Bolvormigge subwoofer

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

hopsa
In memoriam †

Bolvormigge subwoofer

Berichtdoor hopsa » za 29 sep 2007, 23:43

Ik wil een bolvormige subwoofer maken en twijfel nu of ik onregelmatigheden in de bolvorm moet aanbrengen ter voorkoming van staande golven/(ongewenste) resonanties.

Een reactie/antwoord is welkom.

(XXLS12 - 62, of 140 liter)
Laatst gewijzigd door hopsa op zo 30 sep 2007, 3:11, 1 keer totaal gewijzigd.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 29 sep 2007, 23:51

Nee, je MOET natuurlijk niets..
Uiteraard krijg je te maken met resonanties door reflecties, maar omdat de afstand vrijwel overal gelijk zal zijn beperkt zich dit tot een klein frequentiegebied en de eventuele hogere harmonischen van deze frequenties.
Als deze resonantie frequentie ruim boven het werkgebied van de Subwoofer ligt (tot 100Hz??) verwacht ik dat je met alleen wat bitumen en denpingsmateriaal weinig last zult hebben van het bolvormig zijn van de kast..
Maar voor we verder gaan... hoe groot moet die bol worden en waar ligt de resonantiefrequentie ergens? en tot welke frequentie wil je deze sub gaan gebruiken?

Een echte bol is natuurlijk wel minder gevoelig voor kast-resonantie. dat is door de vorm bepaald..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

hopsa
In memoriam †

Berichtdoor hopsa » zo 30 sep 2007, 0:01

Nee, MOETEN, bedoel ik ook niet.

Waarschijnlijk wordt de sub tot 80hz ingezet, maar ruim 100hz wil ik er ook mee kunnen halen.

De bol moet dus netto 62, of 140 liter worden - nog geen bouwtekening voor gemaakt.
(De bol wordt opgebouwd uit ringen, uitgezaagd uit mdf en hdf, met ook bracing van multiplex).

Resonantiefrekwentie van de unit is 21,5 hz, afstemming van de box heb ik niet paraat.

Diameter voor 62 liter wordt inwendig ongeveer 53 cm, voor 140 liter ongeveer 70 cm.

richard

Berichtdoor richard » zo 30 sep 2007, 11:03

hopsa schreef:Diameter voor 62 liter wordt inwendig ongeveer 53 cm, voor 140 liter ongeveer 70 cm.
De eerste staande golf voor de 53 cm bol ligt op ongeveer 320 Hz, bij de bol van 70 cm op 240 Hz. Het is een beetje afhankelijk van de steilheid van het filter of je hier wel of geen last van hebt.
Genoeg is beter.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » zo 30 sep 2007, 11:07

Waarom bracing in een bol?

En je weet dat een bol van ~ 60 cm gigantisch groot is? :P

fredze

Berichtdoor fredze » zo 30 sep 2007, 11:25

en hoe maak je dat? op een draaibank in 2 delen of....? lijkt me niet zo makkelijk
try pulling if pushing fails

hopsa
In memoriam †

Berichtdoor hopsa » zo 30 sep 2007, 11:30

Grote bollen hebben een hoge MAF - lijkt mij ieg wel gaaf.

Een bol is sterk, maar heeft altijd dezelfde afstand van wand tot tegenoverliggende wand. Hierover gaat mn vraag - levert dat problemen op.

Over hoe ik hem maak ben ik nog aan het puzzelen. Eventueel met een geleide decoupeerzaag, of zagen met lintzaag - waarbij de houtplaat ligt op een draaiend plateau. t Wordt in elk geval een monnikenwerkje.
Laatst gewijzigd door hopsa op zo 30 sep 2007, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.

dove

Berichtdoor dove » zo 30 sep 2007, 11:38

hopsa schreef:Een bol is sterk, maar heeft altijd dezelfde afstand van wand tot tegenoverliggende wand. Hierover gaat mn vraag - levert dat problemen op.

wellicht is er een relatie (te maken) tussen de diameter van de 'kast' (= resonantie freq. van kast): wanneerde een baspijp behorende bij de woofer/kast-afstemming exact de lenge heeft die gelijk is aan half de kastdiameter, wat gebeurd er dan? extreem hoog-Q poort? (mmm, het verschijnsel "disco-bal" krijgt dan een extra dimensie :? )

Petter
Laatst gewijzigd door dove op zo 30 sep 2007, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'The sixth taste is the taste in senses.'

