Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Paultjuhh

Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Berichtdoor Paultjuhh » wo 26 nov 2008, 21:25

Momenteel speel ik al mijn CD'tjes nog af via de computer. Gelukkig wel met een M-audio 24/96 geluidskaart, dat brengt al iets verbetering in het geluid. Maar een goede/losse CD-speler zou natuurlijk nog een stukje beter zijn.

Kopen? Te duur....
Kopen op marktplaats? Al iets goedkoper.....
Zelfbouwen? Waar een wil is, is een weg!

Mede-forumgebruiker ray5150 heeft met dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7555 al laten zien dat het mogelijk is. Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd dat ik zelf controllers kan programmeren. De website Diyclub.biz heeft wel een CD-Rom drive remote controller. Deze controller bevat een klein displays die de informatie weergeeft op twee regeltjes. Connectie met de CD-drive (uit een computer) gaat via een normale IDE-kabel. Meer informatie over deze controller: http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=436. Verzendkosten staan overigens niet op de website vermeld, maar komen neer op 16,- dollar exclusief verzekering. Functies van de controller: Play, Eject, Forward, Backward, Track select. Het geheel moet gevoed worden op 5VDC (is dus makkelijk te doen met een 78xx voeding, zie ook: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30)

Voor het loopwerk wil ik een CD-rom driver van een computer gebruiken, MET een digitale uitgang. Signaalspecificaties van de analoge uitgangen zijn vaak zwaar belabberd en niet voldoende om goed een CD mee af te kunnen spelen. Een paar (overvolle) lades met computercomponenten ben ik nog een Lite-On loopwerk tegengekomen. 40 Speed, meer dan genoeg om CD'tjes mee af te spelen. Én niet te vergeten: het is een RW driver, schijnt wat makkelijker te zijn met het afspelen van gebrande CD's (en ja daar heb ik er behoorlijk wat van). Zoals vereist: een digitale uitgang. De CD-rom speler heeft zo 5VDC/1,5A en 12VDC/1.5A nodig en is dus van prik te voorzien met behulp van een 78S05 en 78S12 regelaartje.

Tot slot is er ook nog een DAC nodig, dit gaat hoogstwaarschijnlijk de DAC worden van de HK Groupbuy, omdat deze DAC goed te modden zou zijn en zelfs standaard al naar behoren zou klinken. Daarnaast zijn de kosten van deze dac gelukkig erg aanvaardbaar, wat ook nog een beetje meetelt natuurlijk. De dac ga ik nog niet meteen bestellen, eerst maar eens de behuizing, voeding en dergelijke in elkaar zetten en testen. Op de M-audio geluidskaart zit ook nog een digital in, dus daar kan ik 'm ook altijd nog aanknopen tijdens het testen. De dac moet gevoed worden met een 12VDC én een 5VDC lijntje en zal in totaal niet meer verbruiken dan 25 á 35mA. Dit kan in principe gevoed worden uit twee 78Lxx regulatoren, die kunnen namelijk per stuk zo een 100mA leveren.

Natuurlijk gaat het gehele niet vanzelf zomaar spelen --->>> voeding. Dit gaat dus zelfbouw/maatwerk worden.
CD speler: 12VDC/1,5A uit een 78S12 regelaartje en 5VDC/1,5A uit een 78S05 regelaartje
DAC: 12VDC en 5VDC uit een 78L12 en 78L05 regelaartje. Afhankelijk van de Conrad prijzen kan ik er ook voor kiezen om er een zwaardere regelaar in te zetten (altijd handig voor reserve)
Controller: één enkelre 5VDC lijn en die wil ik voeden uit een 78S05 regelaartje. Waarschijnlijk zal het display lang niet zoveel verstoken, maar enige marge kan nooit kwaad
Na een klein/simpel rekensommetje zou alles in theorie ook te voeden moeten zijn uit alleen een enkele 78S05 en 78S12 regelaar, maar 1. het gaat krap worden en 2. alles gescheiden houder lijkt me netter.

