Scan speak ontwerp

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Scan speak ontwerp

Berichtdoor Martijn H » za 14 feb 2009, 12:46

Ten eerste: Mijn dipool/gesloten project gaat gewoon door! Het hout voor de subs wordt momenteel gezaagd en er wordt vollop nagedacht over de filters!

Bij het zien van deze kasten was ik echter verkocht. Deze kasten zijn wat mij betreft redelijk compromisloos gebouwd qua design en gebruikte materialen. Slim ontworpen kabinetten tegen staande golven, Met een cnc apparaat zijn variabele wanddiktes, het front en de voet gemaakt. De baskast is gebraced. Een kast waar ik echt niks op aan te merken heb eigenlijk!

Ik ga proberen hier een mooi filter voor te maken! De Scanspeak 8545 midwoofer vervang ik misschien nog door de Usher 8948A midwoofer. De woofer is de 21W4555-0 met een extra magneet en de tweeter is de 9900.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 feb 2009, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

dre

Berichtdoor dre » za 14 feb 2009, 13:59

dat lijkt me een zeer muzikale combinatie 8)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 14 feb 2009, 14:17

Wat zijn ze mooooiiii :P .

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 14 feb 2009, 15:32

Lijkt een beetje op usher en avalon vind ik zelf.

Ik heb de 8545 eringezet. Daar ga ik het voorlopig eens mee proberen!

Voorlopige metingen laten zien dat de midwoofer een notch moet krijgen rond 800Hz. De tweeter misschien een op 14kHz.

dre

Berichtdoor dre » za 14 feb 2009, 18:42

die aansluiting tussen de ronding en de tweeter is echt subliem 8)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 14 feb 2009, 19:01

kun je wel een speaker op MP kopen en dan hier showen :wink: :lol: 8)

Desalniettemin heb je altijd nog voldoende werk aan het filter.
hopelijk wil dat een beetje lukken :)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 15 feb 2009, 22:40

Hier wat metingen. De units stralen rond op +/- 2KHz.

De bruine grafiek is de 21W en de zwarte de 18W. Deze metingen bevatten enkele reflecties. Een close up meting laat zien dat de respons van de 21W vlak blijft tot zo een 500Hz. Hiermee wil ik de overgang van 21W naar 18W filteren. De groene en roze grafiek zijn van de 18W. De notch op 800Hz is erg noodzakelijk. Ik snap niet hoe fabrikanten als wilson audio deze woofer kunnen gebruiken, zonder hem een notch te geven.

crossoverpunten komen waarschijnlijk rond 350Hz en 2khz te liggen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 15 feb 2009, 22:52

Fabrikanten als Wilson zijn niet geïnteresseerd in een neutraal klinkende speaker. Ze willen een zich onderscheidende speaker. Als je alleen al de basrespons ziet van de watt/puppy 7 en 8, vette resonantie op 80Hz, ideaal voor liefhebbers van harde rock met knallende bas. Ook de door jou genoemde 800Hz resonantie geeft een prettig klinkende kleuring aan het geluid, voor de liefhebber.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Porcino

Berichtdoor Porcino » ma 16 feb 2009, 12:16

Audiodata-clone ;)

http://www.audiodata-hifi.de/produkte/klassiker/elance.html

Wel extreem gaaf!

Heb je er tekeningen van? Ben eigenlijk erg geinteresseerd...
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 16 feb 2009, 12:45

Porcino schreef:Audiodata-clone ;)

http://www.audiodata-hifi.de/produkte/klassiker/elance.html

Wel extreem gaaf!

Heb je er tekeningen van? Ben eigenlijk erg geinteresseerd...

Ik heb geen tekeningen. Is inderdaad "hetzelfde", alleen de prijs is anders. Die speaker heeft geen 8"woofer en is daarom iets anders gedimensoneerd. Eigenlijk vind ik die van mij nog iets mooier in verhouding :P Zij gebruiken ook geen notch op de 18W..

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 18:51

Een eerste filteropzet heb ik intussen gemaakt. Ik heb wat geimproviseerd om goed de totale respons te kunnen zien. Voor de overgang van 21W naar 18W en de overgang van 18W naar 9900 heb ik aparte metingen gebruikt. De impedantie van de 4 ohm woofer zakt richting 2 ohm op 80Hz, door de grote cap. Dat vraagt dus om een UcD achtige versterker! Misschien kan dat nog anders, maar laag crossen gaat hier samen met een lage impedantie..

Grafiek heeft een 2dB schaal!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 feb 2009, 19:13

Waarom gebruik je die zuigkring over de woofer niet? Dat zou het probleem van de impedantiedaling bij 80Hz moeten verhelpen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 19:20

jeroen_d schreef:Waarom gebruik je die zuigkring over de woofer niet? Dat zou het probleem van de impedantiedaling bij 80Hz moeten verhelpen.

Dan zakt hij naar 1.5ohm, hoewel de impedantiepiek van de woofer wel zakt.. :?

Wat ook gek is is dat het electrische filter van de woofer 1dB dipt op 30Hz en 2dB boost op 60Hz.

De electrische respons van de mid laat ook zien dat hij opslingert op 60Hz.

Zou dat een meetfout zijn en is dat te negeren?
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 feb 2009, 19:24

Dat dippen en boosten voor de woofer is weg als je een goede impedantiecorrectie toepast.

