Scan Speak MiniRef klaar!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Rade

Scan Speak MiniRef klaar!

Berichtdoor Rade » do 12 mar 2009, 20:27

Na een aantal jaren als "passief" forum lid nu toch maar weer 'ns besloten om nieuwe speakers te gaan bouwen :lol: .

Een jaar of 10 geleden heb ik de Vifa Carat gebouwd welke nu nog steeds in mijn woonkamer staan. Na enkele jaren wel een upgrade gehad met Scan Speak 9300 tweeter en KpSn condensator.

Mijn tweede en laatste project dateert van 2004 en is de hier welbekende DD8-MkII van Tony Gee. Ik was op zoek naar een monitor en kwam in contact met Tony. Hij was net van plan een MkII versie van de DD8 te maken. Hij stelde toen voor dat ik de kast zou maken en hij het filter en de afstemming voor z'n rekening zou nemen. Het resultaat is te zien op http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII.html Mooie speaker met heel andere eigenschappen dan de Carats. Beide hebben overigens hun charme.

Maar goed.... nu is het tijd om de Vifa Carats na jaren trouwe dienst te gaan vervangen.

2 weken geleden een bezoek aan Speakerland gebracht en vond zowel de MiniRef als de RefMon SE erg goed klinken. De Vertigo vond ik nog weer beter maar wordt toch wel erg fors (evenals de prijs...)

Afgelopen week de knoop doorgehakt en de onderdelen besteld en opgehaald bij Speakerland. Na enkele avonden schetsen maken meteen ook maar een zaagopdracht bij de lokale Multimate neergelegd.

De originele kast vind ik iets te laag (80cm) en te diep (30 cm). Bij gelijk volume (27 ltr.) heb ik 'm 90cm hoog gemaakt en 25cm diep. De kast helt 5 graden achterover. Originele hellingshoek is 7 graden.

Hieronder de eerste foto's.

Rade
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rade op zo 27 sep 2009, 9:26, 4 keer totaal gewijzigd.

Audioslave

Berichtdoor Audioslave » ma 16 mar 2009, 19:30

Fraai hoor deze MiniRef in "Rade" uitvoering :)

De tweeter lijkt op dezelfde plaats te zitten maar is 10 cm hoger is daar rekening meegehouden dmv de 2 graden minder in hellingshoek ?

Rade

Berichtdoor Rade » ma 16 mar 2009, 20:18

De tweeter zit inderdaad 10cm hoger als het standaard design. Aan de 5 graden ligt verder geen berekening ten grondslag. Ik vond 7 graden behoorlijk veel en heb hen daarom terug gebracht naar 5 graden.

Ik had vandaag de uitsparingen voor de drivers willen frezen maar een griepje gooide roet in het eten :(

Erwin

Audioslave

Berichtdoor Audioslave » ma 16 mar 2009, 21:10

Tweeter zit dan nog wel op oorhoogte ? Nu maak jij ontwerp minder stijl met een hoger geplaatste tweeter lijkt mij off axis.

Of jij moet er ver genoeg vandaan zitten of een erg hoog zitten :o

Ik vindt 10 cm erg veel hoor!!! :?

Rade

Berichtdoor Rade » ma 16 mar 2009, 21:45

De totale zuilhoogte wordt 90 cm. Dwz dat de tweeter ergens rond de 82 cm komt. Dit is al niet extreem hoog. De meeste vloerstaander zijn rond 1 meter hoog. Zo ook mijn huidige Vifa Carat die de tweeter ook hoger heeft zitten.
Kijk ook maar 'ns naar de Reference Plus of de Vertigo. Hoog geplaatste tweeter en ook nog achterover hellend. Maar goed de praktijk zal het uitwijzen.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 16 mar 2009, 22:04

Is inderdaad nogsteeds aan de lage kant. Het maakt denk ik helemaal niks uit voor je filter. Je kant hem nog wel 5 cm hoger maken zonder nadelige effecten te ondervinden verwacht ik.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Rade

