Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Dipool met AMT , AT en 15" .

Berichtdoor CarloPJB » di 20 nov 2007, 20:05

Wat zal ik zeggen.

Heb nu al meerdere malen naar `n erg mooi dipool systeem mogen luisteren en dan begint het toch te kriebelen.

En er is maar een manier om er achter of het bij mij thuis ook tot z`n recht komt en dat is proberen.

Dus deze week maar weer eens de zaag en de bovenfrees ter hand genomen en ff snel wat in elkaar gelijmd/geschroeft met dit als voorlopig resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door CarloPJB op za 03 jan 2015, 14:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » di 20 nov 2007, 20:22

Mooi! 8) Ben erg geinteresseerd in:

Eerste bevindingen?

Filtering? Drivers?

Wat is je randapparatuur?

Waar heb je het ontwerp vandaan?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 20 nov 2007, 20:27

Zeg....wie had het nou over doorwerken...haha.
Leuk man. Ik weet nog dat ik een paar dagen geleden je mail kreeg over je idee, en nu heb je al een kast (of plank... 8) ) af...

Leuk.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » di 20 nov 2007, 20:34

Digidoo schreef:Mooi! 8) Ben erg geinteresseerd in:

Eerste bevindingen?

Mmmm,klinkt zo al leuk maar zal best nog wel wat bij komen kijken om het op punt te zetten.

Filtering?
Passief.
Mid/Hoog voorlopig hetzelfde als in mijn Seas Monitor.
Laag ook passief maar dat kan best nog wel eens aktief worden.
Drivers:
Tweeter: http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=83
Mid: http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=88
Laag:Peerless SLS 400

Wat is je randapparatuur?
"Klassiek" :wink: Akai Reference Master serie uit `89

Waar heb je het ontwerp vandaan?
Beetje Jamo R909,beetje van mezelf.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 21 nov 2007, 0:50

Jij ook al aan de 15"? Het moet niet veel gekker worden! :wink:

Kan je ook al meten? Is erg belangijk bij het experimenteren..

Als het passief lukt zou ik dat ook eens serieus proberen voor de woofers. Mocht het mij lukken dan heb ik dat liever dan actief. (niet dat die weg de beste is)

mvg,

Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 21 nov 2007, 9:19

Leuk! Wat betekent OMEP?

Jan

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » wo 21 nov 2007, 16:35

Wowly schreef:Leuk! Wat betekent OMEP?

Jan

Hoi Jan,

Ook
Maar
Eens
Proberen :wink: :lol: :lol:

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » wo 02 jan 2008, 23:38

Even wat andere vormen proberen.

Ben er wel achter dat het met dit formaat drivers erg lastig is om het "slank" te laten ogen :wink:

Hierbij de aantekening dat bij de rechtse tekening ik wil proberen de woofers vanaf de achterkant te monteren.Dan lijken ze 4 cm kleiner.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 03 jan 2008, 0:38

Om het slanker te laten lijken zul je de kast iets hoger moeten maken en de rest oplossen met kleurstellingen.
Je liep toch ook met het idee om de voorzijde rond te maken? Een truckje met een freesmal, waar de ronding met latjes aangebracht was, kwam ik een paar dagen geleden ook weer tegen bij een van de topics. Moet je wel eerst de speakers diep genoeg verzinken.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 03 jan 2008, 1:32

De Jamo oogt relatief smal. Dat zelfde trucje heb jij ook toegepast. Persoonlijk vind ik het design van de Jamo heel geslaagd. Mooier dan wat je zelf getekend hebt.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 12 jan 2008, 2:11

Gelukkig is er iemand die veel beter kan tekenen dan ondergetekende :wink:

Waarvoor ik hem erg dankbaar ben!

StevenW

Berichtdoor StevenW » za 12 jan 2008, 3:53

Wow. De middelste van de bovenste rij ziet er wat mij betreft verreweg het beste uit. Alles goed geproportioneerd en alles is met elkaar in harmonie. Daarnaast ontbreekt het bij deze aan franjes en ziet hij er bovenal erg vrouwelijk uit. "Smooth" Wat mij betreft een erg mooi ontwerp. Van welke hand komt deze tekening?
Cut The Crap

voodooless

Berichtdoor voodooless » za 12 jan 2008, 4:37

Martijn M schreef:De Jamo oogt relatief smal. Dat zelfde trucje heb jij ook toegepast. Persoonlijk vind ik het design van de Jamo heel geslaagd. Mooier dan wat je zelf getekend hebt.

