Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter

Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

Berichtdoor Edo » za 05 feb 2005, 19:18

Ach ja, de ene nog niet klaar of de volgende staat al weer in de schuur.
Maar eerst de tekentafel.

Ik had mijn oude speakers verkocht en het was tijd voor wat nieuws. Helaas ontbrak de tijd, want er moesten eerst een aantal andere speakers af gemaakt worden. In die tussentijd had ik mooi de tijd om wat nieuws te bedenken.
In overleg met de vrouw is er een vloerstaandertje uitgekomen van 90 cm hoog, ongeveer 24 breedt en ongeveer 35 diep.

Afbeelding Afbeelding

De gebruikte units zijn van ScanSpeak. De woofer is de 18W8531G00, en de tweeter de D2905/970000.
De kast zal rond de 33 liter uitkomen en gemaakt worden van MDF/multiplex. Oh ja, de kast zal ongeveer 4 graden naar achter gaan staan. Klein nadeel van rond deze tijd beginnen aan een kast....het kan koud zijn zo zagen in de tuin....

Afbeelding

Wordt vervolgt....
Laatst gewijzigd door Edo op zo 27 feb 2005, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

sietse

Berichtdoor sietse » za 05 feb 2005, 20:28

Mooi zaagtafeltje
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 06 feb 2005, 0:12

sietse schreef:Mooi zaagtafeltje

Erg handig dingetje. Niet het meest nauwkeurige zaagtafeltje, maar aangezien ik een vrij kleine schuur heb zocht ik iets handzaams....en deze kan ik opklappen en weg "schuiven" in de schuur achter de fietsen.
Handcikelzaag hangt eronder. En vooral bij deze speaker waar zo'n beetje alles onder een hoek van 4 graden moet worden gezaagt is dit een uitkomst (en nog redelijk betaalbaar)

Afbeelding

Maar goed, aangezien ik onverwachts visite kreeg kon ik m'n voorgaande verhaal niet helemaal afmaken. Bij deze deel 2:

De "buitenkast van MDF zit met deuvel en flink wat houtlijm in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Erg handig en stevige constructie.
Toen "laag" 2...lood. Dit is de eerste keer dat ik deze constructie toepas, dus hoe het gaat uitpakken weet ik nog niet. Zwaar is het in iedergeval.

Afbeelding

Het erste probleem liep ik al snel tegenaan. Dit had te maken met de bracing in de kast. Aangezien de basreflexpijp een lengte krijgt van rond de 25 cm zat ik met de diepte een beetje te worstelen. Het zou net gaan, maar heb besloten ok een mooie (nog op de plank liggende) pijp te gebruiken die 80 graden is gebogen (en mooie in/uit rondingen heeft)
Maar hierdoor kwam de bracing die ik in gedachte had een beetje in de ehm...knoop dus.

Ik heb, mede doordat de kast niet echt groot is en wanden krijgt van 5 cm dik, gekozen voor iets andere en mindere bracing. Hier en daar op uitgedachte plaatsen wat dwarslatten gelijmt. Stevig en zit niet in de weg voor de BR-pijp. Er zijn er nu (vandaag) 6 geplaatst.

Afbeelding

De "binnenkast" zit ondertussen ook op z'n plek en is gemaakt van 18 mm dik multiplex. Buiten- en binnenkast (met het lood ertussen) zijn verlijmt en geschroeft. Na klopgeest te hebben gespeelt op de kast klinkt ie nu zo dood als een pier. Gelukkig maar.

Het front gaat gemaakt worden van 22mm mdf/18mm multiplex/22mm mdf met wat lood ertussen. en later samengevoegd met de rest van de kast. Filter komt (vanwege plaatsgebrek etc) extern.

Resultaat tot nu toe erg leuk, wel zwaar....25 Kg zonder front/units. Niet te vaak verplaatsen dus.

weidok

Berichtdoor weidok » zo 06 feb 2005, 12:32

He Edo

De gebruikte units zijn van ScanSpeak. De woofer is de 18W8531G00, en de tweeter de D2905/970000

Mooie speakers ..

en een zware construcie
dus met meer ook weleens meer "beter" geluid
" there is no box like no box" :)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 06 feb 2005, 15:42

Ik hoop het Weidok.

