De bouw van de BOZOS X-CSS

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wijx

De bouw van de BOZOS X-CSS

Berichtdoor Wijx » wo 23 mar 2005, 0:00

Na het bouwen van de Pass Labs Aleph 5
Afbeelding

heb iknu echt de smaak te pakken. Ik ga een voorversterker bouwen de BOZOS X-CSS (bridge of son of Zen super symetrisch en gebalanceerd) dual mono opgebouwd.

In eerste instantie zal het een relatief goedkope vv worden die ik later steeds een beetje mooier en beter kan en ga maken. Zo komt er in eerste instantie een potmeter in, wat later wordt vervangen door of een Elna stappenschakelaar (als ik de ab niet mis) en anders komt er een schakeling met afstandsbediening. Een ander voorbeeld is dat er 1 eerste instantie maar 1 input is voor de cdspeler. Later zullen dit er meer worden, maar dat wil ik relais gestuurd doen.

Deprintplaten zijn van KRISTIJAN KLJUCARIC uit kroatie. Ze zijn wel duur maar ook wel goed. In mijn Alephs zitten ook printplaten van hem. [url]KRISTIJAN KLJUCARIC[/url]. Deze liggen hier al klaar voor montage

De onderdelen worden allemaal besteld bij de Audiofabriek (voorheen Soundline). Misschien is het niet de goedkoopste source maar het scheelt me een hoop zoekwerk en verzendkosten.

Hopelijk kan er met de pasen al worden gesoldeerd dan zal ik was plaatjes posten

ovni

Berichtdoor ovni » wo 23 mar 2005, 0:59

Dit ziet er geweldig uit Wijx! Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat klinkt met de getoonde speakers.

je voorstel tot upgrade van de volumereelar "klinkt" ook goed, al is het maar voor het gevoel (voor hen de dit niet begrijpen .... ga eens goooglen onder elna)

Wijx

Berichtdoor Wijx » wo 23 mar 2005, 14:03

ovni schreef:Dit ziet er geweldig uit Wijx! Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat klinkt met de getoonde speakers.

je voorstel tot upgrade van de volumereelar "klinkt" ook goed, al is het maar voor het gevoel (voor hen de dit niet begrijpen .... ga eens goooglen onder elna)

Thnx, ik heb ze een keer meegenomen naar een lusitermiddagje bij muziekfreak. Die B&w's zijn mijn oude speakers, die vincent mijn ex-versterker en de Synthese is van iemand die ook de Alephs wilde bouwen. Ik draai zelf met EVE 2 's

ik ben ook aan het kijken naar S&B trafo volumeregeling maar ik denk dat dat een beetje overkill gaat worden..

geinige links voor geinteresseerden:
www.Passdiy.com De site van Pass Labs zelf
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=53905 nieuw topic over onderdelen
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1 oud topic over onderdelen

http://www.diymania.net/pass/project/pi ... s-wire.gif handig aansluitschema

Wijx

Berichtdoor Wijx » za 26 mar 2005, 18:44

Vandaag een deel van de spullen gehaald.

AfbeeldingAfbeelding

en uiteraard alvast wat gesoldeerd :). Ik kon het niet laten.

En dan krijg je zoiets

Afbeelding

Elco's van panasonic (voorgeschreven door Nelson Pass), weerstanden metaalfilm van Vishey. Stukjes kabel van zilver. Weer een leuke maar dure dag. Straks nog even de cdspeler opereren

Wijx

Berichtdoor Wijx » vr 08 apr 2005, 0:23

vandaag weer een lading onderdelen gehaald zoals wat fets, XLR chassis, etc. Ook 2 trafo's van rs-components. Om eerlijk te zijn valt de kwaliteit ervan een beetje tegen, maarja misschien valt het mee en merk ik er later weinig van

Wijx

Berichtdoor Wijx » za 09 apr 2005, 15:37

En het zooitje maar weer ingebouwd

Afbeelding

*tip* zet de soldeerbout niet tegen je lip, het doet echt veel pijn

[/img]

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 09 apr 2005, 16:13

Wijx schreef:En het zooitje maar weer ingebouwd

*tip* zet de soldeerbout niet tegen je lip, het doet echt veel pijn

Sukkel! :D :D :D

Ziet er super uit! Die voortrap bedoel ik.
(een foto van je lip zit er zeker niet in... :roll: )

Wijx

Berichtdoor Wijx » za 09 apr 2005, 16:42

tis niet echt een prettig gezicht. Beetje zulu-lippen geworden. Met een mooie witte blaar erop.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 09 apr 2005, 17:33

Hoe kreeg je dat nu voor elkaar?
Je hand raken, okee, maar je lip?
Probeerde je na te denken oid en dacht je dat het een pen was? :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 09 apr 2005, 21:37

Leeuwarden schreef:Hoe kreeg je dat nu voor elkaar?
Je hand raken, okee, maar je lip?
Probeerde je na te denken oid en dacht je dat het een pen was? :D

Kep vele van die wijsneuzerigere stagieres vers uit de schoolbank gepest met "Ga jij nou eerst maar eens uitzoeken aan welke kant je een soldeerbout beetpakt" Maar het is mij nooit gelukt omdat ze dat verkeerd te laten doen.

