Een jaar of 10 geleden heb ik de Vifa Carat gebouwd welke nu nog steeds in mijn woonkamer staan. Na enkele jaren wel een upgrade gehad met Scan Speak 9300 tweeter en KpSn condensator.
Mijn tweede en laatste project dateert van 2004 en is de hier welbekende DD8-MkII van Tony Gee. Ik was op zoek naar een monitor en kwam in contact met Tony. Hij was net van plan een MkII versie van de DD8 te maken. Hij stelde toen voor dat ik de kast zou maken en hij het filter en de afstemming voor z'n rekening zou nemen. Het resultaat is te zien op http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII.html Mooie speaker met heel andere eigenschappen dan de Carats. Beide hebben overigens hun charme.
Maar goed.... nu is het tijd om de Vifa Carats na jaren trouwe dienst te gaan vervangen.
2 weken geleden een bezoek aan Speakerland gebracht en vond zowel de MiniRef als de RefMon SE erg goed klinken. De Vertigo vond ik nog weer beter maar wordt toch wel erg fors (evenals de prijs...)
Afgelopen week de knoop doorgehakt en de onderdelen besteld en opgehaald bij Speakerland. Na enkele avonden schetsen maken meteen ook maar een zaagopdracht bij de lokale Multimate neergelegd.
De originele kast vind ik iets te laag (80cm) en te diep (30 cm). Bij gelijk volume (27 ltr.) heb ik 'm 90cm hoog gemaakt en 25cm diep. De kast helt 5 graden achterover. Originele hellingshoek is 7 graden.
Hieronder de eerste foto's.
Rade