Avaclone, aktief 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

fgroen

Avaclone, aktief 3-weg systeem

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:01

In een ander topic werd me gevraagd om te posten over mijn recente bouwaktiviteiten. Ik heb dat op dit forum nog niet gedaan, waarvoor mijn excuses.

Mensen die ook op het HTforum komen, kunnen dit topic meteen weer sluiten, want die kennen het verhaal al.

Voor de volledigheid is hier de link naar het vernoemde topic op het HTforum. Ik ga dat hele verhaal uiteraard niet herhalen, maar voor de volledigheid en voor mensen die denken dat klikken op bovengenoemde link exceem op je muishand geeft post ik wel wat foto's. 8)

In eerste instantie was het systeem bedoeld als 4-weg met de volgende speaker bezetting:
Laag: Eton 12-680/62HEX
mid-laag: Accuton C2-220
mid: Accuton C2-79
hoog: Accuton C2-12

Alle componenten gekocht (inclusief een tweede HT eindbak omdat 6 kanalen niet voldoende was) komt Accuton met de C2-90 op de proppen.
Dus... Nieuwe bezetting:
Laag: Eton 12-680/62HEX
mid: Accuton C2-90
hoog: Accuton C2-12

En ik heb nog een aantal speakers en een eindbak over.... Daar doe ik nog wel wat mee.. :twisted:

Het ontwerp:

Afbeelding

Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:07

De bouw in vogelvlucht: episode 1: de middenbehuizing.

De middenbehuizing is een massief blok MDF dat uit lagen is opgebouwd. Uit elke laag is een eigen grillige vorm uitgezaagd zodat een holte ontstaat met gemiddeld een rugbybal achtige vorm:

Hout:
Afbeelding

Stapelen
Afbeelding

De boel gelijmd:
Afbeelding

Platfrezen:
Afbeelding

Vlak
Afbeelding
Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:10

Episode 2: Bracing

Natuurlijk eerst weer uitzagen

Eerste pas experiment
Afbeelding

Figuurzagen à gogo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja, en dit is de baffle:
Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:14

Volgende fase: assemblage

Afbeelding

Afbeelding

De baffle steekt nog aan onder- en bovenzijde op deze manier uit:
Afbeelding

Beetje BAF erin. Meer kan later altijd nog..

Afbeelding

Ruwbouw af.

Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:22

Fase 4: beeldhouwen (1)

De boel was niet helemaal recht. Minieme verschillen veroorzaakt door schuren en de spanningen van lijmklemmen dat op grotere lengten afwijkingen hadden veroorzaakt. Tevens moesten die trappen nog uit boven- en onderkant gefreesd worden. (dat had ik feitelijk eerst gedaan, en ook daardoor waren afwijkingen ontstaan.)

Trappen eraf:
Afbeelding

Toch maar de hele boel vlak frezen:
Afbeelding

Afbeelding

Mooi vlak
Afbeelding

Consequentie
Afbeelding

Plaatje erop:
Afbeelding

Twee kasten gedaan
Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:30

Fase 5: Beeldhouwen (2), de facetten

Hiervoor heb ik even wat moed moeten verzamelen. Aluminium strips gekocht en een vlijmscherpe zaag. Na een half facet die strips eraf gegooid en de rest uit de hand gedaan. Gewoon een beetje concentreren en het is eigenlijk behoorlijk eenvoudig. Wel gevoeld in mijn rechter arm... :lol:

Onderaan beginnen..

Afbeelding

Plaatje erop:
Afbeelding

Afwerken en tadaa
Afbeelding

Die onderfacetten waren kaasje, want ze zijn relatief klein.

Boven is een ander verhaal.

ff uitpuffen:
Afbeelding

Ouf
Afbeelding

Het lijkt al ergens op:
Afbeelding

x2
Afbeelding

Afbeelding

8)

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:35

Fase 6: frontjes.

Typisch avalon frontjes natuurlijk. Ik heb besloten ze met magneetjes vast te zetten. Gewoon nauwkeurig aftekenen en met de kantenfrees "uitzagen" langs rechte referente latten.

