UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

cve

UCD400 Green Frog

Berichtdoor cve » di 23 dec 2008, 19:41

Omdat ik niet helemaal tevreden was met de AMP-ON schakeling van de "Black Edition" ga ik het nog maar eens een keer proberen. Vandaag in Eagle de schema's ingevoerd. De basis is de Schuro NT-E, aangevuld met de bekende amp-on schakeling en de DC- beveiliging. De laatste is ditmaal met maar 1 relais, zo ongeveer als bij de voeding van de MinimA.
Hoe de amp er verder uit gaat zien weet ik nog niet. Niet alles wat ik bedenk is technisch of financieel haalbaar. Eerst dus maar de voeding.

Co
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ja/nee/geen mening.

cve

Berichtdoor cve » zo 28 dec 2008, 15:06

C10 heb ik vervangen voor de bekende elco's van 22uF/63V. Daar heb ik er nog een heleboel van liggen. De print gaat er dan zo uitzien:

Co

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 28 dec 2008, 16:51

Het ziet er weer professioneel uit Co! Wordt de Green Frog voor jezelf? Hoe kom je trouwens bij die naam, krijgt ie een groene display?
( ͝° ͜ʖ͡°)

cve

Berichtdoor cve » zo 28 dec 2008, 19:55

Wordt de Green Frog voor jezelf?

Ja, deze Frog is voor mijzelf. Moet een compromisloze versterker worden met daarin alles wat ik de afgelopen tijd heb geleerd. Een van de redenen voor de naam is het gebruik van andere weerstanden in de Relaixed. De Dale's worden daarin vervangen door groene Kiwame's van 2W. Nog minder ruis dan de Dale weerstanden en klankmatig "beter".

Co

cve

Berichtdoor cve » di 30 dec 2008, 15:34

Nog wat zitten spelen in Eagle. Wat wijzigingen aangebracht in de door autorouter voorgestelde printbanen. Het kan toch vaak korter en simpeler dan de software aangeeft.
Verder nu 2 versies van het board gemaakt. Het verschil zit hem vooral in de plaatsing van de HFA25PB60. In versie 4 zitten deze dicht bij elkaar maar dat geeft een wat ingewikkelder printbaanverloop. Maar het is goed mogelijk.

Co

cve

Berichtdoor cve » do 01 jan 2009, 18:58

Nog wat baantjes anders gelegd. Dichter bijeen en waar mogelijk en gewenst over elkaar. Hoe langer je met zo'n print bezig bent hoe meer dingen je gaat ontdekken. Echt een leuk programma dat Eagle. Het bestand volgende week maar eens opsturen om er printen van te laten maken.

Co

mischa72

Berichtdoor mischa72 » do 01 jan 2009, 22:53

Hoi Cor,

Kun je een beetje aangeven wat het bedoelde met het niet tevreden zijn met de amp-on schakeling?

Ik heb dezelfde schakeling gebouwd en ben toch wel benieuwd wat er aangepast moet worden voordat ik hem ga gebruiken.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

fluppie

Berichtdoor fluppie » vr 02 jan 2009, 10:29

mischa72 schreef:Hoi Cor,

Kun je een beetje aangeven wat het bedoelde met het niet tevreden zijn met de amp-on schakeling?

Ik heb dezelfde schakeling gebouwd en ben toch wel benieuwd wat er aangepast moet worden voordat ik hem ga gebruiken.

Groeten,
Mischa

Ik geloof dat het bij de ucd400 problemen gaf en bij de ucd180 perfect werkte, dit door de hogere voedingsspanning van de ucd400. Meende dit ooit eens in een topicvan Co te hebben gelezen.
En nu alles afwerken !

cve

Berichtdoor cve » vr 02 jan 2009, 20:46

De schakeling was gewoon niet stil. Je hoorde steeds, weliswaar niet hard, een geplop en kraken bij het uitschakelen in de speaker. Ik bleek ook niet de enige te zijn met dat probleem. Voodooless bleek het fenomeen ook te kennen. Zijn prints waren gemaakt naar een ontwerp van Sander Sassen. Het schema klopt volgens mij wel maar moet de boosdoener gezocht worden in de dubbele gelijkrichting. Er vindt ergens toch nog een ontlading plaats van de T-Nets in het dubbel gescheiden circuit. Vandaar dat ik deze nu weg heb gelaten. Op advies van BartOlOmeus zal ik nog wat verbeteringen aanbrengen in de printlayout voordat ik ze laat maken. Daarna zal de praktijk het leren :D

Co

cve

Berichtdoor cve » zo 04 jan 2009, 21:37

Het kan natuurlijk ook anders. Dit is een combinatie van de adviezen van BartOlOmeus en de printlayout van Schuro. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Co

cve

Berichtdoor cve » do 22 jan 2009, 16:47

Gisteren de printjes ontvangen. Ziet er op het eerste gezicht mooi uit vind ik. Alle onderdelen passen perfect dus kan er gesoldeert gaan worden.

Co

dday_one

Berichtdoor dday_one » do 22 jan 2009, 17:35

cve schreef:Gisteren de printjes ontvangen. Ziet er op het eerste gezicht mooi uit vind ik. Alle onderdelen passen perfect dus kan er gesoldeert gaan worden.

Co

Die zien er zeker mooi uit!

Waar heb je dat laten doen?

