Silverado Surroundset [Nieuwe foto's: 30-08-08]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Silverado Surroundset [Nieuwe foto's: 30-08-08]

Berichtdoor Tommy » do 02 aug 2007, 15:35

Inleiding
Ik ben al enige tijd op zoek naar geschikte luidsprekers om een surround set mee samen te stellen. Ik krijg de laatste tijd steeds meer interesse in zelfbouw en ben dan ook op zoek gegaan naar een set die ik zelf na kan bouwen. Ik denk dat ik die set heb gevonden in de vorm van 5x een Silverado (klik). Ik heb géén ervaring met zelfbouw dus ik wil graag beginnen met een stereo paar om te kijken/horen of ze bevallen en hoe het zelf bouwen gaat.

Vragen aan de ontwerper
Ik heb zojuist een mail aan Sander gestuurd met een aantal vragen:

Betreffende het ontwerp heb ik twee vragen: In het stuk over de behuizing van de Silverado zeg je; “Also take notice of the rounded corners at the front to reduce baffle reflections.”. Dat is begrijpelijk, echter zou ik graag een strakke, rechte voorkant willen zodat ik er een frame met speakerdoek op kan zetten. Het lijkt me mooier als dat netjes recht doorloopt. Welk effect zal dit op de geluidskwaliteit hebben (niet ronde hoeken én speakerdoek). De andere vraag is of je iets meer info kunt geven (foto, maten) over de gebruikte stands.

Ik kreeg snel (en bevredigend) antwoord van hem:

Afronden is geen must, maar mét afronding zijn de prestaties net iets beter, dit omdat er op de hoeken van de baffle geen defractie (omgekeerde van reflectie) meer optreedt. Maar als je een frame met luidsprekerdoek ervoor gaat zetten maakt 't niks meer uit, dat frame gooit de boel toch in de war, dus je kunt e.e.a. gewoon recht houden geen probleem. Ik zou wel 't frame maken met één grote ovale uitsparing, dus niet een aantal kleinere openingen voor iedere driver. De stands zijn naar keuze, maar zorg ervoor dat de tweeter op oorhoogte zit als je zit op de luisterplek, dat geeft de beste resultaten, maar is geen must, de afstraling is zorgvuldig gelijk gehouden in 't horizontale en vertikale vlak, ook uit de as vandaan gemeten.

En nu?
Ik ga nu even naar de houthandel om het houtpakket voor twee speakers door te nemen en te bestellen. Helaas beschik ik niet zelf over het gereedschap om alles netjes op maat te zagen. Ik heb echter het volste vertrouwen in de mensen bij lokale Doeland.

De onderdelen voor het filter staan ook in het ontwerp van Sander:
Afbeelding
Ik ben bij BMM op zoek gegaan naar deze onderdelen en heb het volgende gevonden (klikbaar). Ik heb nog nooit een filter gebouwd dus zou iemand kunnen kijken of ik het goede heb geselecteerd? En hoe heet zo'n printplaatje waar ik het op kan solderen? Ik zie het nergens op de site.
L1, L2
C1
C2
R1
R2
R3

Tot zover de eerste informatie en vragen. Zodra ik nieuws heb zal ik dat in dit topic posten. Als er mensen zijn die zich geroepen voelen tips te geven zou ik dat zeer waarderen. Zijn er eigenlijk nog meer forumleden uit de Bollenstreek?

:D

/Edit: Hieronder de uitgaven voor twee luidsprekers tot zover:

PVC pijp 5x100 (Karwei) €3,29
    Houtpakket, op maat gezaagd (DoeLand) €38,90
Laatst gewijzigd door Tommy op zo 31 aug 2008, 21:27, 5 keer totaal gewijzigd.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » do 02 aug 2007, 15:41

Ten eerste veel plezier met je eerste project.

Je zou ook eens hier naar kunnen kijken.
http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cPath=1_15

Dit naar aanleiding van deze test.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Vooral deze laatste (als je hem al niet kon) is zeer de moeite waard.

