Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Andere kast scan speak reference monitor

Berichtdoor Wowly » wo 27 apr 2005, 21:44

Ik heb nu de spullen om de reference monitor te bouwen. Oa de woofers heb ik gehaald bij DIYparadise in antwerpen (pas op de ring ligt open: file!)

Deze man vertelde me a passant dat het oorspronkelijke filter een 12db filter was en niet erg muzikaal, maar wel in staat tot hard spelen. Hij suggesteerde mij een ander (6 db) filter ( met een zuigkring voor de tweeter? ik heb geen verstand van filters/electronica, kan alleen maar nabouwen) Ik zal het tzt een plaatsen.

Mijn vraag was, kun je de kast van de monitor veranderen, ik vind het zo'n lomp ding om te zien eigenlijk.

Zou je hem bijvoorbeeld als vloerstaander kunnen maken?, of zelfs met een achteroverhellend front??? En heeft dat dan geen negatieve consequenties voor het geluidsbeeld??

Als iemand hier iets over kan zeggen (dat zal toch wel?) dan hoor ik het graag!

Groetjes Wowly

BTW: wat zijn jullie ervaringen met de reference monitor van scan speak??
Laatst gewijzigd door Wowly op do 28 apr 2005, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurice

Berichtdoor Maurice » wo 27 apr 2005, 22:06

Ik heb zelf deze speaker, maar dan met tritec spoelen voor het laag, zodat het laag wat strakker is en dieper doorloopt. Ik ben wel tevreden eigenlijk, maar ben ook zeer benieuwd naar dat 6db filter!

De kast kun je opzich wel veranderen, vloerstaander moet zeker lukken. In principe kun je de kast ook groter maken, want de oorspronkelijke reference monitor zit eigenlijk in een te kleine kast.
Maak je een vloerstaander, dan kun je bijvoorbeeld een compartiment maken met het volume van de monitor, en de rest van de kast vullen met zand, zodat deze zwaarder wordt.

Achterover hellen kun je niet zomaar doen, daar je dan de fase van de set aanpast. Misschien dat je wel kan kijken naar het filter van de reference plus, deze helt namelijk ook iets over. Ik geloof dat alleen een weerstandje in het hoog anders.

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » wo 27 apr 2005, 22:06

op't htforum heeft iemand je al aangeraden de kast van de plus te maken maar dan met een gat minder, zo kan je later nog steeds opgraden naar de plus.
persoonlijk vind ik de plus echt wel een heel knap bakske!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 28 apr 2005, 14:47

Ik heb vandaag maar eens gebeld met Rolph Smulders van audio componenys, de ontwerper himself!. Ik zal proberen de vragen en antwoorden op een rijtje te zetten.

In welke mate mag ik van de kast afwijken?
- De inhoud (volume) moet hetzelfd blijven, áls je afwijkt mag dat zonder problemen als je niet verder gaat dan 10% vergroting van de inhoud. Verkleining mag absoluut niet!

Mag ik het front achterover laten hellen om zo een betere alignment te verkrijgen?
- Dat is geen enkel probleem, echter het "alignen" op deze manier heeft niet zoveel effect als altijd beweert wordt

Mag ik facetten aan het front aanbrengen?
- Geen enkel probleem, het is zelfs beter! Ik kreeg toen een hele uitgebreide uitleg over de diffractie, en dat de facetten daar zo goed mee omgaan. De originele kast is zo "boxy" gemaakt dat hij eenvoudig te bouwen is voor de minder ervaren zelfbouwer.

Mag ik de basreflexpoort veranderen: naar voren?
- Ja geen enkel probleem, op de freq. waar hij werkt (40 Hz) maakt het niet uit of hij naar voren of naar achteren/onderen wijst
: in een vierkante spleet aan de voorzijde?
- Liever niet daar dit meer kans geeft op poortgeruis en andere problematiek. Gebruik wél de rietjes, dit geeft een flinke verbetering! (minder poortruis ed)

Andere tips van hem:

gebruik altijd de gulden snede (0,618) bij de kastmaten. De maten van de kast mogen namelijk niet deelbaar door zichzelf zijn daar dit staande golven en resonanties opleverd.