Ik heb de Jamo's laatst gezien, en ze ogen echt bizar klein :shock: Je zou echt niet zeggen dan daar 15" woofers in zitten. De achterkant is overigens helemaal dicht te maken met en afdekking van speakerdoek. Je ziet niet eens dat het een openbaffle is ;)

Helaas kon ik ze niet beluisteren. Sowiso een waardeloze ruimte (ze stonden in de Mediamarkt in Deventer).

Leuk dat er meer mensen met de SLS400 aan de gang gaan trouwens.

Ik denk eigenlijk dat je eerste zaagkunsten prima zijn wat betreft het klein ogen van de kast. Doordat de bovenkant breder is lijken de woofer kleiner :)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Paul

Berichtdoor Paul » za 12 jan 2008, 7:23

Goed bezig zeg!

Ik vind het 2e ontwerp van links op de onderste rij wel gaaf!

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » za 12 jan 2008, 10:59

Paul schreef:Ik vind het 2e ontwerp van links op de onderste rij wel gaaf!

Die sprong er voor mij ook uit!
Mooie schetsen hoor.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 12 jan 2008, 11:10

Paul schreef:Goed bezig zeg!

Ik vind het 2e ontwerp van links op de onderste rij wel gaaf!

Die valt ook bij mij het meest in de smaak en wordt ondertussen verder uitgewerkt.
Jeroen_D heeft deze gesimuleerd in TheEdge en dit onwerp heeft ook nog eens ideaal afstraalgedrag \:D/

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 12 jan 2008, 11:39

Vervolg schets.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 jan 2008, 12:16

De linker vind ik het mooist en is ook het beste voor het afstraalgedrag. Als de positie van het centrum van de tweeter maar zo is dat de verhouding van afstand tot bovenkant en zijkant gelijk is aan 1:1.618
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

voodooless

Berichtdoor voodooless » za 12 jan 2008, 12:34

Die vind ik ook het mooist.

Je zou het ook net anders kunnen doen door die plank van de mid + tweet i.p.v op de baffle, hem erin laten vallen. Zo align je woofer en mid+tweet iets beter uit. Ik vreschter dat dat optisch minder mooi is.

Jeroen: is het voor de afstraling gunstig om voor de mid en tweeter een smallere baffle te kiezen?

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 jan 2008, 12:51

Ja, dat is zo.

Het geinige van dit ontwerp is dat je dat ook kan bereiken met een brede baffle, doordat de knik tussen het smalle topje en de brede baffle daaronder op heel korte afstand van het centrum van de mid zit. Effectief is dit dus ook een smalle baffle geworden 8) 8) 8)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

voodooless

Berichtdoor voodooless » za 12 jan 2008, 13:32

Goed om te weten, bedankt!

Wat ik wel zou aanpassen is de knik tussen de twee woofers in. Die zou ik wat afronden denk ik.

Je zou bijna denken dat het een stripfiguur is i.p.v een speaker 8)

--

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 14 jan 2008, 11:10

Hoi Carlo,

Iedereen is positief dus ik zal wat tegengas geven, maar iedereen heeft een andere smaak natuurlijk! :wink:

Het ontwerp vind ik niet echt in harmonie nog. Dat plankje waar de mid in zit steekt te hard af met de baffle van de woofers. ALs je een soortgelijk ontwerp echt bijzonder wil krijgen zal je misschien wat inspiratie moeten halen van Stealth achtige ontwerpen. Magoed, smaken verschillen dus als je het mooi vindt gewoon doorgaan! Mijn ontwerp zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen.

