Topas Neo
Moderator: Beheerdersteam
Topas Neo
Na de inkoopactie van de Neo3 bandtweeter door WMC hier op het forum, ben ik afgelopen week begonnen met de bouw van mijn Topas Neo. Het is pas mijn tweede zelfbouwproject, ik heb hiervoor alleen de Needle gebouwd. Maar toen wel de smaak te pakken gekregen.
Ik maak de Hobby Hifi Topas met uitzondering van de daarin gebruikte tweeter, de Visaton MHT 12. Die vervang ik door de Neo3. De midwoofer is de visaton ti 100. Een redelijk kleine titanium driver in een TL met twee helmholzresonatoren. Ik heb een iets andere versie bij Speaker en CO in Haarlem beluisterd en vond hem goed klinken. Strak, rustig, redelijk gedetailleerd, maar niet al te analytisch.
Omdat ik nog niet zo goed weet hoe ik tekst en foto's moet afwisselen, hier eerst alle tekst en dan wat foto's.
Ik heb al het MDF op maat laten zagen bij de Westerhouthandel in Rotterdam. Kwestie van in elkaar plakken dus verder. Alleen het uitfrezen van de gaten voor de speakers was nog lastig, omdat de frontplate van de Neo 3 net zo groot is als de baffle, 13 cm. Daardoor is dat aan de zijkant een beetje lelijk geworden. Achteraf had ik beter het ontwerp kunnen aanpassen en de baffle over de zijkanten heen laten vallen, maar dit krijg ik ook nog wel gerepareerd nu de zijkanten er tegenaan zitten. Beetje plamuren en schuren doet wonderen. Overigens heb ik nu voor het eerst gebruikt gemaakt van een zelfgemaakt cirkeluitfreesgeleidingshulpstukje, dat ging perfect. Ik dacht de binnenrand even uit de hand te frezen, maar dat wiebelt dan toch wel erg. Enfin, daar komt toch de speaker voor. De kasten zitten nu in elkaar, alleen de bodems moeten er nog in. Uitschroefbaar, dan kan ik nog bij de filters.
Het filter heb ik net in elkaar zitten solderen, daar heb ik niet zoveel ervaring mee, maar het ziet er toch netjes uit. Speaker en Co Rotterdam heeft geholpen met het aanpassen van het filter voor de andere tweeter, en me deze componenten aangeraden. Ik overweeg als het allemaal goed klinkt nog wel een filterupgrade, door duurdere spoelen en condensatoren, maar dat is van later zorg.
Afwerking van de kast wordt amerikaans eiken, ik heb een restpartijtje tapisparketstrookjes van 6 mm besteld. Die verlijm ik op de zij- en achterwanden, de voorkant denk ik te spuiten. Komt ook nog een doekfrontje voor om de begerige kindervingertjes uit de titanium driver te houden.
Nou, hier wat foto's, en ik sta open voor alle goede tips etc.
Fritzzz.
Edit; ik zie nu dat de laatste foto het eerst komt, moet natuurlijk andersom.
Ik maak de Hobby Hifi Topas met uitzondering van de daarin gebruikte tweeter, de Visaton MHT 12. Die vervang ik door de Neo3. De midwoofer is de visaton ti 100. Een redelijk kleine titanium driver in een TL met twee helmholzresonatoren. Ik heb een iets andere versie bij Speaker en CO in Haarlem beluisterd en vond hem goed klinken. Strak, rustig, redelijk gedetailleerd, maar niet al te analytisch.
Omdat ik nog niet zo goed weet hoe ik tekst en foto's moet afwisselen, hier eerst alle tekst en dan wat foto's.
Ik heb al het MDF op maat laten zagen bij de Westerhouthandel in Rotterdam. Kwestie van in elkaar plakken dus verder. Alleen het uitfrezen van de gaten voor de speakers was nog lastig, omdat de frontplate van de Neo 3 net zo groot is als de baffle, 13 cm. Daardoor is dat aan de zijkant een beetje lelijk geworden. Achteraf had ik beter het ontwerp kunnen aanpassen en de baffle over de zijkanten heen laten vallen, maar dit krijg ik ook nog wel gerepareerd nu de zijkanten er tegenaan zitten. Beetje plamuren en schuren doet wonderen. Overigens heb ik nu voor het eerst gebruikt gemaakt van een zelfgemaakt cirkeluitfreesgeleidingshulpstukje, dat ging perfect. Ik dacht de binnenrand even uit de hand te frezen, maar dat wiebelt dan toch wel erg. Enfin, daar komt toch de speaker voor. De kasten zitten nu in elkaar, alleen de bodems moeten er nog in. Uitschroefbaar, dan kan ik nog bij de filters.