Vertel Wijx .... :lol: ;)
Peter de Jong

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 10 apr 2005, 2:29

Ik heb ze regelmatig verkeerd gepakt op de middelbare school, daar gebruikte ze van die echte bouten dus geen soldeerstation. Dan kijk je de andere kant op en pssssstststttt weer een kwartier onder de kraan. Gelukkig ben ik nu een stuk ouder en wijzer :P. Kep nu een soldeerstation :)

je lip verbranden is eigenlijk heel simpel. Ik ging een weerstandje recht zetten. Zat een halve mm te hoog. Dus ik het weerstandje aandrukken met m;n vinger en aan de andere kant de soldeerbout erop. Weerstandje werd warmer dan gedacht (verbrande mijn vinger half) dus ik trek m'n vinger en soldeerbout weg. Alleen trok ik de soldeerbout iets te enthousiast weg. Dus nu heb ik mijn lip verbrand en voorlopig hoef ik een stukje van mijn gezicht niet meer te scheren.

Grootste probleem is nog het kwartier koelen.............

ook nog ff het stekkerblok in elkaar gezet
Afbeelding

Matthias

Berichtdoor Matthias » do 14 apr 2005, 11:39

Wijx,

ziet er goed uit!

Twee vraagjes:
- waar heb jij je vishay weerstanden vandaan?
- dat stekkerblok uit wat voor onderdelen bestaat dat?
die zwarte stekkerdoosjes, ben al lang op zoek naar zo'n maatje....

Bedankt!

Matthias.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 14 apr 2005, 12:26

Matthias schreef:- dat stekkerblok uit wat voor onderdelen bestaat dat?
die zwarte stekkerdoosjes, ben al lang op zoek naar zo'n maatje.....
ja, en waar haal je die. ik wil een sekerblok met een relais er in zodat ik het hele blok kan laten schakelen op de versterker maar in een gewoon blok is niet genoeg lucht voor een relais (en dan heb ik al een vrij klein relais)

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 14 apr 2005, 16:19

Powerlab wordt gekocht en gemaakt door Soundline. Ik ken de eigenaar ondertussen best goed dus ik heb een zelfbouwpakketje gehad voor een lagere prijs als op de site staat. Scheelt hem immers arbeidskosten. Maar ik weet niet of het de bedoeling is dat iedereen z'n zelfbouwblokken daar haalt :P. Kant en klaar zit het parrallele filter er ook in.

De vishay weerstanden komen ook van Soundline.

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 17 apr 2005, 16:00

ik kwam nog een stukje koper tegen:

Afbeelding

Wijx

Berichtdoor Wijx » wo 04 mei 2005, 22:56

Ondertussen werkt de voeding zoals het hoort. Bedrading is ook gelegd en de zekeringen vliegen me nog steeds om de oren, blijkbaar is 2A T niet voldoende voor 2 trafo's. Lang leve de variac :p.

Nu nog iemand vinden die een mooi inputprintplaat kan maken

Wijx

Berichtdoor Wijx » ma 16 mei 2005, 14:39

It's alive, alive :lol:

de weerstanden in beide kanalen worden wel heel warm maar verder een keurig verloop. Nu nog een inputschakeling en volumeregeling maken :P

de testversie:
Afbeelding

de werkplaats :P
Afbeelding

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 22 sep 2005, 12:03

ik zag dat het eindresultaat nog niet gepost is dus bij deze :D

Afbeelding

zit inmiddels een relaisgeschakelde inputschakeling in en een mooie volumeregeling met AB. De koperen kap over de trafo's ben ik opnieuw aan het maken omdat de extra trafo er niet onder paste :P

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 22 sep 2005, 12:47

Ziet er echt prachtig uit! Maar waar is de koeling gebleven :? heb je misschien wat meer info over de amp?
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Rudy

Berichtdoor Rudy » do 22 sep 2005, 12:57

@Deepspace ... *Voorversterker* :lol:

@Wijx .. hoe heb je de volumeregeling nou gedaan, want ik zie enkel de de relais voor de signaalkeuze van de ingangen.

Ziet er trouwens 8) uit

Groetjes
Rudy

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 22 sep 2005, 13:01

de volumeregeling en inputschakeling heb ik kant en klaar gekocht. Digitaal omdat ik gek word van het getik van een relais geschakelde volumeregeling, een stappenschakelaar die te gebruiken is met ab enorm duur is en een trafo volumeregeling ook boven mijn budget zat.

en zo'n kit was wel erg makkelijk, ik heb nog zoveel te doen met andere apparatuur etc dat ik weinig tijd had om zelf iets te verzinnen :P

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 22 sep 2005, 13:02

De mosfets zijn gemonteerd op de kast voor de koeling

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 22 sep 2005, 13:11

Rudy schreef:@Deepspace ... *Voorversterker* :lol:

Woops :P Ik vond het al een klein bakje ;)

Maar die digitale volumeregeling? Waar heb je die vandaan? hoe ziet dat eruit, en kun je misschien ook meerdere modules achter elkaar plaatsen voor meer kanalen? welk chipje gebruikt het?
Laatst gewijzigd door voodooless op do 22 sep 2005, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 22 sep 2005, 13:18

Wijx schreef:de volumeregeling en inputschakeling heb ik kant en klaar gekocht. Digitaal omdat ik gek word van het getik van een relais geschakelde volumeregeling, een stappenschakelaar die te gebruiken is met ab enorm duur is en een trafo volumeregeling ook boven mijn budget zat.

en zo'n kit was wel erg makkelijk, ik heb nog zoveel te doen met andere apparatuur etc dat ik weinig tijd had om zelf iets te verzinnen :P

Linkje?

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 22 sep 2005, 13:30

http://www.rt-audio.nl/easypage_7.html

ik heb de gebalanceerde uitvoering. En ja je kunt er zoveel achter elkaar plaatsen als je ruimte hebt. In de manual staat zelfs 6

Terug naar “Oude Showcases”