Bouw 2.5 weg met Seas units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

RUben

Bouw 2.5 weg met Seas units

Berichtdoor RUben » do 16 apr 2009, 19:49

Beste forum lezers,

In navolging van mijn post over het soort units ik het beste kan plaatsen in mijn nieuwe speakers, open ik nu een showcase van mijn speaker bouw op dit moment. Overigens weet ik nog steeds niet precies welke units ik nu wil, ik zit er over te denken om mijn huidige te proberen, maar eigenlijk wil ik wat duurdere units inbouwen. Ik ben er ook nog niet uit of ik twee woofers of een woofer wil.

Maar door het mooie weer de afgelopen week ben ik al begonnen met het bouwen van de kasten. Hierbij post ik de foto's tot nu toe.

De kast is ongeveer 38 liter, BR 6,9mm lengte 15/20cm en ik zou nog graag willen weten welke units ik het beste kan inbouwen. En ik ben er van op de hoogte dat ik beter de kast kon maken aan de hand van een bepaalde unit, ipv andersom.

MVG, Ruben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RUben op wo 27 mei 2009, 11:24, 3 keer totaal gewijzigd.

NielsLu

Re: Bouw zuil met Seas(?) units

Berichtdoor NielsLu » do 16 apr 2009, 20:32

RUben schreef:Beste forum lezers,

In navolging van mijn post over het soort units ik het beste kan plaatsen in mijn nieuwe speakers, open ik nu een showcase van mijn speaker bouw op dit moment. Overigens weet ik nog steeds niet precies welke units ik nu wil, ik zit er over te denken om mijn huidige te proberen, maar eigenlijk wil ik wat duurdere units inbouwen. Ik ben er ook nog niet uit of ik twee woofers of een woofer wil.

Maar door het mooie weer de afgelopen week ben ik al begonnen met het bouwen van de kasten. Hierbij post ik de foto's tot nu toe.

De kast is ongeveer 38 liter, BR 6,9mm lengte 15/20cm en ik zou nog graag willen weten welke units ik het beste kan inbouwen. En ik ben er van op de hoogte dat ik beter de kast kon maken aan de hand van een bepaalde unit, ipv andersom.

MVG, Ruben.

Hoi,

Ik zou er een leuke 2-weg van maken (tenzij je veel van filteren af weet). Een 3-weg is namelijk erg moeilijk te filteren, bovendien kun je met een 2-weg leukere units (voor het totale budget) aanschaffen.
De keuze om er direct een basreflex buis in te maken had ik nog niet gedaan (je zou ook mooie gesloten speakers kunnen bouwen).

Persoonlijk zou ik er bijv. de Seas Bifrost als vloerstaander (zoals deze http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 96&start=0) van maken. De rest van de kast zou je dan deels kunnen vullen met zand oid.
Receiver: Arcam AVR400
Dvd speler: Arcam BDP100
Front: Tannoy Saturn S8
Center: Tannoy Saturn S6C
Surround: Tannoy Arena

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 11:56

Ik denk dat ik 2x Seas CA18RLY ga gebruiken of CA18RNX. Als tweeter wil ik de Seas 27TBFC, TDFC of Peerless HDS-104DT26 gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door RUben op vr 17 apr 2009, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 17 apr 2009, 12:08

2 x CA18RNX komt beter uit in dergerlijke kast. Getuned op 39 a 40Hz heb je een zeer behoorlijk resultaat.

mvg Rudy

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 12:38

Rudy schreef:2 x CA18RNX komt beter uit in dergerlijke kast. Getuned op 39 a 40Hz heb je een zeer behoorlijk resultaat.

mvg Rudy

Ik heb die ook vergeleken in WinISD, maar volgens mij presteren die minder.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 17 apr 2009, 12:51

Geen van de 3 grafieken is acceptabel, maar je tuned dan de BR ook altijd op de verkeerde frequentie, is dat omdat je er vanuit gaat dat je je baspoort ongewijzigd wil laten ? Wat is vrees dat je daar moet vanaf stappen. Probeer die RNX maar eens op 40Hz.

mvg Rudy

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 13:37

Rudy schreef:Geen van de 3 grafieken is acceptabel, maar je tuned dan de BR ook altijd op de verkeerde frequentie, is dat omdat je er vanuit gaat dat je je baspoort ongewijzigd wil laten ? Wat is vrees dat je daar moet vanaf stappen. Probeer die RNX maar eens op 40Hz.

mvg Rudy

Dit is op 42Hz, 40Hz zou wel kunnen, dan word de voorkant van de kast wat dunner door bijv 1 mdf paneel ipv 2.