Berichtdoor Rade » do 19 mar 2009, 0:07

Vanavond even 1 speaker met wat lijmtangen in elkaar gezet in de woonkamer. Zo in "real life" vind ik 88cm toch wel aan de lage kant :? . Het design dus toch maar even iets wijzigen. Behalve aftekenen verder nog niet veel gedaan en MDF kost je de kop niet. Met zulke units is het ook jammer dat de uiteindelijke kast net niet helemaal naar wens is. Heb ik meteen wat stukken MDF voor wat experimentjes en proeffrezingen :wink: . Dus binnenkort maar even met een nieuwe zaagopdracht naar de bouwmarkt. Ik hoop dat ze deze keer dezelfde nauwkeurigheid halen.
De speaker zelf wordt nu 95cm hoog. Hier komt dan nog een voetplaat onder (natuursteen met facetkantjes?) en dempers of spikes.

Rade

Frezen klaar !!

Berichtdoor Rade » ma 23 mar 2009, 16:42

Afgelopen weekend het MDF pakket opgehaald voor een iets hogere speaker. Gelukkig hebben ze dit pakket met dezelfde kwaliteit gezaagd als de vorige.
Zondag de handel afgetekend. Vandaag een dagje vrij dus de bovenfrees maar 'ns van de zolder gehaald. 't Is al weer een tijd geleden dat ik gefreesd had dus eerst maar even een paar proefstukjes gefreesd. Is maar goed ook want bij de eerste de beste freesgang een uitschieter! Was vergeten de cirkelgeleider vast te zetten :oops: . Dat gebeurt me vandaag dus niet nog een keer!
Ook had ik wat problemen met het verbranden van het MDF. Snel even op het forum gekeken voor advies. Ik vond een draadje waar de algemene opinie was om vrij snel te frezen. Even geprobeerd en voila..........mooie strakke freesbaan en geen zwart MDF meer. Toch handig zo'n online informatie bank.

Units passen mooi in de uitsparingen. Misschien iets te goed als ik ze nog laat spuiten. Maar goed dan maar iets meer schuren en met een stanley mesje aan de gang.
Wel opvallend dat er diameter verschil zit tussen beide paartjes woofers. 1 set is 148mm en 1 set is 148.2mm. Niet heel schokkend maar toch een redelijke afwijking voor een leverancier als Scan Speak.

Het gat voor de reflex pijp lijkt iets aan de kleine kant. Ik denk dat ik de ribbels op de pijp hier maar op aan pas.

Hieronder een paar fotootjes.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 24 mar 2009, 12:16

Helemaal netjes!!

Goed dat je tijdig hebt gekeken of ie wel beviel qua grootte, want daar ga je je anders sraks aann ergeren!

Jan

Rade

Kleine update en vraagje over spoel positie

Berichtdoor Rade » vr 03 apr 2009, 10:01

Zojuist even 1 speaker met lijmklemmen in elkaar gezet en alle onderdelen een plaatsje proberen te geven.
Het filter voor de bovenste 2 drivers komt in het bovenste gedeelte tegen de achterwand. Waarbij ik het filter zo plaats dat de Tritec spoel achter de tweeter komt. Zo heeft het filter het minst last van de mid/woofer.

De grote spoel voor het laag (wat een gewichtige dingen zijn dat toch) krijgt een plaatsje tegen de achterwand in het onderste compartiment. Ik twijfel alleen even hoe ik deze het best plaatsen kan. Op bijgaande foto's zie je 2 posities waar ik hem zou kunnen plaatsen en er later ook nog bij kan. Wat is volgens jullie de beste positie?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 03 apr 2009, 10:16

Maakt niet zo heel veel uit waar je ze zet. Als je ze maar niet binnen ~ 8 cm van de magneet zet.

Standaard heeft dit ontwerp een andere tweeter. Welk filter ga je nu gebruiken?

