Mijn 15" sub van 1/4 kuub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Boppo84

Mijn 15" sub van 1/4 kuub

Berichtdoor Boppo84 » za 07 mei 2005, 23:29

Op een dag kom je erachter: niet je oren maar de speakers zijn er de oorzaak van dat je niks beneden de 60Hz hoort!

Oplossing 1: nieuwe speakers bouwen die lager komen

Oplossing 2: subwoofer bouwen

Na eindeloos gepeinsd te hebben kwam ik tot de conclusie dat een goede subwoofer maken, gemakkelijker te realiseren zou zijn, en ook minder snel aan vervanging toe zou zijn. Mooie front speakers wou ik ook wel wat meer geld voor uittrekken, wat ik toen niet had.
Dussss....na heel veel zoeken naar een goedkope woofer die diep zou gaan met niet te veel versterker vermogen in een niet al te grote kast, kwam ik erachter dat dat niet bestond. En toen na nog veel meer geeuvel en gepeins en hersenkraken kwam ik uit op een PA woofer met grote kast en kleinge versterker. Namelijk de Eminence Delta 15LF met Hypex DS1.2 in een 240L(netto) BR met tuning op 24Hz.
Beetje modelleren en voila:
subwoofer_doorsnede4.JPG

Na alles eindelijk besteld te hebben, 18mm MDF op maat laten zagen en knutselen:
subwoofer_1.JPG

afwerking zal waarschijnlijk nooit echt meer komen, aangezien hij nu onder m'n bed staat (achter die deurtjes op de laatste foto).
Maar het geluid is fantastisch :lol: beetje overkill voor m'n huis (alles rammelt op een andere frequentie mee. En dat met maar 20Watt (104dB met 22Hz als -3dB volgens WinIsd)
verder zeker wel tevreden mee :wink:

P.S.
foto's van het resultaat komen nog, want uploaden liep beetje vast...
Update: foto's maar eens geupload
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 04 aug 2011, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
beter laat dan nooit!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 08 mei 2005, 0:52

Tsjoe..15"..240 liter...da's niet niks. Lijkt me lekker filmpje kijken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » zo 08 mei 2005, 1:02

tsja, t is slechts 4,8mm Xmax, en dat volume was nodig om met deze 'goedkope' speaker laag te komen. 't enige positieve aan dit project was dat het veel voor weinig was. Mij maakte het niet echt uit hoe het eruit zou komen te zien, als het maar ergens in m'n kamer past :P

toen hij af was, bleek dat lastiger dan gedacht:

Sub__1.jpg

Sub__2.jpg
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 04 aug 2011, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
beter laat dan nooit!

vigier

Berichtdoor vigier » zo 08 mei 2005, 1:10

Hmm... 240 liter? dan had ik hem wat lager gemaakt, en een stevig blad op gelegd.... Kan goed als tafel fungeren!
Kist is ook mooi gemaakt met dat frame aan de binnenkant.

Maareh, als ik de T/S parameters van
http://www.hn-sound.de/shop/oxid.php/si ... -Watt-RMS/
pak, en ik voer ze in in lspCad, dan krijg ik met een kist van 240 liter, getuned op 24 Hz, toch wel wat anders dan -3 dB op 22 Hz hoor!
Misschien toch iets andere parameters gebruikt?

Groet, Joris
Meer ideëen dan tijd

vigier

Berichtdoor vigier » zo 08 mei 2005, 1:12

Ohw....nu zie ik dat ik mijn posting tussen jouw eerste en tweede in had gedaan!
Die foto met dat flesje van een bijzonder goed-te-drinken-merk-biertje had ik dus nog niet gezien!
Je hebt hem in ieder geval al als tafel in gebruik genomen hahaha

Groet, Joris

P.S. 4.8mm voor een 15 inch woofer: dat lijkt me toch wel voldoende druk opbouwen in je kamer?
Meer ideëen dan tijd

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » zo 08 mei 2005, 1:18

ja gaat wel lekker :) maar natuurlijk kan het altijd (veel) beter.
Natuurlijk had ik ook liever een Tumult gehad met 500Watt achter de deur.

