Alternatieve driver in dipool sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Alternatieve driver in dipool sub

Bericht door RSQ8P »

Beste forummers,
Ik HH 3/2002 stond een zeer compacte dipool van ASE, de DRS SA-30 met een 30cm Vifa driver (M30WO-49-08). Ik vroeg me af of een dipool erg kritisch is m.b.t. driverwissel? Ik dacht nl. zelf meer aan een Peerless SLS-315 of een Visaton W300-8 (http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1963)

Adviezen voor eventuele andere 30cm's?
Dank.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Dat komt nog vrij precies. Een SLS 12 kan wel +- in die "kast" maar het rendement is laag, zo rond de 81 a 82 dB, hij loopt dan wel door in het laag tot 25 Hz (-3).

Als je het meer in de PA drivers zoekt kun je met twee stuks 12 inch ook rond de 87 dB uitkomen. Uiteraard ten koste van het sublaag. Zeg dat je dan tot 40 Hz komt.

Ik vindt dat rendement mooi meegenomen voor een kortsluitend systeem. En een strak opgehangen driver (PA) misstaat miz ook niet in een ri of di pool. Verkijk je niet op de X-max van de drivers, 6 dB meer rendement is flink minder uitslag.

Ik draai zelf met een ripole die tot 40 hz komt. Twee PA drivers van HTH. http://www.traumboxen.de/ad-audio/r1230.htm Die zijn goed te betalen. En de afwerking is prima. Een gegoten frame, niet te groot chassis, mooi dikke papier conus, uitzonderlijk lage rms, etc.

Wat ik zo hier en daar lees op de Duitse fora is dat de A&D drivers goed constant meten over de tijd heen. Dat is niet bij alle goedkope drivers uit China het geval. Ik ben er in geval mee in mijn nopjes met die A&D drivers. De poolkern boring zit bij mijn ontwerp wel ontlucht in een uitgefreesd rondje van een afdek plaat. De hele magneet valt als het ware 10 mm in een rondje van 20 cm wat 18 mm diep is. (lastig uit te leggen zonder tekening).

Groet Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Hoi,

Dat komt nog vrij precies. Een SLS 12 kan wel +- in die "kast" maar het rendement is laag, zo rond de 81 a 82 dB, hij loopt dan wel door in het laag tot 25 Hz (-3).
Hoe komt dat Roland? Het opgegeven rendement van de SLS12 is 91.2dB vs een rendement van 93dB van de M30WO-49-08.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

De SLS 12 en de AD 1230 in dezelfde ripole kast:

A&D 1230 <> SLS 12
qts 0.47 <> 0.47
fs 52 Hz<> 28 Hz
vas 61 l <> 172 l

De fs is bepalend voor het -3dB punt in deze ripole. Die lage fs vreet het rendement op mijns inziens. Deze ripole kan zowel voor de A&D (lager -3dB) als de SLS (vlakker) nog wel iets beter. Maar zo kunnen we ze tenminste vergelijken. Het scheelt nogal in je x-max vereisten 6 dB rendements verschil. De qts van beide drivers is gelijk.
Bijlagen
ScreenShot405.jpg
Laatst gewijzigd door Roland op za 07 mar 2009, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik zie het. Maar dat ontwerp met die vifa woofer gaat dus niet bepaald laag. In het sublaag speelt deze kast met SLS12 veel harder. Dat is natuurlijk betrekkelijk, want de SLS12 moet je niet beneden 35Hz hard laten spelen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Zeker, erg laag kom je niet met een hoge fs & lage vas driver. Het plaatje laat wel mooi zien dat x-max voor ripole drivers ook niet alles is. Je verstookt met extra output onder de 30 Hz veel dB's.

Hieronder de cone uitslag voor SLS 12 en A&D 1230 (rood). Nog een pluspuntje voor de hard opgehangen driver. Spl max is een serieus probleem voor een ripole. Door hem niet zo laag te tunen omzeil je dat probleem grotendeels.
Bijlagen
ScreenShot406.jpg
ScreenShot407.jpg
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Roland,
Ik kan op internet niet zo snel een plaatje vinden van die ASE DRS SA-30.
Maar je weet waarover ik praat. toch?
Ik wil niet tot aan 20Hz. Mijn eis is -3dB van 35Hz en redelijk rendement ter aansluiting op mijn monitorspeaker. Verder zou ik niet willen dat ik meteen een 1000watt amp eraan moet hangen. Actieve filtering gaat met Thel SA30.2
Dus ik kan eventueel beter focussen op PA units met Fs tussen 30 en 35 Hz?
Of mag hij ook 40Hz zijn, ivm met verschuiving Fs naar beneden (!!!! het schijnt zo volgens Bernt Timmermans)?
Dank,
Ramon
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik heb het over die enkel driver ripole sub die onder die vifa monitor hoort. Op een voetje uit de hobby hifi. Met een speciaal voor deze toepassing ontworpen vifa driver.

De sub in de simu's hierboven is een dubbele ripole. Zoiets:
Afbeelding
Net weer wat anders. Meer oppervlak en impuls gecompenseerd.