En als de inhoud minder wordt, kan je BR ook langer, volgens WinISD.

Edit:

WinISD berekent automatisch 26/27L met BR lengte 17(QB3),28(BB4),23(C4)-cm.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 17 apr 2009, 16:53

Dit is 2 x CA18RNX in 38liter getuned op 41Hz, een F3 van 42Hz en groupdelay meer dat goed genoeg, dit is met een minimale fill van je speaker, bij een heavy fill krijg je een wat aflopend karakter tussen de 200 en de 50Hz van 2dB

Het is toch 38 liter dat je hebt, of heb ik dit misgelezen, want als het 26a27 is dan is twee stuks zeker en vast geen optie.

2 x ER van seas doet het trouwens ook niet onaardig.

mvg Rudy

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 16:55

Ja klopt rond de 38L. Wat is daar het formaat van de BR?

Ik denk dat ik idd voor 2x RNX ga.
Laatst gewijzigd door RUben op ma 15 jun 2009, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 17 apr 2009, 17:19

Zolang de breedte van je kast gelijk is aan 21cm kan ik je wel helpen, want ik ben met dezelfde speaker bezig, 2 x de RNX + 27TBFC, ik pas deze wel toe in een 45liter kist maar dat maakt nou net niets uit dat verschil.

Het enige waar ik nog mee zit is wel of niet off-axes tweeter plaatsing.
Maja, goed, dat zijn details.

Let wel op, termijn dat testcase/filter/metingen rond zijn is toch +-1 maand.

Trouwens het filter hierboven is niet bruikbaar, 2 weg en 2 1/2 weg systemen liggen ver weg van elkaar op gebied van filteren. ( op gebied van de woofer dan toch )

mvg Rudy

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 19:10

De binnenkant is op zijn breedste punt 21 cm.. En ik zou gaan voor tweeter in het midden (MTM).

Voor mij duurt een maand te lang, want het bestellen van de onderdelen duurt ook nog een paar weken vermoedt ik. En dan kan ik ook nog niet de voorpanelen maken.

En ik neem aan dat jij 2,5 weg gaat maken? Tja.. zou ik ook kunnen proberen. Ik had eigenlijk gewoon 2 weg in gedachten.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 17 apr 2009, 20:17

Een MTM heeft als nadeel dat je luisteras veels te laag uitkomt, wat er op neerkomt dat je speaker moet achterover hellen om dit te kunnen compenseren.

Weet wel dat bij een 2 1/2 weg de units niet noodzakelijk in een aparte kamer moeten zoals 99% van de hobbyisten denkt. Een gezamelijk compartiment heeft zelfs meer voordelen dan nadelen, men denkt vaak dat dat bij commerciele speakers gedaan word uit kostenbesparend overwicht, en dit is dus niet het geval.

Wat je uiteindelijk gaat doen is uiteraard jou keuze, maar besef wel dat als je niet de mogelijkheid hebt om je speaker na te meten dat je dan beter een bestaand ontwerp neemd. ( bv een pascal xt, of een nykron of dergerlijke )

mvg Rudy

RUben

Berichtdoor RUben » vr 17 apr 2009, 22:18

Oke Rudy. Ik heb alvast de units, etc besteld. Ik wacht af totdat je zover bent met jouw filter ontwerp. Nu kan ik iig de kast afmaken.
Laatst gewijzigd door RUben op vr 24 apr 2009, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Yewst

Berichtdoor Yewst » zo 19 apr 2009, 9:57

Wat een mooi "skelet". Echt goed gemaakt.
Ik hoop dat je er goede units bij kunt vinden! (Volgende keer toch maar andersom :wink:)

RUben

Berichtdoor RUben » za 25 apr 2009, 16:46

De afgelopen dagen ben ik weer bezig geweest. Ik heb nu de zijkanten erop gelijmd. Ik vond drie lagen 4mm mdf per kant wel goed, het is in ieder geval een massief geheel geworden.
De mdf plaatjes heb ik per stuk per kant gelijmd en hooguit twee per dag kunnen lijmen, ivm het drogen. Dus dat kost toch ook wel weer een aantal dagen bij elkaar opgeteld.

Verder is het wachten op de bitumex voor de binnen kant, waarop ik dan vilt ga lijmen, die ik ook al op maat geknipt heb. Daarna kan ik aan de voorkant verder.

Ik zal vanavond het geheel in autocad zetten, zodat er een complete overzicht is.

RUben

Berichtdoor RUben » za 25 apr 2009, 22:59

Bij deze de huidige situatie in autocad.