Nou dat waren dus duidelijke antwoorden waar ik erg blij mee was. Hij vertelde dat hij zeer tevreden was met dat ontwerp en dat ik er zeker zo'n 20 jaar plezier an kan beleven. Laten we dat hopen!!

@ Pieter Pan: als ik de kast maak van de plus blijf ik altijd denken dat ik nog eens moet upgraden (perfectionist snap je? altijd beter beter hehehe). Daarbij lijkt het me niet voor niets dat een monitor een beter beeld geeft, heeft misschien ook iets met de ruimte rondom de luidspreker te maken?

@ Maurice: Ik heb me ook laten overhalen om de tritec spoelen te gebruiken: de drivers lieten dit duidelijk horen volgens de kenners. Achterover hellen heeft dus niet zoveel effect, maar kon zonder probleem worden toegepast en de kast is toch wel zoals ie moet zijn (mag nog zo'n 10% bij dus evt)

Het filter wat hij tekende ben ik kwijt (chips!) kwam ik achter. Ik denk dat als ik even een mailtje stuur dat hij het wel mailt. Wat ik wel opvallend vond is dat hij vroeg of ik hard of zacht luisterde. Als ik zacht luisterde kon ik namelijk dat 6 db filter gebruiken.. Nou ik ervoer nadenk, zou het best een seriefilter kunnen zijn (met een zuigkring enzo?)

alvast bedankt voor de antwoorden!!!

Wowly

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 26 mei 2005, 9:48

Is er iemand die eens zou willen proberen zijn reference monitor achterover te laten hellen, een graadje of 6.

Ik ben benieuwd wat dat met het geluid doet, fase, beeld, ruimtelijkheid, klankkarakter zijn steekworden.

De 9900 van scan speak heeft namelijk een komvormige frontplaat, waardoor ik misschien meer verpruts dan toevoeg. de 9700 heeft een rechte, en je ziet in veel ontwerpen dat ze een achteroverhellend front hebben (vind ik mooi en voegt misschien een héél klein beetje toe)

Volgens rolph smulders maakt het niet zoveel uit, maar toch, als iemand de proef op de som neemt ben ik wat geruster.....

@ maurice, ik heb het filter gevonden (lag in de auto, ik zal het eens posten als ik wat meer tijd heb (vandaag begrafenis van verre oom). Hij had niet bij alle componenten de wardes erbij gezt, maar misschien doe je ideeën op. :)

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 27 mei 2005, 0:49

Wowly schreef:Volgens rolph smulders maakt het niet zoveel uit, maar toch, als iemand de proef op de som neemt ben ik wat geruster.....
Wat wil je horen? De mierenneukers versie waar we hier erg goed in zijn of de down-to-earth versie?

MN: De 9900 richt het geluid meer dan de 9700, waardoor de effecten van een achteroverhellende baffle beter merkbaar zijn. De 9900 heeft namelijk een iets luider on-axis verloop en iets minder off axis dan de 9700. Wanneer je de tweeter kantelt, richt je 'm naar boven toe, iets boven de luisterplek waardoor je minder on-axis en meer off-axis signaal hoort. Ook kleine verschillen kunnen de balans van de speaker doen wijzigen

D-t-E: Het maakt niet veel uit. Het verschil is alleen in A-B vergelijking redelijk goed vast te stellen onder relatief gunstige omstandigheden. Begin gewoon met bouwen!
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 8:55

Tja aangezien ik een mierenneuker 1e klas ben (ik zit hier niet voor niets :D ) zit ik dus nog steeds met een probleem.

Want jouw bedenkingen waren ook de mijne. Echter, de tip rond 15 Khz die de 9900 maakt is off axis weer een stukje minder

Afbeelding

De 9700 heeft die niet, maar maakt off-axis rond die koers wel een enorme dip
Afbeelding

Nou hoor ik van mensen die net zo'n miereneukers als mij (en jij?) zijn dat deze tip "merkbaar" is, niet vervelend, maar wel merkbaar.

Als ik met zo'n slanted design dit een ieniemiene beetje verminder heb ik daar geen last meer van.