Het mooiste is om het zo uit te mikken dat het ingaande voltage bij de 78xx chippies niet iets boven de 5VDC of 12VDC ligt. Hogere voltages leiden alleen maar tot meer (onnodige) verstoking van electrische energie. Op Conrad ben ik een trafo'tje tegengekomen van 48VA waar 6-8-10-12VAC uit komt. Het circuit voor de 5VDC zou ik aan de 6VAC uitgang kunnen knopen en het circuit voor 12VCD aan de 10VAC uitgang. De trafo heeft genoeg vermogen om het geheel van prik te voorzien. Maar nu mijn brandende vraag: kan ik zomaar de 6vac en 10vac tegelijk gebruiken?? Daarnaast heeft deze trafo wel zijn formaat tegen: (bxhxd) 70 x 62 x 88 mm. Vrij groot en niet makkelijk in een platte kast in te bouwen. Mocht iemand nog een andere oplossing weten (mag iets duurder zijn), dan houdt ik mij warm aanbevolen ;)
Onderaan deze post staat ook nog een screenshotje van ExpressSCH met het schema wat ik gemaakt heb voor de voeding. De waarde van C1 is aan de hoge kant en kan eventueel nog verlaagd worden.

De behuizing wil ik maar van hout gaan maken. Inmiddels heb ik genoeg ervaring opgebouwd om zelf een leuk kastje in elkaar te frutselen waar de CD-speler in gehuisvest kan worden. Multiplex Ocoumé en dan aflakken zou een mooie optie zijn. Eventueel nog een aluminium onder/bovenplaat, maar daar moet ik nog maar eens over gaan nadenken.

Heeft iemand tot nu toe vragen/opmerkingen/tips/kritiek? Vrijdag wil ik de bestellingen zo een beetje de deur uit doen, zodat alles voor de kerstvakantie wel binnen moet komen. Spullen van de conrad zullen wel snel hier zijn, alleen uit China (controller en DAC) zal het wat langer duren. Helaas zit ik wel in het examenjaar van school (6e jaar van het VWO, met een Economie en Maatschappij profiel). Dus het kan zijn dat het project voor onbepaalde tijd stil komt te liggen, dat zal dus ook afhangen van de drukte op school.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » do 27 nov 2008, 10:19

Gisteravond nog even op Conrad gezocht voor de onderdelen en wat ik daar allemaal nodig zou hebben. Het lijstje begint al aardig compleet te worden. Maar ik heb nog wat moeite om bepaalde connectoren te vinden. Hieronder staat een plaatje van een UCD180 module die de aansluitingen heeft die ik zoek. Weet iemand de benaming voor deze delen of waar ik ze zou kunnen bestellen?? Die inschroef terminals zijn wel aardig, maar hebben als nadeel dat ze al snel de koperlitzen breken en je hebt een grotere kans op uitstekende draadjes. Daarom wil ik graag alle powerlines met elkaar verbinden op dezelfde manier als Hypex doet.

Net ook weer een mailtje terug gekregen van Diyclub.biz, de verzekerde verzending voor één CD-rom controller komt neer op 24,50 USD. Één enkele module weegt zo een 0.25KG. Om een pakket van 5KG verzekerd te laten verzenden kost maar 66,- Dollar. Mocht er nog iemand zijn die met mij mee wil bestellen, dan graag. Dat zou ons beide schelen in de verzendkosten namelijk ;). Ik zal nog even wachten om te kijken of er animo is tot het einde van het weekend. Hoe meer er mee willen bestellen hoe lager de gedeelde verzendkosten worden. Ik zal het zometeen ook even in het Te Koop gedeelte van het forum posten ;)
Één controller + verzekerd verzenden = 58,93 USD
20 Controllers + verzekerd verzenden = 20x 34,43 + 66,- = 754,60 USD totaal = 37,70USD per controller

Linkje naar controller (website kan traag zijn):
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=436

Controller board
Afbeelding

Achterkant van het display board
Afbeelding

Het display zelf
Afbeelding

De connectoren voor op de printplaat waar ik naar op zoek ben

dday_one

Berichtdoor dday_one » do 27 nov 2008, 18:40

Je kan ook de controller hier bestellen:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=132313

Lijkt dezelfde, maar is incl. verzenden naar NL 38USD...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 27 nov 2008, 19:05

Paultjuhh schreef:De connectoren voor op de printplaat waar ik naar op zoek ben
Afbeelding

Bij BMM zag ik toevallig 6.3x0.5mm Faston connectoren voor printmontage á €0,24 Voor die prijs vind je ze vast ook bij lokale electronikazaken. Bij Display vindt je meerdere maten en uitvoeringen in zakjes van 100 stuks (een zakje 6.3mm connectoren met rechte aansluiting kost €6,26), maar zaken als Conrad hebben ze ook.
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 nov 2008, 21:51

Leuk project! dit ga ik ook volgen.

Paar opmerkingen:
Goed en goedkoop onderdelen bestellen kan bij Dick Best
over het algeheel goedkoper dan Conrad en veel betere service.

