Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 mar 2007, 19:00

Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 31 mar 2007, 2:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 mar 2007, 19:01

Men beginne met vier plankjes 18 mm MDF.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 18 mar 2007, 19:28

lol :lol:

Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Straks wil je je mooi afgelakte kasten niet meer terug ;)

Ik kan niet wachten om ook eindelijk te beginnen. Helaas ben ik momenteel alleen maar met vensterbanken bezig :roll:
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 18 mar 2007, 19:29

He leuk Jeroen. Gaat ik volgen.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 18 mar 2007, 19:56

BEn erg benieuwd!
Wat verwacht je dat de eventueele voordelen zijn?
De behuizing die je hebt is al zo mooi :?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 mar 2007, 20:24

Het enige echt relevante voordeel is een meer gelijkmatig afstraalgedrag. Kastresonanties en staande golven had ik al uitgebannen, die nadelen van een gesloten box heeft mijn huidige monitor niet.

Maar ik heb nu in het lage gebied van de midwoofer (300-800Hz) en van de tweeter (2000-6000Hz) een meer rondstralend gedrag dan dat het systeem op andere frequenties heeft. Door volledig open baffle te gaan wordt het afstraalgedrag met het juiste scheidingsfilter over het hele frequentiegebied als een dipool. Een amplitude die helemaal gelijkmatig daalt als je onder hoeken gaat kijken. Iets als het plaatje wat Sander Sassen hierover heeft gepost in zijn draadje over de Acoustic lens technology.

Afbeelding

sietse

Berichtdoor sietse » zo 18 mar 2007, 20:34

en opnieuw geschuurd.

ff om werk te besparen, er is een middel waarmee je een geverfd oppervlak kunt afnemen waarna je het kunt oververven. Werkt prima weet ik uit ervaring. Heb je meer tijd voor dit experiment.. 8)
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 mar 2007, 20:48

Bedankt voor de tip, maar ik wil het nog een graadje netter afwerken als dat het eerst was. Het is daarvoor noodzakelijk dat er nog een extra plamuurlaag overheen gaat, vooral over de zijkanten die van buigmultiplex zijn gemaakt. Erik Klijnsmit kan erg netjes spuiten, hoe mooier ik het aanlever hoe mooier het uiteindelijk wordt.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 mar 2007, 22:19

Verder met de open baffle. Ik begin met 4 plankjes, 2 aan 2 voor twee baffles. Ik heb er gaten in gezaagd van 84 mm voor de tweeter, 122 mm voor de midwoofer en ook 158 mm voor de midwoofer (het tweede paneel). Het centrum van midwoofer en tweeter zit 145 mm uit elkaar en het centrum van de midwoofer zit 145 mm van de onderkant van deze plankjes. De plankjes worden enigszins versprongen verlijmd met 1,5 mm om te zorgen dat de baffle naar achteren gaat hellen met 5 graden.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 21 mar 2007, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.

DIY_Freak

Re: Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas

Berichtdoor DIY_Freak » ma 19 mar 2007, 22:49

jeroen_d schreef:Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.
He, dat is leuk. Ik ben al een tijdje bezig met een fullrange dipoolontwerp met Peerless woofers en midbasses en de B&G Neo8. Gaat nog even duren voordat het definieve topje er is (Neo3 moet erbij komen, maar is nog niet besteld), maar tzt ben ik uitermate benieuwd hoe dat gaat klinken in vergelijking met de mid en tweeters die jij nu gaat gebruiken!

Groet,
Hans.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 mar 2007, 23:44

Als je Linkwitz mag geloven, zodra de uniformiteit van het afstraalgedrag van onze speakers op hetzelfde niveau zit zal het klankmatig verschil zeer klein zijn.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 13:56

Van de week niet veel meer kunnen doen, slechts een schuine kant van 54mm diep. Afgeschuind naar 4,5mm zodat er weer een hoek van 5 graden ontstaat.

Vandaag zullen er weer wat meer updates komen, ik heb vanochtend flink wat kunnen zagen. Ik besteed vrij veel aandacht aan de kast, ondanks dat het een experiment is, om twee redenen:
- een mooie stevige baffle voor een eerlijk vergelijk met mijn ultieme monitor
- mocht het resultaat een gehoormatige verbetering zijn, dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar.

sietse

Berichtdoor sietse » za 24 mar 2007, 14:50

dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar

Ja, maar dan zit je weer achter de geraniums te prakkeseren wat je dan weer moet uitvinden.....hum....enzo.... :wink:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 15:01

Ik móet dit gewoon uitproberen. Ik heb laatst een test CD van Linkwitz aangeschaft en hij mailde me het volgende:

"Hi Jeroen,

Thank you for your order.
It shipped today.

