Ultieme laagweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Ultieme laagweergave

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 0:38

Omdat er op het forum nu zoveel over een mooie laagweergave en het belang van een vlakke laagrespons gesproken wordt lijkt het mij wel handig om daar eens een topic over te openen.

Ik wil zelf verder gaan met het "perfectioneren" van mijn eigen set. Een van de dingen die op mijn verlanglijstje staan is een perfecte basrespons op en rondom de luisterplek. Een perfecte respons op de luisterplek vind ik niet voldoende. Ik wil niet teveel gebonden zijn aan een sweet spot. Een eq systeem biedt maar een halve oplossing in dat geval.

Misschien is het leerzaam om in dit topic wat info te verzamelen over "Bas"

http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Deze heb ik net weer een keer doorgenomen. Het is zeker de moeite waard om te lezen!
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

hilbren

Berichtdoor hilbren » za 03 jan 2009, 8:37

Mijn ervaring met:
-bassreflex
-gesloten
-open baffle
Heeft mij geleerd dat de open baffle de meest prettige luidspreker is voor muziek (mijn mening). Nu op dit moment gebruik ik 4x12" woofers aangestuurd met een UcD400. Deze combinatie moet soms aardig aan het werk, zeker als het om de laagste tonen gaat.
De basreflex kan ook mooi zijn maar geeft samen met de gesloten variant veel problemen met positioneren. Daarnaast merkte ik na het luisteren naar open baffle ook, dat er aanmerkelijk veel klankkleuring aanwezig is. Nu moet ik daarbij wel vermelden dat de bracing in de speakers waarna ik geluisterd heb niet geweldig was...

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 03 jan 2009, 10:50

Hebben we het hier over laag (zeg maar alles onder pak 'm beet 150 hz), of over sublaag (neem als grens bijvoorbeeld 50 hz)? Voor een mooi laag zou ik dipool zeggen. Voor een goed sublaag zou ik gaan voor één of twee subwoofers van een flink formaat met eventueel subtiele EQ. In jouw geval zijn dat natuurlijk extreem zware en extreem veel subwoofers :lol: .
In het artikel dat je linkt komt naar voren dat vier stuks een goed compromis tussen klank en praktische toepasbaarheid is.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2009, 11:08

Ultiem laag onder 100Hz:
- Geen dynamiek beperking
- Over een groot gebied in de ruimte goed klinkend
- Op de luisterplek perfect klinkend
Dat gaat dan volgens de benadering van Toole en Geddes, dwz met minimaal 4 subwoofers slim verdeeld over de ruimte. Beter meer kleine subwoofers dan slechts een of twee grote. Voor mij in de huiskamer geen haalbare kaart, omdat ik te beperkt ben in strategisch plaatsen van de subs, anders zou ik dit zelf wel hebben gedaan in combinatie met een 3-weg open baffle op basis van een 10" woofer en 5" mid in de open baffle.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 11:24

Jah ik heb het inderdaad over de laagweergave tot 80Hz. Daar bevinden zich vaak de meest hardnekkige staande golven.

Als de fronts tot 35Hz lopen zijn dat in feite ook subwoofers. Misschien dat het plaatsen van twee subwoofers achter de luisteraar tegen de muur in zo een geval ook voldoende is om een redelijk goede basrespons te krijgen.

compact en toch veel output: TC sound 3000 12"/15" met 9cm xmech 8)

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 14:15

Ik heb totaal geen idee wat voor output ik hiervan moet verwachten maar zou een actief gecorrigeerde push/pull dipool met 2x 15 inch een goede sub kunnen zijn?

Gr,

Bukem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 14:26

Hoi Bukem,

Heb je de white paper gelezen uit post 1?

Ik weet niet goed wat je bedoelt met een push pull (=compound?) dipool met 2 drivers op een plank met 2 woofergaten.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 03 jan 2009, 15:18

uit alles wat ik in 30 jaar gehoord heb staat met stip op nummer 1 een paar baskasten in de hoeken geplaatst en dmv DSP de 2 of 3 hoogste pieken weggehaald. Strak, diep, luid en met een ongelooflijk laagdetail!