Probleem blijft het richten van de geluidsbundel door de (kom-vormige) frontplaat. Ik was erg onder de indruk van de 3-d, spacious etc afbeelding en ervaring van de revmon en wil dit niet om zeep helpen doordat ik een mooi boxje wil hebben :?

Als ik de kast ga bouwen wil ik dat graag in een keer doen, omdat ik erg veel werk steek in dat soort dingen

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 27 mei 2005, 9:39

Als ik zo denkbeeldig de off-axis response van 6 graden inteken in de grafiekjes (geinterpoleert uit 0 en 15 graden). Denk ik dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

Daarnaast heb je ook nog altijd de mogelijk heid om iets lagere stands te gebruiken, waardoor het effect weer teniet gedaan wordt. Bedenk ook dat naarmate de afstand vergroot, een vertikale verplaatsing slechts een kleine verandering in de off-axis hoek teweeg berengt. Vergeet ook niet de horizontage off-axis hoek vaak veel groter is dan de vertikale (indien speakers haaks op de wand).
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 10:02

Bedoel je dat hoe verder je van de ls afzit dit off-axis respons steeds minder evident wordt?

Trouwens goed oplossing, dat je later nog altijd de speaker zelf kunt voorover laten hellen, alleen is dat niet zo mooi bij een avalon-look (gaat er dan een beetje vreemd uitzien)

Wat doet die holle frontplaat eigenlijk, wat is het effect?

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 27 mei 2005, 10:40

Wowly schreef:Bedoel je dat hoe verder je van de ls afzit dit off-axis respons steeds minder evident wordt?

Daar komt het op neer ja. Als je een meter van je speaker afzet, en je gaat een meter opzei, is dat van veel meer invloed dan als je 3 meter van je speaker afzit, en je een meter opzei doet.

Trouwens goed oplossing, dat je later nog altijd de speaker zelf kunt voorover laten hellen, alleen is dat niet zo mooi bij een avalon-look (gaat er dan een beetje vreemd uitzien)

Ik bedoel niet dat je de speaker weer rechtzet, maar dat je hem gewoon een beetje lager zet.

Wat doet die holle frontplaat eigenlijk, wat is het effect?

Ik vermoed dat dat een soort mini hoorn is.

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 11:16

Zijn hoorns richting gevoeliger dan vlakke frontplaten? (ja ja ik blijf vragen) :lol:

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 27 mei 2005, 12:00

Wowly schreef:Zijn hoorns richting gevoeliger dan vlakke frontplaten? (ja ja ik blijf vragen) :lol:

Over het algemeen wel ja, maar let gewoon op de off axis response van het grafiekje. Dat zegt alles: de 9700 en 9900 zijn vrijwel gelijk off-axis.

--

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 12:18

Ik heb ook nog ff rolph smulders gebeld: geen probleem volgens hem.

Samen met jouw antwoord ga ik hem 6 graden achteroverhellend maken. Thanks so Far!!!!

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 27 mei 2005, 12:46

Wowly schreef:Ik heb ook nog ff rolph smulders gebeld: geen probleem volgens hem.

Samen met jouw antwoord ga ik hem 6 graden achteroverhellend maken. Thanks so Far!!!!

Niet teveel mierenneuken dus ;)

--

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 27 mei 2005, 13:24

deepspace schreef:
Wowly schreef:Ik heb ook nog ff rolph smulders gebeld: geen probleem volgens hem.

Niet teveel mierenneuken dus ;)
Precies! 8)
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 14:18

ahhhhhhh (arme mier..) :wink:

daniel

Berichtdoor daniel » vr 27 mei 2005, 14:47

Wowly schreef:ahhhhhhh (arme mier..) :wink:

je bedoelt toch niet.... dat je zojuist....arme mier...