Hoeveel je het - 3dB punt kunt laten dalen verschilt per ripole en driver. Maar met 40 Hz fs haal je zeker 35 hz. Qts ergens rond de 0.5 werkt goed.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Roland,

Jep die enkelvoudige bedoel ik!!!
Dus ik ga maar opzoek naar een leuke 12" p.audio / phl / beyma met een leuke Fs en hoog rendement! Dan heb ik niet zoveel vermogen nodig.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Enkelvoudig kan inderdaad ook. Dan zakt je rendement wel iets in. Het plaatje hierboven met de A&D en de SLS 12 maakt wel een inschatting mogelijk waar je rendement +- uitkomt met een -3 dB punt van 35Hz. Zeker als je voor een driver met een Qts rond de 0.5 kiest.

Die A&D's uit China zou ik niet onderschatten. Let er ook op dat HTH rechtstreek uit China importeert, dat scheelt veel schakels en geld. Verkijk je niet op de lage prijs. Nadeel is dan weer dat je ze alleen bij HTH in Duitsland kunt kopen omdat er geen ruimte inzit voor distributeurs in andere EU landen...

http://www.traumboxen.de/ad-audio/
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik heb al wat kandidaten gespot. Zal binnenkort eens een lijstje posten met t/s parameters. Ik weet iig dat ik een N-ripole nach Ridtahler DRS wil. ZIe ook http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... der_en.htm voor meer info.

Verder neig ik naar de P.Audio WN-12R.
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Kan ik hem altijd nog gebruiken in een 2-weg met de RSQ8P / SA8520 magnetostaat, mocht de dipole niet lukken ;-)
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Roland schreef:
Hoi,

Dat komt nog vrij precies. Een SLS 12 kan wel +- in die "kast" maar het rendement is laag, zo rond de 81 a 82 dB, hij loopt dan wel door in het laag tot 25 Hz (-3).

Als je het meer in de PA drivers zoekt kun je met twee stuks 12 inch ook rond de 87 dB uitkomen. Uiteraard ten koste van het sublaag. Zeg dat je dan tot 40 Hz komt.

Ik vindt dat rendement mooi meegenomen voor een kortsluitend systeem. En een strak opgehangen driver (PA) misstaat miz ook niet in een ri of di pool. Verkijk je niet op de X-max van de drivers, 6 dB meer rendement is flink minder uitslag.

Ik draai zelf met een ripole die tot 40 hz komt. Twee PA drivers van HTH. http://www.traumboxen.de/ad-audio/r1230.htm Die zijn goed te betalen. En de afwerking is prima. Een gegoten frame, niet te groot chassis, mooi dikke papier conus, uitzonderlijk lage rms, etc.

Wat ik zo hier en daar lees op de Duitse fora is dat de A&D drivers goed constant meten over de tijd heen. Dat is niet bij alle goedkope drivers uit China het geval. Ik ben er in geval mee in mijn nopjes met die A&D drivers. De poolkern boring zit bij mijn ontwerp wel ontlucht in een uitgefreesd rondje van een afdek plaat. De hele magneet valt als het ware 10 mm in een rondje van 20 cm wat 18 mm diep is. (lastig uit te leggen zonder tekening).

Groet Roland
Zou als ik een enkelvoudige maak deze ook goed zijn?
http://www.traumboxen.de/ad-audio/d1525.htm
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Zeker, alleen te groot qua breedte. ik ga daarom voor 1 stuk per kant.
Ik denk toch dat ik maar eens een setje r 1530's bestel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
Verkijk je niet op de X-max van de drivers, 6 dB meer rendement is flink minder uitslag.
Rendement heeft weinig met uitslag te maken, want bij gelijke membraan oppervlak is de uitslag gelijk bij hetzelfde geluidsniveau. Alleen heeft de ene woofer hiervoor 2 Watt nodig en de woofer met het hogere rendement maar 1 Watt. Geef je ze beide 2 Watt zal de woofer met het hoge rendement verder uitslaan.

Maar rendement heeft ook veel met de maximale uitslag te maken. Een woofer met hoog rendement heeft vaak een kortere spreekspoel (of sterkere magneet, of nauwere luchtspleet) waardoor de x-max wat lager ligt dan bij de woofer met laag rendement en lange spreekspoel. Het maximale SPL ligt bij de woofer met hoog rendement dan lager.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ja klopt,

Je haalt de opmerking alleen nogal uit de context. Ik vergelijk twee 30 cm drivers in 1 ripole. Waarbij de lage fs van de een veel rendement op eet.

Groet Roland
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

richard schreef:
Roland schreef:
Verkijk je niet op de X-max van de drivers, 6 dB meer rendement is flink minder uitslag.
Rendement heeft weinig met uitslag te maken, want bij gelijke membraan oppervlak is de uitslag gelijk bij hetzelfde geluidsniveau. Alleen heeft de ene woofer hiervoor 2 Watt nodig en de woofer met het hogere rendement maar 1 Watt. Geef je ze beide 2 Watt zal de woofer met het hoge rendement verder uitslaan.

Maar rendement heeft ook veel met de maximale uitslag te maken. Een woofer met hoog rendement heeft vaak een kortere spreekspoel (of sterkere magneet, of nauwere luchtspleet) waardoor de x-max wat lager ligt dan bij de woofer met laag rendement en lange spreekspoel. Het maximale SPL ligt bij de woofer met hoog rendement dan lager.
Je geeft toch geen 2 watt? Een speaker trekt toch 2 watt?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

RSQ8P schreef:
Je geeft toch geen 2 watt? Een speaker trekt toch 2 watt?
Tis een kwestie van geven en nemen. De speaker kan allen 2 watt nemen als het er is. En het kan er alleen zijn als je het aan hem geeft. Simpel toch! ;)
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Tja,...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”