Voor het weergeven van akoestische instrumenten bij niet te hoge dynamiek was ik van Jeroen_D's dipoolsysteem in Breda, sterk onder de indruk. Bij hem thuis konden ze me minder bekoren. Dit was voor de room-correction en zou volgens Jeroen zelf nu moeten opgelost zijn.
Voor de paar experimenten die ik met Dipool heb gedaan heeft dit systeem voor mij te weinig dynamiek en vond ik het laag te gericht.

Samengevat zou ik willen stellen dat de ruimte even belangrijk, zoniet zelfs belangrijker is, als de speaker en de apparatuur zelf.

Of die speaker een gesloten of reflex kast is, is daarbij minder van belang. Is ook maar te zien hoe die beide kasten worden afgesteld. De ene reflex kast is de andere niet!

Een TL is dan weer een ander verhaal. Objectief niet meer van deze tijd, maar dat is een buis en een platenspeler ook niet!

Ed.

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 15:31

Montana schreef:Hoi Bukem,

Heb je de white paper gelezen uit post 1?

Ik weet niet goed wat je bedoelt met een push pull (=compound?) dipool met 2 drivers op een plank met 2 woofergaten.

Ik heb een hele tijd geleden links voor beide white papers hier op het forum gepost. Het onderzoek dat Harman heeft gedaan is idd. bere interessant.

Met push pull bedoel ik dat de drivers omgekeerd in de plank gemonteerd zitten. Een met het membraam aan de voorkant, een met het membraam aan de achterkant. Zo ook de Orion van Linkwitz. De diepte van de "plank" rijkt tot aan de magneet. Een mooie ronde grill aan alle 4 de gaten dicht het zaakje mooi af.

Gr,

Bukem

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 03 jan 2009, 15:41

asterduc schreef:Een TL is dan weer een ander verhaal. Objectief niet meer van deze tijd, ......
verklaar je nader :!:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2009, 15:41

asterduc schreef:Voor de paar experimenten die ik met Dipool heb gedaan heeft dit systeem voor mij te weinig dynamiek en vond ik het laag te gericht.

Andere opmerkingen, ok, maar dynamiek is een kwestie van voldoende oppervlak (nee, niet die LAT dus!!!), vanaf 2x15" geen probleem. Je hebt blijkbaar de dipool van Montana nooit gehoord.
Dat gerichte laag daar begrijp ik niet van wat het probleem is, omdat het middengebied ook gericht is. Het gevolg is dat de klank ook goed is van laag tot hoog als je in de keuken zit.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 15:51

Montana schreef:Ik weet niet goed wat je bedoelt met een push pull (=compound?) dipool met 2 drivers op een plank met 2 woofergaten.

Dit dus...

Afbeelding

Gr,

Bukem

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 16:13

Bukem,

Ik zei het al in jouw topic: Liever 2 subwoofers dan 1 en nu kan ik dus al zeggen liever 4 kleine subwoofers dan 2 grote. Als je nagaat hoeveel invloed de kamer heeft op de frequntierespons dan speelt de constructie van je subwoofer een veel kleinere rol dan je zou denken. Met wat handigheid zijn je fronts misschien ook als "subs" te gebruiken, waardoor je genoeg hebt aan twee extra subs die samen met je fronts tot ~80Hz lopen. Digitaal moet dat wel in te regelen zijn. (white paper blz 23 opstelling 29)

Ik kan met zekerheid zeggen dat je met een enkele dipoolsubwoofer geen vlakke frequentierespons zal krijgen op de luisterplek. (ook niet met eq)

Als de groupdelay van een br/gesloten kast en dipoolsysteem allemaal even hoog is en de frequentie respons is gelijk, dan hoor ik eigenlijk geen verschil tussen de verschillende princiepes in het sublaag. Voor de dipoolsub heb je veel Vd nodig, zoals Jeroen al zegt. Dipool pas ik liever toe voor de frontluidsprekers en gesloten of br liever voor de subs, omdat dat veel efficienter is.

Als je een dipoolsub wil maken kan je veel beter een heel groot W frame maken. Het weglengteverschil tussen voor en achterkant van de woofer moet zo groot mogelijk zijn, zodat de 6dB/octaaf afval niet zo snel komt opzetten. Onder de Fs komt daar trouwens 12dB bij. Een dipoolsub moet dus een zeer lage Fs hebben.

