Cappuccino Crescendo: 3-weg Peerless zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Olaffel

Cappuccino Crescendo: 3-weg Peerless zuilen

Berichtdoor Olaffel » do 21 feb 2008, 19:58

Hallo, aangezien dit mijn eerste post is zal ik mij even voorstellen. Ik ben Olav, student werktuigbouwkunde@ UT Twente, en zo buiten de studie om ben ik redelijk actief op het gebied van audio. Na een tijdje rondgekeken te hebben op het forum bij deze een post van mijn eerste grote project.

De Cappuccino Crescendo

Het doel van deze zuilen was om binnen budget van 500 euro twee zuilen te bouwen die eigenlijk geen subwoofer nodig hebben. Twee All-round boxen dus, met een frequentiebereik van 30 tot 20kHz. Ook moesten de zuilen tegen een stootje kunnen, gekeken naar continu vermogen. Ruimte was geen probleem, daarom was al snel was de driver voor de lage tonen bekend: De Peerless SLS-263: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5046.
De redenen om deze driver te gebruiken zijn de gunstige prestaties die uit een WinISD analyse volgden en de relatief lage prijs. Ook las ik positieve ervaringen met Peerless op diverse fora. De woofer zal naar wens presteren in een 70 tot 80 liter gepoorte kast, getuned op 25 Hz. De +/-3dB lijn wordt dan gesneden op 28 Hz.

Voor de tweeter en mid is gekozen voor twee speakers uit de V-line serie van Peerless, respectievelijk:

D27TG-05/06:
Afbeelding
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3664

M10MD-39/08:
Afbeelding
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=3677

Deze keuzen zijn gebaseerd op de nette continue krommen, het continue vermogen, en een betaalbare prijs.

De Kast

Verder is de kast gemaakt van 22mm MDF, en is er bracing aangebracht rond de woofer. De kast is 1200mm hoog, 300mm breed en 400mm diep. De tweeter en middentoner zijn geplaatst in een afgesloten ruimte van 10 liter. Ook is de zuil aan de onderkant afgesloten door een ruimte gevuld met vogelzand, gevolgd door een holle ruimte waar de pootjes en het filter in weggewerkt zijn. Verder is de kast geheel gedempt. Een tekening van de kast is toegevoegd in de attachment.

Het filter

Het filter is momenteel een standaard filter, en kan gemakkelijk vervangenen/of aangepast worden omdat deze buiten de box is geplaatst. De scheidingsfrequenties zijn momenteel 500 en 3khz.

Als attachment zijn de afbeeldingen toegevoegd. Verder ben ik erg benieuwd naar reacties.

Groeten, Olav
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Olaffel op di 16 sep 2008, 10:51, 6 keer totaal gewijzigd.

Gobla

Berichtdoor Gobla » do 21 feb 2008, 21:36

Leuk je eindelijk op het forum te zien.

Plaats overigens ook eens een paar foto's van de bouw :wink: .

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » do 21 feb 2008, 21:55

Hey Gobla, jah opzich wel een idee he;) We hebben toen hard genoeg gewerkt 8) Bij deze dan in de attachment wat foto's van de bouw.

Edit: paar foto's erbij
Laatst gewijzigd door Olaffel op di 16 sep 2008, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » do 21 aug 2008, 11:55

Na ongeveer een jaar naar deze opstelling te hebben geluisterd, is het tijd voor een upgrade. Het standaard filter gaat plaats maken voor een filter met vele betere MKP condensatoren. Ook zal de tweeter worden vervangen door de Seas 27TBF/G omdat deze wel heel lekker klonk bij Gobla.
De spoelen op het standaard filter zijn zwaar uitgerust, en er is gebruik gemaakt van 2 ferriet spoelen en 2 luchtspoelen. Deze spoelen worden weer gebruikt.

De tweeter wordt 3.4 Db gedempt, zodat de gevoeligheid van de woofer, mid en tweeter allemaal tussen de 88 en 90 Db liggen.

De originele tweeters (d27tg-05-06) gaat vanwege het meer gericht hoog gebruikt worden om 2 Centers te bouwen.

Lijst van de onderdelen:

S1 = Peerless SLS 263
S2 = Peerless V-line M10MD-39/08
S3 = Seas 27TBF/G

L1 = 3.6mH, 0.6 Ohm
L2 = 2.4mH, 1.2 Ohm
L3 = 0.56mH, 0,65 Ohm
L4 = 0.56mH, 0,65 Ohm

C1 = 15µF
C2 = 5.6µF
C3 = 22µF
C4 = 10µF
C5 = 5.6µF
C6 = 4.7µF
C7 = 1.2µF

R1 = 0.82 Ohm
R2 = 0.82 Ohm
R3 = 10 Ohm
R4 = 6.8 Ohm

Edit fout in het filter: Weerstanden R1 en R2 voor de L Path staan verkeerd--> in definitieve filter opgelost met 3.4dB demping en Zobel netwerk voor de tweeter

EDIT plaatje geupdate, componenten geupdate
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 25 mar 2009, 1:07, 12 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 21 aug 2008, 12:01

Uhm, nog een verlaat compliment: mooi ding!! Ik ben ook met zoiets dergelijks begonnen!!

Hoe klinkt ie?