Your website tells me that you are not kidding around when it comes to building speakers. Nice work. I can assure you, though, that there is room to go. Greater uniformity in the polar response of your system could give you very worthwhile sonic improvement.

Have fun,

Siegfried Linkwitz"

Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 17:58

Voor de rear tweeter eerst een plaatje 12 mm MDF van 214x144mm. Een gat van 84 mm, de rand ligt op 50 mm van de bovenkant van het plaatje. Een schuin stuk is extra uitgezaagd, daar lopen straks de draden doorheen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 18:01

Dan tweemaal een plaatje van 18 mm MDF, van 214x145,5mm en van 214x147mm. Telkens het gat 50 mm van de bovenkant, zodat het mee verspringt voor de helling van 5 graden.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 18:03

Dan een afsluitplaatje van 214x148,5mm met daaruit een gat van 105 mm gezaagd op 41mm van de bovenkant. Dit is voor verzonken montage van de tweeter.

weidok

Berichtdoor weidok » za 24 mar 2007, 18:58

Nieuwsgierig... hoe dit aflooopt...
Of je inderdaad verschillen hoort met je monitor..
Ga je het filter van de monitor ook aangepassen Jeroen ?
" there is no box like no box" :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 19:35

Ja, dat zal noodzakelijk zijn. Andere baffle en de dipoolbult rond 760 Hz zal gecompenseerd dienen te worden. Die 760 Hz komt overeen met het weglengteverschil van 225mm dat ontstaat door de halve bafflebreedte (129mm) en de baffledikte (96mm). Wordt afwachten hoe een en ander precies uitpakt straks als ik ga meten.

sietse

Berichtdoor sietse » za 24 mar 2007, 19:42

Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.

Weet ik heus wel hoor. :D Moet mijn project nog door de vergadering met de aandeelhoudster zien te krijgen... :(

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mar 2007, 23:00

Het plaatsen van de rear tweeter zo vlak tegen de onderrand aan van de baffle aan is gedaan voor zo evenwichtig mogelijke en minimale diffractie. Ook bij de voorkant zou het goed moeten gaan, ik ben vooralsnog niet van plan facetten te gebruiken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 25 mar 2007, 16:02

De ruwe basis is nu klaar. Zometeen de boven en onderkant ietsje vlakker schuren. De bovenkant gaat worden afgewerkt met 4 mm MDF, de onderkant met een ovale voet van 18 mm MDF die aansluit op de dipoolbas.

weidok

Berichtdoor weidok » zo 25 mar 2007, 16:33

Misschien een "domme"vraag:
Ga je vier gelijke tweeters toepassen...
of mogen de rears ook anders zijn :?
" there is no box like no box" :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 25 mar 2007, 18:06

Front firing wordt de Peerless HDS 1" tweeter en backfiring wordt de SEAS 27TDC. Ik heb de curves van deze tweeters met elkaar vergeleken, ze hebben beide in de ultieme monitor gezeten. Ze zijn zeer vergelijkbaar qua overdracht, de diffractie-effecten domineren het verschil. De SEAS heeft wat meer output beneden 2000 Hz en hij heeft een wat lager rendement. Dit laatste is geen probleem, de backfiring tweeter moet in de regel zachter spelen. Dit schijnt af te hangen van de luisterruimte en moet geoptimaliseerd worden met een serieweerstandje voor de tweeter.

De HDS klinkt mooier dan de 27TDC, zelfs mooier dan de SEAS millennium. Daarbij heeft hij de rust van de 27TDC. Het beste van beide werelden dus. Ik zou ook kunnen combineren met de SEAS millennium, maar ik doe dat liever niet. De laatste klinkt mij net wat te onrustig in de oren met een lichte neiging tot SSS. Het lijkt mij niet de moeite om voor de backfiring tweeter ook een HDS te gebruiken. John K. vindt ook het kwaliteitsverschil dusdanig klein dat hij voor de backfiring tweeter een goede maar goedkope 27TDFC heeft gebruikt in zijn NAOII. Zie http://www.musicanddesign.com/naomain.html

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 25 mar 2007, 21:03

Hey, bedankt voor die link, kan ik voor mijn eigen projectje nog wat info vandaan halen :)

Wat betreft je bouwkunsten kan ik kort zijn: prima doordacht en lekker eenvoudig. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Terug naar “Oude Showcases”