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 17:54

Beste Martijn,

Ik stelde mijn vraag omdat Harman in haar white paper uit is gegaan van traditionele subs en een HT opstelling waarbij het met name van belang is om een evenwichtige weergave te krijgen op verschillende seats. Wat zij niet hebben meegenomen is het gebruik van een dipool sub. Een dipool sub heeft toch ook een ander afstraalpatroon. Ik zou sowieso met 1 sub spelen en later eventueel nog eens twee drivers bijkopen om een tweede te maken. Ik begrijp dat Sd & Vd het toverwoord is

Mijn monitor uidsprekers gebruiken een 18H52 basmid van Audiotechnology in een BR configuratie. Ik zou sowieso de monitors actief crossen met de sub en de BR poort dichtmaken zodat de afval van een gesloten systeem ontstaat. Van mijn fronts is geen "fullrange" te maken zonder een grote verbouwing.

Ik ben er van overtuigd dat 4 subs, ieder op de helft van de 4 muren een zeer goede basweergave zou opleveren. Echter dat is in onze woonkamer niet te realiseren. Mijn vrouw zou ik ook niet echt happy maken met 4 extra dozen.

Voor wat betreft een W frame of lage Fs, de 15" Daytons hebben een Fs van 18hz. Jeroen gebruikt in zijn dipool ook geen W Frame en Bert Doppenberg gebruikt ook geen W frame. Als ik niet tot 20Hz hoef te gaan moeten we toch al een heel eindje kunnen komen?

Gr,

Bukem

Mvgr,

BukemAfbeelding

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 18:06

Tjah, dit topic gaat vooral over een compromisloos laag op en rond de luisterplek.

Ik blijf bij mijn standpunten uit mijn vorige post.

Kharma gebruikt geen dipoolsub, dus waarom zou jij dat wel doen? :wink: -> het voorbeeld van Jeroen en Bert is denk ik niet goed gekozen.

Ik heb je ook zien zeggen dat je bang bent niet genoeg headroom te hebben met de 15"daytons gesloten icm een LT. Dan snap ik je opmerking over output en het gebruik van een W frame niet helemaal..

Ik weet zeker dat je met twee dipoolsubs en eq een mooi resultaat zal krijgen op de luisterplek. Dat lukte mij en nog een paar anderen hier ook! Edo heeft bijv ook een geslaagde ripole gemaakt!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2009, 18:21

Ik heb ook een mooi resultaat buiten de luisterplek. Je gaat denk ik in je oordeel teveel af op een veel te grote dipool luidspreker in een veel te kleine ruimte. Dat past gewoon niet, behalve als je het allemaal op de sweet spot optimaliseert.

Als je iets wilt dat op maat gesneden is voor jouw ruimte ga dan voor monopool onder 100Hz en ga vooral niet lager dan zo'n 34Hz in een gesloten kast met een maximaal vlakke Butterworth afstemming (jouw kamer is dacht ik zo'n 5meter lang?). Als je dan een aantal subs gebruikt kun je een mooi egale verdeling van het laag krijgen in jouw kleine luisterruimte. De room gain zorgt beneden 34 Hz voor compensatie van de afval.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 03 jan 2009, 18:36

Dat is ook mijn plan. Als ik dan later een andere situatie heb is het waarschijnlijk mooi te integreren ook. De dipoolwoofers zijn dan wel flink overkill, maar dat is niet anders.

En wat mooi is, is subjectief.. Ik kan ook overal in de kamer prettig muziek luisteren, maar niet overal optimaal. Vooral de laagweergave van 25-50 en 50-120 verschilt per plek erg. Volgens de testen uit de paper zou jouw systeem ook minder optimaal moeten zijn buiten het getunede gebied. Maar dat het nogsteeds mooi klinkt snap ik wel. In een kleine kamer is dat getunede gebied ook kleiner..

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 19:26

Montana schreef:Tjah, dit topic gaat vooral over een compromisloos laag op en rond de luisterplek.

Mee eens, ik denk dat mijn vragen over een dipoolsub dan wellicht niet helemaal op zijn plaats zijn. Maar wellicht ook wel, hangt allemaal af van de definitie die we stellen voor ultiem laag.

Montana schreef: Kharma gebruikt geen dipoolsub, dus waarom zou jij dat wel doen?
Sinds wanneer vertegenwoordigd Kharma het walhalla op het vlak van subwoofers? Sinds wanneer is Kharma synoniem voor dipool luidsprekers? Daarnaast is dipool commercieel weinig interessant.

