Bovenkant kast fineren?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Bovenkant kast fineren?

Berichtdoor ray5150 » zo 23 nov 2008, 19:51

Vraagje voor onze ervaren timmerlieden : Als je de bovenkant een paar luidsprekerkasten van zeg maar een meter hoog wilt fineren, hoe pers je dat aan?
Om hier nu een paar lijmtangen van een meter lang voor te gaan kopen heb ik ook niet zoveel zin in.
Ervan uitgaande dat dat soort lijmtangen al te vinden zijn...

Voor de goede orde : ik ga dus uit van koud lijmen met witte hout lijm uit een geel/zwartefles. geen beenderlijm en strijkijzer.

Tok

Berichtdoor Tok » zo 23 nov 2008, 20:05

5 kratten bier en een schoonmoeder. De schoonmoeder zet je bovenop de kast om het geplakte fineer aan te drukken. De vijf kratten bier heb je nodig om de benodigde moed te verzamelen om je schoonmoeder in huis te halen.
Zonder de schoonmoeder kan ook, dan zet je die 5 kratten op de kast om aan te drukken.
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 23 nov 2008, 20:38

schoonmoeder doet wel de finesse, maar voor de rest klopt het wel!

jan

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 23 nov 2008, 20:49

En een stuk af wat van die tangen huren bij een gereedschap-verhuurbedrijf? Als ze ze hebben tenminste.
of tweedehands kopen en weer verkopen..
Nog een manier is om iets te maken: drie stevige platen: twee maak je met vier stukken ketting in de hoek aan elkaar vast en in de bovenste boor je een paar gaten op de diverse locaties. Daar steek je een paar dikke bouten door en onder die plaat een moer. Je zet de box op de onderste plaat, legt die losse plaat er bovenop en spant die aan met de bouten uit de bovenste plaat..
Een beetje klungelen misschien maar met de juiste lengte ketting kun je zo ook 2,50 meter inspannen..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 23 nov 2008, 21:20

audiomanics schreef:En een stuk af wat van die tangen huren bij een gereedschap-verhuurbedrijf? Als ze ze hebben tenminste.
of tweedehands kopen en weer verkopen..
Nog een manier is om iets te maken: drie stevige platen: twee maak je met vier stukken ketting in de hoek aan elkaar vast en in de bovenste boor je een paar gaten op de diverse locaties. Daar steek je een paar dikke bouten door en onder die plaat een moer. Je zet de box op de onderste plaat, legt die losse plaat er bovenop en spant die aan met de bouten uit de bovenste plaat..
Een beetje klungelen misschien maar met de juiste lengte ketting kun je zo ook 2,50 meter inspannen..

Kees

Ter vervanging van de ketting zouden een paar spanbanden toch ook al dienst kunnen doen? Spanbanden zijn makkelijk en snel in hun toepassing en ook nog eens goed te betalen (5,- euro voor 2 stuks van 3,5 meter). Just my 2 cents :wink:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 23 nov 2008, 21:28

Ik lust geen bier en over mijn schoonmoeder doe ik al helemaal geen uitspraken :shock:

Ik denk dat de oplossing met spanbanden nog het meest simpel is.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 23 nov 2008, 23:32

Paultjuhh schreef:Ter vervanging van de ketting zouden een paar spanbanden toch ook al dienst kunnen doen? Spanbanden zijn makkelijk en snel in hun toepassing en ook nog eens goed te betalen (5,- euro voor 2 stuks van 3,5 meter). Just my 2 cents :wink:

Ik heb juist de constructie met de kettingen genoemd om drie redenen:
1 rek.. Hoewel weinig een ketting is een stijvere verbinding.
2 als je de oppervlakte gelijkmatig wil aandrukken moet je op verschillende plaatsen, dus ook vooral in het midden kracht zetten. Als je een plaat met spanbanden klemt zal hij in het midden omhoogkomen.dat kan maar tiende mm werk zijn maar net voldoende om het fineer daar niet aan te drukken
Een noodoplossing kan zijn om er een plak stevig foam-rubber tussen te leggen zodat ook in het midden voldoende aangedrukt gaat worden.
Of je neemt een bolle plaat en trekt die vlak.
3 tijdens het aanhalen van de spanband schuift de band over de gehele lengte op.. De kans dat je fineer verschuift is niet ondenkbaar..

En ik heb meer kettingen dan spanbanden, maar dat terzijde :wink:
Kees

]eep

Berichtdoor ]eep » ma 24 nov 2008, 3:35

Waarom niet met de strijkboutmethode van Edo? Gewone houtlijm gebruiken, met een rollertje bijde kanten insmeren. Laten opdrogen. Er op leggen en met de strijkbout van het midden uit aandrukken (liefst met vetvrij papier of teflon zool ertussen). Probeer maar eens op een proefstukje.

Afbeelding

Oeps, ik zie nu het "voor de goede orde"staan.
Maar toch: persen doet men eigenlijk alleen maar voor het kant en klaar gefineerde plaatmateriaal. Mijn vader was meubelmaker en die heeft zo ongeveer ons hele huis met wortelnoten gefineerd (zelfs de plinten!). Dat deed ie met contactlijm en dan aandrukken met een aandrukijzer (achterkant van een platte hamer). Maar ik heb m nog nooit fineer zien klemmen hoor.

Maarja, zoals Lambiek dan zegt:"Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?" :P

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 24 nov 2008, 3:42

Zou ik ook doen, eventueel wel met beenderlijm... ruikt lekker naar dooie beesten :twisted: ... Maar in het eerste bericht stond dat hij geen strijkijzer wilde gebruiken (misschien ruzie met de vrouw des huizes als haar gereedschap misbruikt wordt :wink: )
Dus dan verzin je wat anders..

Kees

just-sounds
Ook commercieel actief

Berichtdoor just-sounds » ma 24 nov 2008, 12:31

Ik zou zeggen een glad stuk mdf en een paar stenen tegels dicht tegen elkaar aan gelegd.

Maar ik heb nog nooit gefineerd dus neem dit niet voor waarheid aan.

Suc6

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 24 nov 2008, 22:08

contactlijm en aanrollen is zoals jeep zei een prima methode!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 25 nov 2008, 21:37

Wowly schreef:contactlijm en aanrollen is zoals jeep zei een prima methode!

Ik heb nog een fles witte houtlijm van 0,75 liter staan, die wil ik eerst graag opmaken.
Mijn vrouw heeft onlangs een nieuw strijkijzer aangschaft (nadat de oude was overleden, niet door mijn toedoen). Ze wil die graag nog even netjes houden.
Maar, vanmiddag bedacht ik mij dat er in de buurt een kringloopwinkel is die waarschijnlijk ook wel een strijkijzer in huis heeft. Denk dat ik daar van het weekend maar eens ga kijken.

Komen er wel nog twee (of drie) vragen opborrelen :

Moet het fineer na het stijken nog aangeperst worden, en hoe lang moet je het strijkijzer erop houden? ik wil natuurlijk niet dat het fineer zwart wordt.

Waarvoor is dat vetvrije papier bedoelt, en mag het ook gewoon printerpapier zijn?

]eep

Berichtdoor ]eep » do 27 nov 2008, 0:24

Om te voorkomen dat je krassen in je fineer krijgt. Edo heeft op zijn eigen pagina een prima leesbaar verhaaltje geschreven hoe lang en waarom.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 30 nov 2008, 23:54

Ik heb besloten om de kasten volgens de "strijkijzer-methode" te gaan fineren. zie voor de voortgang hiervan mijn eigen luidprekerbouw topic.

Iedereen hartelijk dank voor het advies.

Terug naar “Houtbewerking, etc”