Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Fotohuis

Re: Het grote diy versterker kit topic

Berichtdoor Fotohuis » do 10 jan 2019, 23:11

.... en in de zomer bij 35C kamer temperatuur?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 jan 2019, 23:16

Geen idee, maar hij is in die afgelopen 40 jaar nooit stuk gegaan. Hij heeft de laatste 25 jaar bij mijn vader in de schuur zijn nootjes gespeeld. Was gewoon met zo'n standaard profieltje met 2x TO3 boring en verder wat gaatjesbord HW opgebouwd.
Peter de Jong

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » zo 13 jan 2019, 19:31

Als er geen thermisch evenwicht komt dan loopt de ruststroom langzaam steeds verder op totdat de versterker zichzelf thermisch of met een te hoge stroom opblaast.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 13 jan 2019, 19:37

Fotohuis schreef:Als er geen thermisch evenwicht komt dan loopt de ruststroom langzaam steeds verder op totdat de versterker zichzelf thermisch of met een te hoge stroom opblaast.

Dat is niet gebeurd. Waaruit we kunnen concluderen dat het met die JLH thermisch wel in evenwicht was. Heb jij wel van die zichzelf opblazende JLH versterkers gebouwd dan?
Peter de Jong

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » zo 13 jan 2019, 20:18

Ik heb veel versterkers gebouwd vroeger maar gezien de kosten van voeding en koel profielen nooit een klasse A eind-versterker. Deze JLH versterker is een eerste stap in klasse A eind-versterkers. Technisch kwa spec wel goed maar niet echt heel speciaal. Maar om te beluisteren is dit één van de beste versterkers die ik ooit zelf heb gebouwd.
Ik kan een vermogens test doen, THD meten, bandbreedte, slew rate, impedantie, dempings factor, temperatuur enz. maar uiteindelijk gaat het er om hoe het allemaal klinkt. Daar springt deze eindtrap gunstig uit.
Het verschil in THD bij 1A, 1,1A en 1,2A ruststroom is ook niet extreem. Gezien de warmte ontwikkeling bij een 24V-25V voeding kun je de versterkers rustig rond de 1,1A instellen.
Die voeding is inmiddels ook klaar, nu voor elke versterker apart met een brug schakeling van diodes (4000-7000mA), een Philips 0,33uF-100V MKP en een 22.000uF-40V voedings elco per kanaal.
Met 2x 18V apart heb je iets minder trafo verliezen zodat de voedings spanning iets hoger ligt (24,9V ipv. 24,2V) dan gebruik te maken van een midden aftakking met twee diodes een brug schakeling te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Heb jij wel van die zichzelf opblazende JLH versterkers gebouwd dan?

Dit is een eerste JLH versterker. Het pleit alleen voor de stabiliteit van deze versterker. De 2N3055 ers kunnen natuurlijk wat hebben maar je moet ook de second breakdown en dissipatie bij een hogere temperatuur in de gaten houden:

https://www.onsemi.com/pub/Collateral/2N3055-D.PDF

Uiteindelijk loopt het koelblok tegen de 50C maar de transistors zelf zijn gauw een 10 graden hoger. Eea. is nog iets te verbeteren met koelpasta tussen het haakse profiel en het zwarte koelblok. Bouw je alles in een alu behuizing dan scheelt dat ook nog iets, net zoals het vrij opstellen van de koelblokken zodat je warmte convectie krijgt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 13 jan 2019, 20:46

Die laatste 3 zinnen #-o die doen het hem wel :rofl:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 13 jan 2019, 20:54

Mmmm. iemand die aan Pjotr gaat uitleggen hoe je een versterker moet ontwerpen en opbouwen... :rofl: :-"

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » zo 13 jan 2019, 21:10

Er lezen ongetwijfeld mensen mee die dit misschien niet weten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 13 jan 2019, 22:25

Fotohuis schreef:Er lezen ongetwijfeld mensen mee die dit misschien niet weten.

Nee absoluut en daarom is het ook goed, maar met het niet gebruiken van koelpasta en de blokken zo laten staan dat er geen lucht tussen de vinnen door kan gaan circuleren praten over de temperatuur is vrij zinloos, zet het ding met koelpasta nog eens los van de grond en meet hem dan eens op, scheelt je 5-10 graden op de tor denk ik...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 07 mar 2019, 3:56

Dit topic werd destijds sticky gemaakt omdat het ging om een overzicht van interessante kits. Om die aard te behouden is het handiger om de bouw van een individuele versterker in een afzonderlijk topic te bespreken. De Cirmech buizenvoorversterker heeft daarom ook een eigen draadje gekregen.

