3-weg dipool met UCD180 voor mid-hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 16:43

Het off-axis gedrag van de huidige baffle is niet helemaal lekker. Hieronder zie je een meting onder diverse hoeken.

Bij 2.5 kHz zijn er problemen, dat is de overgang van de AL130 naar de Neo3. Bij 0 graden loopt de curve min of meer vlak en bij 30 graden is er een bult. Dit zelfde gedrag is te zien tussen 5 en 7 kHz, geen mooi dipool afstraalgedrag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 16:47

Na wat gespeel met Edge bleek dat de baffle bij de tweeter een stuk smaller moet zijn, 10 cm of minder. Tja, de huidige baffle heeft een faceplate van 15 cm, dus er zat niks anders op dan er een stuk af te zagen om tot een smalle baffle van 7 cm te komen :)

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 16:54

De volgende stap was uiteraard eerst de digitale correctiefilters creeëren en luisteren :) De imaging is er een heel stuk op vooruit gegaan!

Nu even voor de documentatie alle stappen op logische volgorde. Wederom de responsie gemeten onder verschillende hoeken. Wat te zien is is dat er een mooi dipoolgedrag is rond 2.5 kHz, dus dat probleem is opgelost.

Op 7.5 kHz gaat het nog steeds mis. Na wat gespeel met Edge (volgt nog) blijkt dat dit ligt aan het ontwerp van de Neo3PDR. Om bundeling in het horizontale vlak te voorkomen bij hogere frequenties is er vilt geplaatst in de driver. Daardoor wordt het afstraaloppervlak smaller bij toenemende frequentie. Daar heb ik nu dus last van...

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 17:03

De respons is nog niet mooi vlak. Geen probleem, dan maken we even een correctiefilter :) Hiervoor heb ik de respons genomen op 15 graden. Het behulp van het programma DRC heb ik een correctiefilter gemaakt. (Overigens, alle metingen zijn gedaan op een afstand van 60 cm).

Ik heb gekozen voor een milde correctie, dit is te zien aan het glooiende verloop van het correctiefilter (rood), minder hobbels dna bij de meting.

Overigens, deze methode is voor iedereen bruikbaar, je hebt daarvoor geen PC met linux en BruteFIR nodig. Voor Foobar2000 (audio player) is er een convolver plugin, daar laadt je de impulsresponsie van het correctiefilter in. De enige beperking is dat je maar 2 kanalen tot je beschikking hebt.

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 17:12

Als laatste de gecorrigeerde respons. Wegens 50 Hz brom probemen heb ik geen metingen kunnen doen met de processing computer er tussen. Deze processing heb ik gesimuleerd door de respons van elke hoek te middelen met de filter respons in RoomEQWizard.

Er is bijna helemaal zuiver dipool gedrag tot 7 kHz. De respons op 90 graden ligt netjes 20 dB onder de on-axis respons.

Ik denk dat ik nog wat aandacht aan het passieve filter moet besteden om de respons daar iets netter te krijgen. Maar al met al een erg goed resultaat dacht ik zo!

Weet iemand of het belangrijk is dat er op 7 kHz nog een uniform afstraalgedrag is?

PS. Alle metingen zijn gedaan met: 60 cm afstand, 90 cm hoogte en tijdvenster van 5 ms, geen smoothing.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 10 mei 2008, 18:51

bertor schreef:Op 7.5 kHz gaat het nog steeds mis. Na wat gespeel met Edge (volgt nog) blijkt dat dit ligt aan het ontwerp van de Neo3PDR. Om bundeling in het horizontale vlak te voorkomen bij hogere frequenties is er vilt geplaatst in de driver. Daardoor wordt het afstraaloppervlak smaller bij toenemende frequentie. Daar heb ik nu dus last van...

