Eerste DIY Project - Adire Audio Subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Dinobe

Eerste DIY Project - Adire Audio Subwoofer

Berichtdoor Dinobe » zo 27 feb 2005, 16:02

Hey,

Ik ben al een hele tijd op verschillende fora aan het rondneuzen geweest en heb besloten om zelf ook eens de handen uit de mouwen te gaan steken.

Mijn allereerste idee was om een paar fronts te bouwen, maar bij nader inzien wil ik beginnen met een test case: Een subwoofer :D

De woofer die ik reeds gekocht heb is een Adire Audio Shiva (12"). Op de kop getikt voor 118 euro. Deze is op weg met de post, ik kan niet wachten tot hij hier is ;)

Aangezien ik de sub enkel ga gebruiken voor audio weergave denk om voor het 54 liter gesloten design te gaan van Adire zelf. Veel grotere kasten dan 40 X 40 X 40 (ongeveer) kan ik hier helaas niet huisvesten.

De woofer wordt hier downfiring geplaatst

De kast ga ik maken uit 18mm MDF (op de site van adire wordt 3/4" MDF gebruikt, wat neerkomt op 19mm, maar dat is hier helaas niet te krijgen).

Deze zou ik laten zagen door een vriend schrijnwerker. Ik kan / wil het gerust zelf doen, maar mijn ervaring heeft mij al geleerd dat noch de bouwmarkt noch mijn eigen materiaal fijn genoeg werkt.

Ik zou alles in verstek laten zagen zodat nergens kopse kanten optreden.

De versterker die er in komt wordt vermoedelijk de Detonation DT 300 versterker module. Volgens verschillende bronnen is dit een zeer geschikt model. Ik kan hem op de kop tikken voor een 250 euro.

De wanden wil ik aan de binnekant bekleden met loodbitumen en vilt. Dan de rest opvullen met BAF.

Over de afwerkingen ben ik er op dit moment nog niet volledig uit.
- Verf: makkelijk, goedkoop, maar wil het "professioneler" maken
- Plastiekfolie (naam even kwijt) met hout motief (mica?)
- Echt houtfineer, heeft mijn voorkeur maar lijkt mij heel moeilijk te verwerken en is echt duur.

Een aantal vraagjes:

- Wat vind je van het design van Adire zelf? Geschikt voor mijn doel?
Ik heb te weinig verstand van al die parameters (zoals de Q-waarde), dus ik laat me leiden door wat er op verschillende fora staat.

- Ik heb zelf de gegevens als eens in WinISD ingevoerd en wat zitten prutsen, maar ik heb veel te weinig kennis om ook maar iets zinnig te kunnen afleiden uit deze grafieken. Dat is ook de reden waarom ik bij een 'proven' design blijf.

- Opmerkingen over de versterker module? Deze komt in de wooferbehuizing zelf, waardoor ik wat inhoud zal verliezen. Normaal kan je deze module airtight in de kast inbouwen. Iemand ervaring hiermee?

- Waar vind je dat vilt dat aan de binnenkant van de behuizing wordt gekleefd?

- Waar vind je inslag moeren?

- Is het noodzakelijk de woofer te verzinken in de baffle? Of mag die er gewoon ook 'op' liggen?

Thanks in advance!

Bart_M
Beheerder

Re: Eerste DIY Project - Adire Audio Subwoofer

Berichtdoor Bart_M » zo 27 feb 2005, 22:05

Ik heb te weinig verstand van al die parameters (zoals de Q-waarde), dus ik laat me leiden door wat er op verschillende fora staat.

Zal zeker goed klinken, maar wat is je doel? Dat mis ik een beetje in je post.
Dit ken je waarschijnlijk wel: http://www.adireaudio.com/Files/SealedShivaApplications.PDF
Met 54 liter heb je een Q van 7,07. Goed voor muziek en film.

- Opmerkingen over de versterker module? Deze komt in de wooferbehuizing zelf, waardoor ik wat inhoud zal verliezen. Normaal kan je deze module airtight in de kast inbouwen. Iemand ervaring hiermee?

