hypex softstart & 12v trigger

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Paul

hypex softstart & 12v trigger

Berichtdoor Paul » za 22 nov 2008, 13:17

Ik vroeg me af of het op enige wijze mogelijk is om de hypex softstart te laten inschakelen mbv een 12v trigger (op ht processor)

Als ik het goed begrijp werkt dit niet omdat de softstart slechts een onderbreking van een zelf opgewekt stroompje vraagt om uit te schakelen, en niet een extern 12v signaal om in te schakelen?

Wat zou een constructie zijn om dit toch te laten werken?

ik dacht zelf aan een relais dat sluit (dus stroom doorlaat) zodra de 12v van de trigger uit de processor er op staat, en weer opent zodra de 12v weg is... ik vraag me af of er dan een weerstand oid in serie met dit relais moet?

bvd :wink:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 22 nov 2008, 14:28

Ik denk dat zelfs een normale optocoupler prima werkt.. Dan heb je de processor en de de softstart in ieder geval ook galvanisch gescheiden..
Als je een relaistje gebruikt moet je er nog wel een klein blusdiodetje overheen zetten (bij sommige relais zit die al ingebouwd, die relais hebben een + en een - )

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Paul

Berichtdoor Paul » za 22 nov 2008, 15:39

Ik ben gelijk op de fiets gesprongen (door de hagel en sneeuw :roll: ) en heb een optocoupler gehaald, had er echt nog nooit van gehoord :lol:

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... d/4N35.pdf

Hier staat een schema, begrijp ik goed dat pin 6 naar de massa moet; randaarde??? die heb ik namelijk helemaal niet aangesloten in mijn eindversterker.

Kan ik deze gewoon achterwege laten?

verder:

http://hypex.nl/docs/softstart.pdf

een: de softstartdatasheet, volgens mij moet in fig 4b de jumper op pushbutton on? ipv zoals op de afb?

twee: welke van links of rechts is hier de emitter en welke is collector, of maakt dat niet uit? (zie ook schema'tje in datasheet)

wederom bvd :wink:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 22 nov 2008, 18:04

Van de optocoupler hoef je punt 6 meestal niet aan te sluiten.. Je kunt eventueel een weerstandje tussen punt 4 en 6 zetten van bijv. 100K ofzo.. Hiermee kun je een soort bias instellen voor de gevoeligheid van de fototransistor in de optocoupler. zie fig 9 uit de datasheet.
Je moet wel een weerstandje voor de fotodiode zetten om de 12V terug te brengen naar de waarde uit de datasheet. 5mA bij 1,2V: dan is de voorschakelweerstand ongeveer 2,2K.

Je zult even moeten meten op de softstart welke aansluiting de plus en welke de min is.. De emitter gaat op de min.
Meet ook even of die spanning niet te hoog is voor deze optocoupler.. Dat ding kan ca 25V wel aan..

Kees

Paul

Berichtdoor Paul » zo 23 nov 2008, 11:38

Ik heb de handleiding van de softstart niet goed genoeg gelezen :cry:

Alles aangesloten en.... de softstart gaat in standby als de 12v trigger aangaat :roll:, dit staat ook in de handleiding van de softstart, swith open => softstart on swithc closed => softstart standby....

Zijn er ook van die optocouplers te vinden die precies andersom werken dwz, de stroomkring gaan onderbreken zodra er 12v van de trigger opstaat?

edit; volgens mij moet ik nu een optoisolator hebben? zou iemand dat even willen bevestigen?

Tommy

Berichtdoor Tommy » zo 23 nov 2008, 11:57

Paul,

Ik heb met dezelfde vraag gelopen als jij en heb hem ook aan iemand van Hypex gesteld. Dit was het antwoord:

Je zou gewoon een transistor kunnen pakken en een 10k weerstand. De collector van de tor aan de 'on' pin van de module, de emitter aan de ground van de module. Aan de basis van de tor de 10k weerstand. 12V trigger-signaal moet worden aangeboden aan de 10k weerstand en de masse van de trigger aan de massa van de module. That's it!