Tom Magchielse

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Berichtdoor Tom Magchielse » za 06 apr 2019, 21:17

Zo'n 50 jaar geleden, als student, deze JLH klasse A ook gebouwd. De oorspronkelijke eindtransistoren ( een of andere moeilijke Motorola MJE) was niet goedkoop te krijgen, RCA equivalenten met een deels plastic huis wel. (2N5xxx) Deze bleken de optredende hitte niet te verdragen, d.w.z. er trad geen thermal run-away op dankzij de automatisch ruststroomregeling die JLH er ook bij bedacht had, maar bij opwarmen trad een hevig gekraak op, dat ophield als de eindtemperatuur bereikt was.
Wat later vond ik goedkope 2N3055's die mijn werkgever wel wilde omruilen voor Motorola 3055's die in het magazijn voorradig waren. Waarom omruilen? Omdat de Hfe ervan veel hoger en veel beter gelijk was. Aldus de RCA's vervangen door de Motorola 2N3055's met een Hfe van 200! . Ik verwachtte er eigenlijk niets meer van dan een reparatie om van het gekraak af te komen, maar er bleek veel meer veranderd te zijn. Het klonk zoveel beter, dat het zelfs mijn vrouw, die niet wist wat er gaande was, opviel. "Het klinkt opeens veel beter, wat heb je gedaan?"
Een ervaring, voor wat het waard is...
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » za 06 apr 2019, 21:48

Ik heb de 2N3055 van ST Microelectronics uitgezocht. Met een Peak Atlas DCA75 Pro. Zo meet ik ook de MAT-02 voor mijn M.C. v.v. ontwerp.
Er zitten maar 4 transistoren in het JLH ontwerp, aanvullende info is door Linsley Hood zelf later gepubliceerd. Mijn 2N3055 hebben een Hfe rond de 240.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 apr 2019, 22:00

2N3055: https://en.wikipedia.org/wiki/2N3055

Welke het ook prima doet wat ik zo verneem is de MJ15003G.
Peter de Jong

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » za 06 apr 2019, 22:03

Klopt, kunnen ook meer vermogen aan dus interessant als je een trafo neemt >20V.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 09 apr 2019, 11:41

Zijn er eigenlijk nog wel interessante kits die voor de iets meer onervaren zelfbouwer te doen zijn? Amplimo, van der Veen, Velleman is zo te zien helemaal afgelopen met de DIY kits.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 apr 2019, 12:35

Amplimo verkocht geen kits maar complete modulen a la Hypex. Bouw eens de al eerder genoemde JLH om te beginnen! Daarvan zijn zat leuke printjes/kits op Ebay te vinden. Het is geen powerhouse maar de voldoening als ie het doet is groot. Zeker voor wat het kost en daarvoor presteert.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 09 apr 2019, 14:33

Kalimba schreef:Zijn er eigenlijk nog wel interessante kits die voor de iets meer onervaren zelfbouwer te doen zijn? Amplimo, van der Veen, Velleman is zo te zien helemaal afgelopen met de DIY kits.
Voor de aardigheid 's rondgeneusd.Kwam dit tegen, https://www.ebay.ca/itm/122199507195
Ziet er niet zo slecht uit. Moet nog wel een stevige koeling bij en een voeding.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » di 09 apr 2019, 17:56

Ali-E 2x JLH PCB's + alle onderdelen Eur. 19.
Bijpassende trafo 2x 18V - 125VA, afvlak elco's 22.000uF-40V per kanaal (Eur. 3,50 pst.). 0,9K/W koelblok minimaal per kanaal bij 24-25VDC (Eur. 8,50 pst.). EMI filter aan te raden (Eur. 4 - Eur. 12 enkel-dubbel - 10A).
De 2N3055 moet je even paren op Hfe, in de China kit is dit al gedaan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 09 apr 2019, 19:15

Kalimba schreef:Zijn er eigenlijk nog wel interessante kits die voor de iets meer onervaren zelfbouwer te doen zijn? Amplimo, van der Veen, Velleman is zo te zien helemaal afgelopen met de DIY kits.