Afbeelding

Daarna de ingewanden eruit:
Afbeelding

Magneetjes erin
Afbeelding

Ik heb besloten om vilten ringen voor de tweeter te zetten (feitelijk pas veel later gedaan)

Afbeelding

Afbeelding

Daarna bespannen met doek .

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:45

Fase 7: fineren.

Ik heb voor deze kasten bird's eye maple gekozen. Beetje rustige vellen, want een heel druk patroon maakt deze grote speakers een beetje overheersend.

Ik heb de "strijkijzer methode" gebruikt, naar grote tevredenheid.

Kleine verzameling foto's:

Afbeelding

Wat enorm goed werkte was het aanbrengen van de houtlijm met een lakrollertje. (gewoon zo'n rollertje van wit schuimplastic). Daarmee krijg je een mooie egale dunne lijmlaag, wat een minimale naad geeft.
Afbeelding

Afbeelding

Dikke Bertha op haar zij:
Afbeelding

Voordat de baffle gefineerd wordt, eerst de magneetjes erin:
Afbeelding

Afbeelding

Om de facetten te fineren had ik massief fineer, en geen flexplaat, dat ik op de rest van de vlakken had gebruikt. Idee daarachter is, dat de schuine hoeken de papierdrager erg naar voren laten komen. Het massieve fineer dekt op deze manier al die papiernaden af. Het massieve fineer is echter wel iets donkerder, maar dat stoort niet.

Mèt flits lijkt het erger...
Afbeelding

...dan zonder flits. Gelukkig is de realiteit zonder flits.
Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:53

Fase 8: Luidspreker gaten frezen

De ronde gaten natuurlijk geen probleem, met de cirkelmal à la Sander Sassen. :wink: Ik kon letterlijk de radius van de gaten per 0,1mm instellen. Het past dan ook zuigend.

De vierkante gaten van de tweeters waren veel vervelender. UIteraard heb ik daarvoor een mal gemaakt.

Afbeelding

Ik heb een mal weg moeten knikkeren
De tweede mal gaf goed resultaat. de test:
Afbeelding

de uiteindelijke mal op de speaker. Ik centreerde de mal op de centergaten voor mid en woofer. Aan de ene kant de mal voor de buitenrand, aan de andere kant de mal voor de inbouw opening.
Afbeelding

Afbeelding

Voordat ik een freesbewerking uitvoerde, deed ik steeds eerst een test:
Afbeelding

De rest van de gaten was zogezegd kinderspel
Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 18:57

FAse 9: Danish Oil.

Wat een wereld spul!! De eerste laag was al spectaculair:
Afbeelding

UIteindelijk 6 lagen opgebracht, waarvan twee polijstgangen met korrel 600 en 1200 door de olie met schuurpapier op te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 19:00

Fase 10: Afmonteren

Voor de aansluiting heb ik gekozen voor 8-polige Neutrik connectoren. In de eerste opzet heb ik Belden 8x2,5mm2 Speakon-kabel geconfectioneerd. Later ga ik nog wel eens kijken of er een andere luidsprekerkabel te confectioneren is.

Een strijkplank is uitermate handig voor de montage van speakerunits:
Afbeelding

(natuurlijk met zilversoldeer solderen...) 8)

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 20 dec 2006, 19:09

Fase 11: genieten.

Nou, visueel meteen genieten, audio afzien totdat ze een beetje waren ingespeeld. De woofer is niet om aan te horen als die uit de doos komt, Vette boembas. En mid en hoog hadden de handrem er nog op.

Maar ja, het uitzicht maakte dat een beetje goed:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
8)

Momenteel is het vet genieten. Ze moeten nog steeds verder inspelen, maar beginnen goed los te komen. Ik ben er erg tevreden over, deze speaker communiceren muziek en betrekken de luisteraar bij de muzikanten. Ik ben momenteel bezig mijn complete CD-collectie te her-ontdekken.

8)

mvrgr, Fokke.

