De Hestia, een kleine vloerstaander met wat apparte vorm.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter

De Hestia, een kleine vloerstaander met wat apparte vorm.

Berichtdoor Edo » vr 17 sep 2004, 0:05

Een paar weken geleden begonnen met de bouw van een wat apparte vloerstaander. Dit project is een test om te kijken hoe buigplex zich laat verwerken in een speaker.

Het ontwerp is/zal eruit gaan zien beetje zoals deze tekening:

Afbeelding
Deze tekening staat ook al ergens anders op het forum bij houtbewerking, maar hier in de showcase het verloop van de bouw laten zien.

Het idee kwam naar boven dankzij mijn broer. Die wou wat speakers hebben die slank waren, op de vloer stonden, niet te duur waren, licht van kleur en beetje appart.
Zo is het idee geboren.
Een binnenkast van 18 mm dik MDF, met daaroverheen buigplex van 9 mm dik. De tussenvulling van zand. Tweeweg systeem met wat units die ik nog in de schuur hed liggen....De Peerless HDS 132 en een Vifa XT300.
Misschien dat ik de tweeter nog eens ga veranderen naar een leuke Seas tweeter, maar eerst maar eens de kast....
Ik zit al een tijdje te wachten op hout...moest besteld worden, en bij de eerste poging met zagen bleek dat de houthandel 90 graden verkeerd had gezaagt.
Buigplex buigt maar in 1 richting, en natuurlijk precies de verkeerde....opnieuw bestellen dus...
Maar vandaag het telefoontje gehad dat het hout klaar is. Morgen maar even ophalen en eens kijken wanneer we weer verder kunnen met de volgende stap.
Hieronder alvast de binnenkast van MDF.

Afbeelding

De kast bestaat uit een 7 liter "boven" gedeelte (de eigenlijke speaker) en een ondergedeelte voor het filter en verzwaring van de kast.

Hieronder nog een voorbeeld van buigplex en een test qua buigzaamheid wat het ongeveer zal gaan worden:

Afbeelding
Het buigplex...

Afbeelding
En wat het ongever gaat worden...

michiel

Berichtdoor michiel » vr 17 sep 2004, 1:02

Potverdorie.... weer een idee van mij wat uitgevoerd wordt voordat ik er tijd/geld voor heb.

De voordelen die ik zo gauw kan bedenken: Door de triplex te buigen op deze manier creeer je een spanning in de constrcutie welke in evenwicht is, en wat het geheel stijver maakt (ff kort door de bocht... :roll: ). En dat in combinatie van de hoge massa van het zand geeft een uitstekend resultaat. Zeer geschikt voor speakers!!!

Om gelijk maar even mijn idee over een stijve/zware kast wand vrij te geven: Gebruik hardboard, kost vrijwel nix, en in 3-4 lagen in een boog vorm is het erg stijf. Combineer je dit met een beetje zand of lood dan heb je voor weinig geld een zeer stijve en zware zijwand voor een mooie slanke zuil met boog vormige zijwanden.

Voor de gene die twijfelt over hardboard, ik heb hier een gebogen paneel liggen van enkele lagen hardboard (was voor een vierkante tractrix hoorn, en is helaas nix geworden), ik kan je uit ervaring zeggen dat dit ZEER stijf is!!! :wink:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 19 sep 2004, 17:10

Dit weekend maar eens verder gegaan. Zaterdag begonnen met het lijmen van de voor- en achterkant.

Afbeelding

Vandaag maar eens bekeken wat het resultaat was. Gelijk de schuurmaschine erop en eens gekeken op een testplankje wat verschillende kleuren doen op dit hout.

Afbeelding
Afbeelding

De bovenste kleur is licht eiken, de onderste afzelia. Is iets donkerder en gaat iets meer richting oranje. Maar nog niet z oranje als bijvoorbeeld kersen.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 21 sep 2004, 10:58

Gistermiddag even vrij, dus even wat kunnen sleutelen aan de kast. Na al het schuren nu de frees maar terhande genomen en begonnen met het infrezen van de tweeter en aansluitterminal achterop de kast.
Is goed gelukt al zeg ik hetzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje gek zo zonder woofer....Maar da's voor de volgende keer. Eens kijken wanneer ik weer tijd heb, en wanneer het weer redelijk is. Frezen doe ik het liefst buiten i.v.m. stof. Maar zo met die storm en regen....ik wacht wel even, het heeft geen haast.