Kijk eerst eens naar de woofer + filter afzonderlijk. Die zou echt niet moet dippen naar 1.5ohm.

Het opslingeren bij 60 Hz is gewoon de impedantiepiek van de mid die je terugziet doordat je slechts een eerste orde filter gebruikt (68uF).

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 19:38

jeroen_d schreef:Dat dippen en boosten voor de woofer is weg als je een goede impedantiecorrectie toepast.

Kijk eerst eens naar de woofer + filter afzonderlijk. Die zou echt niet moet dippen naar 1.5ohm.

Het opslingeren bij 60 Hz is gewoon de impedantiepiek van de mid die je terugziet doordat je slechts een eerste orde filter gebruikt (68uF).

Bedoel je zo?

Als ik dit doe zakt hij alsnog naar 2 ohm. Met het filter erop verandert er helemaal niks aan het opslingerende gedrag. De br is op 25Hz getuned dus rond 14Hz zal ook nog een piek zitten.

edit: ik zie niet goed of het nou 2 of 3 ohm is. Geloof dat het richting 2.8ohm gaat..

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 feb 2009, 19:56

Wat is dan de impedantie zonder filter? Van de woofer bedoel ik.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 19:59

jeroen_d schreef:Wat is dan de impedantie zonder filter? Van de woofer bedoel ik.

4 ohm

De impedantie correctie lijkt 0 effect te hebben op de electrische respons.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 feb 2009, 20:03

Kan niet dat de impedantiecorrectie geen effect heeft. Hier gaat iets fundamenteel fout, ik weet helaas niet wat?

Daarnaast kan je niet een enkele waarde voor de impedantie opgeven. Wat is de gemeten impedantie van de woofer in zijn behuizing zonder filter?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 20:10

impedantie zonder filter. 4 ohm nominaal dus..

Wellicht dat het met speakerworkshop wel gaat.. :lol: Het kan inderdaad niet dat het geen effect heeft, misschien zit er ergens een error..

Het zal deze woofer wel zijn: http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/ ... 1W4555.htm
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 17 feb 2009, 20:25

De impedantiecorrectie in het laag zit parallel aan het filter + woofer. Dan zou dat toch enkel invloed moeten hebben om de stroomvraag vanaf de versterker (en zo dus de imp. moeten afvlakken), zonder invloed op de filterwerking (bij een stabiele versterker)?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 17 feb 2009, 22:29

pff.. heb het voor elkaar! dom dom dom.. Bijna te idioot voor woorden wat ik fout deed! Zette hem voor de spoel ipv achter de spoel.. :oops:

impedantie zakt tot 3ohm op de afstemfreq van de br.

Zal wel een prijzig filtertje worden als ik luxer dan de elko ga..
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 feb 2009, 23:27

Martijn M schreef:De impedantiecorrectie in het laag zit parallel aan het filter + woofer. Dan zou dat toch enkel invloed moeten hebben om de stroomvraag vanaf de versterker (en zo dus de imp. moeten afvlakken), zonder invloed op de filterwerking (bij een stabiele versterker)?

Maar dat is ook niet de juiste manier als je uitgaat van stabiele versterkers die geen probleem hebben met een wat grillige impedantie (UcD bv). Impedantiecorrectie doe je mijns inziens dan vooral voor een juiste filterwerking en dan moet de correctie direct parallel aan de woofer staan. Gelukkig heeft montana het zelf ontdekt, ik was vanavond weg. :)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 18 feb 2009, 19:46

Inmiddels is het een filter geworden met een 12dB electrisch filter met een xo op 300Hz en 18 dB/octaaf filter op 1700Hz. Ik heb geoptimaliseerd voor een net fase- en afstraalgedrag. Voor dit filter ga ik de onderdelen bestellen en dan aan de hand van "real time" metingen alles tunen. Dat gaat nog wel wat tijd kosten! Hopelijk pakt het allemaal goed uit! :twisted:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 19 feb 2009, 0:34

Kon het niet laten om het filter te bouwen..

Had de onderdelen in huis om voor 1 speaker het filter te maken, zonder correctie voor de impedantie nog. Het midfilter moest iets anders worden. De waarden van de notch klopten niet helemaal vanuit de simulatie.

Dit is het resultaat van het hoogmid en apart de mid om de notch te controleren. Respons op 8 graden is dit..

Nu moet ik nog het laagfilter in elkaar zetten en het niveau van de mid en tweeter daarop aanpassen.
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 feb 2009, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 19 feb 2009, 9:19

Op de impedantiecorrectienetwerken na is één filter "af". De speaker meet nu enorm vlak. Het laag valt volgens de metingen onder 150Hz een heel klein beetje af, maar de speaker staat in het midden van de kamer. In de buurt van een muur wordt daar de overige bafflestep gecompenseerd en hou ik hopelijk een vlakke respons over.

Ik heb wel het gevoel dat de bas een klein beetje boomy klinkt. Met de impedantienetwerken demp ik het gebied van 60Hz 2dB en valt alles hopelijk op zijn plaats! Voor de rest kan ik er mono nog weinig over zeggen. De respons meet in ieder geval beter dan ik had verwacht dat mogelijk was met deze mid en tweeter. De onregelmatigheden die te zien zijn, zijn voornamelijk reflecties.

Terug naar “Oude Showcases”