Freaky center!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

voodooless

Freaky center!

Berichtdoor voodooless » ma 20 dec 2004, 19:09

Hier een projectje waar ik al wat langer mee bezig ben. Het is echter nog niet helemaal af, maar wel al zover dat ik er redelijk goed naar kan luisteren.

Aangien er elders in het forum gevraagt werd over wat meer informatie het onstaan van filters wil ik er hier wat meer aandacht aan besteden (met name ook omdat dat in dit geval nogal belangrijk is). Let wel op dat alle info specifiek te maken heeft met dit ontwerp, en dus niet zomaal toepasbaar op ieder ander ontwerp (anders zou het ook niet meer leuk zijn). Het geeft echter wel aan wat er allemaal bij komt kijken om een filter te maken.

Nog even een woordje vooraf: Schrik niet van de eerste foto's. Het gaat allemaal goedkomen ;)

------------------------------------------------------------------------

Laten we dan maar beginnen:

Allereerst over de eisen:

- center speaker
- magnetisch afgescherm (in ieder geval deels)
- nice looks
- iets nieuws ;)
- redelijk full range bruikbaar

Ontwerp:

Een center speaker heb je natuurlijk in veele soorten en maten. Meestal is het echter een liggende speaker met twee woofers en een tweeter. Meestal zijn de woofer ook nog parallel geschakelt. Hoewel dit intussen mode is, is dit voor een center enkel en alleen uit practisch oog een slim ontwerp. Zo'n ding past namelijk makkelijk op of onder een TV. Helaas is er een groot probleem aan het ontwerp: De horizontale afstraling (in de breedte) is gewoon niet goed, waardoor de sweetspot heen klein wordt. Er zijn ontwerpen die een 2.5-weg filter gebruiken om dat tegen te gaan, maar persoonlijk wilde ik in zijn geheel van het platte concept afstappen. Vandaar een staande MTM.

De keuze voor BR is simpel: je komt gewoon wat dieper ;) De group delay was nog wel acceptabel en de diepgang is ook nog wel te doen. -3 dB bij ongeveer 50 Hz. Aangezien de KEP'jes redelijk wat Xmax hebben is de maximale geluidsdruk niet zo'n groot probleem. De ribbon heeft er in zijn werkgebied ook totaal geen probleem mee :) .

Om wat nieuws te doen heb ik besloten om een actief filter te gebruiken. Later meer daarover...

looks:

Looks are important, dus eerst even een plaatje van het ontwerp:
Afbeelding

units:

De units die ik heb gebruikt:
- Aurum Cantus G2si (ofwel Celeritas RB60) ribbon tweeter
- Monacor 135KEP

Reden: ik wilde eens een ribbon uitproberen en de G2si is redelijk betaalbaar en zeker zijn geld waard. De Monacor woofer omdat deze een mooie maat heeft, ver doorspeelt, en een mooie curve heeft. Nadeel van de woofer: heeft geen afscherming. Daarvoor zorgt echter contramagneet. Helemaal perfect is het niet, maar voor mijn 21" CRT is het prima. Indien nodig kan ik altijd nog eens kijken voor een metalen kap ofzo.

De bouw:

Genoeg geklets! Plaatjes van het bouwprocess:

Afbeelding
[ lekker scheef hè! Tja, dit was voordat ik had uitgevonden dat ik een copieerfrees had :( ]

Afbeelding
[ nog een keer een ander standpunt. Zie ook dat er wat bracing is toegepast ]

Afbeelding
[ nog een keer een ander standpunt. de achterkant en voorkant bestaan uit een plaat MDF (voorkant dubbel) ]

Afbeelding
[ Binnenkant beplakt met "dakpannen" van het tuinhuisje, aka loobbitumen ;) ]

Afbeelding
[ ondertussen even een plaatje van de 135KEP ...]

Afbeelding
[ ... en de ribbon ]

Afbeelding
[ De achterkant met de mooi verwerkt BR en de terminal. Let er ook even op dat aan een kant een laag multiplex is geplakt ]

Afbeelding
[ Hier wat beter te zien (again, schrik niet) ]

Afbeelding
[ hier is het wonder dat glasvezelplamuur heet ;) ]

Afbeelding
[ voorkant ]

Afbeelding
[ Again, niet schrikken! Hier is de speaker met een laag polyester ]

Afbeelding
[ De achterkant ]

Afbeelding
[ Vele uren plamuren later ]

Afbeelding
[ in de grondverf ]

Afbeelding
[ En het eindresultaat met blaue metallic lak ]

Afbeelding
[ En het eindresultaat met blaue metallic lak ]

Afbeelding
[ ziet er toch wel lekker strak uit :) }

Het filter

Hoe nu tot een filter komen? Aangezien ik een ribbon tweeter gebruik die redelijk klein is, is de laagst bruikbare frequentie redelijk hoog: minimaal 2.5 Khz wordt opgegeven op 3e orde. De HobbyHifi gebruikt het ding echter zelfs tot op 1.8 Khz 2e orde. Wat is nu wijsheid? Tja, daar komt nog bij dat je voor een echte D'Appolito MTM (die ik het lieft zou maken, aangezien deze het minste lobbing heeft (off axis verschuiving)), je een Xover frequentie moet nemen, die 2/3 van de golflengte is van de afstand tussen tweeter en mid (vanuit het midden gezien).