Groet,Carlo

Tommy

Berichtdoor Tommy » do 02 aug 2007, 15:53

Dank je Carlo. Ik zal me er in gaan verdiepen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 02 aug 2007, 15:59

Tommy,

Goed op weg zie ik, ik zou idd. met Carlo z'n suggestie aan de slag gaan, de kwaliteit van de Caps 'n Coils onderdelen is meer dan uitstekend. De printplaat is een eigen ontwerp, dus niet in de handel te krijgen, maar je kan ook een stuk MDF (~4-mm) gebruiken en hier de onderdelen met kit op vastzetten (smeltlijm bv.) en dan de boel vastsolderen. Let er dan wel op dat 't filter in z'n geheel wel door de opening van de woofer in de kast past, anders heb je een probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

audiomanics

Re: Silverado naar ontwerp van S.Sassen

Berichtdoor audiomanics » do 02 aug 2007, 16:00

Tommy schreef: En hoe heet zo'n printplaatje waar ik het op kan solderen?

Meestal gewoon een plankje met gaatjes en de boel hardwiren.
Anders heet het gewoon epoxy-printplaat. De layout er in krassen of etsen.. (printje frezen... moet je maar aan Sander vragen... die heeft nog zo'n machine staan en moet er nog een toepassing voor hebben :twisted: )

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

sietse

Berichtdoor sietse » do 02 aug 2007, 16:50

In de laatste HH deden ze het met koperen schroefjes die als soldeerpunten werden gebruikt om de boel te monteren. Niet eens zo'n gek idee.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 02 aug 2007, 18:07

sietse schreef:koperen schroefjes die als soldeerpunten

Koperen spijkertjes werken ook goed... zelf geprobeerd..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Tommy

Berichtdoor Tommy » do 02 aug 2007, 18:16

Dank voor alle reacties! Het houtpakket is besteld. Het is in de loop van volgende week klaar.

Heb bij Doeland meteen maar even een stuk werkblad meegenomen en bevestigingsmaterialen. Daarmee kan ik in de schuur een eigen plekje creëren om te rommelen.

richard

Berichtdoor richard » do 02 aug 2007, 20:25

Goed bezig! Veel succes met het project.
Genoeg is beter.

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 0:16

Ik heb even gekeken naar Clarity Caps en de review van Tony Gee. Meteen wat vragen:

De spoelen heb ik nu gekozen uit de SA range. Er is ook een DTAC range, die is nieuw volgens mij. Buiten nieuw zijn ze ook érg duur. Is de meerprijs het waard? KLIK!

Dan nog een vraag: Op de site van Caps & Coils kan ik geen weerstanden van 4 watt vinden (alleen 5 watt). Die moet ik dus gewoon bij BMM bestellen? KLIK!

Tot slot: De (no-name) spoelen bij Caps & Coils zijn goedkoper dan de Velleman's bij BMM. Ga ik dat verschil horen of gewoon voor de goedkoopste gaan?
Caps & Coils versie
BMM/Velleman

Overigens is Caps & Coils tot 12 augustus met vakantie. Echter denk ik niet dat het sneller gaat als het in het buitenland bestel. Tips?

/Edit: Sander, heb jij deze terminals gebruikt? De maat komt in ieder geval overeen. En welke interne kabel kan ik het beste gebruiken?

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » vr 03 aug 2007, 0:33

Tommy schreef:Ik heb even gekeken naar Clarity Caps en de review van Tony Gee. Meteen wat vragen:

De spoelen(condensators) heb ik nu gekozen uit de SA range. Er is ook een DTAC range, die is nieuw volgens mij. Buiten nieuw zijn ze ook érg duur. Is de meerprijs het waard? KLIK!

Als je voor de SA serie gaat ben je al erg hi-end bezig hoor!
Met de PX serie zit je al `n stuk beter als de Audyn-Cap die je in eerste instantie wilde nemen dus is ook zeker het overwegen waard.

Dan nog een vraag: Op de site van Caps & Coils kan ik geen weerstanden van 4 watt vinden (alleen 5 watt). Die moet ik dus gewoon bij BMM bestellen? KLIK!

Gewoon 5 watt nemen.

Tot slot: De (no-name) spoelen bij Caps & Coils zijn goedkoper dan de Velleman's bij BMM. Ga ik dat verschil horen of gewoon voor de goedkoopste gaan?
Caps & Coils versie
BMM/Velleman

Denk niet dat hier `n hoorbaar verschil in zit,dus de goedkoopste.

Overigens is Caps & Coils tot 12 augustus met vakantie. Echter denk ik niet dat het sneller gaat als het in het buitenland bestel. Tips?

Zijn je speakers al klaar dan???