Sjaudio

Berichtdoor Sjaudio » wo 20 dec 2006, 20:27

Tja, wat moet ik hierover kwijt?

Gewoonweg prachtig! Zoiets zou ik nou absoluut in mijn kamer willen later, erg mooie keuze ook dat fineer. :shock:

Misschien een domme vraag, maar hoeveel uren zitten nou in zulke kasten compleet af te krijgen? En hoe hoog zitten de kosten ongeveer, zonder man-uren?

Heel erg mooi gemaakt verder :!:

fredze

Berichtdoor fredze » wo 20 dec 2006, 20:32

Man man das prachtig gewoon! Ooit bouw ik ooit men cloontje!
Mooie weergave van de bouw ervan!
=D>
try pulling if pushing fails

Paul

Berichtdoor Paul » wo 20 dec 2006, 21:59

Very nice!

Hoe bevalt het thel filter je? (volgens mij op htforum gelezen dat je die gebruikte)

fgroen

Berichtdoor fgroen » do 21 dec 2006, 10:23

Sjaudio schreef:Tja, wat moet ik hierover kwijt?

Gewoonweg prachtig! Zoiets zou ik nou absoluut in mijn kamer willen later, erg mooie keuze ook dat fineer. :shock:

Misschien een domme vraag, maar hoeveel uren zitten nou in zulke kasten compleet af te krijgen? En hoe hoog zitten de kosten ongeveer, zonder man-uren?

Heel erg mooi gemaakt verder :!:

Dank voor alle complimenten. :wink:

Het aantal uren wat hierin zit heb ik niet geteld. Het projekt heeft 1,5 jaar gelopen, maar er hebben ook dode perioden ingezeten. Zo ben ik afgelopen jaar verhuisd. In de maanden voor en na de verhuizing werd mijn DIY energie voornamelijk naar het nieuwe huis toe gekanaliseerd. :mrgreen:

Als ik een ruwe schatting moet maken: ongeveer 250 uur. Dat is dan pure bouwtijd. Maar zoals je weet, bestond er geen bouwhandleiding. Indirect (nadenken etc) zit er nog de nodige extra tijd in.

Voor wat betreft de kosten: De units zijn natuurlijk de grootste moot. MDF is eigenlijk een lachertje. Daarnaast is er het nodige gereedschap verbruikt (een paar freesbitjes bijvoorbeeld), een aanzienlijke hoeveelheid lijm en de totaalpost voor "kleinmateriaal" zoals wol, BAF, kabels, pluggen, schroeven, deuvels, loodbitumen, binnen- en buitenbekabeling zal ook op een paar honderd Euro uitkomen.
Ook het fineer was niet goedkoop. Ik had daarmee nog een mazzeltje dat Peter van Speaker en Co me nog kon matsen met een paar vellen Lignaflex.

Totaal moet je denken aan ongeveer 3300 Euro. Dat zijn dan de luidsprekers zoals ik ze heb, zonder filter. Daarover later meer. :P

fgroen

Berichtdoor fgroen » do 21 dec 2006, 10:40

Paul schreef:Very nice!

Hoe bevalt het thel filter je? (volgens mij op htforum gelezen dat je die gebruikte)

Inderdaad gebruik ik een THEL filter. Met dual mono voeding die sterk genoeg is om twee klein eindtrapjes te voeden. 8)
Versterking wordt verzorgd door een Classé CAV-150. Dit is een 6-kanaals HT-eindbak.

Dat THEL spul is gewoonweg geweldig. Ik was een beetje bang, dat het filter nu de bottleneck gaat worden, maar voorlopig merk ik er nog niets van. de afregeling had even wat voeten in aarde, mede omdat ik geen meetsysteem tot mijn beschikking heb. :oops:

Uiteindelijk heb ik de gevoeligheidsspecs van de units gebruikt om de juiste niveaus in te stellen, en dat was erg succesvol. Misschien is er hier en daar nog een paar tienden dB's fine te tunen, maar dat zijn laatste procenten.