Edo
Mede-oprichter ZBA

Berichtdoor Edo » zo 30 sep 2007, 12:09

Onderstaand ontwerp wel eens gezien?
http://www.objectreality.co.uk/DeathStarPlans/

Afbeelding
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

lepain

Berichtdoor lepain » zo 30 sep 2007, 13:18

dove schreef:wellicht is er een relatie (te maken) tussen de diameter van de 'kast' (= resonantie freq. van kast): wanneerde een baspijp behorende bij de woofer/kast-afstemming exact de lenge heeft die gelijk is aan half de kastdiameter, wat gebeurd er dan? extreem hoog-Q poort? (mmm, het verschijnsel "disco-bal" krijgt dan een extra dimensie :? )

Petter

In een mltl zit de poort ook niet in het midden van de kolom, maar juist aan het uiteinde. Ik denk dat een poort die zijn opening in het midden heeft minder door staande golven wordt aangesproken dan een poort die zijn opening aan de wand heeft.

WMC

Berichtdoor WMC » zo 30 sep 2007, 13:33

Qua constructie is het best te doen, een hoop schijven op elkaar stapelen, een beetje zoals deze link: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... damper.jpg.

Vervolgens maak je uit een plaat heel nauwkeurig de kromming van je sub en sla je aan het schuren, steeds vergelijkend tussen je mal en je werkstuk. Als laatste stap zou je schuurpapier op je mal kunnen plakken en hiermee af werken.
HT-zelfbouwfan

StevenW

Berichtdoor StevenW » zo 30 sep 2007, 13:46

404 error: File not found
Cut The Crap

dove

Berichtdoor dove » zo 30 sep 2007, 13:46

lepain schreef:
dove schreef:wellicht is er een relatie (te maken) tussen de diameter van de 'kast' (= resonantie freq. van kast): wanneerde een baspijp behorende bij de woofer/kast-afstemming exact de lenge heeft die gelijk is aan half de kastdiameter, wat gebeurd er dan? extreem hoog-Q poort? (mmm, het verschijnsel "disco-bal" krijgt dan een extra dimensie :? )

Petter

In een mltl zit de poort ook niet in het midden van de kolom, maar juist aan het uiteinde. Ik denk dat een poort die zijn opening in het midden heeft minder door staande golven wordt aangesproken dan een poort die zijn opening aan de wand heeft.

'k Merk dat ik hier tegen een kennis-lancune aanloop voor mezelf:
als ik een baspoort vergelijk met een helmholtz resonator is het vreemd dat een baspoort aan het einde van een kastvorm zit en goed functioneerd (een HH werkt MI best in een ongehinderde luchtstroom)
ook wat er precies aan de 'kastvorm einden' (kastwand) en in het centrum gebeurd bij een kast met volledig gelijke dimensies (ronde kast), is beyond me ... mij lijkt echt dat als een baspoort in het centrumgebied z'n oorsprong zou hebben, de resonatie-energie daar het hoogst is, een hoog-Q poort met een zekere systeem-oscilatie zal ontstaan

man, wat een grijze-cellen breker :shock:

Petter

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 30 sep 2007, 14:07

thefinlux schreef:404 error: File not found

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... damper.jpg
zonder puntje.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

hopsa
In memoriam †

Berichtdoor hopsa » zo 30 sep 2007, 15:30

Zoiets, als damper.jpg, moet het gaan worden - dus niet glad afwerken.