Ps als je toch alles bij Caps and Coils besteld deze niet vergeten he
http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... &cPath=1_6 :wink:

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 1:16

Ik ben een beetje ongeduldig ja. :D

Misschien had ik al aan de filters kunnen beginnen nu ik nog vakantie heb, vandaar. Maar ik heb geen haast. Moet toch eerst nog wat dingen uitzoeken:

- Hoe kom ik aan een bass reflex poort van 5cm diameter en 19cm lengte?
- Even uitzoeken waar ik zelfklevend vilt (5mm) en BAF kan vinden. Ik denk Speaker en Co maar dat zoek ik morgen even uit.
- Waar heb ik die Vishay MKP 1837 precies voor nodig?

De drivers ga ik in ieder geval dit weekend bestellen, BMM geeft 10% korting tijdens hun vakantie. Maandag zijn ze terug. 8)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 03 aug 2007, 8:46

Baspoort maakt men van zeer stevig pvc-pijpmateriaal van de bouwmarkt.....echt waar.

De andere die je kunt kopen bij speakerzaken zijn kostbaarder, dunner (vaak) en flared. Wat beter is voor het geluid maar wel veel plaats vraag in de kast. Je kunt de pvc-buis ook enigzins wat flaren (afronden)

Wowly

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » vr 03 aug 2007, 9:04

Tommy schreef:

Ik ben een beetje ongeduldig ja. :D

Misschien had ik al aan de filters kunnen beginnen nu ik nog vakantie heb, vandaar. Maar ik heb geen haast. Moet toch eerst nog wat dingen uitzoeken:

- Hoe kom ik aan een bass reflex poort van 5cm diameter en 19cm lengte?
- Even uitzoeken waar ik zelfklevend vilt (5mm) en BAF kan vinden. Ik denk Speaker en Co maar dat zoek ik morgen even uit.
- Waar heb ik die Vishay MKP 1837 precies voor nodig?

De drivers ga ik in ieder geval dit weekend bestellen, BMM geeft 10% korting tijdens hun vakantie. Maandag zijn ze terug. 8)

Voot vilt kun je ondertapijt nemen.Bus met spuitlijm en klaar ben je.

De vishay is `n condensatortje die je over elke condensator in je filter zet.
Als je echt het verschil wil horen eerst alles afmaken,alles inspelen en dan als je `n nummer hebt wat je echt goed kent de Vishay`s eroverheen zetten en nog eens luisteren :shock: :shock: :wink: :lol:

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » vr 03 aug 2007, 9:40

Tommy schreef:Ik heb even gekeken naar Clarity Caps en de review van Tony Gee. Meteen wat vragen:

De spoelen heb ik nu gekozen uit de SA range. Er is ook een DTAC range, die is nieuw volgens mij. Buiten nieuw zijn ze ook érg duur. Is de meerprijs het waard? KLIK!

Persoonlijk zou ik voor de SA condensatoren gaan. Hun prijs kwaliteit verhouding is erg goed. De DTAC types brengen een schonere weergave met iets meer diepte maar daarvoor moet je wel flink meer uitgeven. Let er wel op dat 10uF en 15uF in SA vrij groot zijn, het moet wel makkelijk in de kast passen of je moet een afneembaar achterpaneel maken of een extern filter (nog beter). :wink:

Wil je ruimte en geld besparen, dan kun je de standaard APW types nemen en hier een kleine waarde in SA overheen hangen. Bijvoorbeeld 8,2uF APW + 1,5uF SA en 10uF APW met 4,7uF SA.

4 watt of 5 watt is om het even.

De 1,4mm luchtspoelen van Caps en Coils zijn prima. Wil je echt een stuk beter dan zou je folie-spoelen kunnen nemen, maar dan wordt het zeker een extern filter. :)
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 10:07

Persoonlijk zou ik voor de SA condensatoren gaan. Hun prijs kwaliteit verhouding is erg goed. De DTAC types brengen een schonere weergave met iets meer diepte maar daarvoor moet je wel flink meer uitgeven. Let er wel op dat 10uF en 15uF in SA vrij groot zijn, het moet wel makkelijk in de kast passen of je moet een afneembaar achterpaneel maken of een extern filter (nog beter). :wink:

Een extern filter zie ik niet echt zitten. Goed dat je me bewust hebt gemaakt van het formaat van de SA's; 66mm x 49mm. De spoelen zijn 30mm x 46mm. Het grootste 'gat' in de kast is 96mm in diameter. Gaat dat passen? Of kan ik een langwerpig filter bouwen?