Rade

Berichtdoor Rade » vr 03 apr 2009, 10:26

Welke tweeter heeft het ontwerp dan standaard?
Voor zover ik weet gebruik ik de standaard tweeter D2904/710003 icm het standaard filter.
Ik heb nog geen MiniRef uitvoeringen gezien met een andere tweeter.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 03 apr 2009, 10:28

Rade schreef:Welke tweeter heeft het ontwerp dan standaard?
Voor zover ik weet gebruik ik de standaard tweeter D2904/710003 icm het standaard filter.
Ik heb nog geen MiniRef uitvoeringen gezien met een andere tweeter.

ah my fault, Ik dacht dat je de 6600 wilde gebruiken..

Rade

Berichtdoor Rade » vr 03 apr 2009, 10:31

Ik heb in een ander draadje al wel een keer de vraag gesteld wat er gewijzigd zou moeten worden voor de 6600. Waarschijnlijk komt hier de verwarring vandaan.

Rade

Berichtdoor Rade » vr 03 apr 2009, 10:36

Montana nu je toch online bent :P

De set woofers die ik van je overgenomen heb is de "gewone" serie. De set die ik bij Speakerland heb gekocht is de SE serie. Voor zover ik weet is het enige verschil dat deze gematched zijn.
Ik ben van plan om de SE's voor het mid in te zetten en de gewone voor het laag. De verschillen zullen niet groot zijn maar ik denk dat dit in het middengebied het belangrijkste is. Klopt mijn veronderstelling?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 03 apr 2009, 10:52

Dat zou je kunnen doen jah, ik verwacht echter niet dat de verschillen merkbaar zijn. Maar in het midden is je gehoor gevoeliger dus de SE daar is het meest logisch!

Rade

Berichtdoor Rade » wo 29 apr 2009, 19:39

Na enkele weken weer even een kleine update van de MiniRef. Geen schokkende voortgang maar toch........

Van te voren denk ik altijd zo'n kastje knutsel ik zo even in elkaar maar het valt toch altijd weer tegen hoeveel werk er in gaat zitten.

Vanochtend eindelijk een begin gemaakt met het lijmen van de eerste kast :)
Vanmiddag nog ff kijken naar het resultaat en kom ik tot de ontdekking dat het bovenpaneel tijdens het lijmen zijwaarts verschoven is $#%^%. Vanmorgen niet opgemerkt! Waarschijnlijk tijdens het nadraaien van een lijmtang verschoven.
Mijn humeur wordt toch altijd even aangetast door dit soort stomme fouten.

Maar goed..... vanavond even tijd gehad om met schuurpapier e.e.a. bij te werken en je ziet er niets meer van :P. Zijpanelen gaan weer naadloos passen.

Morgen even een biertje drinken op Bea en daarna een weekendje weg dus volgende week pas weer verder met lijmen.

Groeten,

Rade

Rade

Berichtdoor Rade » wo 13 mei 2009, 21:29

Zo....ondertussen weer wat vorderingen gemaakt met de MiniRef.
Hieronder wat foto's als bewijslast :P

Groeten,

Erwin

Rade

Berichtdoor Rade » za 30 mei 2009, 12:22

Weer een beetje verder gekomen......

Beide kasten zijn gelijmd en een paar keer geschuurd met korrel 160.
Zojuist de units er even ingezet voor de eerste indruk. Wordt in ieder geval een mooie slanke kast.

Volgende stap wordt het licht accentueren van de naad op voor- en bovenkant met een v-groef freesje en afronden van de zijkant met een radius van 15mm. De frees hiervoor is momenteel in bestelling.
Volgende week maar 'ns even een schets maken van de voetplaat zodat ik deze ook kan gaan maken.

Via Marktplaats heb ik 8 soundcare spikes op de kop kunnen tikken die uiteindelijk onder de voetplaat komen.

Wordt vervolgd.....

Rade

Berichtdoor Rade » ma 22 jun 2009, 11:37

Afgelopen zaterdag de naden op voor- en bovenkant licht geaccentueerd met een v-groef freesje en de baffle afgerond met een afrond frees.