Hij is nu geen tafel, maar bedsteun (ipv poten onder m'n bed)

ennuh, ik was vergeten te vermelden dat de DS1.2 een ingebouwde bassboost heeft van 6dB op 25Hz
beter laat dan nooit!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 08 mei 2005, 1:22

Ga je hem nog verder afwerken? (kleurtje/fineer o.i.d.)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

SARK

Berichtdoor SARK » zo 08 mei 2005, 2:18

En ik maar denken dat ik een probleem heb om mijn sub "subtiel" in het interieur op te laten gaan :D
Wat een bakbeest :!:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

michiel

Berichtdoor michiel » zo 08 mei 2005, 21:27

En weer een forum menber die het nut van grote kasten inziet. 8)

Je gebruikt de bass boost toch zeker niet om onder de afstem frekwentie het niveau op te pompen??

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 09 mei 2005, 10:27

Als je niet wordt gehinderd tot compromissen wat betreft de grootte, dan kan je vrij eenvoudig een hele leuke sub maken voor niet al teveel geld. :)

Hoe klinkt hij? Is het vooral voor film, of kan hij goed meekomen met muziek?

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » ma 16 mei 2005, 12:54

Je gebruikt de bass boost toch zeker niet om onder de afstem frekwentie het niveau op te pompen??

wat kan dat voor kwaad dan?? het scheelt iig niet veel, afstemming 23Hz, boost(6dB) op 25Hz.

Bedoel je soms dat de conus al een meleier gaat wapperen als je dat doet? Dat gebeurd gelukkig juist niet, want de versterker heeft ook een ingebouwde highpass filter op 20 Hz. Klinkt allemaal alsof het niet echt kan werken, maar de SPL grafiek van WinISD ziet er best aardig uit wat mij betreft. Dat zegt natuurlijk ook niet alles.... maar toch :roll:
SPL_vs_excursie.GIF

En ik heb hem inderdaag gebouwd voor muziek, en dat doetie wat mij betreft aardig goed. En dat je met films lekker op de bank zit te trillen is ook wel leuk :lol:
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 04 aug 2011, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
beter laat dan nooit!

michiel

Berichtdoor michiel » ma 16 mei 2005, 13:30

Een grote kast met groot stralend oppervlakte doet het al snel goed. Dat geeft een mooier en natuurlijk geluid dan die kleine kastjes in mijn ogen. De driver die je gebruikt is ook gewoon een fatsoenlijke driver, stevige kast er omheen en bent al heel ver.

Wat er mis is met boosten onder de afstem frekwentie? Dan gaat de driver idd een beetje te veel heen en weer wapperen. Iets wat je niet wilt hebben. Boost op de afstem frekwentie doet het beter.

Grafiekjes zien er wel leuk uit, je zou haast denken dat je nog een klein stukje lager kunt tunen om het laatste stukje recht te krijgen.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » ma 16 mei 2005, 15:58

je zou denken van wel, de grafiek wordt iets (0,2dB) rechter. MAAR de f3 verschuift 0,5 Hz OMHOOG bij een afstemming van 22Hz ipv 24Hz. Het enige is wel dat de belastbaarheid omhoog gaat, aangezien het dal in uitslag een stukje naar 'links' gaat; de bulten bij de uitslag-freq-grafiek komen ongeveer op gelijke hoogte. Komt door het subsonic filter: 20Hz/-3dB, 24dB/Oct.
En dat is al te doen door m'n poort 6cm smaller te maken (van 40 naar 34 (bij 4)).

Nu kan er 28Watt op ipv 16 voordat k aan de 4,8mm zit 8) resultaat:2dB erbij! geweldig. Zullen m'n huisgenoten blij mee zijn. Niet dat ik vaak op maximaal vermogen draai, maar toch :wink:
beter laat dan nooit!

Terug naar “Oude Showcases”