Daar kwam ik later ook achter... Vandaar dat ik het helemaal niet erg vond dat de AMT2340 dergelijk vilt niet heeft. Maar los daarvan, als ik meet op de luisterplek dan lijkt het off-axis gedrag op zulke hoge frequenties als 7kHz niet veel meer bij te dragen aan de respons.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » za 10 mei 2008, 19:52

Dat vermoeden had ik ook al. Nu nog een keer tijd vinden om het passieve filter te herzien. Ik denk dat gewoon LR4 het beste is he?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 10 mei 2008, 21:51

Ja, lijkt mij het handigst, LR4 houdt het best de 8-figuur in stand op het overnamepunt. Maar dan moet je wel een 3de orde elektrisch filter maken voor de NEO3PDR en de AL130. Bij een 2de orde elektrisch filter kom je eerder richting LR2 uit akoestisch gezien. Klinkt trouwens ook goed, a la OB3W van de Elektuur audio special. Maar daar ondersteunt de brede baffle de output van de NEO, dus met zo'n smalle baffle lijkt 4de orde meer aan te bevelen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 10 mei 2008, 21:56

Interessante ontwikkelingen. Ik heb geen aanmerkingen, maar wil even laten weten dat ik het topic met interesse volg 8) .

bertor

Berichtdoor bertor » zo 11 mei 2008, 12:55

Martijn M schreef:Interessante ontwikkelingen. Ik heb geen aanmerkingen, maar wil even laten weten dat ik het topic met interesse volg 8) .

Leuk om te horen! Het bleef soms zo stil :roll:

Voordat ik aan de slag ga met het passieve filter (en/of nog beter, een nieuwe baffle) ga ik denk ik eerst proberen om het geheel op de luisterplek in balans te krijgen. Het gaat daarbij vooral om het vinden van de juiste correctie-coefficienten. Wordt vervolgd...

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 11 mei 2008, 14:39

Hoi Bertor!

Ik vraag me af of ik dat correctieprogramma ook voor mijn deqx kan gebruiken. Hoe heet het bestandstype van de correctie? Ik vraag me af of een en ander te combineren is.

Ik weet niet of je het al gezegd hebt, maar waar kan ik het programma downloaden?

bedankt!

mvg,

Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

bertor

Berichtdoor bertor » zo 11 mei 2008, 22:41

Montana schreef:Hoi Bertor!

Ik vraag me af of ik dat correctieprogramma ook voor mijn deqx kan gebruiken. Hoe heet het bestandstype van de correctie? Ik vraag me af of een en ander te combineren is.

Ik weet niet of je het al gezegd hebt, maar waar kan ik het programma downloaden?

bedankt!

mvg,

Martijn

Hoi Martijn,

Misschien is het wel bruikbaar, maar dan het moet wel mogelijk zijn om impulsresponsies te importeren en exporteren met de deqx. Die impulsresponsie moet dan gewoon een geluidsbestand zijn als WAV, of PCM. Dus je zou kunnen kijken of het bestand leesbaar is met een normale geluidseditor.

De software zelf heet DRC:
http://drc-fir.sourceforge.net/

En er is veel informatie op:
http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page

Denk je dat het extra mogelijkheden biedt t.o.v. de deqx?

bertor

Berichtdoor bertor » za 17 mei 2008, 22:36

Naar aanleiding van de opmerking van JeroenKV over veel drive in het gebied van 100-600 Hz met een 15" ben ik zels eens gaan experimenteren.
viewtopic.php?p=127082&sid=887916f938ca64e3a3977f44bcd52947#127082

Hieronder zie je een 1/3 octave pink noise RTA meting van het filter op 250 Hz (blauw) en op 500 Hz (vies geel). Ik heb dit zo gedaan omdat het doorfluiten van het systeem wat lastig is in verband met onverklaarbare brom als ik alles aan elkaar knoop (in mijn flatje zonder randaarde) :roll: In dit geval speel ik gewoon roze ruis af en meet ik met RoomEQ, lekker simpel :)

Afbeelding

In beide gevallen heb ik heel steil gefilterd, 200 dB per octaaf ofzo. Dit kan door de targetcurve zo te definiëren en de impuls door het DRC programma te halen.

In beide curves is er op het overnamepunt een dip te zien. Waarschijnlijk is de aansluiting tussen woofer en midhoog paneel niet helemaal lekker. Verder valt de dip van 250 Hz zo ongeveer samen met de vloerreflectie. Dit is te zien in de Edge simulatie, die zit op circa 300 Hz.