Het filter heb ik net in elkaar zitten solderen, daar heb ik niet zoveel ervaring mee, maar het ziet er toch netjes uit. Speaker en Co Rotterdam heeft geholpen met het aanpassen van het filter voor de andere tweeter, en me deze componenten aangeraden. Ik overweeg als het allemaal goed klinkt nog wel een filterupgrade, door duurdere spoelen en condensatoren, maar dat is van later zorg.
Afwerking van de kast wordt amerikaans eiken, ik heb een restpartijtje tapisparketstrookjes van 6 mm besteld. Die verlijm ik op de zij- en achterwanden, de voorkant denk ik te spuiten. Komt ook nog een doekfrontje voor om de begerige kindervingertjes uit de titanium driver te houden.
Nou, hier wat foto's, en ik sta open voor alle goede tips etc.
Fritzzz.
Edit; ik zie nu dat de laatste foto het eerst komt, moet natuurlijk andersom.
- Bijlagen
-
- kabels en demping erin
- P8150025.JPG (63.44 KiB) 3478 keer bekeken
-
- binnenwerk klaar
- P8130023.JPG (51.54 KiB) 3418 keer bekeken
-
- en dan schuur je iets te ver terug..
- P8130022.JPG (27.13 KiB) 3409 keer bekeken
-
- verder plakken
- P8130021.JPG (61.33 KiB) 3413 keer bekeken
-
- P8110016.JPG (41.44 KiB) 3406 keer bekeken
-
- baffle gefreesd, speaker en frontplate er even in
- P8110015.JPG (33.57 KiB) 3405 keer bekeken
-
- helmholzresonatoren
- P8110008.JPG (57.75 KiB) 3415 keer bekeken
-
- zelfgemaakt freeshulpstuk
- P8110007.JPG (62.97 KiB) 3409 keer bekeken
-
- hout gehaald
- P8110003.JPG (58.29 KiB) 3411 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fritzzz op wo 15 aug 2007, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Soundexcel
Hallo Fritzzz
Ziet er erg netjes uit de kast.
Hoe ga je hem afwerken?
Met de manier waarop je filter op dit moment is opbebouwd ga je problemen krijgen. Doordat de spoelen zo naast elkaar liggen gaan ze elkaar versterken en dus de waardes omhoog.
Kijk eens hier naar:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Ziet er erg netjes uit de kast.
Hoe ga je hem afwerken?
Met de manier waarop je filter op dit moment is opbebouwd ga je problemen krijgen. Doordat de spoelen zo naast elkaar liggen gaan ze elkaar versterken en dus de waardes omhoog.
Kijk eens hier naar:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
ziet er leuk uit
maar dat van de spoelen is waar... de assen van die dingen mogen niet kruisen. Wanneer ze een eindje uit elkaar zitten maakt het al bijna niks meer uit, dus de middelste een kwartslag (de goede kant op!!) draaien moet genoeg zijn om ze elkaar niet te laten storen.
(misschien niet helemaal goed te zien, maar je zou dus het best de as van de middelste spoel(Rood) kunnen draaien zodat deze evenwijdig is met de breedte van de filterplaat(Blauw)groen is goed
)
maar dat van de spoelen is waar... de assen van die dingen mogen niet kruisen. Wanneer ze een eindje uit elkaar zitten maakt het al bijna niks meer uit, dus de middelste een kwartslag (de goede kant op!!) draaien moet genoeg zijn om ze elkaar niet te laten storen.