lepain

Berichtdoor lepain » zo 30 sep 2007, 15:44

dove schreef:'k Merk dat ik hier tegen een kennis-lancune aanloop voor mezelf:
als ik een baspoort vergelijk met een helmholtz resonator is het vreemd dat een baspoort aan het einde van een kastvorm zit en goed functioneerd (een HH werkt MI best in een ongehinderde luchtstroom)
ook wat er precies aan de 'kastvorm einden' (kastwand) en in het centrum gebeurd bij een kast met volledig gelijke dimensies (ronde kast), is beyond me ... mij lijkt echt dat als een baspoort in het centrumgebied z'n oorsprong zou hebben, de resonatie-energie daar het hoogst is, een hoog-Q poort met een zekere systeem-oscilatie zal ontstaan

man, wat een grijze-cellen breker :shock:

Petter

Ja, het is idd een interessante kwestie. Maar misschien niet eens relevant. Hopsa, wordt het een BR?

Een baspoort vormt samen met de kast een helmholtzresonator. Zo zagen de eerste helmholtzresonators dr uit:

Afbeelding

Met deze apparaten kon een enkele toon precies worden weergegeven, ze werden voor onderzoek gebruikt.
Deze helmholtzresonators waren bolvormig en (van binnen) glad omdat dit het systeem een hoge Q geeft. (Zo kon dus een enkele toon luid worden weergegeven.)

Over de plaatsing in de ruimte: In een staande golf zitten de drukknopen bij de wanden, en de snelheidsknoop tussen de wanden.
Een baspoort wordt aangesproken door drukverschillen (die in de drukknopen het grootst zijn) en niet door snelheidsverschillen.
Snel langsrazende lucht laat een baspoort ongemoeid, drukverschillen zullen het luchtvolume in de poort naar binnen zuigen en naar buiten drukken.

Ik kan me ook niet voorstellen hoe een staande golf in een bol werkt. Misschien kan Asterduc daar wat over vertellen. Arthur Ludwig heeft op zijn site hier ook wat informatie over staan, maar daar snap ik niet zoveel van.

dove

Berichtdoor dove » zo 30 sep 2007, 16:50

Zelf heb ik de afgelopen +- twee jaar veel gerekend en geëxperimenteerd aan/met Helmholtz toepassingen voor luidspreker-interne toepassingen. Dat de eerste helmholtzresonators voor experiment doeleinden bolvormig waren en een hoge Q gaven waren de voornaamste reden dat ik in een eerdere post al zei te verwachten dat een ronde BR-kast een extreem 'hoog-Q poort met een zekere systeem-oscilatie' zou kunnen hebben.

Wat je me zeker geleerd hebt is een groot verschil tussen baspoorten en Helmholtz: de eerste werkt vnml. op drukknopen, de laatste op snelheidsknopen. Reden om nu aan te nemen dat een baspoort met begin op een snelheidsknoop niet in een in eerste instantie door mij verwachte 'extreem-tuning/high-Q' one-note bass boombox zal resulteren.

De voordelen van zo'n ronde kast zijn evident, maar toch blijf ik ergens nadelen verwachten ... m'n kennis is niet voldoende om die verwachting te ontkrachten dan wel invulling te geven. Damn: er blijkt altijd weer reden door te leren ... Ben benieuwd naar Asterduc's in/aanvullingen!

Enne, Hopsa, wordt het een BR?

Petter

hopsa
In memoriam †

Berichtdoor hopsa » zo 30 sep 2007, 18:27

Het wordt een CB - Closed Bol.

Jullie theoretische beschouwingen probeer ik te volgen - interessant. Ik vraag me dus ook af hoe de goven zich in de bol gedragen( en ik dacht evt. te experimenteren met een kegel, die zich in de bol tegenover de speaker bevindt).

Al met al ga ik beginnen met het maken van de werktekeningen, na eerst de gewenste inhoud te kiezen. t Lijkt me een gaaf object kunnen worden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 30 sep 2007, 21:29

Heren,

Het is allang uigezocht en geprobeerd: In een bol heb je geen staande golven, simpelweg omdat er nergens rechte evenwijdige vlakken zijn waartussen een staande golf kan ontstaan. Het enige wat kan ontstaan is enige reflectie van de achterwand recht achter de speakerunit. Daarvoor moet de golflengte dan wel veel kleiner zijn dan de diameter van bol zelf. Dat lijkt mij bij een woofer dus geen probleem.