Afbeelding

Verder heb ik met EQ het gebied rond 1000 Hz iets gedempt.

Tja, en hoe klinkt het? Zoals JeroenKV al zegt, er lijkt veel meer drive en dynamiek te zijn. De sound is meer 'live', iets warmer. Maar soms is het ook iets minder verfijnd, iets rauwer. Volgens mij worden akoestische gitaren veelal van dichtbij opgenomen, dat hoor je nu duidelijker. De plaatsing lijkt iets preciezer te zijn geworden, instrumenten hebben body op hun plek in de ruimte. Kickdrum, snare en toms zijn voelbaar op de borstkast met net iets meer impact dan eerst lijkt het wel. Maar het is wel een heel gevoelig gebied, het is al snel net iets teveel. En er zit verschil tussen opnamen, de meesten klinken beter maar sommigen zijn wat zwaar in het laag-midden.

De baffle van de woofers is niet resonantievrij, zeker in het gebied van 100 tot 400 Hz trilt ie lekker mee. Dus dat kan een oorzaak zijn van het wat rauwe geluid.

Al met al, ik ga het maar eens een tijdje proberen.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 18 mei 2008, 11:08

bertor schreef:Tja, en hoe klinkt het? Zoals JeroenKV al zegt, er lijkt veel meer drive en dynamiek te zijn. De sound is meer 'live', iets warmer. Maar soms is het ook iets minder verfijnd, iets rauwer. Volgens mij worden akoestische gitaren veelal van dichtbij opgenomen, dat hoor je nu duidelijker. De plaatsing lijkt iets preciezer te zijn geworden, instrumenten hebben body op hun plek in de ruimte. Kickdrum, snare en toms zijn voelbaar op de borstkast met net iets meer impact dan eerst lijkt het wel. Maar het is wel een heel gevoelig gebied, het is al snel net iets teveel. En er zit verschil tussen opnamen, de meesten klinken beter maar sommigen zijn wat zwaar in het laag-midden.

Dit is inderdaad precies hoe ik het ook ervaar. Ik had dit rationeel niet direct verwacht van een grotere driver, maar gevoelsmatig wel. Het lijkt wel of dynamiek voor een groot deel uit dit gebied komt.

De baffle van de woofers is niet resonantievrij, zeker in het gebied van 100 tot 400 Hz trilt ie lekker mee. Dus dat kan een oorzaak zijn van het wat rauwe geluid.

Al met al, ik ga het maar eens een tijdje proberen

Ik draai nog met een prototype baffle en die resoneerde ook. Ik heb de 15" woofer toen van achter met een alu steun (bouwmarkt 3 euro) op de magneet gefixeerd. Dit gaf erg veel verbetering.

Mijn nieuwe ontwerp wordt wel stevig van zichzelf! :)

bertor

Berichtdoor bertor » zo 18 mei 2008, 19:14

Hoe heb je dat dan precies gedaan met die alu steun?

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 18 mei 2008, 20:31

Hele simpel als proto, maar probeer zo'n alu profiel maar eens te buigen.....

bertor

Berichtdoor bertor » zo 18 mei 2008, 22:44

Ah, okee, helder. Dat zal inderdaad voor wat extra stijfheid zorgen. In mijn geval kan ik de magneet van de woofer koppelen met de steun aan de achterzijde:

Afbeelding

Ik zal dat binnenkort eens proberen.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » ma 19 mei 2008, 19:27

Extra stijfheid is een understatement..... ik krijg er met geen mogelijkheid meer beweging in. Die dingen zijn echt sterk, dat redt je niet met MDF. Het staat alleen nogal slordig, dus mijn nieuwe opzet wordt toch maar anders. :D

bertor

Berichtdoor bertor » di 16 sep 2008, 20:52

Zo, nu zijn ze 1 geheel :D Het klinkt nu ook wat meer als 1 geheel :?

Het oude wooferframe gerecycled. Het filter nog niet aangepast (foei!), maarja, dat trekken we ook wel ongeveer weer recht met DRC (nouja, correctie met kort tijdvenster voor het mid-hoog, zonder de Room).