(misschien niet helemaal goed te zien, maar je zou dus het best de as van de middelste spoel(Rood) kunnen draaien zodat deze evenwijdig is met de breedte van de filterplaat(Blauw)groen is goed
- voodooless
- Contacteer:
Fritzzz schreef:Het filter heb ik net in elkaar zitten solderen, daar heb ik niet zoveel ervaring mee, maar het ziet er toch netjes uit. Speaker en Co Rotterdam heeft geholpen met het aanpassen van het filter voor de andere tweeter, en me deze componenten aangeraden. Ik overweeg als het allemaal goed klinkt nog wel een filterupgrade, door duurdere spoelen en condensatoren, maar dat is van later zorg
- voodooless
- Contacteer:
zo ziet het filter er nu uit. Het is een derde orde filter voor de midwoofer, met nog een LCR kringetje om de frequenties boven de 5000 Hz extra weg te drukken. Voor de tweeter een eenvoudig eerste orde filter. Voor de weerstand R2 is de startwaarde 10 Ohm, evt heb ik ook 8,2 of 12 liggen om te proberen. Werkt dat niet lekker, dan komt er een weerstand parallel aan de tweeter omdat anders de crossoverfrequentie teveel verschuift. Die ligt nu op 3500.
hoi,
Ja dat klopt. De Topas is een ontwerp van HobbyHifi, met Visaton drivers. Visaton vond hem toen niet optimaal klinken, waarna ze een gewijzigde versie hebben gemaakt, zonder de helmholzresonatoren, met veel meer demping en een iets gewijzigd filter. Dat is de versie die op hun site staat. Het jaar daarop heeft HobbyHifi een verbetering gepubliceerd, die alleen in het filter zit. Van deze laatste versie ben ik uitgegaan. Op diverse fora was te lezen dat dit toch echt de best klinkende versie was.
Fritzzz.
Ja dat klopt. De Topas is een ontwerp van HobbyHifi, met Visaton drivers. Visaton vond hem toen niet optimaal klinken, waarna ze een gewijzigde versie hebben gemaakt, zonder de helmholzresonatoren, met veel meer demping en een iets gewijzigd filter. Dat is de versie die op hun site staat. Het jaar daarop heeft HobbyHifi een verbetering gepubliceerd, die alleen in het filter zit. Van deze laatste versie ben ik uitgegaan. Op diverse fora was te lezen dat dit toch echt de best klinkende versie was.
Fritzzz.
Gisteravond de filters opnieuw vastgezet, die waren op een net te groot plaatje gezet. En wat schuur- en plamuurwerk op één van de speakers (de andere gaat vandaag niet want de buren hebben een feestje in de tuin). Een staat nu proef te spelen. Helemaal niet gek op het eerste gehoor. Lekker gedailleerd en strak. Hoewel ik het met één speaker nog lastig vind om te beoordelen.
@sietse, Speaker en Co heeft dat filter voor me uitgerekend. Daar gaven ze aan dat 10 ohm goed zou moeten kunnen, misschien iets hoger of lager, maar als ik meer zou moeten bijstellen dan zou ik inderdaad ook een weerstand parallel moeten zetten.
Als-ie helemaal af is en afgewerkt wil ik hem laten meten en eventueel op grond van de meting het filter nog verder tweaken.
Als-ie helemaal af is en afgewerkt wil ik hem laten meten en eventueel op grond van de meting het filter nog verder tweaken.
ja, dat had ik al eerder geprobeerd te begrijpen, maar dat lukt helaas niet helemaal. Het filter bij de originele Topas, dus met de visaton MHT 12 is volgens mij op dezelfde manier opgebouwd. Nu ik nog even nadenk, Peter van Speaker en Co heeft wel de weerstand van de tweeter meegenomen bij de berekening van deze weerstand. Maar denk je dat ik dit toch beter met een serie en paralelle weerstand zou moeten doen? Welke waarden gebruik ik dan?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik baal er nu al van dat ik die NEO tweeter ook niet gekocht heb.
Man wat ziet dat ding er gaaf uit.
De prestaties zijn ook erg fijn
Mooi ontweprje iig, zal zeker goed gaan klinken, echter snap ik niet helemaal wat er uitgerekend is aan het filter.
Een filter kan je opzich niet droog uitrekenen aan de hand van wat gegevens.
De baffle is dermate van invloed dat zoiets niet anders kan dan door te meten met een microfoon.
(ik zou het erg zonde vinden om met deze units een filter te hebben dat önder de maat"is. )
Man wat ziet dat ding er gaaf uit.
De prestaties zijn ook erg fijn
Mooi ontweprje iig, zal zeker goed gaan klinken, echter snap ik niet helemaal wat er uitgerekend is aan het filter.
Een filter kan je opzich niet droog uitrekenen aan de hand van wat gegevens.
De baffle is dermate van invloed dat zoiets niet anders kan dan door te meten met een microfoon.
(ik zou het erg zonde vinden om met deze units een filter te hebben dat önder de maat"is. )