Mischien is het ook handig om een paar diodes (1N400X) over de spanningsregelaars en aan de uitgangen te zetten. ze kosten maar een paar cent maar helpen wel om je 78XX regelaars te beschermen bij eventuele kortsluiting. Ik heb alleen hier niet zo gauw een schema bij de hand waar dat op staat.

Voor een frontpaneel kun je overwegen om een zwarte aluminium 19 inch pannel te nemen. kost rond de 10 euro en staat heel proffesioneel.
alu is ook makkelijker te bewerken dan staal.
je zou dan de bodem en zijwanden van hout kunnen maken en de achter en bovenkant van aluminiumplaat
Zo'n paneel kun je krijgen/bestellen bij een flightcasebouwer.

Die hoge verzendkosten weerhielden mij ervan om zo'n controller te bestellen. voor hetzelfde geld maak ik zelf.

Wat moet je met die zware Faston's? zulke grote stromen gaan er niet lopen. een printkroonsteentje werkt net zo goed

en vergeet geen TTL naar COAX converteer ertussen te stoppen... [zie mijn topic]

[edit] voedings schema gevonden wat ik bedoelde : http://sound.westhost.com/project05b.htm

mischa72

Re: Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Berichtdoor mischa72 » vr 28 nov 2008, 22:59

Paultjuhh schreef:Het mooiste is om het zo uit te mikken dat het ingaande voltage bij de 78xx chippies niet iets boven de 5VDC of 12VDC ligt. Hogere voltages leiden alleen maar tot meer (onnodige) verstoking van electrische energie. Op Conrad ben ik een trafo'tje tegengekomen van 48VA waar 6-8-10-12VAC uit komt. Het circuit voor de 5VDC zou ik aan de 6VAC uitgang kunnen knopen en het circuit voor 12VCD aan de 10VAC uitgang.

Dit gaat niet zomaar werken. Het verschil tussen ingangsspanning en uitgangsspanning van de regelaars moet minimaal 3V zijn. Kies voor de 12Vdc dus minimaal een ingangsspanning van 15Vdc.

Wat zijn je totale maximum stromen die er uit de voeding moeten komen?

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 30 nov 2008, 19:30

Na een paar dagen van doodse stilte wil ik toch even een kleine update doen. Een groot deel van de onderdelen is besteld bij Dick Best en Conrad voor de voeding en andere zaken binnen de CD-speler. Ook heb ik bij een Chinese modelbouwwinkel een hoop krimpkousjes besteld (2, 3, 4, 5, 6 millimeter, zowel in zwart als rood). Ik hoef nu alleen nog maar de DAC en de controller te bestellen en dan ben ik als het goed is compleet voor de komende weken. En niet te vergeten, morgenmiddag ga ik even een gezichtsbruiner ophalen :wink:. De controller zal in de loop van volgende week besteld gaan worden en hopelijk is deze binnen 2 weken wel binnen. Dday_one trouwens nog bedankt voor de tip van de controller, dit bespaart mij (en andere deelnemers van de groupbuy) een hoop geld ;)

Vandaag ben ik ook verder gegaan met het schema voor de voeding. Als het goed is moet het schema zo kloppen. Het schema is gemaakt in Express SCH, toevoegen als bijlage gaat niet helaas, maar ik kan het schema wel doormailen als iemand daar behoefte naar heeft. Mischa72 nog bedankt voor de tip ;). Via Conrad heb ik de datasheets opgezocht en met een ringkerntrafo van 12VAC moet er genoeg prik voor de 78S05 en 78S12 regelaartjes zijn om alles goed en stabiel te kunnen voorzien van 5VDC en 12VDC. De voeding is wel 'ietsjes' aan de zware kant uitgevoerd. C1, C5,C 9, C13, en C17 zijn nameljik 10.000uF/25VDC en daarvoor staan twee brugcellen van 1000V/3A. Het verschil bij Conrad tussen een 50VA en 120VA ringkern was zo klein dat ik toch maar voor een 120VA RKT heb gekozen. Enige mate van overkill is het inderdaad wel :P , maar het biedt ook uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. Eerst zou ik een EI-kern trafo aanschaffen, maar deze is toch afgevallen doordat hij niet echt handig was door zijn grote formaat. Een ringkern is is een stuk makkelijker toe te passen in een wat plattere behuizing.

@Marp
Bedankt voor de tip;). Ik heb ze inmiddels gevonden en besteld (via Ebay).

