Chip-versterker: LM4780

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

rho

Chip-versterker: LM4780

Berichtdoor rho » zo 30 jan 2005, 17:17

M'n chip-amp zit in z'n nieuw kastje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

'k Heb nog wel wat foto's. Maar dit geeft toch al een redelijk beeld denk ik.

Hij speelt trouwens voortreffelijk. :D

richard

Berichtdoor richard » zo 30 jan 2005, 22:04

Dat wordt mooi simpel, maar worden de brugcellen niet te heet dat je ze zo op het MDF schroeft? En is de voedingsspanning op twee plaatsen gezekerd? dat lijkt me een beetje overbodig.

rho

Berichtdoor rho » zo 30 jan 2005, 23:02

Nee die bruggen worden niet warm. De versterker trekt bij lange na niet de maximale stroom die je er door mag trekken. Vandaar dat ze geen koeling behoeven.
Dat de voeding op 2 plaatsen gezekerd is komt door het oorspronkelijke ontwerp-idee. Ik had de voeding in een appart kastje staan zodat ik er verschillende versterkers op zou kunnen hangen. Maar ik ben zo tevrden over de prestaties van de LM dat ie mooi mag blijven en dus zijn eigen voeding heeft gekregen. Die is dus nu samen met de print van de LM4780 in 1 behuizng beland.

buisje

Berichtdoor buisje » zo 23 mar 2008, 17:32

Weet niet waar ik dit moet laten zien dan maar hier.
Simpel auto versterkertje met fatsoenlijke afvlakking en nette onderdelen. (TDA1552Q, wima-panasonic, metaalfilm, vergulde cinch) Koeler is van een server pc, kastje een goedkoop drempelprofiel gebogen en netjes metallic gespoten. Je kunt een rechte output of actief (TL072) gefilterd @100 Hz kiezen. Boven de volumepot zit en blauwe powerled, onder de pot een simpele clip indicator via rode led, met diode, zenerdiode samen met lichte afvlakking van 2.2uF verdulleme werkt ook nog. Bovenin de koeler zitten 4 dikke RVS imbusbouten, gepolijst op de boormach.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » zo 23 mar 2008, 19:58

Haha, iedereen zit hier met dure speakers en dan kom jij hier met een klasse B versterker :lol: .

Datasheet

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » zo 23 mar 2008, 20:06

Haha, iedereen zit hier met dure speakers en dan kom jij hier met een klasse B versterker

En wat is daar mis mee? een goed ontworpen klasse B versterker kan zo mee doen in het hi-end segment.
Hopzakee

buisje

Berichtdoor buisje » zo 23 mar 2008, 20:16

Hey ehh Vuurkat: ik heb een classe A hybrid (buizen/fets) in de kamer, 2 classe A bipolaire transistor mono blokjes op zolder aan de MP3 ed, en in de auto allemaal classe AB dus. Surround in de kamer verzorgd de Marantz dus ook gewoon in AB.
De subamp kan met een leuk koelplaatje het goed doen. Alleen al een classe D module kost al 10x zoveel als de hele mini subamp, die heb ik voor een kleine 15 eu in mekaar gebraad. Ik wil niet teveel power want ga twee 30 cm woofers in de hoedenplank hangen, lekker basfundament, geen show-off booooooom boooom, maar lekker diepe bassen bij System of a Down, Pink Floyd ed. Lach maar jongens, maar ik zit lekker te genieten in de auto, nu al zonder sub. en je lacht me helemaal uit als je ziet wat voor, tegenwoordig chique genoemde: "head unit" ik gebruik, een Philips 682 casette/radio uit 1983!!! Iemand heeft al geluisterd en was ook onder de indruk.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » ma 24 mar 2008, 10:25

Volgens hifi.nl is een klasse B versterker niet voor hifi, omdat het niet helemaal goed gaat als de ene transistor het overneemt van de andere.

Hifi.nl schreef:Bij de klasse-B configuratie wordt gebruik gemaakt van twee transistoren die elk precies de helft van de periodetijd geleiden. In de rustsituatie loopt er helemaal geen stroom door de transistoren. Het rendement van een klasse-B-eindtrap bedraagt circa 78%, maar het grote nadeel hiervan is de overnamevervorming die ontstaat op de momenten dat de twee transistoren het van elkaar moeten overnemen. Door de scherpe knik in het onderste deel van de overdrachtscurve zullen de twee periodehelften niet goed op elkaar aansluiten en ontstaat de beruchte crossover-vervorming, een aantasting van de signaalvorm die zeer goed hoorbaar is.
Bron

Overigens gebruikt Trust ook TDA versterkers (TDA2005M en TDA2005S in de SP-1600, en die heb ik :lol: ).