/Edit: Ik kan het filter misschien ook in de stand verwerken.

Wil je ruimte en geld besparen, dan kun je de standaard APW types nemen en hier een kleine waarde in SA overheen hangen. Bijvoorbeeld 8,2uF APW + 1,5uF SA en 10uF APW met 4,7uF SA.

Als het niet past lijkt me dat een goed alternatief.

4 watt of 5 watt is om het even.

Dan bestel ik de 5 watt.

De 1,4mm luchtspoelen van Caps en Coils zijn prima. Wil je echt een stuk beter dan zou je folie-spoelen kunnen nemen, maar dan wordt het zeker een extern filter. :)

Dan houden we het nog even bij de luchtspoelen. :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 aug 2007, 10:17

Tommy,

Ik zou me niet blind staren op de duurdere filter onderdelen, ik heb 4.7uF Rifa/Evox MKP condensatoren gebruikt en deze parallel gezet, zodoende kom ik uit op een formaat wat past in de kast, door de opening. De Clarity Cap SA serie is nog redelijk klein van formaat, iets groter dan de standaard MKP van Intertechnik en lijkt me hier een prima keuze.

Afbeelding

Wat de aansluitterminal betreft heb ik idd. een vergelijkbaar type van Intertechnik gebruikt, maar da's ook een kwestie van smaak. De bassreflex pijp is zoals ik in 't Silverado artikel aangeef een stuk PVC pijp uit de bouwmarkt, 50-mm buiten met een 3 of 4-mm dikke wand, veel steviger dus dan de in de handel verkrijgbare dun PVC pijpjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 10:31

Dus:
2x 4,7 ipv 10
3x 4,7 ipc 15

De 4,7 versie is 46mm x 35mm. Dat gaat al een stuk beter passen.

Het is dan dus de bedoeling dat ik die Vishay bypass caps daar overheen zet. Dan moeten er wel verschillende maten zijn, op Caps 'n Coils wordt dat me niet duidelijk en de datasheet zegt er ook niets over. KLIK!

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 aug 2007, 10:32

Die MKP1837's neem je liefst in een kleine waarde, bv. 10nF, 100nF kan ook, maar is duurder en groter en 't effect is vrijwel gelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » vr 03 aug 2007, 10:33

Tommy schreef:Dus:
2x 4,7 ipv 10
3x 4,7 ipc 15

De 4,7 versie is 46mm x 35mm. Dat gaat al een stuk beter passen.

Het is dan dus de bedoeling dat ik die Vishay bypass caps daar overheen zet. Dan moeten er wel verschillende maten zijn, op Caps 'n Coils wordt dat me niet duidelijk en de datasheet zegt er ook niets over. KLIK!

Ff goed lezen,bijna helemaal onderaan....
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

-edit-

Zie dat Sander me al voor was :wink:

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 10:39

Ik snap hem. De naam 'cap' impliceert dat je het over iets anders heen zet. Dat had ik te letterlijk genomen. Door de blauwe kleur van de Vishays verwarde ik ze met de condensatoren die Sander heeft gebruikt.

:D

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 11:21

Ik beschik helaas maar over een zeer beperkte hoeveelheid gereedschap.

Nu speel ik met de gedachte om een dremel aan te schaffen. Ik kan daar losse hulpstukken bij kopen voor verschillende klussen (zagen, frezen).

Goed idee? Is de dremel 400i Digital de meerprijs waard t.o.v. de 300? KLIK!

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 aug 2007, 11:23

Tommy,

Met een Dremel kan je niet zoveel, iig. geen gaten voor de drivers uitfrezen enzo, dan heb je meer aan een eenvoudige bovenfrees (paar tientjes bij de bouwmarkt).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 03 aug 2007, 11:25

Ok. Dan ga ik daar even naar op zoek straks.

richard

Berichtdoor richard » vr 03 aug 2007, 13:49

SSassen schreef:...dan heb je meer aan een eenvoudige bovenfrees (paar tientjes bij de bouwmarkt).http://www.hardwareanalysis.com
Een bovenfrees lijkt me ook het meest aangewezen 'bijzondere' gereedschap voor de luidsprekerzelfbouwer.
Je kan er zelfs de panelen exact mee haaks en op maat frezen als je ze bij de bouwmarkt met een paar mm's overmaat laat zagen.
Genoeg is beter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”