De Shiva heeft niet heel veel vermogen om echt los te komen, maar hierbij is ook weer belangrijk wat je wilt. Voor film kan het zijn dat je nog wat extra kan gebruiken.

- Waar vind je dat vilt dat aan de binnenkant van de behuizing wordt gekleefd?

Nooit mee gewerkt. Ik weet ook niet of dit gaat helpen in een subkast.

- Waar vind je inslag moeren?

Bouwmarkt

- Is het noodzakelijk de woofer te verzinken in de baffle? Of mag die er gewoon ook 'op' liggen?

Maakt muzikaal gezien voor een sub niets uit. Alleen voor het uiterlijk.

michiel

Re: Eerste DIY Project - Adire Audio Subwoofer

Berichtdoor michiel » zo 27 feb 2005, 22:10

Krunk schreef:

Zal zeker goed klinken, maar wat is je doel? Dat mis ik een beetje in je post.
Dit ken je waarschijnlijk wel: http://www.adireaudio.com/Files/SealedShivaApplications.PDF
Met 54 liter heb je een Q van 7,07. Goed voor muziek en film.

Q 0.5-0.6; beter voor muziek en film. :wink:

Klankmatig komt een lage Q bter uit de bus. Optimaal schijnt tussen de 0.5 en 0.6 te liggen. Je levert wat aan rendement in, maar krijgt er weer een betere klank voor terug.
Als het kan, zou ik de kast wat groter maken om die Q wat lager te krijgen.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 27 feb 2005, 22:15

Je hebt gelijk, maar de kast wordt gelijk fors groter.
Nou denk ik dat het voor Michiel geen probleem is, maar misschien voor Dinobe wel. :D

michiel

Berichtdoor michiel » zo 27 feb 2005, 22:51

Daarom zeg ik ook "als het kan"... Die kast van 50 liter zou ik met gemak vertienvoudigen. :lol: :lol:

(zo'n formaat ga je aan wennen, ook al ligt het direct voor de kast en in de loop weg, zodra je een muziekje opzet heb je helemaal geen last meer van die grote kast! 8) )

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 28 feb 2005, 8:58

Al bedankt voor de info!

Misschien iets: meer info (dacht dat ik alles had gegeven, niet dus :? )

De sub gaat enkel gebruikt worden voor muziek. Ik heb geen DVD speler noch TV :D

Het ontwerp dat hier staat is idd wat ik in gedachten had: http://www.adireaudio.com/Files/SealedShivaApplications.PDF

Een iets grotere kist? Om de Q lager te krijgen :? Hmm even kijken wat ik kan doen. Het volgende model dat ze voorstellen is 88.5 liter met Q=0.6

Geen idee of ik zo een ding wel kan plaats geven....

Anders moet ik zelf iets gaan bedenken: een zo groot mogelijk volume proberen halen met naar mijn maatstaven aanvaardbare afmetingen.

Het probleem is dat ik dan zelf met de verschillende parameters begin te spelen, maar hier heb ik totaal geen verstand van. Daarmee dat ik bij een goed design wil blijven om mislukkingen en desolutie tegen te gaan.

Ik heb geen idee hoeveel anders de sub zou klinken mochtek die in een 65 liter behuizing steken...

Is het zo dat subs enkel goed klinken bij bepaalde volumes? (54 liter of 88.5 liter in dit concreet geval) of kan je eigenlijk eender wel volume toepassen, maar dat het effect 'onvoorspelbaar' is?

Hoeveel volume kan je winnen met dempingsmateriaal? Volgens die manuals: "All cabinets are designed assuming 16 ounces of polyfill is used. Polyfill will result in the cabinet
appearing larger than it really is; this accounts for the differences between designed net volume, and
theoretical net volume."

Stel dat ik de 54 liter behuizing goed volsteek met dempingsmateriaal, kan ik dan aan een Q=0.6 geraken zonder aan de afmetingen van de kast te komen?

