What to do?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

What to do?

Berichtdoor Vinculum » wo 25 jun 2008, 15:40

Begin dit jaar ben ik getrouwd. Heel erg leuk maar mijn vorige speakers hebben de verhuizing niet overleefd. Was ook niet heel erg want het waren aardige zelfbouwknapen maar niets bijzonders. Tegen beter weten in heb ik me vorige maand weten te verleiden tot een 2de hands aanschaf van Final electrostaten. Dat bleek geen goede keus te zijn. Alle speakers binnen paar dagen kapot en geen garantie. Nu dus toch maar weer lekker zelf bouwen. Mijn schoonfamilie is allemaal hifi-bewust en dus heb ik wat te bewijzen. Gelukkig vind mijn vrouw heel veel goed zolang het maar vloerstaanders zijn. :D
Schoonvader speelt met de Opus van Scan-Speak
Broer 1 speelt met Kef XQ1.
Broer 2 speelt met Dynaudio Audience 72SE.
Ik mag natuurlijk niet achterblijven... ;)

Nu heb ik 2 narigheden. Het moet goed klinken maar hoeft echt niet creme de la creme te zijn. Kortom, elke euro die ik in de zak kan houden is er 1. Ik zit zelf te denken aan 100-200 euro per speaker aan units en filter.
Andere is dat ik geen zin heb in een recht 6-plankjes model. Ik wil iets aparts!
Nu ben ik redelijk handig en zal het bouwen (mits ik een goed ontwerp heb) wel goed gaan alleen ik heb totaal geen kaas gegeten van filters, demping, kastberekeningen, etc. Vandaar dat ik me voornamelijk moet richten op "kant-en-klare" ontwerpen. Pest is dat die bijna altijd in de rechte kast categorie vallen of te duur zijn.

De vraag is dus: Heeft er iemand een idee voor een betaalbare, bijzondere luidspreker?

Bijgevoegd zijn wat voorbeelden van speakers die ik erg mooi vind qua design.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 25 jun 2008, 15:57

Ter info:
Ik luister alle soorten muziek en kijk ook veel films. Wel altijd uitsluitend in stereo.
Hieronder een zeer schematische weergave van mijn kamer.

Nils_vn

Re: What to do?

Berichtdoor Nils_vn » wo 25 jun 2008, 16:20

Vinculum schreef: Ik zit zelf te denken aan 100-200 euro per speaker aan units en filter.
Andere is dat ik geen zin heb in een recht 6-plankjes model. Ik wil iets aparts!

Nu wil ik niet moeilijk gaan doen, maar binnen dat budget, zit je wel erg beperkt.
Edo's "low-budget vloerstaander" geeft erg veel 'bang for the buck' en valt mooi daar binnen. Mits wat creativiteit kan je er best een wat kunstigere kast rond bouwen .
He who nothing questions, nothing learns

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 25 jun 2008, 16:30

Ja klopt, daar was ik ook al mee bezig.
Nu wilde ik die kast als tijdelijke set bouwen voor ik me bezig zou gaan houden met het "echte werk".
Misschien moet mijn budget iets omhoog maar ik zie zoveel ontwerpen hier die binnen dat budget vallen. Het gaat me meer om het design.
De Low-budget van Edo is echt goed maar nog altijd een rechte doos...

De reden dat ik dit topic open is omdat ik twijfelde of het zinvol was om eerst een tussenset te maken (Edo's low-budget) of maar gelijk de mooie set te maken.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 25 jun 2008, 16:34

http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Dit kan wel eens wat voor je zijn. Als je de afmetingen van het front en de kastinhouden gelijk houdt kan je met de achterkant iets leuks doen.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » wo 25 jun 2008, 16:37

Vinculum schreef:Ja klopt, daar was ik ook al mee bezig.
Nu wilde ik die kast als tijdelijke set bouwen voor ik me bezig zou gaan houden met het "echte werk".
Misschien moet mijn budget iets omhoog maar ik zie zoveel ontwerpen hier die binnen dat budget vallen. Het gaat me meer om het design.
De Low-budget van Edo is echt goed maar nog altijd een rechte doos...