De mid en tweeter bracen is goed, maar dan moet je apparte bracing voor de woofer maken. Wanneer je het ontwerp zo houdt, kan je de bracing beter anders maken dus. Door hem bij de tweeter aan te laten sluiten zorg je op dat gebied voor een stijf punt waar alle trillingen van de bafffle samenkomen. Beter is om het wooferpaneel zo sterk en stijf mogelijk te maken en het mid/tweeter deel te ontzien van bracing die de hele baffle voor zijn rekening neemt. Je kan hem bovenin dus wel bracen, maar alleen als de woofers geen resonanties meer veroorzaken. Bracing geleidt trillingen en resonanties. Voor de baffle van de woofer kan je denk ik, zonder dat je een U frame resonantie creeert binnen het werkingsgebied van de woofers, een verdikking van 10 cm aanbrengen, om het paneel sterk en stijf te houden. Wanneer de baffle van de woofers goed stijf is zal je nagenoeg geen baffle resonanties meer hebben, is mijn ervaring.

mvg,

Martijn

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » ma 14 jan 2008, 18:48

Montana schreef:Hoi Carlo,

Iedereen is positief dus ik zal wat tegengas geven, maar iedereen heeft een andere smaak natuurlijk! :wink:

Het ontwerp vind ik niet echt in harmonie nog. Dat plankje waar de mid in zit steekt te hard af met de baffle van de woofers. ALs je een soortgelijk ontwerp echt bijzonder wil krijgen zal je misschien wat inspiratie moeten halen van Stealth achtige ontwerpen. Magoed, smaken verschillen dus als je het mooi vindt gewoon doorgaan! Mijn ontwerp zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen.

De mid en tweeter bracen is goed, maar dan moet je apparte bracing voor de woofer maken. Wanneer je het ontwerp zo houdt, kan je de bracing beter anders maken dus. Door hem bij de tweeter aan te laten sluiten zorg je op dat gebied voor een stijf punt waar alle trillingen van de bafffle samenkomen. Beter is om het wooferpaneel zo sterk en stijf mogelijk te maken en het mid/tweeter deel te ontzien van bracing die de hele baffle voor zijn rekening neemt. Je kan hem bovenin dus wel bracen, maar alleen als de woofers geen resonanties meer veroorzaken. Bracing geleidt trillingen en resonanties. Voor de baffle van de woofer kan je denk ik, zonder dat je een U frame resonantie creeert binnen het werkingsgebied van de woofers, een verdikking van 10 cm aanbrengen, om het paneel sterk en stijf te houden. Wanneer de baffle van de woofers goed stijf is zal je nagenoeg geen baffle resonanties meer hebben, is mijn ervaring.

mvg,

Martijn

Hoi Martijn,

Bedankt voor je reply.

Zelf zit ik ook nog met het idee om de middenstrook op de baffle te leggen en deze dan ook nog `n facet te geven.
Voor wat de bracing betreft zal ik inderdaad eerst het een en ander gaan proberen.Denk jij (met al je dipool ervaring :wink: ) dat het genoeg is om de baffle voor het laag uit 2 x 30 mm Mdf te maken.Of zou je toch voor `n sandwich van verschillende materialen gaan.

Groet,Carlo

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 14 jan 2008, 19:25

Dat ligt toch erg aan de manier en hoeveelheid bracing. Je hebt zelf de Jamo al "gevoeld" heb ik gelezen?

Minimaal 7cm baffledikte en dan een sandwich van 18mdf en 18hardhout multiplex lijkt mij voldoende als je enige bracing toepast. Uiteindelijk is het niet heel veel meer werk om van 2 lagen +/-30 naar 4 lagen van +/- 16 te gaan. Voor de woofers mag de baffle flink dik worden, maar bij de mid liever niet. Als je bijvoorbeeld een laag van 12mm maakt en dit door laat lopen naar boven heb je al een goede basis voor de hoogsectie. Door daar dan bijv nog een plaat trespa tegen aan te lijmen heb je een sterke constructie. Door te spelen met de lengtes van de verschillende lagen kan je misschien een geschikte basis maken voor de mid en tweeter. Als je 7cm te dik vind aan de zijkanten kan je het misschien afronden ofzo, maar zonder een enorm sterk frame zou ik niet kleiner gaan.

Nu is de mms van de sls400 een stuk lager en ik denk dat dat ook scheelt, maar in verhouding zal jij 1,7 keer zoveel uitslag moeten maken in vergelijking met mijn ontwerp, voor dezelfde SPL. Die uitslag zorgt voor de trillingen. Zonder U-frame trilde mijn ontwerp een stuk meer, dus alles heeft zijn voordelen en nadelen..

Heb je jouw test dipool al kunnen vergelijken met je monitor? :twisted:

mvg,

Martijn

ps. zoveel dipoolervaringen heb ik niet, dus ik kan uit m'n nek lullen! :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 14 jan 2008, 19:33

Ik kan me er prima in vinden, in dit advies.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”