Oh ja een laatste:

Menig beweren dat je deze Sub naast een REL van 1000 à 1500 euro kan zetten. Wat is er daar van aan. Dat het beter speelt dan een boenkdoos van 300 euro is me wel duidelijk, maar onmiddellijk de competitie aangaan met een Rel van 1000 euro is misschien direct wat hoog gegrepen?

michiel

Berichtdoor michiel » ma 28 feb 2005, 10:00

REL is en blijft een commercieel ingesteld bedrijf, dus je betaalt niet alleen voor het geen wat je krijgt, maar een beetje meer.

Nu weet ik niet of de shiva echt beter is dan een REL, maar het zou heel goed kunnen.

Wat je ontwerp betreft, als je een gesloten kast neemt dan maakt vorm geen donder uit. De inhoud komt ook niet zo nauw. Zoals ik al zei is een Q van 0.5-0.6 beter dan een Q van 0.7. Onder de 0.5 hoef je geloof ik niet te komen, ik geloof dat er dan weinig goeds bij komt.
Als je een beproefd ontwerp pakt met een Q van 0.7, en de inhoud vergroot, dan heb je een beter ontwerp.

Wat je moet doen is kijken hoeveel ruimte jij over hebt voor de sub, en kies een leuke/handige vorm uit. Zorg dat de wanden lekker dik, stijf en zwaar worden en probeer zo dicht mogelijk bij die Q van 0.5 te komen.
In feite maak je dan een eigen ontwerp, maar je kan hier niets fout doen zolang je vast houdt aan de Q van 0.5-0.6 en dikke, zware en stijve wanden.
Demping vergroot het virtuele volume, ik meen tot een 15-20% meer dan het werkelijke volume. Let op dat je de kast niet TE vol stopt, het materiaal moet gewoon losje over de gehele kast verdeelt worden.

Een gesloten kast is helemaal niet zo moeilijk. Ik zie eigenlijk geen reden om aan een 'beproefd ontwerp' vast te houden. Als je een beetje verstand gebruikt bij de constructie van de kast en vast houdt aan die Q waarde kan het gewoon niet mis gaan.

Is het zo dat subs enkel goed klinken bij bepaalde volumes? (54 liter of 88.5 liter in dit concreet geval) of kan je eigenlijk eender wel volume toepassen, maar dat het effect 'onvoorspelbaar' is?

Volume is niet iets waar je naar moet kijken, het gaat om de Q. Volume is alleen een beperkende factor voor het formaat van de kast.
Wat gebeurd er klankmatig? Een Q van 0.7 klinkt prima, een Q van 0.5 klinkt beter. Het impuls gedrag is dan optimaal.
Als je een erg kleine kast maakt met een daarbij horende hoge Q klinkt je kastje meer als een boembox. De bass is dan niet mooi gedefinieerd, en je krijgt een piek in je respone.
Maak je de Q lager dan gaat het allemaal wat rustiger en mooier klinken. Je krijgt een wat flauwere afval in het laag en een wat lager rendement.

Voor de shiva zal 55 tot 90 (90 is even een gokje) liter goed kunnen. Een wereld van verschil hoef je neit te verwachten, het gaat hier om de details. Voor muziek weergave zal het een voordeel zijn om voor de grote kast te gaan.

Ga gewoon eens in je kamer kijken waar je de sub kwijt kan en hoeveel ruimte je hebt. Ga dan eens denken over de meest handige/mooie vorm en ga gewoon wat schetsen. Gebruik wanden van 22-60 mm MDF, je kan het zo gek maken als je wilt. Ook altijd zinvol is een goed verstevigings plan wat de stijfheid van de panelen verhoogt.
Kom je uit op een kastje van 55 liter, en wil je niet groter gaan dan is het geen ramp. Een Q van 0.7 is over het algemeen gewoon goed. Maar sommige mensen nemen geen genoegen met goed, en willen alles beter. :roll:

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 28 feb 2005, 10:05

Of bouw twee simpele testkastjes.
1 van 55 liter en 1 van 90 liter. Gewoon spaanplaat.
Dat is voldoende om een idee op te doen.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 28 feb 2005, 10:49

Michiel heeft 100% gelijk door te zeggen dat een lagere Q beter is voor muziek. Vind je een kast van meer dan 50 liter echter een flink bezwaar, dan zou ik echter zeker voor de Q van 0,7 gaan. Het verschil is feitelijk niet zo groot. Een Q van 0,7 is gewoon al een heel goed compromis. Een compromis tussen lage frequentie, geluidsvolume, "snelheid" en kastvolume. Door velen word een Q van 0,7 als ideaal gezien, maar een Q van 0,5 geeft je een lagere frequentie, en grotere "snelheid". Daar tegen verruil je maximum geluidsvolume en een kleine kast.