Een bolvormige wand heeft van nature de sterkste vorm kwa langskrachten in de wand. Daardoor zal de "kast"wand ook vrijwel niet kunnen gaan resoneren. Hij moet wel stijf zijn en een hoge treksterkte hebben (weinig vering).
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 30 sep 2007, 21:33

Ook wel eens aan gedacht, zij het dan kleiner. Bij het tuincentrum hadden ze toen behoorlijk grote terazzo bollen (soort vezelversterkt beton met nette afwerking) Ik heb toen wel eens berekend dat de netto inhoud 25L was. Dat is dus te klein voor jouw toepassing maar voor een Adire extrimis 6 was het ruim voldoende. Tot bouwen ben ik nooit gekomen. Te lage WAF
Always be in doubt until sure

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 30 sep 2007, 21:41

Die terozzo bollen uit het tuincentrum moet je mee oppassen. Die zijn gemaakt van polyester met een soort van polyester terazzolak er overheen.

Heel vaak zijn die bollen niet goed doorgehard. Voor in de tuin niet zo'n probleem maar in huis blijven ze nog jaren onaangenaam (en ongezond) naar de styreen stinken.

Als je zo'n ding wilt gebruiken let er dan op dat ie absoluut niet meer naar de stuyreen (of wat anders) ruikt. Kun je beter een flinke bolvormige terracotta vaas nemen. En dan met een slijptol met diamantschijf de hals er af zagen.

lepain

Berichtdoor lepain » zo 30 sep 2007, 22:52

Pjotr schreef:Heren,

Het is allang uigezocht en geprobeerd: In een bol heb je geen staande golven, simpelweg omdat er nergens rechte evenwijdige vlakken zijn waartussen een staande golf kan ontstaan. Het enige wat kan ontstaan is enige reflectie van de achterwand recht achter de speakerunit. Daarvoor moet de golflengte dan wel veel kleiner zijn dan de diameter van bol zelf. Dat lijkt mij bij een woofer dus geen probleem.

Ik geloof je graag, vooral omdat ik zelf niet begrijp hoe dit zit. Maar er zijn helemaal geen evenwijdige wanden nodig om een staande golf te creëren.
En volgens Arthur Ludwig kunnen ze ook in een bol onstaan. Dit is het stukje dat ik eerder noemde:
http://www.silcom.com/~aludwig/Physics/ ... CavRes.htm
Is er een natuurkundige in de zaal!?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 30 sep 2007, 23:09

Pjotr schreef:Heren,

Geloof richard nu maar Peter, die heeft het bij het rechte eind. Toen ik met mijn sphere/tube bezig was, heb ik eerst de bol dichtgemaakt en gemeten wat er gebeurde. Gewoon staande golven volgens Bessel functie, precies zoals het white paper van B&W hierover aangeeft.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 30 sep 2007, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 30 sep 2007, 23:11

Jawel maar dat gaat alleen op als de golflengte kleiner is dan de bol zelf.

Is de golflengte groter dan de bol dan gedraagt de lucht zich vrijwel alleen als een veer. En samen met een bepaalde luchtmassa in een (BR) pijpje krijg je een Helmholzresonator.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 30 sep 2007, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 30 sep 2007, 23:14

Wat je nu beweert gaat precies zo op voor een kubus of niet te hoge rechthoekige kast.

@lepain: goeie link, daarin wordt ook die Besselfunctie aangegeven.

Zoals Richard al aangaf aan de topic starter, bij de 53cm bol zit de laagste resonantie op 320Hz, bij een steil genoeg filter op 80Hz geen enkel probleem dus. Echter, voor een middentonerkast zit hij al gauw ergens op 900Hz, midden in het werkingsgebied. Een bol is dus niet zo fijn voor een middentoner behuizing, behalve als je er een hoorn achter plakt :wink: .
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Terug naar “Houtbewerking, etc”