@ray5150
Bedankt voor de tip van Dick Best, ik was hem al een keer eerder tegen gekomen op Circuits Online. Vrijdagavond de order geplaatst, zaterdag verzonden, dus die zal dinsdag wel hier zijn als het goed is. Ook de tip van de 1N400X heb ik toegepast. Het zijn de 1N4007's geworden, kost inderdaad vrijwel niks en het kan een hoop ellende uitsparen. Deze zijn ook in het voedingsschema toegepast (D1 t/m D10). Ook de onderdelen voor de TTL naar COAX converter zijn besteld, het schema ervoor en de lay-out voor op de printplaat moet ik nog even maken. Als deze klaar zijn, dan zal ik ze ook in dit topic posten. Ik heb ook printkronensteentjes besteld, die gebruik ik nu ook op van die eurokaarten, maar ik vind ze niet solide aanvoelen. Daarom neem ik liever Fast-On's. Ook al is het een beetje aan de zware kant (is de voeding ook al........).

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 30 nov 2008, 20:02

Hey Paul,

Zou je de LED´s niet helemaal achter de regelaars zetten? Als ik je goed begrijp heb je power zat en op die manier weet je zeker dat alle regelaars hun werk goed doen. Van de andere kant heb ik op diyaudio gelezen dat instelbare regelaars (LM317 en LM337) minder zouden ruisen dan de vast ingestelde.

Groeten,
Mischa

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 30 nov 2008, 20:16

mischa72 schreef:Hey Paul,

Zou je de LED´s niet helemaal achter de regelaars zetten? Als ik je goed begrijp heb je power zat en op die manier weet je zeker dat alle regelaars hun werk goed doen. Van de andere kant heb ik op diyaudio gelezen dat instelbare regelaars (LM317 en LM337) minder zouden ruisen dan de vast ingestelde.

Groeten,
Mischa

Heb je een punt inderdaad, ik zal zometeen ExpresSCH weer even opstarten om het te veranderen. Ik had het op deze manier gedaan uit een vorm van 'luiheid.' Alle weerstanden zijn nu namelijk hetzelfde en zo voorkom je verschil in velheid van de leds. Tien tot 20 Ohm verschil zie je al snel terug in de velheid waar het ledje mee zal branden. Ik kan natuurlijk ook mini-instelpots plaatsen ipv weerstanden, dan kan ik ook nog eens de felheid regelen van de leds :lol:

De LM317 regelaar heb ik hier ook opgebouwd en wel staan, maar ze kennen wel één groot nadeel: minder vermogen. En je moet ook nog eens gaan pielen met weerstandwaardes. De vaste regelaartjes (78Sxx) waren dan makkelijker in hun toepassing. Achter de regelaartjes staan oko nog WIMA 0.1uF condensatortjes en daarachter nog een 220uF/63V voor de afvlakking van eventuele rimpels op de lijnen. Het is overigens alleen maar om de controller, drive en DAC mee te voeden. De eerste twee zijn niet veeleisend. De DAC mag wel een beetje nette voeding hebben, maar ik wil het ook weer niet te gek gaan maken :P

EDIT1: hieronder staat het schema voor de TTL naar SPDIF converter.
Orginele schema: http://sound.westhost.com/project85.htm (figure 6)

EDIT2: ik heb nu ook de printplaat lay-out gemaakt in ExpressPCB voor de TTL naar SPDIF converter. De lay-out is gemaakt voor een enkelzijdig printplaatje. Zowel schema en PCB lay-out files kunnen per e-mail verzonden worden voor de liefhebber.
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op zo 30 nov 2008, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 30 nov 2008, 20:30

Paultjuhh schreef:De LM317 regelaar heb ik hier ook opgebouwd en wel staan, maar ze kennen wel één groot nadeel: minder vermogen.

Ligt er een beetje aan wat je nodig hebt. Een 317 doet ook 1 tot 1,5A mits goed gekoeld. Anders zijn er nog wel andere regelaars tot zo´n 7,5A die instelbaar zijn. Lijkt me sterk dat je je daar niet mee kunt redden.

Groeten,
Mischa

daniel

Berichtdoor daniel » zo 30 nov 2008, 22:15

Die WIMA op je convertertje is er eentje die je nog had liggen? Normaal gesproken moet een 100n c-tje makkelijk op steek 5mm passen hoor. Wordt zo een beetje een lompe.

Hoort er bij S/PDIF uit officieel trouwens niet een trafootje te zitten?