Edit: jouw versterker heeft een vervorming van 0.1% bij 1W, een voedingsspanning van 14.4V, een load van 4 ohm, een signaal van 1KHz en een omgevingstemperatuur van 25 graden Celsius.

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 10:38

Als classe B niet goed is is classe D helemaal uit den bose, een schakelende versterker, terwijl veel gerennomeerde subamps in d werken. Meeste verstekers werken in ab, dus kleine signalen in een beetje a, grote in b of erger. In Milieu-oogpunt is classe D super.
Laatst gewijzigd door buisje op ma 24 mar 2008, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » ma 24 mar 2008, 10:38

Klasse D zou voor subs goed zijn maar niet voor full-range omdat je wat 'ruimtelijkheid' zou missen.

Ik heb geen ervaring met klasse D versterkers.

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 10:41

Ik ook niet tot nog toe. Er is een UcD module verkrijgbaar, erachter moet je dus dan nog de eindtrap zetten.
Gisteren blauwe leds in de old-style autoradio gezet, moest toch open want liep vd zender af. 8)
Laatst gewijzigd door buisje op ma 24 mar 2008, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » ma 24 mar 2008, 10:45

Volgens mij kan je die vervorming van de versterkers niet echt horen.

Alleen wel jammer dat de versterker (TDA) -3dB maar tot 15KHz komt :( .

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 10:49

Ga hem vnl als subampje gebruiken.

rho

Berichtdoor rho » ma 24 mar 2008, 11:22

Vuurkat: Niet te veel op hifi.nl gaan lezen. Veel high-end phoeha, zonder enige technisch (of juiste) onderbouwing. 10 jaar geleden was een klasse D misschien niet zo super voor hifi, maar tegenwoordig zijn veel klasse D ontwerpen evenwaardig of beter dan de meeste AB-versterkers.

Ga maar eens naar een versterkertje van 41Hz luisteren of naar een UcD. Dan weet je wel dat een klasse D uitermate geschikt is voor hifi.

De schakelingen die tegenwoordig gebruikt worden in klasse B versterkers minimaliseren de x-over vervorming dermate dat ze zeker ook voor hifi gebruikt kunnen worden.

Ideaal (op dat gebied) is natuurlijk een klasse A versterker omdat die geen x-over vervorming heeft, maar de nadeel daar is dan weer het erbarmelijke rendement. Dat lage rendement zorgt ervoor dat je een erg zware (en dus erg dure) voeding nodig hebt. De koelvlakken worden erg groot (en dus duur) en de levensduur van een halfgeleider verkort aanzienlijk bij toename van de werkingstemperatuur. (die hoog ligt bij een versterker met veel verliezen).

rho

Berichtdoor rho » ma 24 mar 2008, 11:23

buisje schreef:Ik ook niet tot nog toe. Er is een UcD module verkrijgbaar, erachter moet je dus dan nog de eindtrap zetten.
Gisteren blauwe leds in de old-style autoradio gezet, moest toch open want liep vd zender af. 8)

Achter een UcD module hoeft geen eindtrap meer. De UcD is de eindtrap.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » ma 24 mar 2008, 13:33

rho schreef:Vuurkat: Niet te veel op hifi.nl gaan lezen. Veel high-end phoeha, zonder enige technisch (of juiste) onderbouwing.
Goed idee, zal ik doen :wink: .

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 13:55

rho schreef:Ideaal (op dat gebied) is natuurlijk een klasse A versterker omdat die geen x-over vervorming heeft, maar de nadeel daar is dan weer het erbarmelijke rendement. Dat lage rendement zorgt ervoor dat je een erg zware (en dus erg dure) voeding nodig hebt. De koelvlakken worden erg groot (en dus duur) en de levensduur van een halfgeleider verkort aanzienlijk bij toename van de werkingstemperatuur. (die hoog ligt bij een versterker met veel verliezen).

Mijn 2x28W hybrid tube-fet amp heeft een 2x120W voeding. Voordeel is dan weer het dynamische vermogen, hij speelt met gemak dynamisch feller tov de marantz surround versterker die ik heb van 6X80W, en die hoeft alleen de center en surrounds te bedienen.

