Cappuccino Crescendo: 3-weg Peerless zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Olaffel

Cappuccino Crescendo: 3-weg Peerless zuilen

Berichtdoor Olaffel » do 21 feb 2008, 19:58

Hallo, aangezien dit mijn eerste post is zal ik mij even voorstellen. Ik ben Olav, student werktuigbouwkunde@ UT Twente, en zo buiten de studie om ben ik redelijk actief op het gebied van audio. Na een tijdje rondgekeken te hebben op het forum bij deze een post van mijn eerste grote project.

De Cappuccino Crescendo

Het doel van deze zuilen was om binnen budget van 500 euro twee zuilen te bouwen die eigenlijk geen subwoofer nodig hebben. Twee All-round boxen dus, met een frequentiebereik van 30 tot 20kHz. Ook moesten de zuilen tegen een stootje kunnen, gekeken naar continu vermogen. Ruimte was geen probleem, daarom was al snel was de driver voor de lage tonen bekend: De Peerless SLS-263: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5046.
De redenen om deze driver te gebruiken zijn de gunstige prestaties die uit een WinISD analyse volgden en de relatief lage prijs. Ook las ik positieve ervaringen met Peerless op diverse fora. De woofer zal naar wens presteren in een 70 tot 80 liter gepoorte kast, getuned op 25 Hz. De +/-3dB lijn wordt dan gesneden op 28 Hz.

Voor de tweeter en mid is gekozen voor twee speakers uit de V-line serie van Peerless, respectievelijk:

D27TG-05/06:
Afbeelding
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3664

M10MD-39/08:
Afbeelding
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=3677

Deze keuzen zijn gebaseerd op de nette continue krommen, het continue vermogen, en een betaalbare prijs.

De Kast