De coherentie in het geluidsbeeld is gewoon beangstigend. Er is geen sprake van hoog, mid of laag. Er is gewoon muziek. Ik denk, dat het filter hierin een cruciale rol speelt. Zeker als je een meetsysteem hebt, stelt dit aktieve filter je in staat binnen een paar uur verworvenheden te hebben waarvoor je met passieve filtering doorgaans heel hard moet knokken. (of enorm veel ervaring voor moet hebben)

Kortom, dat THEL filter staat nog lang niet op de schop. :wink: Ik wil wel een keer kijken naar DSP gebaseerde aktieve filters (digital FIR filters), mede omdat daarin ook equalisatie mogelijk is. Die mogelijkheid heb ik nu niet, hetgeen betekent dat ik ben aangewezen op de kwaliteiten van de units zelf. Een bult of een dal kan ik op dit moment niet makkelijk rechtstrijken. Dat zou ik dan passief moeten doen, hetgeen voor een deel het voordeel van aktieve filtering teniet doet.

Mogelijke kandidaten zijn DEQX en een Deens bedrijfje genaamd "ground sound". Dat staat op mijn goede voornemens lijstje voor 2007. 8)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » do 21 dec 2006, 17:17

Als je wilt experimenteren kun je tussen je Thel laag uit en de EV laag in een Behringer DSP1124P schakelen. Daarmee kun je de bas fine tunen op je kamerakoestiek terwijl je mid en hoog niet beïnvloed worden. De DSP1124P is een goedkope (80 euro) manier om er achter te komen of het toegevoegde waarde heeft in jouw situatie. Zelf gebruik ik hem ook in combinatie met een Thel filter en heb nog geen behoefte voor een upgrade.

P.s. het zou mij verbazen als je veel betere actieve filters vindt dan die van Thel. :wink:

fgroen

Berichtdoor fgroen » vr 22 dec 2006, 10:05

JeroenKV schreef:Als je wilt experimenteren kun je tussen je Thel laag uit en de EV laag in een Behringer DSP1124P schakelen. Daarmee kun je de bas fine tunen op je kamerakoestiek terwijl je mid en hoog niet beïnvloed worden. De DSP1124P is een goedkope (80 euro) manier om er achter te komen of het toegevoegde waarde heeft in jouw situatie. Zelf gebruik ik hem ook in combinatie met een Thel filter en heb nog geen behoefte voor een upgrade.

P.s. het zou mij verbazen als je veel betere actieve filters vindt dan die van Thel. :wink:

Kijk! Nog een tevreden gebruiker. :D

Kwa equalising zit ik niet zozeer in het laag te denken (ik heb zelf geen grote problemen met laag in mijn luisterruimte) maar meer het rechttrekken van onvolkomenheden die een aantal units hebben. (bijv. een C2-79). Het gebrek aan deze mogelijkheid, betekent dat je bent aangewezen op units die niets geks doen. De C2-90 is gelukkig zo'n unit.

In het verleden heb ik aktieve systemen gehad en / of gebouwd met:
1: Laag: Vifa 21cm polyprop, Mid: Audax HM170Z0, Hoog: Scanspeak D2905/9000
2: Laag Volt B220, Mid Focal 5N411, Hoog Seas KT27F
3: Laag Focal 11K7512, Mid: Scanspeak 18W8545, Hoog: Scanspeak D2905/9700.

Door de diverse karakters van de units klinken alle drie de systemen verschillend. Bij nummer 1 en 2 was ik tot het inzicht gekomen dat aktieve filtering niet per sé hoeft te betekenen dat iedere willekeurige speakercombinatie een optimaal resultaat neerzet. Die gedachte was ook wel een beetje naïef. Systeem nummer 2 (met side-firing woofer in een TL) klonk een stuk feller dan systeem nummer 1, dat de rust zelve is. Ik weet dat voornamelijk aan de Focal mid, dat is een beetje een druk baasje.
Vandaar de gemaakte unitkeuze voor systeem 3. Komt bij, dat dat systeem in Nieuw-Zeeland staat bij mijn schoonbroer, dus de kans op succes moest groot zijn. Geen gewaagde speakerkeuze dus. Omdat scanspeak units makkelijk te filteren zijn en geen gekke dingen doen was die keuze een veilige keuze. Het resultaat mat dat systeem is dan ook heel bevredigend. 8)