Voor het afronden had ik bij Ecotools (www.ecotools.nl) een afrond profielfrees gekocht met een radius van 20mm. De prijs voor de frees was rond de 7 euro! (een merkfrees met een dergelijke radius kost rond de 45 euro oplopend tot 90 euro). Op een woensdag besteld en vrijdags al in huis! Ik heb hier een iets groter lagertje op gemonteerd zodat de afrond profiel frees een afrond frees is geworden. Hier was wel te zien dat het om een goedkopere frees ging want het lagertje ging wat moeilijk van de schacht en het inbusboutje voor het vastzetten van het lager zat niet centrisch in de as. Maar goed functioneel is dit geen probleem en 7 euro is dan ook geen geld. Ik was ook erg benieuwd hoe het frezen zou gaan.

Frezen ging dus prima! In 2 stappen een radius van ongeveer 15mm aan de baffle gefreesd. Misschien dat de frees heel snel de geest geeft met wat moeilijker hout maar voor MDF voldoet het prima!

Walt

Berichtdoor Walt » ma 22 jun 2009, 19:18

Ziet er fraai uit, die V-groef geeft de kast een professioneel uiterlijk!

Heb je al een Vishay bypass condensatortje parallel over de Audyn Plus gezet? Als je van veel detail houdt in het hoog, is dit zeker een aanrader.

Groeten Walter

Rade

Berichtdoor Rade » ma 22 jun 2009, 19:50

Hallo Walter,

Ik heb deze condensator er nu nog niet overheen gezet. Volgens mij heb ik er nog wel 2 liggen. In de DD8 heb ik ze ook toegepast.
Ik heb de hele handel nu ingebouwd en zet deze by-pass er nog niet overheen. Denk dat dit filter met deze tweeter al behoorlijk veel detail gaat geven. Eerst maar 'ns luisteren. Eigenlijk wil ik ze eerst afwerken voordat ik alles aansluit dus dat kan nog wel even duren.

Groeten,

Erwin

Walt

Berichtdoor Walt » ma 22 jun 2009, 20:51

Ik gebruik een Scan Speak 9900 Revelator, eerst alleen de Audyn Plus condensator en nu dus met die bypass erover. Ik heb het idee dat er net nog wat meer details uit de tweeter worden gehaald. Anderzijds luister ik met name jazz etc. het zou kunnen dat voor andere muziekstijlen je beter die bypass niet kunt plaatsen.

Ik zou het hoe dan ook een keertje testen, en mischien nu al twee draadjes voorzien aan weerskant van de Audyn Plus zodat je dan makkelijk die Vishay ertussen kan plaatsen zonder dat je met een soldeerbout door een speakergat in een krappe kast moet prutsen (ik spreek uit ervaring uiteraard).

Groeten Walter

Rade

Berichtdoor Rade » za 15 aug 2009, 15:19

Speakers en voetplaten zijn afgelopen week met korrel 320 geschuurd en donderdag eindelijk naar de spuiter gebracht :lol: .
Ze worden gespoten in RAL 9023, parelmoer donker grijs. Ben benieuwd hoe dit er in werkelijkheid uit gaat zien. Moet nog wel even geduld hebben want de "levertijd" is ongeveer 2 weken in deze vakantie periode.

Heb ik mooi nog even tijd om de frontjes verder af te maken. Zonder is waarschijnlijk het mooist maar ik wil de units toch graag kunnen beschermen indien nodig. Mijn eigen kinderen weten onderhand wel dat ze er niet aan mogen komen maar vriendjes en vriendinnetjes vinden die zwarte bolletjes ook nog wel 'ns interessant.

EJH

Berichtdoor EJH » za 15 aug 2009, 22:33

Blijft een gevaarlijke combinatie die kinderhandjes met luidsprekers, die kleine meid van mij kijkt er gelukkig niet naar om maar net wat je zegt die andere kids . :)
da zedde gij ja !

Terug naar “Oude Showcases”