"snelheid" zet ik tussen aanhalingstekens, omdat het een begrip is waar veel mensen iets anders mee bedoelen. Vaak word een lage group-delay bedoeld. Als je kijkt naar snelheid in de feitelijke betekenis van verplaatsing per tijdseenheid (van het membraan), dan is een snel systeem een systeem dat de laagste frequentie weergeeft.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 28 feb 2005, 11:36

Ok, ik ga straks eens opmeten wat het maximum is dat ik kan plaatsen.

Wat ik ten alle koste wil vermijden:

- 'Boenk bas' waardoor je de sub zo kan plaatsen en die heel het geluidsbeeld vervormd.

- 'rommel' bas: hiermee bedoel ik een soort van ongecontroleerd gebroebel dat de muziek wel meer 'body' geeft en het 'voller' doet klinken. maar totaal ongedefinieerd is. En alles log en traag maakt.

Ik weet niet wat iedereen precies onder snelheid verstaat; maar voor mij betekent dat de bass niet komt achter komt gelopen op de rest van de muziek. ipv "boenk boenk" dat je dat "be-boenk be-boenk" krijgt :?
Om dit te vermijden is een Q van 0.5 aan te bevelen?

Het is ook niet de bedoeling van PA-style te gaan spelen. De sub moet een subtiele, maar zeer goede aanvullling worden bij mijn fronts (B&W 601, yes yes I know :p)

michiel

Berichtdoor michiel » ma 28 feb 2005, 12:25

Met een fatsoenlijke driver -wat de shiva is- in een fatsoenlijke gesloten kast -Q 0.5-0.7- heb je geen boenk bas of rommel bas.
En hoe dichter bij een Q van 0.5 hoe mooier, en hoe meer gedefinieerd het geluid wordt indien je kast stevig genoeg is.

De gesloten kast staat bekend om zijn goede muzikale weergave. Steek je er een mooie driver in dan zit je haast altijd goed. In jouw geval zou ik me zeker niet te veel zorgen maken. Concetreer je maar op het kast ontwerp om de kast zo stevig mogelijk te maken, en je zult straks een fantastische sub hebben!! :wink:

Motorfret

Berichtdoor Motorfret » di 01 mar 2005, 0:21

als je wilt weten hoe een shiva in een 125 liter gesloten kast klinkt, moet je OF naar de DDIY dag komen in Zutphen OF even contact opnemen met deze gek...
8)

Hier een plaatje

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » vr 04 mar 2005, 16:22

Ik wacht nog steeds op mijn driver :evil:

Ondertussen ook eens gekeken naar de kast.

Het maximum formaat dat ik kan zetten is 60B x 40 H x 40D buitenmaat.

Met MDF 18mm (zonder bracing en amp te tellen) komt dat op een volume van 74 liter.

Maar ik ben nog sterk aan't overwegen of ik zo'n klepper wel ga zetten.

Aantal vraagjes:

- Is mdf van 18 mm wel sterk genoeg? Omdat er hier gesproken wordt van 22mm en meer.... Het ref design van Adire is 19mm mdf...

- Is het mogelijk om in verstek te frezen? Ik weet dat er wel 45° bits bestaan, maar kan je dit ook gebruiken om de hoeken in verstek te frezen ipv te zagen. Het zit zo: een vriend van me is schrijnwerker, maar heeft heel weinig tijd (ik ook op dit moment :( ). Met zijn materiaal kan hij natuurlijk precies werken. Ik heb thuis ook een cirkelzaag en een miniscul zaagtafeltje, maar heel precies kan ik er niet mee werken. Een frees is denk ik wel wat preciezer / je kan er fijner mee werken, maar of het mogelijk / een goed idee is...

