat ze anders mat worden.
Men vermengt het middel met water, ik gebruikte een op een, en brengt het aan op het aluminium. Het middel van onder naar boven met een borstel aanbrengen ter voorkoming van strepen en het mag niet opdrogen! In laten trekken tot het gewenste resultaat bereikt is (ca 5 a 10 minuten) en er ontstaat een mooie blanke aluminium romp. (Bijna wit!)
Wanneer de romp schoon is, het schip goed naspoelen met water, zodat alle zouten en oxide resten van het schip afgespoeld zijn. Er mag geen zuur achterblijven.
Het resultaat is een corrosie, kalk en zoutvrije romp.
In de luchtvaart wordt hierna soms het oppervak gepolijst, dit doe ik niet omdat dan de vogels en zeehonden op het wad een zonnebril moeten dragen. (Je bent dan van ver wel goed te herkennen)
Ter bescherming van dit mooie geheel wordt in de industrie Alodine gebruikt. Alodine zorgt voor een chroom conversie van de buitenlaag van het aluminium. Er ontstaat een harde clad laag. Deze laag geeft een goede corrosie bescherming, zelfs na krassen. Het is prima overschilderbaar en zelfs na 150-600 uur met zout water besproeien ontstaat er geen verkleuring.
Voor het aanbrengen van Alodine verf randen afplakken, er kunnen anders bruine spetters op de verf achterblijven die er alleen met cleaner weer af gaan.
Het opbrengen van Alodine kan over een nat oppervlak. Het kan met een spons of roller opgebracht worden, het mag ook niet drogen! Na 2 minuten inwerken goed afspoelen en het aluminium de eerste week niet poetsen. De clad laag moet namelijk nog uitharden.
Een nadeel van Alodine is de temperatuur, het moet opgebracht worden boven de 20 graden Celsius. Bij het opbrengen moeten er handschoenen en een masker worden gedragen. De Alodine wordt gemengd in een verhouding 1 op 12 met water.
Alodine is ook ideaal om op te brengen na boren of andere verspanende behandeling (schroefdraad tappen) Het voorkomt corrosie.
Een klein flesje gemengd met water aan boord voor kleine beschadigingen (oud nagellak flesje met kwastje) is ideaal. Het is echter niet lang houdbaar bij koude temperaturen regelmatig nieuw maken.
Alodine is verkrijgbaar in diverse kleuren, goud tot diep brons maar ook helder. Door mij is Alodine 1500 gebruikt, wat de heldere versie is.

Terug naar “Oude Showcases”