Hoe dan ook, de mogelijkheid om onvolkomenheden recht te trekken laat wel een bredere unitkeuze toe. Èn het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de overall kwaliteit.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 22 dec 2006, 16:32

Dan zou je ook nog eens kunnen kijken bij deze van Thel: http://www.thel-audioworld.de/module/TC300/tc300.htm , dan kun je meer regelen dan alleen het crossoverpunt.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 22 dec 2006, 16:42

Mooi hoor!

Als je het niet vergelijkt met een passief filter weet je eigenlijk nog niks toch?

Bestaat er een accuton unit met een mooi frequentie verloop? :wink:

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

fgroen

Berichtdoor fgroen » vr 22 dec 2006, 16:58

JeroenKV schreef:Dan zou je ook nog eens kunnen kijken bij deze van Thel: http://www.thel-audioworld.de/module/TC300/tc300.htm , dan kun je meer regelen dan alleen het crossoverpunt.

Heb ik aan zitten denken, maar voorlopig de stap nog niet genomen. Met de huidige driver-setup is het ook niet nodig. 8)

fgroen

Berichtdoor fgroen » vr 22 dec 2006, 17:12

Montana schreef:Mooi hoor!

Als je het niet vergelijkt met een passief filter weet je eigenlijk nog niks toch?

Bestaat er een accuton unit met een mooi frequentie verloop? :wink:

mvg,

Montana

Kijk hier even naar de C2-90 spec. Is toch niet al te slecht? :wink:

Inderdaad heb je gelijk dat bij mij een 1-op-1 vergelijking met een passief systeem ontbreekt.

Wat dat betreft kan ik wel een tipje van de sluier oplichten: Zoals reeds aangegeven heb ik nog wat drivers "over". :mrgreen:

Te weten een paar C2-220's en een paar C2-79's. Verder ben ik van plan om in 2007 voor de Avaclone een paar C2-24 tweeters te kopen, zodat de C2-12 kan aanschuiven bij bovengenoemde drivers om.... een setje SOUP/milestones units te vormen. :D

De kasten heb ik bij iemand voor een schappelijk prijsje op de kop kunnen tikken. Er moet nog wel een beetje werk aan gebeuren, en ook die kasten wil ik een mooi fineertje geven.

Met dat systeem ben ik van plan benchmark testen te doen om te kijken wat er met de uitgecristalliseerde Milestones filters versus aktieve aansturing uit te halen is.

Wie weet wordt dat voor mij wel de incentive om voor de Avaclones tòch passieve filters te onwikkelen.... :lol:

Voorlopig ga ik daar niet van uit... [-( :wink:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 22 dec 2006, 17:23

naja hij heeft een beeetje een bult over de hele linie. Je crost hem zeker op 2,5Khz met de tweeter?

Ziet de toekomst alleen maar Accuton? :lol: Wel lastig om op iets anders over te stappen als je eenmaal iets leuks gewend bent! Hoewel er nu wel een paar mooie uitschieters onder de peerless seas en scanspeak zitten.

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

fgroen

Berichtdoor fgroen » vr 22 dec 2006, 17:30

Montana schreef:naja hij heeft een beeetje een bult over de hele linie. Je crost hem zeker op 2,5Khz met de tweeter?

Ziet de toekomst alleen maar Accuton? :lol: Wel lastig om op iets anders over te stappen als je eenmaal iets leuks gewend bent! Hoewel er nu wel een paar mooie uitschieters onder de peerless seas en scanspeak zitten.

mvg,

Montana

Momenteel cross ik hoger (4kHz), maar daarmee moet ik nog spelen.

Ik ben momenteel ook hier mee bezig:

Afbeelding

Ik had al beloofd daarover nog een topic te openen. Als je ongeduldig bent, moet je maar even op het HT forum kijken. 8)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”