Ik had nog een vraagje over de afwerking, liefst zo simpel mogelijk. Kan MDF donker worden gebeitst en lijkt het dan nog ergens op? Zoniet, dan schilder ik ze het liefst zwart. Is er een goede, dekkende matzwarte verf? Die PA spetterlak leek me wel wat dan, of is dat niet wat?

Als de woofers flink uitslaan gaan de tweeters millimeters heen-en-weer :shock: Is op zich niet onverwacht, het geheel is aan de lichte kant. Ik zat te denken aan een voet met stoeptegel o.i.d. en dan aan het frame verbinden met 2 buizen om zo een stijve constructie te krijgen. Heeft iemand een idee om die buizen makkelijk te bevestigen?

bertor

Berichtdoor bertor » di 16 sep 2008, 21:03

Het afstraalgedrag is ook hetzelfde als eerst. Rond 7 kHz is het gedrag niet uniform.

bertor

Berichtdoor bertor » di 16 sep 2008, 21:06

Hier ook een meting op de luisterplek (bruin), 1/3 octaaf en 20 ms tijdvenster. Deze loopt zo ongeveer gelijk met de 0 en 15 graden metingen. Het lijkt er dus op dat die bulten bij 7 kHz verder off-axis geen effect hebben. Het mid-hoog moet dan ook worden gecorrigeerd op 15 graden.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 16 sep 2008, 23:29

Ziet er op zich goed uit, afstraalgedrag zou je nu uniform moeten kunnen krijgen met de gewone NEO3 (zonder PDR). Maar het is zoals je zegt, gewoon die plek waar het niet uniform is in de gaten houden. Ik zou dat niet met meten optimaliseren, maar met veel luisteren en bij tunen op die plek. Daar waar de dispersie wel uniform is gewoon vlak houden.

Die woofers zou ik liever in een dikkere baffle zien of kijk anders nog eens hoe JeroenKV het heeft opgelost. Ik denk dat de steun die je nu gebruikt niet sterk genoeg is.

bertor

Berichtdoor bertor » do 18 sep 2008, 9:41

Zo'n dikke baffle heeft wel een aantal voordelen: stijver, meer massa (Jeroen, die van jou weegt een kilo of 10?), en betere demping (zeker met laagjes ertussen).

Maar ik vind een dikke baffle eigenlijk niet zo mooi...

Ik denk dat ik ga proberen meer massa toe te voegen. Dat lukt vooral in de voet waarschijnlijk. Om de units goed aan die massa te koppelen is een wat stijver frame nodig. Die houten steun zal niet voldoende zijn denk ik, staal is hier meer op z'n plek :)

Iemand nog een idee voor de afwerking? Beitsen van MDF, wordt dat nog wat of is dat ontzetten lelijk?

bertor

Berichtdoor bertor » vr 31 okt 2008, 11:36

Vraagje, is de Hypex UCD180st ook met een +/- 35V voeding te gebruiken?

Volgens de datasheet zit ie dan netjes binnen de min/max, dus ik zou zo zeggen dat het moet kunnen. Klopt dat?

bertor

Berichtdoor bertor » ma 17 nov 2008, 21:34

Het mid-hoog is momenteel nog niet netjes gefilterd. Het filter van de oude zwarte baffle heb ik nog niet aangepast. De respons is wel rechtgetrokken met DSP, maar het kan netter.

Ik heb de respons van tweeter en mid on-axis opgemeten. Op basis van eerdere metingen ga ik ervan uit dat het afstraalgedrag tot ca 7 kHz uniform is. De doelcurves zijn LR4 op 2 kHz. Danzij JeroenD de optimalisatiefunctie van Speakerworkshop ontdekt :) Ik kom op onderstaande responsie, zowel in het frequentiedomein als in het tijddomein.

De respons in de doorlaatband van de filters corrigeer ik met DSP. In de stopband heeft de AL130 nog een kleine resonantie zichtbaar op -30 dB. Is deze hoorbaar? Zou het nodig zijn om deze te corrigeren met een notch?

Verder is de impulsrespons een zooitje, maar volgens mij niet erger dan je zou verwachten voor LR4.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”