Ik heb de spulletjes liggen maar het nog niet geprobeerd.

Paul

Berichtdoor Paul » zo 23 nov 2008, 21:51

ja, das om 1 module direct aan de 12v trigger te hangen; ik wil met de softstart werken..

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 23 nov 2008, 23:13

Het verhaaltje met de transistor klopt, als je de zaak functioneel wil inverteren..
Volgens mij is er in de softstart een permanente laagspanning beschikbaar (trafotje.. gelijkrichtertje en elco ..)
Set dat dat ook 12V is.. dan verbind je de collector van de opto aan de +12V, de emitter gaat via een weestandje van, pak 'm beet, 47 k naar de basis van de NPN transistor. Diens emitter leg je aan de nul en de collector is dan de schakeldraad.. Mocht de zaak blijven geleiden (dus de softstart blijft uit) kun je nog een weerstandje tussen de basis van die transistor en de nul zetten (apanningdelertje)

Kees

markje

Berichtdoor markje » ma 24 nov 2008, 8:14

Ik werk met een 12V trigger van mijn voorversterker. Die gaat naar de UcD en via een optocoupler en een relais wordt de 220 geschakeld (de voeding van de optocoupler en relais staan dus altijd aan).

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 29 nov 2008, 19:57

Ik heb net zelf de softstarter voorzien van een externe trigger.

Ik heb maar drie onderdelen gebruikt:
een weerstand (1K voor mij, mijn trigger is 5V)
een optocoupler CNY17
een NPN transistor BC639

Zie bijgaande schets. De optocoupler geeft inderdaad het signaal verkeerd om. Door de plus van de puls ingang te pakken (die intern achter een weerstand zit), kan je de NPN het signaal weer goed voor de softstarter laten keren.

....edit: schakeling gewijzigd. Zie vervolg post

De weerstand voor de optocoupler moet zo zijn, dat er net wat meer stroom gaat lopen dan 10mA.

Veel plezier! Harry.

p.s., mijn eigen schakeling is nog wat ingewikkelder: ik gebruik een connector met contacten. Hierdoor schakel ik de softstarter automatisch in, als ik geen trigger connector in de versterker heb gestoken. Handig voor de komende DIY demonstratiedag in Breda
Laatst gewijzigd door harryeng op za 06 dec 2008, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

markje

Berichtdoor markje » ma 01 dec 2008, 18:59

Mijn trigger schakelt een relais, want dat contact heeft parallel een schakelaar. Daarmee wordt de standby van de UcD geschakeld. Datzelfde relais heeft een ander contact wat een relais schakelt (eerstgenoemde is niet geschikt voor 220V/1A) voor de 220 en ook dat relais is overbrugd met een schakelaar. Maw: als ik een triggersignaal heb schakelt hij op de trigger aan en uit, is dat signaal niet voorhanden kan het nog handmatig.

Ik had een hoop onderdelen hiervoor liggen, anders had ik zo niet gedaan, maar het is maximaal flexibel.

Groeten Mark

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 06 dec 2008, 12:52

Tja, na testen van een eerder gepubliceerd ontwerp bleek er toch nog een foutje in te zitten. Ik had 12VDC van de puls voor de schakeling gebruikt, maar deze voeding schakelt tussen de klemmen. Dus na het weghalen van de 230 volt deed hij het niet altijd! :oops:

Hierbij de goede schakeling. Deze zijn nu een week in gebruik op mijn nieuwe monoblokken, en doen het goed. Ik heb een hekel aan knoppen, dat gaat nooit goed met mijn vriendin. Ik heb daarom een groter chassis deel voor de 12VDC receptor gebruikt. Via dit chassis deel controleer ik ook of de stekker aanwezig is. Zoja, schakelt het systeem via dit signaal. Zonee, schakelt hij altijd in.

Groeten, Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Versterkers”