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 27 mei 2005, 14:49

Kom, kom, we gaan nu toch niet liggen te muggenziften he :lol:

--

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 27 mei 2005, 15:12

deepspace schreef:Kom, kom, we gaan nu toch niet liggen te muggenziften he :lol:
De muggen ook!? :o Mijn hemel, waar eindigt deze krankzinnige wereld :shock: :shock:

Wijx

Berichtdoor Wijx » vr 27 mei 2005, 15:21

DIY_Freak schreef:
deepspace schreef:Kom, kom, we gaan nu toch niet liggen te muggenziften he :lol:
De muggen ook!? :o Mijn hemel, waar eindigt deze krankzinnige wereld :shock: :shock:

psychatrisch centrum voor mieren en muggen met een emotioneel trauma?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 18:14

:D :D

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mei 2005, 23:49

Nou, ik heb vandaag mijn mdf en en berkenmultiplex gehaald bij de formido

Gelukkig is het een monitor, dus de kosten vielen mee (30 euro voor hout en 10 euro voor 1100 parkers en 1 grote fles houtlijm (witte spul, speciaal van/voor miereneukers).

De kast wordt een avalon-style look, ik vond dit vroeger al erg gaaf maar ja toen waren mijn axtons al gebouwd...
Ik geef er geen donder om dat iedereen ook zo'n kast bouwt, nog sterker, ik geef ze groot gelijk!

De binnenlaag wordt 15 mm berkenmultiplex met daarop 18 mm mdf verlijmt/geschroeft (geschroeft vanuit de binnenzijde, niets te zien aan de buitenzijde. frontplaat blijft vanwege facetten zagen schroefvrij)

Er komen 10 mm berken multiplex bracingschotten in, 2 horizontaal en een verticaal met een kruis wat vlak achter de woofer komt, zodat deze met een stuk rubber wordt gefixeerd aan de kast.

De frontplaat wordt 15 mm berkenmultiplex met 2 x mdf 18mm/25mm dik. Totale dikte is dan zo'n 58 mm, genoeg vlees om te zagen dus.

Nou lees ik hier en daar dat je hoeken van 45 graden moet gebruiken hiervoor, maar ik begreep destijd dat 45 en groter weer diffractiepunten gaf. Klopt dat?

Daarbij krijg ik een katrol-systeem aan het plafond, om mijn luidsprekeropstelling (en van mijn ruggewervels) mogelijk te maken, want aan het hout te voelen worden het behoorlijk inerte elementen. Het standaardmodel heeft namelijk ondanks de zware constructie in een vergelijk met de beton verstevigde kasten van Martin HSI het onderspit moeten delven. Meer resolutie in de lagere regionen!

De finishing touch wordt een fineerlaag van een heldere soort fineer. Probleem is dat ik nog nooit had gefineerd, maar wat proefjes lieten zien dat met contactlijm en origineel fineer (geen paperback oid) er redelijk makkelijk een redelijk resultaat te krijgen is! Spannend! (woei!)

ik zal proberen foto's te maken, maar als ik eenmaal lekker bezig ben denk ik niet aan foto's maken (flow you know?) dus bij deze alvast sorry....

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » za 28 mei 2005, 0:22

Klinkt goed allemaal!

Ben erg benieuwd naar een paar foto's :)

fireman

Berichtdoor fireman » zo 29 mei 2005, 16:46

Wowly schreef:Andere tips van hem:

gebruik altijd de gulden snede (0,618) bij de kastmaten. De maten van de kast mogen namelijk niet deelbaar door zichzelf zijn daar dit staande golven en resonanties opleverd.

alvast bedankt voor de antwoorden!!!

Wowly

Kan je dit eens nader uitleggen, die 0.618. Hoe verhoud zich dat?

Ps, ik gaf je al eens de tip om een ref + kast te maken met 1 gat. Optioneel om uit te breiden.

check mijn topic dinsdag maar even. dan heb ik 'm speel klaar. dan het een en ander afstellen en dan lakken maar.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

richard

Berichtdoor richard » zo 29 mei 2005, 16:53

fireman schreef:Kan je dit eens nader uitleggen, die 0.618. Hoe verhoud zich dat?
De Da Vinci Code zeker nog niet gelezen?

Bij de 'gulden snede' (een ideale verhouding) in een luidspreker verhouden de breedte, lengte en hoogte van de behuizing zich als 0,618 : 1 : 1,618.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”