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 30 nov 2008, 22:32

daniel schreef:Die WIMA op je convertertje is er eentje die je nog had liggen? Normaal gesproken moet een 100n c-tje makkelijk op steek 5mm passen hoor. Wordt zo een beetje een lompe.

Hoort er bij S/PDIF uit officieel trouwens niet een trafootje te zitten?

Nee, net nieuw besteld, maar het was een 250 volt versie, die zijn inderdaad behoorlijk fors (rastermaat 15mm). Ik heb hier ook nog wel ergens 5mm rastermaat WIMA's liggen van 0.1uF. Die zijn 63 volt, dat zou dus ook moeten kunnen. Stom van me dat ik daar niet aan gedacht heb :roll: Bij deze meteen het schema aangepast (zie bijlage).

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 30 nov 2008, 22:34

Mocht je hier printjes van gaan etsen heb ik ook wel interesse in een paar exemplaren.

Groeten,
Mischa

dday_one

Berichtdoor dday_one » zo 30 nov 2008, 22:41

Paultjuhh schreef: Zowel schema en PCB lay-out files kunnen per e-mail verzonden worden voor de liefhebber.

Nou graag (voor de ttl print) :)

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 30 nov 2008, 22:53

Heren, heren,

Net door Ray5150 getipt: voeding vergeten :oops: :oops:. De 74HC04 moet namelijk nog van 5VDC prik voorzien worden. Morgen zal ik de printjes even aan gaan passen in twee versies: één met onboard voeding en een met een los aansluitpunt voor de voeding.

@dday_one
Aangepaste files zal ik je morgen toesturen per mail.

@mischa72
Ik zal eerst zelf even kijken hoe goed het etsen gaat lukken en of het uberhaupt wel gaat lukken :P . Daarna zal ik kijken of het handig is qua tijd en energie om de prints te etsen. Ik zit nu in het examenjaar, dus daar moet ik ook nog tijd aan besteden :wink:

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 30 nov 2008, 22:56

Geen haast. Zo lastig is het ook weer niet. Maar een geëtst printje smoelt nu eenmaal beter dan een gaatjesprint.

Groeten,
Mischa

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 30 nov 2008, 23:57

Paultjuhh, deze heb ik in gebruik en werkt prima.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=127216

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 dec 2008, 0:22

koifarm schreef:Paultjuhh, deze heb ik in gebruik en werkt prima.

doel jij nu op de controller of de TTL converter?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 01 dec 2008, 0:23

Als ik het zo zie op de controller.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 dec 2008, 0:37

Zeg Koifarm, mag ik vragen wat jij ervoor betaald hebt?

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » ma 01 dec 2008, 8:24

@koifarm
Bedankt voor de tip, ik heb het ook even in de groep gegooid bij de inkoop actie. Zelf neig ik eerder naar de andere kit, omdat deze zo een mooi VFD display heeft. Maar deze is natuurlijk ook wel lekker goedkoop :wink:

@ray5150
In het topic op DIYforum staat dat die kit inclusief verzekerde verzending 21,- euro kost (kost echt geen drol dus). Bij de inkoopactie heb ik het balletje ook al opgegooid, maar hij heeft helaas geen VFD display:(

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 01 dec 2008, 9:00

koifarm schreef:Paultjuhh, deze heb ik in gebruik en werkt prima.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=127216

Dat is exact dezelfde, alleen met een LCD-display.

@koifarm: Wat doet de snelheid van de drive? Gewoon single speed of blijft dat ding doorjagen?

Groeten,
Mischa

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » ma 01 dec 2008, 13:55

Mischa72 , mijn pioneer slot-in dvd drive draait geheel geruisloos. Ik denk dus ook dat deze single speed draait.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 01 dec 2008, 13:58

Super, dank voor je antwoord.

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » ma 01 dec 2008, 17:07

Zo de TTL naar SPDIF converter is nu aangepast. Er zitten nu 0.1uF/63V WIMA's op en ook nog een onboard voeding. De voeding accepteerd zonder problemen 12VAC. De PDF datasheet zit er ook bij als een bijlage. Doordat er een onboard voeding op moest kon ik er niet onderuit komen dat het een tweezijge PCB ging worden. Als het goed is zou het zo wel moeten kloppen. Zo niet, dan hoor ik het graag :wink:

Formaat: 48,50 x 30,50 millimeter

Andere vraag: weet iemand een (online-) winkel waar ze doorzichtige printsheets verkopen? Bij voorkeur geschikt voor een inktjet printer. Ik had wel ergens gelezen dat ze bestaan, alleen het vinden ervan is wat anders :oops:
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Bronnen”