Velleman maakt en verkoopt welliswaar nog aardig wat bouwpaketten, maar met het serieuze audio gebeuren doen ze inderdaad niet zo veel meer, nee.
Zowieso is het wat dit aspect betreft veel minder dan vroeger, kijk maar naar de vele electronica zaakjes die verdwenen zijn.
Ik denk dat ook is door het grote en goedkope aanbod wat op Ebay en dergelijke te vinden is, het voor Europese bedrijven simpelweg niet meer lonend is om hier tijd, geld en moeite aan te besteden.

Er zijn nog wel een paar lichtpuntjes, kijk eens naar de oosterburen, de firma THEL bijvoorbeeld :
http://www.thel-audioworld.de/module/Module.htm#End-Vor
(zijn wel modules die al kant en klaar zijn.)

Of Acoustic Dimension, die paketten van het Japanse Elekit importeert :
http://www.acoustic-dimension.com/DIY-k ... n-page.htm

Of Eltim, uit Groningen, blijkt ook het een en ander in huis te hebben :
https://www.eltim.eu/en/eltim-diy-electronics-kits/g-66

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 09 apr 2019, 19:27

Tja, Als je van analytisch houdt moet je Thel nemen. Producten zijn m.i. van uitstekende kwaliteit.
Kitjes van Acoustic Dimension ken ik niet maar het is een betrouwbare leverancier.
Eltim staat bij mij op de 'no go' lijst. Uit eigen ervaring maar na het verhaal elders op dit forum helemaal. Hij heeft het weliswaar opgelost maar niet nadat de hakken eerst stevig, onredelijk, in het zand gingen.

Ik mis standaard in het kitjes verhaal de Holton modules. Onbekend maakt onbemind kennelijk. Naar mijn bescheiden mening bijzonder goed klinkende modules.

En uiteraard zijn in de diyaudio store diverse Pass pcb's verkrijgbaar en ook de Honey Badger met wat meer Watt's.

richard

Berichtdoor richard » wo 29 mei 2019, 23:07

Ik meen dat het gebrek aan DIY audio kits mede een gevolg is van de regelgeving rond de CE-markering.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 mei 2019, 23:18

richard schreef:

Ik meen dat het gebrek aan DIY audio kits mede een gevolg is van de regelgeving rond de CE-markering.

China Export qua kits loopt anders als een trein... :lol: Gek genoeg is er nu veel meer te koop dan >20 jaar terug, ook via diyaudio.com. De Europese CE eis heeft er weinig mee van doen. Die heeft betrekking op complete producten die op de Europese markt zijn. Wat iemand zelf knutselt met bepaalde componenten is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Peter de Jong

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 30 mei 2019, 0:37

Pjotr schreef:
richard schreef:

China Export qua kits loopt anders als een trein... :lol: Gek genoeg is er nu veel meer te koop dan >20 jaar terug, ook via diyaudio.com. De Europese CE eis heeft er weinig mee van doen. Die heeft betrekking op complete producten die op de Europese markt zijn. Wat iemand zelf knutselt met bepaalde componenten is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Daarnaast is de CE keuring zelf regulerend (wat bv UL in Amerika niet is)
Dus in principe mag iedereen een CE stickertje ergens op plakken, zolang ze maar kunnen aantonen dat ze goed bezig zijn.
Nu zit daarop zelfs ook nog een waarschuwing voorafgaand.
De pakkans is dus behoorlijk klein, zeker wanneer de markt voor bepaalde producten klein is, of wanneer er goed contact is met de klant.

Ik heb werkelijk nog NOOIT een MKB gezien die maar een cent aan een officiële keuring heeft betaald in NL, tenzij het echt ging over specifieke dingen (denk aan defensie of medische wereld)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 mei 2019, 10:52

Industrieel ook. Geen MKB'er die het in zijn hoofd haalt om b.v. een machinebesturing die hij produceert, zonder certificaat van een testhuis op de markt te zetten. Overigens is i.d.d. de pakkans nul totdat............ er iets mis gaat, b.v. GSM/DECT wat ineens minder presteert t.g.v. jouw product. Dan moet je binnen 2 weken kunnen aantonen dat jouw product voldoet aan de daarvoor geldende EMC normen. Anders heb je wel een probleem. Je hebt dan b.v. niets aan een CE gecertificeerde voeding als desondanks er toch teveel storing het net op gaat. Die voeding is dan een onderdeel van een compleet product. De fabrikant daarvan kun je niet aanspreken want die heeft geen invloed op wat jij er mee doet.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 30 mei 2019, 11:07

Hypex heeft een eigen EMC lab in hun vestiging in Eindhoven. Daar zit de smps club en het is geen doen om dit soort metingen steeds uit te besteden.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Versterkers”