De gebruikte units heb ik diverse malen kunnen beluisteren en was er erg van onder de indruk. Qua kast is het ook een "test".
Meestal ga (ging) ik voor 22mm MDF met bracing en loodbitumen.
Nu, na wat heen en weer gemail en gelezen te hebben wou ik eens wat proberen met zo'n soort constructie. twee verschillende soorten hout en zwaar. Misschien dat bitumen aan de binnenzijde beter werkt, maar wat ik tot nu toe heb kunnen zien is het al een vrij dode bedoeling allemaal (de kast dan).

Vandaag nog even bezig geweest (voordat ik naar m'm werk moest) met wat demping aan te brengen. Zal morgen even foto plaatsen hiervan. De binnenzijde is nu bekleed met 1 cm dik vilt (ondertapijt). Heb ik al vaker gebruikt en werkt erg goed. Dan komen er op een aantal stukken nog wat Pritex en wat vulling met wol, maar da's voor later.

Skef

Berichtdoor Skef » zo 06 feb 2005, 23:21

Edo,

Heb zelf de volgende wand-opbouw al eens gebruikt (voor m'n sub):
- 6mm multiplex (voor de buitenafwerking)
- 40mm MDF
- 2mm lood
- 10mm gipsvezelplaat (ook lekker zwaar)

Hier een pic van het apparaat met alleen nog het MDF en het lood:
Afbeelding

In totaal is ie +/- 50kg geworden... Met een Peerless XLS-10 + slave erin.
And remember, DON'T TAKE LIFE TOO SERIOUSLY!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 07 feb 2005, 15:30

Ziet er stevig uit Skef. Hoe is jou ervaring met deze constructie? Heb je nog bracing gebruikt?

richard

Berichtdoor richard » ma 07 feb 2005, 22:40

Levensgevaarlijk ding zul je bedoelen :roll:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 07 feb 2005, 22:54

richard schreef:
Levensgevaarlijk ding zul je bedoelen :roll:

Ach, valt wel mee.... 8)

Skef

Berichtdoor Skef » ma 07 feb 2005, 22:55

Edo schreef:Ziet er stevig uit Skef. Hoe is jou ervaring met deze constructie? Heb je nog bracing gebruikt?

Ik heb verder geen bracing gebruikt, de buitenmaten van het MDF zijn 40x40x40. Ik heb dus inwendig maximaal 32cm zonder bracing, gemeten met het MDF. Maar daar komt dan het lood en de gipsvezelplaat nog bij, dus ik zit onder de 30x30x30 aan binnenmaten, met een wanddikte van bijna 60mm. Bracing leek me (en lijkt me ook nog) niet nodig.

Heb sinds gisteren eindelijk een subwoofer-amp in m'n bezit (Conrad 301044), en kan nu eindelijk eens lekker een filmpje / cd blazen (niet dat m'n buren er blij mee zijn, maar toch :lol: )

Wat voor lood heb je gebruikt? "Gewoon" daklood van de rol? Hoe heb jij het 100% vlak gekregen? Kloppen of persen?
And remember, DON'T TAKE LIFE TOO SERIOUSLY!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 08 feb 2005, 0:22

Tsja, bij zo'n kleine inhoud heb je dat inderdaad niet nodig.
Arme buren trouwens...haha

Maag goed, het lood is al kloppend plat gemaakt. Ging prima. Plankje en hamer en maar aankloppen. Ben niet ontevreden met het resultaat.

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 08 feb 2005, 13:42

hey guys,

hoe houden jullie dat lood op zijn plaats in de kast? Lijmen jullie die daar in? zo ja met welke lijm dan? komt dit niet los?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 08 feb 2005, 13:48

gerdinio schreef:hey guys,

hoe houden jullie dat lood op zijn plaats in de kast? Lijmen jullie die daar in? zo ja met welke lijm dan? komt dit niet los?

Ik heb Bisontix gebruikt. Beide delen goed insmeren, lekker even laten drogen en voorzichtig op z'n plaats leggen. Daarna met klein plankje en een hamer er flink oplos timmeren zodat het lood lekker strak en vlak erop zit. Ik heb gister nog een gat aan de achterkant gezaagt voor de BR-pijp. Moest dus met de zaag door alle heen, en de "plug" die eruit kwam bleek prima en stevig gelijmt op elkaar te zitten.