Afbeelding

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 21 sep 2004, 15:08

Hi Edo,

Ziet er goed uit.
Wat voor filter ga je gebruiken? Of ben je daar nog niet mee bezig?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 21 sep 2004, 15:24

Ben al wat aan het proberen geweest met een vorig ontwerp. Maar ben er nog niet uit. Ik ben een fan van simpelheid, en aangezien de HDS wel lekker doorloopt en de Fs van de XT300 lekker laag ligt (als ik die ga gebruiken) denk ik een vrij simpel 1e order serie filter met klein zobelnetwerkje over de woofer en that it. Nadeel is dat de tweeter 4 ohm is....wordt een grote condensator wat weer duurder is...

Daarnet (dochter sliep gelukkig even) de woofersgaten erin gemaakt.

Afbeelding

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 24 sep 2004, 15:09

Ondertussen zit 1 kant erop...tenminste...in de lijmklemmen. Was nog een beetje lastig want tesnel klemmen kan het hout laten scheuren. Langzaam aan dus en het hout even laten wennen aan z'n nieuwe vorm.

Ik heb bij het verlijmen twee soorten lijm gebruikt. De bekende witte houtlijm voor de buitenkanten, en ok de stok in het midden een bruislijm (1 componenten lijm) om eventueen wat op te vullen (schuimt dicht). Je komt er nooit meer bij dus moet gelijk goed. En al zouden er oneffenheden inzitten zullen die nu verdwijnen. Geen kans op resonanties dus.

Afbeelding

Dan de klemmen erop. Langzaam aan en om de 10...15 cm een klem. Balkje voor de bescherming en dit maar eens 24 uur laten drogen.

Afbeelding

En een close-upje:

Afbeelding

Leuk spul dat hout....

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 29 sep 2004, 15:43

Deel 1 is nu uit de lijmklemmen. Het zonnetje scheen even, dus snel speakers erin en op de foto.

Begint er al leuk uit te zien. Op naar de tweede.

Afbeelding

Afbeelding

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 29 sep 2004, 16:19

=D>

SARK

Berichtdoor SARK » wo 29 sep 2004, 19:04

Complimenten.
Hoe heb je de afwerking gedaan?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 29 sep 2004, 19:53

Ben ook erg tevreden met dit probeersel. De afwerking was alleen opschuren. Moet nog in de lak. Aangezien het buigplex mooi wit hout is van 9mm dik was dit ook gelijk de afwerklaag. Beetje voorzichtig zijn maar geen fineer o.i.d. Lekker dik massief hout aan de buitenkant.

Aangezien dit een probeersel was om eens te kijken hoe dat nou werkt dat buigplex, denk ik dat ik nog wel iets ga maken met dit type hout. Kan je lakken in alle kleuren, leuke ronde vormen. Misschien een boekenplank modelletje of zo. Maar zolang is het nog lang niet. Eerst kast 2 nog afbouwen, demping, filter meten etc etc...

Rade

Berichtdoor Rade » wo 29 sep 2004, 20:09

Erg fraaie kast Edo.
Heb je de top plaat gewoon koud verlijmd op de zijpanelen?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 29 sep 2004, 20:17

Ja, met de "normale" witte lijm van Bison. De plaat zit in het midden verlijmt met 1 componentenlijm (ook van bison).
Door de persdruk blijft alles op z'n plaats en komt er aan alle kanten wat lijm uit de naden. Na het schuren zie je daar niets van.