- Iemand ervaring met dat elesgoflex? Dit ziet er wel mooi en relatief eenvoudig te verwerken uit.

Motorfret

Berichtdoor Motorfret » vr 04 mar 2005, 16:37

mijn kast is ook van 18 mm MDF.
op zich geen probleem, als je dan maar genoeg bracing gebruikt.
bij mij zit er om de 12 cm een versteviging.
verstek zagen of frezen is bij mij niet gebeurd, gewoon haakse kanten.
ik heb alles vastgezet met de bison "bruislijm" (contructielijm).
als je dit gebruikt in combinatie met een paar flinke lijmklemmen, is er niks aan de hand.
(je ziet dan natuurlijk wel de naden, maar dat vind ik persoonlijk nooit een probleem)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 04 mar 2005, 16:45

met flink bracing is 18mm dik genoeg

verstek frezen met een gewone bovenfrees wordt moeilijk in die dikte denk ik, ik dacht dat 12mm het dikste was (maar kan me vergissen)

ik heb elesgoflex voor m'n sub gebruikt (zie showcase), erg makkelijk en snel te verwerken. wel opletten dat je t goed vlak er op krijgt, want vast is vast

teacher

Berichtdoor teacher » vr 04 mar 2005, 17:12

Dinobe schreef:Ik wacht nog steeds op mijn driver :evil:

- Iemand ervaring met dat elesgoflex? Dit ziet er wel mooi en relatief eenvoudig te verwerken uit.

1. ls-wagner toevallig?
2. idd is het goed te verwerken; alleen de naadjes zijn lastig. Je kan proberen om de naden in verstek te snijden, dan vallen ze minder op.

t.
tjolk op het ZBA forum...

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » za 05 mar 2005, 15:08

Ok, ik heb even zitten rekenen en doen. Het maximum formaat dat ik wil / kan zetten is maar een fractie groter dan het design van Adire. Dus dat is echt meer dan groot genoeg.

De box zal er dan als volgt uit zien: 40 B x 50 H x 40 D

Bracing: een kruis door het midden in de hoogte richting, onderaan plaats uitgespaard voor de woofer. Deze is down-firing. Met andere woorden: het adire design vertaald naar metrische maten ;)

Het totaal inwendig volume wordt dan 59,17 liter (als ik mij niet misrekend heb). Hiermee heb ik nog geen rekening met het volume van de amp en de woofer zelf.

Ik denk dat dat in buurt komt van de 54 liter die Adire voorstelt. Met wat stuffing kan het volume nog wel wat groter gemaakt worden.

@teacher:

mijn woofer komt niet van ls wagner. Ik heb hem kunnen vinden om ebay.com en is onderweg van California..

Bon eerst wachten tot ik de woofer en mijn loon :evil: heb.

Dan amp bestellen, kast laten zagen, materialen samen zoeken,....

ben nog wel even bezig :D

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 06 mar 2005, 11:25

Kijk anders ook eens naar de Adire reference kasten (staan op hun website incl bouwbeschrijving). Ik heb zelf de 54 Liter kast gemaakt, vooral vanwegen het kleine formaat. Ben er tot nu toe super tevreden mee. Als je een lagere Q in een kleine kast wil kun je natuurlijk altijd nog een Linkwitz Transform maken :) .

Wat betreft REL... Ik denk dat je voor het zelfde resultaat het 3 tot 5 voudige moet neertellen ;)

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » zo 06 mar 2005, 14:30

Euh Deepspace; ik ben van plan het 54 liter design van Adire na te bouwen.
Ik heb de angelsaksische maten vertaald naar metrische + wat afronding.

39.74 cm => 40 cm voor het gemak :D

Heb een beetje info over dat linkwitz transform zitten bekijken, maar raak er niet direct aan uit hoe het precies werkt. Het idee erachter is allemaal wel heel belovend, maar ik snap niet direct wat er nu nog extra nodig is... :?