De reden dat ik dit topic open is omdat ik twijfelde of het zinvol was om eerst een tussenset te maken (Edo's low-budget) of maar gelijk de mooie set te maken.

En als je nu kiest voor een mooie monitor (bijv. de Hatt van Tony Gee) en die dan in een creatieve behuizing giet? Door de kleine originele behuizing ben je redelijk flexibel in je aanpassingen zolang je de breedte en onderlinge afstand van de drivers in acht neemt (please correct me if I'm wrong). Qua klank is er weinig mis mee en is dus een goede basis...

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » wo 25 jun 2008, 16:38

Montana schreef:http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Dit kan wel eens wat voor je zijn. Als je de afmetingen van het front en de kastinhouden gelijk houdt kan je met de achterkant iets leuks doen.

Eh ja...dat bedoelde ik dus ook qua variant, maar ik typ wat langzamer... :oops: :wink:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 25 jun 2008, 16:42

mikekiwi schreef:

Eh ja...dat bedoelde ik dus ook qua variant, maar ik typ wat langzamer... :oops: :wink:

De hatt komt alleen te kort in het laag vind ik zelf. De Zaph monitor staat daar wel zijn mannetje. Voor films en eigenlijk ook voor muziek wel zo handig.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » wo 25 jun 2008, 16:45

Montana schreef:
mikekiwi schreef:

De hatt komt alleen te kort in het laag vind ik zelf. De Zaph monitor staat daar wel zijn mannetje. Voor films en eigenlijk ook voor muziek wel zo handig.

Aha...duidelijk!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 25 jun 2008, 18:58

Je vergeet de seas classic van Rho....fenomenale speakert!!! En fraaie kast eromheen en voila!!!!

gebruik de zoekfunctie maar eens...

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op wo 25 jun 2008, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » wo 25 jun 2008, 18:59

ongelooflijk dat niemand de seas classic na wil bouwen :roll:

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 25 jun 2008, 22:37

dre schreef:ongelooflijk dat niemand de seas classic na wil bouwen :roll:

De Seas Classic staat bij mij al een tijdje op de planning om gebouwd te worden, moet alleen nog wat knopen doorhakken over de kastvorm. :) En daarna tijd maken om aan de bouw te beginnen...

Maar goed, dit is volledig offtopic...

richard

Re: What to do?

Berichtdoor richard » wo 25 jun 2008, 23:27

Vinculum schreef:De vraag is dus: Heeft er iemand een idee voor een betaalbare, bijzondere luidspreker?

Wel wat werk, best betaalbaar en naar mijn idee toch wel vrij bijzonder:

Afbeelding
Nagaoka Swan
Genoeg is beter.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 26 jun 2008, 10:05

Bedankt voor de reacties alvast!

@Montana
Mooie speaker alleen mijn vrouw wil perse een vloerstaander. Een kleine monitor komt er niet in. Ik weet het, het is de omgekeerde wereld.

@Wowly
De classic is op het eerste gezicht weer een rechte doos maar wat al eerder gezegd is, dat is wel redelijk aan te passen. Maar de reactie van Dre is nu niet echt aanmoedigend...

@Richard
Apart is hij zeker maar mooi..... Sorry dit vind ik toch wel echt 1 van de lelijkste kasten die ik ooit heb gezien. hahaha

Ik heb contact gehad met Edo over zijn Dryade. Het plan is nu om een variant van zijn het origneel (de Neeper) te maken. Hij wil mij helpen met de demping en wat berekeningen. Ik zal een nieuw topicje openen hierover.

Roch bedankt voor de moeite!

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » do 26 jun 2008, 10:13

Volgens mij beoordeel je de reactie van Dre totaal verkeerd, dat was totaal wel aanmoedigend bedoeld!

En als je mijn reply en die van Montana goed leest, lees je juist dat je met de onderdelen van die monitor een prima vloerstaander kunt bouwen...