Kleine oneffenheden heb ik dicht gemaakt met een mengsel van lak en schuurstof van het buigplex. Als dit in de oneffenheden komt en even laat drogen en weer opschuren zijn ze totaal onzichtbaar, want je vult het op met het stof van hetzelfde hout. (tip van Nico)

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 29 sep 2004, 20:38

Het ziet er strak uit.
Ga je de onderkant na het vullen volledig dichtlijmen, of maak je een contructie dat je nog eventueel kan wisselen met de vulling?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 29 sep 2004, 20:44

Ik denk dat ik hem dichtmaak...voor eeuwig. Het zand laat ik een tijd inkrimpen/zakken, bijvullen en dan de bodem erop. Het is demping en iets anders dan zand gaat er waarschijnlijk niet in. Misschien wat loodkorrels onderin voor wat stabiliteit. Maar ik kan altijd nog een paar gaatjes boren onderin, leeg laten lopen, vullen met wat anders en weer dichtmaken met een prop/schuim o.i.d. Maar daar ga ik nog niet van uit.

Misschien iemand nog tips voor de vulling?

SARK

Berichtdoor SARK » wo 29 sep 2004, 20:52

Ik denk dat zand het beste vulmiddel is, ik dacht nog even aan beton (oid.) maar dan zit je weer met het euvel dat er de kans bestaat dat dit gaat krimpen. Het is verstandig dat je het zand laat "inklinken", je zit dan wel met het probleem dat je ze ondersteboven moet inspelen. :D
Afbeelding

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 29 sep 2004, 21:03

Ik heb nog wat muziek uit Nieuw Zeeland...da's toch op z'n kop opgenomen, dus komt goed uit.... 8)

SARK

Berichtdoor SARK » wo 29 sep 2004, 21:11

Alleen luisteren tijdens yoga :roll:

Afbeelding
Afbeelding

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 14 okt 2004, 18:14

Vandaag, heel even terwijl dochter even slaapt, verder gegaan.
Even afvullen met zand. Gisteravond al 1 gedaan, vandaag de andere. Tijdje lekker laten trillen en weer bijvullen. Ik heb gekozen voor schelpenzand. Kon ik erg goedkoop aankomen. Per kast zit 4 kilo zand. En klinkt lekker dood nu, wat precies de bedoeling was.

Afbeelding

Afbeelding

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 19 okt 2004, 14:06

Een gedeelte van de demping is aangebracht. De achterkant bestaat uit dik vilt. Mooi dat er een gat uit moest want dat overgebleven rondje gaat weer achterop de magneet van de woofer. Zonde om weg te gooien toch? En eventuele reflecties worden zo ook verminderd.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onder- en bovenkant van de kast komt Pritex. Het bekende noppenschuim. Aangezien de kast erg smal is komt aan de zijkanten nog iets dunner vilt en de rest wordt gedeeltelijk opgevult met BAF-wadding.

Afbeelding

Zo'n smalle kast ziet er aan de buitenkant wel netjes uit vind ik, maar qua demping etc intern is het wat minder....veel vogelen wat het beste is en of luchtstraam rond de BR-pijp niet in "gevaar" komt...Binnenkort maar eens wat metingen verrichten om te kijken wat het op dit moment doet.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 19 okt 2004, 16:20

Zou je de baspijp dan niet omhoog of omlaag richten? Dan heb je denk ik wat meer ademruimte. Ik weet niet wat de afstand van de baspijp tot de achterwand is?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 19 okt 2004, 16:42

Ehm, correctie...afstand van paspijp tot voorkant..haha. De pijp zit achter. Geeft mooier strak front en ben m'n poortruis kwijt. Maar de afstand is nog wel 10 cm tot het front...Is voldoende dacht ik.

Op naar het filter...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 19 okt 2004, 16:53

Edo schreef:Maar de afstand is nog wel 10 cm tot het front...Is voldoende dacht ik....
met welke diameter?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 19 okt 2004, 16:56

45 mm.

teacher

Berichtdoor teacher » di 19 okt 2004, 17:48

dat zou idd genoeg moeten zijn..

Wanneer kom ik eens kijken en luisteren? ;)

t.
tjolk op het ZBA forum...

Terug naar “Oude Showcases”