Montana schreef::wink: -> het voorbeeld van Jeroen en Bert is denk ik niet goed gekozen.

Hoezo niet goed gekozen?

Montana schreef:Ik heb je ook zien zeggen dat je bang bent niet genoeg headroom te hebben met de 15"daytons gesloten icm een LT.

Ik heb niet gezegd bang te zijn voor genoeg headroom. Ik heb geen praktische ervaring met de effecten van een dergelijke zware boost icm de beschikbare xmax.

Montana schreef: Dan snap ik je opmerking over output en het gebruik van een W frame niet helemaal..

Wederom, ik heb geen praktische ervaring met de effecten van een dergelijke zware boost icm de beschikbare xmax. Totdat ik een prototype bouw en prints maak voor een actieve correctie ga ik daar niet achter komen.

Montana schreef: Ik weet zeker dat je met twee dipoolsubs en eq een mooi resultaat zal krijgen op de luisterplek. Dat lukte mij en nog een paar anderen hier ook!
Dat is fantastisch om te horen. Graag meer.... Op een of andere manier komt dit soort feedback niet terug. Ik probeer in mijn posts er achter te komen wat ik me hiervan moet voorstellen. Hetzij gesloten icm een LT of wellicht een dipool. Ik ben zoals iedereen ook op zoek naar het ultieme laag, alleen wel binnen de grenzen van een gemiddelde huiskamer. Ik ben best bereid om 2 drivers bij te kopen om daarmee het ultieme laag te maken. Impulsgecorrigeerd, isobaric, LT, dipool zijn dan begrippen die de revu passeren.

Montana schreef:Edo heeft bijv ook een geslaagde ripole gemaakt!

Ik zal er eens naar zoeken. Dank voor de tip!

Gr,

Bukem

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 03 jan 2009, 19:37

Henkjan schreef:
asterduc schreef:Een TL is dan weer een ander verhaal. Objectief niet meer van deze tijd, ......
verklaar je nader :!:

ik wist dat ik tegenwind zou krijgen, daarom dat ik het voorzichtig heb gemeld.
Objectief niet meer van deze tijd, daarmee bedoel ik dat het meettechnisch niet met een ander systeem kan concurreren. Ook het detail blijft achterwege.
Subjectief niets op aan te merken.
Ik heb het grootste deel van mijn leven naar TL's geluisterd en genoten van het laag, maar die tijd is door de komst van Subfrekwenties, DSP, Aluwoofers in kritisch afgestelde kasten, voor mij voorbij als het om high-end laag gaat.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 03 jan 2009, 19:50

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:Voor de paar experimenten die ik met Dipool heb gedaan heeft dit systeem voor mij te weinig dynamiek en vond ik het laag te gericht.

Andere opmerkingen, ok, maar dynamiek is een kwestie van voldoende oppervlak (nee, niet die LAT dus!!!), vanaf 2x15" geen probleem. Je hebt blijkbaar de dipool van Montana nooit gehoord.
Dat gerichte laag daar begrijp ik niet van wat het probleem is, omdat het middengebied ook gericht is. Het gevolg is dat de klank ook goed is van laag tot hoog als je in de keuken zit.

Dynamiek: klopt Jeroen, Sky is the limit als je maar genoeg membraan oppervlak inzet. Gaat dat ook op voor ultralage frekwenties, tot 15 hz bvb?

Gericht laag: dit wou ik niet veralgemenen, maar het is mijn ervaring in mijn ruimte. Ik heb 3 zitplaatsen naast elkaar staan. Toen ik de test deed met een 12" U-dipool had ik op 1 zetel voldoende laag en de zetel ernaast helemaal geen laag. Dat heb ik nog nooit met een ander systeem ervaren.