Als dus de afstand tussen tweeter en mid 12,5 cm is (zoals bij mij het geval) dan zou de maximale ongeveer X-over frequentie 4.1 kHz zijn. Ik wil echter zeker zijn van de zaak, en neem liever wat minder, ik denk dat ik met 3 kHz wat zekerder zit, de ribbon heeft daar geen probleem mee :) . Eerst wilde ik nog lager crossen, maar ik denk dat dat toch niet nodig is. De Monacor woofer speelt vrolijk door tot 10 Khz (on axis). Om ook of-axis een goede response te krijgen, is 3 Khz wederom een mooi getal (aangezien die daarboven toch begint te bundelen).

Blijft de filter orde nog over: Dit zou volgen D'Appolito een oneven orde moeten zijn voor een optimaale afstraling. Maar je ziet tegenwoodig ook vaak 2e or 4e orde Linkwitz Relay filters. Ik heb echter besloten om me aan de regel te houden. Het zal een 3e of 5e orde Butterworth filter worden.

Hier wat eerste metingen van de units in de behuizing. Tevens ook mijn allereerste metingen ooit gedaan, dus het kan best zijn dat ik het een en ander niet helemaal goed heb gedaan ;) :

Afbeelding
[ Van de ribbon, ziet er erg netjes en valk uit (er is ter bescherming een 33 uF condensator in serie gezet) ]

Afbeelding
[ De beide Monacor woofers gemeten vanuit ongeveer 30~40 cm vanaf de ribbon]

Het is duidelijk te zien dat er in het hoog flinke interferenties plaatsvinden. Ik heb helaas geen plaatjes meer van een enkele 135KEP, maar de curve is veel stakker en loopt door tot bijna 10 Khz (on-axis)! Ik zit nog wel met de inzakking van de bass, vermoedelijk is dat de baffle step. Ik wilde toch al een bass regelaar op het filter maken, dus dat gaat geen probleem vormen. Daarnaast is daar de curve van de BR nog niet bij geteld (die is op circa 50 Hz afgestemd (en dat klopt ook)).

Aangien in nog geen tijd heb gehad om een actief filter te maken, gebruik ik op dit moment, een verre van ideaal, maar wel werkbare oplossing: een 3,3 uF MKT in serie met de ribbon. De woofers zonder filter. Geeft deze curve:

Afbeelding

Afstraalgedrag is natuurlijk heel slecht, maar op zich al best grappig for the time being ;)

Ik moet eerst nog eens een keer de heleboel netjes opmeten en dan simuleren voodat ik het filter ook echt ga maken. En natuurlijk nog testen, Dat wil ik doen met het volgende proggie:

http://www.pvconsultants.com/audio/dsp/dplay.htm

De hoop is dat de unit's een dusdanige curve hebben dat verdere complexere filters niet nodig zijn. Waarschijnlijk is dat ook wel zo.

Actief:
Ik wil dus een actief filter gaan maken. Als basis zullen twee LM3886 gainclons gebruikt worden, die ieder zo'n 40 W zullen geven. Meer dan zat om zo'n 108dB aangeluid te produceren :) . Het filter zelf zal gemaakt worden met 3 TI OPA2134 dual opamps (welke is als samples van TI gratis heb ontvangen :D ). Voor een 5e orde filter heb ik ze allemaal nodig, voor een 3e orde filter heb ik er maar 2 nodig. De bafflestep corretcie ga ik passief op line level doen (instelbaar).

todo:
- Nog een keer alles goed opmeten (en de meettechniek verbeteren, eventueel andere (liefst gratis)software)
- filters simuleren
- via de PC testen
- filers + amps maken

Helaas is mijn windows install weer een beetje wack aan het doen, en op dit moment heb ik even geen zin om daar naar te kijken, aangezien ik het alleen maar gebruik om te meten ;) In januari hoop ik weet tijd en geld te hebben om aan de amp te beginnen, en dan zal de rest ook wel snel vorgen :)

En natuurlijk ben ik het belangrijkste vergeten: Hoe klinkt het? Nouja, dat kan ik natuurlijk nog niet precies zeggen, maar ik heb toch al eerste testen uitgevoerd met een stukje mono muzien, die ik in het eene kanaal HP en het ander kanaal LP gefilterd heb op 2.5~3 kHz. Ik moet zeggen: het klinkt helemaal niet onaardig :) . Maar ik verwacht nog veel meer van het echte eindresulaat.

Nog wat vergeten: het gewicht: 12 KG schoon aan de haak :)
Laatst gewijzigd door voodooless op di 03 apr 2007, 9:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 20 dec 2004, 19:35

Wel met iets moois van Monacor mag ik hopen?

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 20 dec 2004, 20:07

Leeuwarden schreef:Wel met iets moois van Monacor mag ik hopen?

Goed geraden :+ Maar het komt eraan, nog even wachten.

weidok

Berichtdoor weidok » ma 20 dec 2004, 21:36

Leeuwarden schreef:Wel met iets moois van Monacor mag ik hopen?