Of het los komt? Denk (hoop) het niet.....

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 10 feb 2005, 15:49

Wat een ... weer zeg. Regen wind en had juist een dag vrij genomen om lekker wat te kunnen doen. Maar gelukkig was het meeste zaagwerk gedaan en ben verder gegaan met de demping. Trouwens werd het vanmiddag even wat beter dus snel nog wat hout zagen voor kast 2, die nu in de lijmklemmen staat.
Maar wat betreft kast 1 zit nu een deel van de demping op z'n plaats. Ondertapijt met daaroverheen pritex. Het Pritex zit vanwege de wat smalle kast nog niet aan de zijkant maar alleen boven, onder en achter. Later als het front gemaakt gaat worden komt daar ook nog tapijt en Pritex op. Misschien dat er later nog wat bijkomt, maar voor zover het er nu voorstaat denk ik dat dit blijft. Opvulling met BAF komt ook later.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op di 01 mar 2005, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 11 feb 2005, 14:56

En zoals ik al schreef zt gister kast 2 in de lijmklemmen. Vandaag was alles lekker droog en ook daar de demping in gezet.

Afbeelding

Eens kijken wanneer we weer tijd hebben om aan de frontjes te gaan beginnen.

rho

Berichtdoor rho » di 15 feb 2005, 20:13

Ik ben maar weer eesn zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 16 feb 2005, 0:43

Het leuke is....ik ook.... :lol:

Heb vanmiddag vernomen dat de units binnen zijn, dus ga ik donderdag ophalen. Vandaag het hout gehaalt voor het front. 22mm MDF/18MM multiplex/ 22 mm MDF. Flik wat zaag en frees werk nog dus.
Dan de totale afwerking met 4 mm MDF eromheen om alles strak te maken, en dan fineren. M'n vrouw heeft al wat fineer uitgezocht wat bij de inrichting van het huis past....
Maar eerst die units eens ophalen donderdag....

rho

Berichtdoor rho » wo 16 feb 2005, 20:29

Amai zeg. Wanddikte zal hier niet het probleem zijn denk ik. :shock:

Ik denk er ook aan om m'n Seas speakers in een vloerstaander te gieten. Ik ga nog maar eens je website bekijken voor inspiratie. LOL

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 17 feb 2005, 20:42

rho schreef:Amai zeg. Wanddikte zal hier niet het probleem zijn denk ik. :shock:

Ik denk er ook aan om m'n Seas speakers in een vloerstaander te gieten. Ik ga nog maar eens je website bekijken voor inspiratie. LOL

Denk dat het wel zal lukken hiermee ja. Wat betreft kleine kasten als vloerstaander gaat prima. juiste inhoud berekenen, kast 1 meter hoog en een plankje ongeveer in het midden wat je speaker wordt. Wat daaronder zit is welliswaar loze lege ruimte, maar handig voor het filter en dan afvullen met zand of zo. Staat ie ook gelijk stevig met het gewicht onderin...

Maar goed, vanmorgen m'n units opgehaalt. Mooi.... =P~

Afbeelding

Vanmiddag gelijk aan het front begonnen. plank 1 is klaar, nu de rest van de planken nog. Kost meer tijd dan ik dacht. Maar geduld is een schone zaak.

Afbeelding

rho

Berichtdoor rho » do 17 feb 2005, 21:17

Edo schreef:
rho schreef:Amai zeg. Wanddikte zal hier niet het probleem zijn denk ik. :shock:

Denk dat het wel zal lukken hiermee ja. Wat betreft kleine kasten als vloerstaander gaat prima. juiste inhoud berekenen, kast 1 meter hoog en een plankje ongeveer in het midden wat je speaker wordt. Wat daaronder zit is welliswaar loze lege ruimte, maar handig voor het filter en dan afvullen met zand of zo. Staat ie ook gelijk stevig met het gewicht onderin...