Ed.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 03 jan 2009, 20:01

Het mooiste laag dat ik ooit gehoord heb, is dat wat ik hier thuis tot voor kort had. Dat werd geproduceerd door twee paar Peerless SLS12 in een semi-U-frame (van de OB3W die jeroen_d voor de Elektor Special heeft ontworpen; zie avatar) in combinatie met een gesloten sub op basis van een 18" BMS in de beide hoeken achter de speakers (gebouwd door niemand minder dan Montana :lol: ). Middels EQ zijn de sterkste resonanties weggewerkt op de luisterplek.
Deze ervaring sluit mooi aan bij de ervaringen van Asterduc.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2009, 20:37

asterduc schreef:Gericht laag: dit wou ik niet veralgemenen, maar het is mijn ervaring in mijn ruimte. Ik heb 3 zitplaatsen naast elkaar staan. Toen ik de test deed met een 12" U-dipool had ik op 1 zetel voldoende laag en de zetel ernaast helemaal geen laag. Dat heb ik nog nooit met een ander systeem ervaren.

Ed.

Ok, dat kan gebeuren in sommige situaties. Het omgekeerde kan ook: in mijn eigen kamer heb ik op de luisterplek een zware dip rond 70Hz als ik met monopool speel. Dat is zeer storend, vooral bij basgitaar loopjes vallen sommige noten dan volledig weg, terwijl andere vreselijk doordreunen. Met de dipool heb ik juist nergens in beide kanalen diepe en brede dips en is het zonder EQ al veel egaler.

Laag ervaringen blijven derhalve anekdotisch, wat in de ene ruimte werkt kan in de andere totaal hopeloos uitpakken en andersom.

Maar een opzet met vele kleine subs zou in alle gevallen goed moeten kunnen uitpakken.

Bukem

Berichtdoor Bukem » za 03 jan 2009, 21:10

Martijn M schreef:Het mooiste laag dat ik ooit gehoord heb, is dat wat ik hier thuis tot voor kort had. Dat werd geproduceerd door twee paar Peerless SLS12 in een semi-U-frame (van de OB3W die jeroen_d voor de Elektor Special heeft ontworpen; zie avatar) in combinatie met een gesloten sub op basis van een 18" BMS in de beide hoeken achter de speakers (gebouwd door niemand minder dan Montana :lol: ). Middels EQ zijn de sterkste resonanties weggewerkt op de luisterplek.
Deze ervaring sluit mooi aan bij de ervaringen van Asterduc.

Speelden de dipoles fullrange mee en wat was de x-over freq?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 03 jan 2009, 21:24

De crossoverfrequentie varieerde ik zo nu en dan tussen ongeveer 40 en 50 hz. De filterhelling had ik meestal op 24 dB, maar 18 dB en 48 dB klonken nagenoeg hetzelfde als 24 dB. Het verschil tussen de crossoverpunten was ook niet echt goed hoorbaar. Zelfs het crossover op 80 hertz en met opnieuw afgeregelde EQ klonk niet heel anders. Ik denk dat het dipoolgedrag in het midbas meer voordelen biedt dan in het lage laag.

Het fullrange door laten lopen van de dipools beperkte de dynamiek te veel in verband met grote conusexcursie. Op dit moment ben ik tijdelijk subloos. Het laag onder 35 hertz kap ik nu hard af met het oog op belastbaarheid. Omdat de dipool onder 35 hertz van zichzelf al redelijk stijl afvalt, is het gemis aan sublaag niet heel opvallend in vergelijking met zonder de afkapping.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 04 jan 2009, 1:51

Bukem, Je hebt het over een dipoolsub. Er zijn bepaalde redenen om voor bijvoorbeeld een U-H-W-Z etc frame of gewoon "een zo plat mogelijke platte baffle" te kiezen.

Omdat Jeroen of Bert in hun ontwerp een ondiepe U baffle gebruiken wil niet zeggen dat dat optimaal is voor subwooferdoeleinden waar jij het over hebt.

John Kreskovsky zegt bij part 2 iets over respons in room over dipole monopole en cardioide: http://www.musicanddesign.com/roomgain.html

Eerder heeft hij beweert dat de output van een dipool onder de laagste room mode afneemt, wat het einde zou betekenen voor de dipoolsub in kleine kamers als dat waar was. Ik kon dit zelf niet meten en linkwitz zegt volgens mij ook iets anders. Volgens mij heeft John een en ander aangepast op zijn site intussen, want ik kan het niet meer vinden.

Het zou wel heel makkelijk zijn als Harman dezelfde test met dipoolsubs zou doen! Aan de andere kant kan je je afvragen of dipoolsubs voor iedereen weggelegd zijn, vanwege Spl beperkingen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”