Heb jij aandelen in Monacor of zo ??
" there is no box like no box" :)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 20 dec 2004, 21:52

Ik niet... Maar ik meende dat Deepspace al eens iets met SPH135KEP's had gedaan...

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 20 dec 2004, 22:33

Leeuwarden schreef:Ik niet... Maar ik meende dat Deepspace al eens iets met SPH135KEP's had gedaan...

Alleen dit project. Ondertussen staat het er in volle glorie ;)

Mijn vorige projecten waren Visaton 2.5-weg fronts en een gesloten Shiva sub. Heel wat anders dus ;)

Paul Jenner

Berichtdoor Paul Jenner » di 21 dec 2004, 0:23

Veel complimenten hoor, ziet er fantastisch uit !

Door wie heb je al die houtjes laten zagen ?

Paul.
http://www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - Satisfaction guaranteed !

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 21 dec 2004, 0:26

Paul Jenner schreef:Veel complimenten hoor, ziet er fantastisch uit !
Door wie heb je al die houtjes laten zagen ?

Door mezelf (en ik was niet dronken ;) ) Volgende keer pak ik gewoon de copieerfrees hoor!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 21 dec 2004, 9:03

Het is maar wel goed dat je heel goed kan plamuren. Ik had in het begin echt mijn twijfels hoe het eruit zou komen te zien....
Maar het is prima voor elkaar gekomen. 8)

Wat voor verf heb je op het laatst gebruikt?
En heb je dit gespoten of gelakt?

Grtn,
Bart

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 21 dec 2004, 15:44

Dat ziet er erg mooi uit, tof dat je niet alleen het eindresultaat laat zien!

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, vooral naar die ribbon!

Succes met je filter!

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 21 dec 2004, 15:46

Allemaal bedankt voor de reacties :oops:

Krunk schreef:Wat voor verf heb je op het laatst gebruikt?

Ik heb het gespoten met metallic autolak. Ik moet het alleen nog een keer oppolijsten met commandant voor het finishing touch :)

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 21 dec 2004, 17:38

deepspace schreef:Allemaal bedankt voor de reacties :oops:

Krunk schreef:Wat voor verf heb je op het laatst gebruikt?

Ik heb het gespoten met metallic autolak. Ik moet het alleen nog een keer oppolijsten met commandant voor het finishing touch :)

Zelf gespoten of laten doen?
Ik vind het zeer geslaagt zo.

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 21 dec 2004, 18:26

Yep, zelf gedaan. Het is mezelf idd niet al te onaardig gelukt (al zeg ik het zelf). Ik heb er dan ook flink wat tijd in gestoken.

Triple_A

Berichtdoor Triple_A » wo 06 jul 2005, 15:42

ff een kick van meer dan een half jaar 8) , want ben toch wel erg benieuwd of je al verder bent gekomen met de amp's :D
(of heb ik iets op GoT gemist? :oops: )

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 06 jul 2005, 15:46

Triple_A schreef:ff een kick van meer dan een half jaar 8) , want ben toch wel erg benieuwd of je al verder bent gekomen met de amp's :D
(of heb ik iets op GoT gemist? :oops: )

Nope, veel te druk met andere zaken. Maar na de vakantie wil ik het toch echt langzaam afronden. Ga denk ik dan toch echt eens beginnen met de filters ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 07 jul 2005, 15:28

wat een ongelovelijk mooie afwerking! :shock:

fireman

Berichtdoor fireman » do 07 jul 2005, 19:26

Laatste vraagje over de lak. Heb je die zelf met een spuitbus of met een echt spuitpistool/compressor gespoten. En hoe was je ervaring daarmee? Ging dat makkelijk? Welke voorbereidngen heb je getroffen?

Ik moet nl binnenkort ook mijn speakers gaan spuiten. Dus ik wil wel het een en ander weten.

Heb je die lak zo dik gedaan dat je het kan polijsten? Of een aparte blanke?
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 08 jul 2005, 10:33

fireman schreef:Laatste vraagje over de lak. Heb je die zelf met een spuitbus of met een echt spuitpistool/compressor gespoten. En hoe was je ervaring daarmee? Ging dat makkelijk? Welke voorbereidngen heb je getroffen?

Gewoon zelf met spuitbus gespoten. Ben er eigenlijk niet op alle plekken 100% tevreden mee maar goed. Ik ga er denk ik nog eens een paar extra lagen overheen doen, en tevens nog ff afwerken met blanke lak en polijsten :)

Belangrijkste was om vooral veel plamuur op het poly te smeren en het zo vlak mogelijk te schuren. Veel werk, en je komt altijd wel weer een plekje tegen :P . Maar uiteindelijk loont het wel.

Volgende keer zou ik het wel met een compressor doen. Is waarschijnlijk goedkoper en beter.

Heb je die lak zo dik gedaan dat je het kan polijsten? Of een aparte blanke?

Zoals gezegt. gepolijst is het nog niet. Wil ik wel nog een keer gaan doen. Maar op zich bevalt het zo ook wel erg goed.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Terug naar “Oude Showcases”