Net waar ik ook aan zat te denken. :)

Die tweeter ziet er zeer fraai uit.
Het effect van die "lijnen" in de conus vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk op visueel gebied, maar technisch gezien is het wel een heel goed idee. En het gaat vooral om de klank he.
Als ze zo in een planke zitten valt het zicht al een pak beter mee moet ik zeggen. Waarschijnlijk zal ie helemaal OK zijn eens ie is afgewerkt. :)

ralf

Berichtdoor ralf » do 17 feb 2005, 21:30

vooral die woofer vindty ik erg mooi, komt me ook enigsinds bekend voor
hoe dik ga je de fronten eigelijk maken

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 17 feb 2005, 21:41

rho schreef:Het effect van die "lijnen" in de conus vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk op visueel gebied, maar technisch gezien is het wel een heel goed idee. En het gaat vooral om de klank he.

Ik vond het juist wel grappig. Ook de woofer heeft een iets andere vorm, wat misschien niet helemaal te zien is op de foto's, maar loopt meer ehm..wat rond naar binnen.

ralf schreef:vooral die woofer vindty ik erg mooi, komt me ook enigsinds bekend voor
hoe dik ga je de fronten eigelijk maken

Had jij die woofer ook niet?

Wat dikte betreft: 22mm MDF / 18mm multiplex / 22mm MDF. Dus zeg maar 6 cm dik. Misschien wat overdun maar ach.... 8)
MDF is vrij goedkoop, dus die 10 euro meer...ach...

rho

Berichtdoor rho » do 17 feb 2005, 22:13

Edo schreef:
rho schreef:Het effect van die "lijnen" in de conus vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk op visueel gebied, maar technisch gezien is het wel een heel goed idee. En het gaat vooral om de klank he.

Ik vond het juist wel grappig. Ook de woofer heeft een iets andere vorm, wat misschien niet helemaal te zien is op de foto's, maar loopt meer ehm..wat rond naar binnen.

Ja, dat viel me ook op. Het zal ook wel voor de stugheid van het membraanm zijn. Technisch gezien is dit volgens mij wel een heel leuke speaker. Klankmatig vertrouw ik het ding ook wel, hoewel ik niet zeker ben of ik 'm ooit gehoord heb.
Voor visueel genot heb ik graag een phase-plug. :) :roll:

SARK

Berichtdoor SARK » do 17 feb 2005, 22:18

Edo schreef:Ik vond het juist wel grappig. Ook de woofer heeft een iets andere vorm, wat misschien niet helemaal te zien is op de foto's, maar loopt meer ehm..wat rond naar binnen.

Als je dit effect bedoelt;

Afbeelding

Dat noemen de Duitsers NAWI, nicht abwickelbar.

Die Membrane eines Schallwandlers kann verschiedene Formen haben. So unterscheidet man: - Konusmembranen, - Flachmembranen, - Kalotten. Der Konus, eine Fläche, z. B. ein Blatt Papier zu einem Trichter geformt, bietet eine hervorragende Steifigkeit. Wird wie bei einem Lautsprecher dieser Konus mit unterschiedlicher Frequenz hin und her bewegt, so neigt der Konus ab einer bestimmten Frequenz nicht mehr gleichförmig wie aus einem Stück zu schwingen, sondern er bricht in einer Bewegung auf. Sogenannte Partialschwingungen entstehen. Diese erzeugen unterschiedliche Schallzentren, die sich teils überlagern und auslöschen und verstärken. Abhilfe bietet hier die sogenannten Nawi-Membran. Diese Membran ist kein Konus sondern hat einen hyperbolischen Membranquerschnitt. Diese Membran ist nicht abwickelbar. D. h. diese Mambran läßt sich nicht zu einem flachen Stück Material formen, sollte man diese z. B. aufschneiden.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 17 feb 2005, 22:39

Thanks, weer wat geleerd vanavond. In eerste instantie ging het me om best wel een leuk duo zo, maar nu ik de wat afwijkende vorm zie van de woofer, het "NAWI" zoals onze oosterburen het noemen, ben ik wel nieuwsgierig geworden waarom dit is. Tot op heden nog niet zoveel kunnen vinden hierover, maar misschien dat iemand hier iets meer over kan vertellen?

Terug naar “Oude Showcases”