Wowly

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » do 21 aug 2008, 12:07

Hallo Wowly,

In een woord klinken ze naar mijn mening geweldig. Na een jaar ben ik soms nog steeds verbaasd over het laag dat ze kunnen produceren. Ook na de loudness eens uit te zetten afgelopen week, klonken ze als herboren. Het eerder genoemde probleem met de wat zwakke mid was opeens verholpen. Eigenlijk logisch :wink:

Met het nieuwe filter en de seas tweeter hoop ik een nog sprankelender, strakker, en realistischer geluid te krijgen.

Verder wordt er nog een kleiner broertje gebouwd, met de SLS 213 woofer voor mijn broer. http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7151

En waar ben jij momenteel mee bezig (linkje op forum?)?

Gr Olav

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 21 aug 2008, 15:44

uhh, whoeps, mometeel met een DAC met buizenuitgang, maar met drie kleine kids duurt dat altijd wel even :oops:

Wowly

Onne

Berichtdoor Onne » ma 25 aug 2008, 13:21

Nog steeds erg mooie Speakers Olaf !!

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » zo 14 sep 2008, 13:37

Nog steeds geen onderdelen, dus even getekend hoe het filter zal gaan worden. Een beetje planalogie zegmaar :wink:

L4 komt trouwens verder in de linker hoek.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » do 18 sep 2008, 15:42

De filters zijn klaar, en zijn gemonteerd. Wel met wijzigingen. De tweeter is harder gedempt met 3.4 dB. Ook is er een zobelnetwerk bij de tweeter geplaatst.

Het verschil tot het oude filter is enorm. Mid een laag komen beter uit, en de nieuwe tweeter geeft een heel ruimtelijke sound. Alsof de boxen veel verder uit elkaar staan.

Nog leuk om te vermelden: Ik heb de spoelen van het eerder gekochte standaardfilter gebruikt. En wat blijkt? De spoelen op het standaardfilter zijn van hetzelfde merk als de luchtspoelen die ik bij BMM heb besteld voor de center. Ze verkopen die spoelen zelfs:

L3 en L4: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=5282

En de Center past er ook perfect bij. Dus een zeeer geslaagde upgrade! Ik ben er echt heel blij mee, alles klinkt gedetaileerder, helderder en plezieriger.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 14 okt 2008, 20:32

Vandaag de hele dag samen met Gobla gemeten in de acoustische ruimte van de universiteit. Met pro apperatuur, en een zelfbouwaudio liefhebbende begeleider. Beter kan je het niet treffen 8) Resultaten volgen nog, Gobla heeft de metingen momenteel. Maar foto's zijn er al wel.
Resultaten en bevindingen volgen nog. Enjoy.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 14 okt 2008, 21:49

Die wanden zien er niet echt dodekamerachtig uit. Wat voor materiaal zit er op?

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 15 okt 2008, 18:03

De wanden zelf zijn bekleed met pritex actig spul, en een paar cm ervoor ziten metalen roosters met gaatjes van 6mm diameter. Het pritex zit vast aan een wand met daarachter lucht.

Het ziet er zo inderdaad niet dood uit, maar je moet elkaar wel echt aankijken om fatsoenlijk met elkaar te kunnen praten.

De vloer, wanden en plavond zijn bekleed. Het gaas ervoor zou een positieve invloed hebben op het dempen volgens onze begeleider.

De ruimte wordt gebruikt om acoustische metingen te doen voor aerodynamische experimenten, dus ik ga ervan uit dat het "dood genoeg" is.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 15 okt 2008, 18:17

Olaffel schreef:Het ziet er zo inderdaad niet dood uit, maar je moet elkaar wel echt aankijken om fatsoenlijk met elkaar te kunnen praten.

hahaha ik ken dat fenomeen. Heel bizar :D . heb je ook in grotten: je ziet je hand niet die minder dan een halve cm van je gezicht verwijderd is.....

jan

ApaX

Berichtdoor ApaX » wo 15 okt 2008, 19:32

Olaffel schreef:Vandaag de hele dag samen met Gobla gemeten in de acoustische ruimte van de universiteit. Met pro apperatuur, en een zelfbouwaudio liefhebbende begeleider. Beter kan je het niet treffen 8) Resultaten volgen nog, Gobla heeft de metingen momenteel. Maar foto's zijn er al wel.
Resultaten en bevindingen volgen nog. Enjoy.

Dat is de aero-acoutische windtunnel op de TU twente, wat grappig. Daar heb ik ooit in een ver verleden wat model proeven voor gedaan! Wie is je begeleider? Guido Zwart? of Prof dr hirschberg?
Een kip is slechts en manier voor een ei om een ander ei te maken!

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » wo 15 okt 2008, 19:47

Sowieso niet Guido zwart, onze begeleider was momenteel een AIO (assistent in opleiding) en heette niet Guido. De andere begeleider had zich enkel met de voornaam voorgesteld, maar aan de leeftijd te zien kan het best zijn dat jij samen met hem proeven hebt gedaan. :wink:

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » za 21 mar 2009, 11:49

Bij deze de resultaten van de metingen destijds. Ik ben wel tevreden met de resultaten, vooral als ook wordt gekeken naar de max difference. Wanneer er een correctie wordt toegepast over de meetresultaten (tweede afbeelding) dan ziet het er sowieso wel ok uit.

Let op dat er bij de eerste afbeelding best wel is "ingezoomd" zodat je goed kan zien wat er gebeurd, en je niet zo'n lijntje krijgt zoals ook weleens wordt gepresenteerd door ontzettend ver uit te zoomen :wink:

Gr Olav
Afbeelding

Terug naar “Oude Showcases”