Voor eenvoudige filter berekeningen is 12vhifi een handige site.

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 14:06

Vuurkat schreef:Klasse D zou voor subs goed zijn maar niet voor full-range omdat je wat 'ruimtelijkheid' zou missen.

Ik heb geen ervaring met klasse D versterkers.

Ruimtelijkheid komt voornamelijk voort uit: kwaliteit opname, heeft de voor en of eindversterker veel tegenkoppeling, en vooral wat voor filter is er gebruikt in de speakers. Fullrange breedbanders kunnen een heel mooi ruimtelijk realistisch plaatje neerzetten, helaas vaakwel ten koste van een wat "korreliger" geluid en wat meer vervorming. Dat zijn mijn ervaringen tenminste.
In de auto heb ik het nu zo: 16kickbass speakers in deuren, 10cm breedbanders onder dash, ernaast tweeters, achter komen 2 30 cm woofers, en ertussen een middentoner die een stereo verschilsignaal gaat leveren voor extra ruimtelijkheid (naar oud voorbeeldje in een philips boekje, werkt perfect) De 10cm breedbanders geven dus het allerbelangrijkste weer en het grootste bereik, van 600 Hz tot 8000 of zo. Je kunt bij mooie radiotracks perfect de nagalm horen in de luidsprekers, heel ruimtelijk. Ook de radio doet er een beetje in mee, hij trekt het stereobeeld een beetje uit elkaar met een soort matrix denk ik.

rho

Berichtdoor rho » ma 24 mar 2008, 15:01

buisje schreef:
rho schreef:Ideaal (op dat gebied) is natuurlijk een klasse A versterker omdat die geen x-over vervorming heeft, maar de nadeel daar is dan weer het erbarmelijke rendement. Dat lage rendement zorgt ervoor dat je een erg zware (en dus erg dure) voeding nodig hebt. De koelvlakken worden erg groot (en dus duur) en de levensduur van een halfgeleider verkort aanzienlijk bij toename van de werkingstemperatuur. (die hoog ligt bij een versterker met veel verliezen).

Mijn 2x28W hybrid tube-fet amp heeft een 2x120W voeding. Voordeel is dan weer het dynamische vermogen, hij speelt met gemak dynamisch feller tov de marantz surround versterker die ik heb van 6X80W, en die hoeft alleen de center en surrounds te bedienen.

Voor eenvoudige filter berekeningen is 12vhifi een handige site.

Als dat 6x80 WLS Watts zijn dat kan dat best zijn ja. Meestal is het probleem bij die HT receivers ook dat de eiendversterkers wel redelijk in orde zijn, maar de voeding wat onderbemeten is voor het opgegeven vermogen. Dat spaart natuurlijk een hoop kosten.

buisje

Berichtdoor buisje » ma 24 mar 2008, 15:44

Het is een goede Marantz SR-4200, heel tevreden mee, maar mijn eigen hybrid doet wel de stereo kanalen via pre out. Een 200Watt voeding voor een klein centerspeakertje en twee vanaf 80Hz spelende surroundspeakers moet genoeg zijn.

rho

Berichtdoor rho » ma 24 mar 2008, 18:09

Mja dat zou moeten volstaan.

MidiMaze

Berichtdoor MidiMaze » ma 24 mar 2008, 19:11

rho schreef:10 jaar geleden was een klasse D misschien niet zo super voor hifi, maar tegenwoordig zijn veel klasse D ontwerpen evenwaardig of beter dan de meeste AB-versterkers.

Hoho, 30 jaar terug had Sony al een high-end klasse D amp ... :) Lang leven de legendarische V-Fet 8)
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyesprit/TAN88/TAN88.html
Doe iets goed, of doe het niet.

rho

Berichtdoor rho » ma 24 mar 2008, 19:27

MidiMaze schreef:
rho schreef:10 jaar geleden was een klasse D misschien niet zo super voor hifi, maar tegenwoordig zijn veel klasse D ontwerpen evenwaardig of beter dan de meeste AB-versterkers.

Hoho, 30 jaar terug had Sony al een high-end klasse D amp ... :) Lang leven de legendarische V-Fet 8)
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyesprit/TAN88/TAN88.html

Hoe zat het met de EMI van dat ding? :?:
Is die tegenwoordig nog bruikbaar?

Terug naar “Oude Showcases”