Cappuccino Elegance (broertje van de Crescendo)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Cappuccino Elegance (broertje van de Crescendo)

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Omdat mijn broer ook graag mooie zuilen wil, gaan we een kleiner broertje van de Cappucino Crescendo bouwen (viewtopic.php?p=138965#138965)

De kast is al een keer gebouwd, maar er zijn drivers die we nog hadden ingebouwd. Destijds is de kast ontworpen voor de SLS 213.

Voor de nieuwe drivers wordt er sowieso een nieuwe baffle overheen geplaatst. De oude baffle zal wel wat uitgezaagt worden.

Afhankelijk van de afwerking wordt gekeken of er een nieuwe zeikant en bovenkant omheen moet.

De box heeft een inhoud van 45 liter en de te gebruiken drivers zullen zijn:

Peerless SLS 213 (SLS 263 broertje)
Peerless SDS 134 Midwoofer
Seas 27TBF/G tweeter

Het filter zal erg gaan lijken op dat van de Crescendo, aangezien de luidspreker dezelfde scheidingsfrequenties zal krijgen.

De box is momenteel afgewerkt met el cheapo plakplastic, maar ziet er opzich wel leuk uit.

Bijgevoegd de box zoals deze nu is, en het nieuwe design.
Bijlagen
Het bouwen van de oude box.
Het bouwen van de oude box.
De oude box
De oude box
Cappuccino Fortissimo
Cappuccino Fortissimo
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 14 sep 2008, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

De driverkeuze blijft gelijk, ook is het filter al uitgedacht. Wel wordt de afwerking anders dan eerder beschreven. De baffle gaan we proberen eruit te krijgen en er een nieuwe in te bouwen. Ook komt er iets meer bracing in de kast.
Qua looks worden het letterlijk kleine crescendo's, alleen dan staan ze op een voetje waar het filter in verwerkt zit.

Bij deze de 3d uitwerkingen. Next post de werkvorderingen 8)

Gr Olav
Bijlagen
Een Cappuccino Dolcissomo
Een Cappuccino Dolcissomo
Set met de center
Set met de center
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Mooi gedaan hoor die 3d tekeningen, met welk programma doe je dat ?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey bedankt :) Ik doe dat met Solidworks en de add-in Photoworks. Mooi dat ik dat programma krijg voor mijn studie 8) Als je eraan kan komen is het misscien voor jou ook een idee om te bekijken hoe je jouw boxen kan afwerken.

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

De Elegance's zijn klaar. Deze hebben hetzekfde filter als de Crescendo op het zobelnetwerk na voor de tweeter die de Crescendo wel heeft.

Op het eerste gezich klinken ze goed, alleen zullen de drivers nog ingespeeld moeten worden. Mid en hoog zijn al ok, alleen de woofer klinkt nog niet lekker genoeg. Bij deze wat foto's
Bijlagen
De Cappuccino Elegance
De Cappuccino Elegance
Mijn Broer's filter
Mijn Broer's filter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi gedaan Olaffel !!!

My compliments, ook wat betrefd het tekenwerk in 3D.
Ook de kleur vind ik erg sjiek staan.

=D> =D> =D>

Proficiat met de speakers en heel veel luisterplezier voor je broer!
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Dankje, ja nu kan ik ook bij mijn broer genieten van goed geluid, en hij uiteraard ook!:D
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Deze zien er ook erg netjes uit !!! :!:

Het lijkt op zich een heel simpel filter wat je gebruikt,
Kun je het eens duidelijk omschrijven,

En weet je de impedantie bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Onne,

Het filter is een 2e order parallel filter, en het is gebaseerd op het standaardfilter dat ik destijds heb aangeschaft. Deze gaat uit van 8 ohm drivers dus dat klopt niet aan mijn filter (8;8 en 6 ohm nominaal)

Vereder bevat het filter een L-path om de tweeter te dempen, en wat niet in het schema staat maar wel is toegepast is een zobel netwerk voor de tweeter die Gobla voor zijn speakers bedacht had (Gobla heeft dezelfde tweeter in de Cappuccino Royale 'Smoking)

Ik kan je het schema wel eens sturen, onderdelen zijn te koop bij BMM.

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Mijn SLS 263 maar even eruit geschroefd, want de volgende foto's wilde ik graag maken: de grote en de kleine, how sweet: SLS 213 en SLS 263 :wink: 8)
Bijlagen
PICT3284.JPG
PICT3282.JPG
Gesloten