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » do 22 jan 2009, 19:20

Hey, dat ziet er mooi uit! :D

Zijn die gaatjes van de slitfoils alleen niet veel te klein? :o

cve

Berichtdoor cve » do 22 jan 2009, 23:20

De prints heb ik laten maken bij Olimex. De gaatje voor de T-Nets passen perfect, zakken er moeiteloos in. 8) Alleen de gaatjes voor de zekeringhouders zijn wat aan de krappe kant. Dat item moet ik dus in de bijgeleverde bibliotheek voor de volgende keer corrigeren.

Co

cve

Berichtdoor cve » zo 01 feb 2009, 23:16

Omdat ik nog niet alle onderdelen voor de voeding compleet heb ben ik maar alvast begonnen aan het volgende deel van het project. In de vorige versterker gebruikte ik de Relaixed. Een mooie pre-amp en volumeregelaar maar de print is behoorlijk groot. Vandaar maar eens gekeken of het niet mogelijk is om het ontwerp op 2 prints te gaan maken van 10 x 16 cm. Die wil ik dan boven elkaar gaan monteren. Het is een heel gepuzzel maar dit is voorlopig het resultaat.

Co

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 02 feb 2009, 11:56

Ziet er goed uit, wel een hoop werk. :shock:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » ma 02 feb 2009, 12:26

zie ik hier nu een pcb ontwerp verslaving?:P
`t ziet der goed uit! jammer dat je de sporen er niet bijgeplakt hebt in het plaatje!
maar je bent goed bezig, mooi om je zo te zien groeien met ontwerpen!:D

markje

Berichtdoor markje » ma 02 feb 2009, 14:41

Ik heb eigenlijk maar 2 vragen: met welk programma werk je en waar laat je de printen maken?

Groeten Mark

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » ma 02 feb 2009, 16:13

ik beantwoord ze wel cve:P
met eagle en bij Olimex, allemaal terug te vinden op het forum zelf :wink:

cve

Berichtdoor cve » ma 02 feb 2009, 18:53

Ziet er goed uit, wel een hoop werk

Het is inderdaad een hoop werk maar als het allemaal een beetje lukt is het wel leuk om te doen. :wink: Ik ben er al weken mee bezig.
Ik maak inderdaad gebruik van Eagle. De versie die ik heb heeft als beperking dat de print maximaal 10x16 cm groot is. Dat is meestal niet zo probleem. De pre-amp met de voedingen passen er maar net op. Ik moet nog wat wijzigingen aanbrengen. Ik zag dat Jos (van Eijndhoven) onlangs nog wat verbeteringen heeft toegepast. Daarna post ik wel een plaatje waarop te zien is hoe de printbanen precies gaan lopen. Rommel ook nog een beetje met de GND tussen de 2 printplaten. Het is me nog niet helemaal helder hoe ik dat zal aanpakken.
Vandaag de laatste onderdelen van de voeding binnengekregen. Er snel op gezet en de zaak aangesloten. Het resultaat overtreft alle verwachtingen. Met 4 T-Nets is het geluid toch behoorlijk beter dan ik mij herinner van de vorige versie. De amp-on schakeling werkt op deze versie trouwens perfect, geen enkel bijgeluid te horen bij het in of uitschakelen. Kortom, voorlopig ben ik tevreden. Maak morgen wel wat foto's.

:D

Co

cve

Berichtdoor cve » di 03 feb 2009, 14:25

Zoals beloofd een paar foto's van de voedingen. Veel dichter bij elkaar kunnen de HFA's niet. Het is trouwens de HFA15 en niet de 25 geworden. Voldoet ruimschoot aan de benodigde spec's.

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 03 feb 2009, 14:43

Ziet er zeer nice uit idd :D

toppie !

Je gebruikt 63V T-nets zie ik, vind je dat niet krap bij een UCD400 die een voedingsspanning heeft van rond d 60V ?

(wat kost een zo'n PCBtje nu ongeveer ?)

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 03 feb 2009, 17:42

Mooi!

Zie ik op R9 een Kiwame weerstand? :wink:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Paul

Berichtdoor Paul » di 03 feb 2009, 21:24

b_force schreef:Ziet er zeer nice uit idd :D

toppie !

Je gebruikt 63V T-nets zie ik, vind je dat niet krap bij een UCD400 die een voedingsspanning heeft van rond d 60V ?

(wat kost een zo'n PCBtje nu ongeveer ?)

weet je wat er op de standaard hypex voedingen zit :roll:

volgens hypex kunnen dergelijke condensatoren makkelijk 10 tot 15% meer spanning hebben..

cve

Berichtdoor cve » di 03 feb 2009, 21:25

Lijkt me niet. De werkspanning van de T-nets is 63V en het is geen bezwaar om daar vlak onder te zitten. Ik zie in elk geval geen reden om de 80V versie te gebruiken. Mijn ervaringen met de 63V T-nets in combinatie met de UCD400 zijn in elk geval prima. Ik overweeg zelfs om trafo's van 42V 500VA te gaan gebruiken.

Zie ik op R9 een Kiwame weerstand?

Goed gezien. Ik had er een flinke hoeveelheid nodig voor de volumeregelaar en het was goedkoper om deze waarden mee te bestellen. Beetje dure optie natuurlijk en niet echt nodig op die plek :roll: Maar het hoort wel een beetje bij het high-end idee 8)

Co

Terug naar “Versterkers”