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 26 jun 2008, 10:25

Idd, de seas classic is een bijna onverslaanbare prijs-kwaliteit speaker, Dre is daar zeer over te spreken! We staan ervan te kijken dat ie niet vaker word nagebouwd :D :D

Jan

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 26 jun 2008, 11:04

Ok mijn excuses. Ik zal hem eens gaan bestuderen.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 26 jun 2008, 15:00

Afgezien van de het design wat persoonlijke smaak is klinkt het inderdaad als een mooie set.
Ik denk dat ik eruit ben wat de kast betreft.
Het word echt een kloon van de Neeper. Op de site staan aardig goede tekeningen van het geheel. Ik ben alleen niet van plan om die erg prijzige (maar wel heel mooie) scan-speakjes te gebruiken. In tegenstelling tot de Dryade van Edo neig ik ook wel naar de 2 of 2,5 weg setup van de Neeper.

Volgens onderstaande foto's wil ik de kast maken:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 26 jun 2008, 15:17

Ik ben alleen niet uit over de units die erin moeten. De Dryade van Edo is een 3-weg geworden, maar ik moet eerlijk zeggen dat de 2,5 weg van de Neeper me meer aanspreekt. Ik wil ook niet de 250 euro per speaker (scan-speak) uitgeven zoals het origineel. Ik wil eigenlijk zo'n 150 max 200 uitgeven per speaker aan units. Zeg dus grofweg 60 euro per woofer.
Wat zou ik dan het beste kunnen nemen? De woofer van de Seas Classic lijkt me aardig en de tweeter ook. Misschien dat ik dan ook het filter redelijk kan overnemen. Moet dan alleen de 2e woofer integreren.

Ideën iemand?

p.s. Minder centen mag ook natuurlijk ;)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 28 jun 2008, 15:07

Je zou eens kunnen kijken naar 2x de CA15RLY of de ER15RLY met als tweeter de mooie 27TDFNC/GW.
Kun je zeker wat leuks mee maken, alleen het filter zul je wel totaal opnieuw moeten ontwikkelen.

Tijdje geleden heb ik een 2-weg gemaakt met twee aluminium woofers van Seas en een Aluminium tweeter (ook van Seas) en die zou je ook kunnen integreren in een Neeper-look-a-like kast. Alleen heb je dan geen zwarte maar aluminium woofers.

(zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=6625 )
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 29 jun 2008, 13:42

Die alu woofers zijn nog beter zelfs!! Ben er altijd erg van gecharmeerd geweest. Ook kan ik dan gewoon jouw filter blijven gebruiken. Bovendien kan de kast doordat ze maar 5" zijn ook mooi slank blijven.

Ik denk dat je me erg geholpen hebt hiermee! De inhoud van je kast komt ook aardig overeen met die van mijn Neeper wannabee's.

Weet alleen niet goed wat ik dan met de baspoort moet doen. Moet ik die hetzelfde houden of 2 kleinere zoals in de Neeper? En naar achteren of naar beneden?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 29 jun 2008, 13:50

Hoe breed ga je de achterkant maken? Aan de hand daarvan kan ik wel in de simulatie een versie maken met 2 kleinere poortjes.
Maar ligt er een beetje aan hoe je de achterkant wil gaan maken.
Poorten zou ik in iedergeval wel aan de achterkant zetten en niet onderaan in dit geval.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 29 jun 2008, 14:00

Dat zou super zijn. Ik ga me deze week bezig houden met "bouwtekeningen" en vrijdag ga ik beginnen met de voor en achterkant. Ik zal deze week een nieuw topic openen waar ik de bouw in ga bijhouden en dan zal ik ook de maten doorgeven.

Porcino

Berichtdoor Porcino » zo 29 jun 2008, 19:44

Aanpakken ;)

Mooi man dit virus... :roll:
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 02 jul 2008, 13:14

Hier is het nieuwe topic geopend:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=133968

Alvast bedankt voor de hulp hier!

Terug naar “Houtbewerking, etc”