RUben

Berichtdoor RUben » zo 26 apr 2009, 22:35

Beste lezers,

Ik ben nu de voorkant aan het ontwerpen en ik zou graag willen weten naar welke jullie voorkeur uit gaat? MTM of TMM ?

RUben

Berichtdoor RUben » do 30 apr 2009, 20:31

Nou ondanks geen reacties op mijn eerdere berichten, toch maar weer een update.

Ik ben met de voorkant bezig geweest, ik heb dus toch voor de TMM opbouw gekozen en heb hiervoor dus alvast met de bovenfrees de inkepingen gemaakt voor de speakers.

Een aantal dagen terug heb ik ook de filter onderdelen binnen gekregen en ik moet nog maar kijken hoe ik die tritac spoelen onderop de speakers ga wegwerken. Zal binnenkort wel op een foto verschijnen.

Gisteren heb ik bijna alles binnen gekregen, behalve nog 3 woofers, deze worden nog geleverd. Maar nu heb ik iig de bitume kunnen aanbregen en daarbovenop vilt.

RSQ8P

Berichtdoor RSQ8P » za 02 mei 2009, 14:09

Mooi houtwerk.
Maar waarom eerst een kast bouwen? Kun je mij dat uitleggen? En het verzinken van units + opstaande rand aan weerszijden van de baffle is ook niet echt aan te raden. Op welke wijze ben je hieraan begonnen?

Groet,
Ramon

RUben

Berichtdoor RUben » ma 04 mei 2009, 20:21

RSQ8P schreef:Mooi houtwerk.
Maar waarom eerst een kast bouwen? Kun je mij dat uitleggen? En het verzinken van units + opstaande rand aan weerszijden van de baffle is ook niet echt aan te raden. Op welke wijze ben je hieraan begonnen?

Groet,
Ramon

Ik zat eerst te twijvelen of ik wel andere units zou gaan kopen, of dat ik gewoon de zelfde zou gebruiken als in mijn vorige project. En heb hiervoor dus de zelfde kast inhoud gekozen als voorheen. Hierna echter heb ik toch besloten om andere units te proberen. Hierbij ga ik ook een bestaand filter ontwerp gebruikt.

En waarom is het niet aan te raden om een opstaand randje te hebben? Ik heb de opstaande randen gezien bij de speakers van Jasper en het leek me wel mooi staan.

RUben

Berichtdoor RUben » ma 04 mei 2009, 20:33

Dag lezers.

Hierbij weer een update over de kast. Ik ben alleen nog verder gegaan met de kast en heb de baffle nog even laten staan voor wat het is.

Als eerst had ik nog een rol Elesgoflex staan van mij surround speakers, dus zou in eerste instantie de speakers met dit folie beplakken. Maar doordat de ronding waarschijnlijk niet helemaal gelijk loopt, ging het bobbelen en werd het niet mooi. Ik heb er een stuk van af getrokken en hierna had ik niet meer genoeg om het af te maken.
Heb dus maar besloten om voor het eerst echt fineer te gaan gebruiken. Deze heb ik gehaald bij Amsterdamsche fijnhout.
Het was overigens een beste klus om drie zijden van de speakers weer te ontdoen van het folie.
Maar het fineer werk is nog niet helemaal af, maar ik vindt het er erg goed uit zien. Ik heb de stukken fineer strak over elkaar geplakt met bison tix (contact lijm) en heb deze daarna weggeschuurd tot het helemaal vlak was.

Hierbij het resultaat, het moet nog met de hand worden nageschuurd en nog gelakt met Glitsa eiglans, die ik gehaald heb.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 04 mei 2009, 20:54

Knap stukje fineerwerk hoor!

Helemaal voor de eerste keer. Het ziet er strak uit!

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » di 05 mei 2009, 10:01

Klussen in de slaapkamer.......... :shock: :shock:

En ik maar klagen met de werkplaats op de 2e verdieping :oops:
Mijn muziek op "Rate Your Music"......(klikkerdeklik)
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"

SARK

Berichtdoor SARK » di 05 mei 2009, 19:18

HoMeR schreef:Klussen in de slaapkamer.......... :shock: :shock:

En ik maar klagen met de werkplaats op de 2e verdieping :oops:

Kan ook de logeerkamer zijn :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » di 05 mei 2009, 21:35

Erg mooi gefineerd zeg! Sowieso vind ik de kasten fraai gebouwd. :)

Hoe ga je de voorkanten afwerken?

Terug naar “Oude Showcases”