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 06 mar 2005, 14:55

Dinobe schreef:Euh Deepspace; ik ben van plan het 54 liter design van Adire na te bouwen.
Ik heb de angelsaksische maten vertaald naar metrische + wat afronding.

39.74 cm => 40 cm voor het gemak :D

Heb een beetje info over dat linkwitz transform zitten bekijken, maar raak er niet direct aan uit hoe het precies werkt. Het idee erachter is allemaal wel heel belovend, maar ik snap niet direct wat er nu nog extra nodig is... :?

ehh... er staan gewoon metrische maten bij voor zover ik me kan herinneren :X

Een LT is eigenlijk niet veel meer dan een op de woofer afgestemde bassboost. Hij zogt ervoor dat je de Q en het afvalpunt van je woofer kunt verleggen, precies zo als jij dat leuk vind. Kwestie van waardes uitrekenen, bouwen en aansluiten ;)

michiel

Berichtdoor michiel » zo 06 mar 2005, 15:02

deepspace schreef:Hij zogt ervoor dat je de Q en het afvalpunt van je woofer kunt verleggen, precies zo als jij dat leuk vind.

Je begrijpt toch wel dat je met een electrische schakeling niet de mechanische Q van de driver kan aanpassen en ook niet het volume van de kast?! Het blijft dus beperkt tot de electrische Q die misschien aan te passen is en de mechanische dempende eigenschappen van driver en kast blijven het zelfde.... of zie ik wat over het hoofd. :roll:

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 06 mar 2005, 15:09

michiel schreef:
deepspace schreef:Hij zogt ervoor dat je de Q en het afvalpunt van je woofer kunt verleggen, precies zo als jij dat leuk vind.

Je begrijpt toch wel dat je met een electrische schakeling niet de mechanische Q van de driver kan aanpassen en ook niet het volume van de kast?! Het blijft dus beperkt tot de electrische Q die misschien aan te passen is en de mechanische dempende eigenschappen van driver en kast blijven het zelfde.... of zie ik wat over het hoofd. :roll:

Zeker, ik heb het dan ook over de totale Qtc van het gehele systeem (ik had idd niet over de woofer moeten praten). Met WinISDpro kun je dit ook mooi simuleren btw.

Let wel op dat als je je Q te laag maakt en de f0 te ver opschuift, dan je dan wel flink wat excursie nodig zult hebben. Nu is dat bij een shiva niet zo'n heel erg groot probleem ;), maar er zijn altijd grenzen.

sphere

Berichtdoor sphere » zo 06 mar 2005, 23:27

Hopelijk wordt dat ding verstuurd als gift (<22,50 euro) en wekt het geen argwaan bij de douane, want anders moet je er nog importbelasting (3%) en BTW (19%) over gaan betalen.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 07 mar 2005, 20:48

w00t! Het monstertje is vandaag toegekomen :D

Verzonden op 28feb en vandaag 7 mar zat hij in de bus!

Afbeelding

Afbeelding

Ok next steps: kast maken, versterker zoeken, andere materialen bij elkaar zoeken :)

Ohja: het membraan is wat stoffig, vandaar dat het zo wat grijs ziet....

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 09 mar 2005, 11:20

als je een aktief regelbaar crossover gebruikt icm een PA-eindversterker heb je veel meer vrijheid bij een eventuele upgrade of uitbreiding. Zo koop je meer vermogen en instelmogelijkheden voor een lagere prijs. Ook nog eens makkelijker te construeren, omdat de versterker niet in de kast gebouwd hoeft te worden. Houdt de kast steviger, en hou je óók weer meer ruimte over om de Qtc (minimaal) te verhogen :lol: Als ik me niet vergis heeft een Shiva een dubbele spreekspoel. Is handig met een stereoversterker.
Kastwanddikte van 18 mm is ruimvoldoende. Extra bracing doet veel meer. Motorfret heeft de bracing tot in het extreme doorgevoerd, met elke 12 cm een brace! Denk niet dat het nodig is om zó veel te bracen, maar slechter word het er nooit van :wink: Elke 20 cm. een tussenschot levert al heel mooie resultaten op.
Met die Shiva is een toppertje te bouwen hoor!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”