2-weg boekenplank als eerste projectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn

2-weg boekenplank als eerste projectje

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 14:08

Een tijdje geleden poste ik al een onderwerp ivm hoornluidsprekers bouwen, grotendeels uit enthousiasme en onwetendheid volledig op het uiterlijk afgegaan :oops:

Nu mij, op goede raad van mede-forummers, eens grondig verdiept te hebben in de materie, zowel theorie als softwarematig, zit er een 2-weg basreflex boekenplank speakertje aan te komen. Op basis van de Visaton G20 SC en AL 170.

Het geheel zit nog in de simulator, dus alle factoren zijn nog veranderlijk.
De kast (inwendig) word 36cm hoog, 20cm diep en 19cm breed. Tweeter op 6cm van de bovenrand, woofer 19 van de bovenrand, BR poort 5cm diameter op 7cm van onderen.

X-over is eentje van de 3e orde op ongeveer 3000Hz.

Hier zijn alvast wat plaatjes:
het filter:
Afbeelding

de samengestelde curve:
Afbeelding

graag hoor ik jullie meningen hier over...

rho

Berichtdoor rho » za 16 dec 2006, 15:25

Ik zou de tweeter toch iets meer dempen. Je zit toch wel enkele dB's boven je mid en laag uit.
Als je de tweeter wat hebt teruggenomen dan kan je de spoel van de LP wat groter maken en ik zou daar zeker en vast een dikkere draaddiameter voor nemen. 1,1 ohm in serie met je laag-mid is niet zo'n goed idee.

Is er hier ook rekening gehouden met baffle-step? (de externe breedte van je speakerbehuizing)

Waarom wil je eigenlijk op 3kHz kruisen met een alu laag-mid? Je komt dan wel redelijk dicht in de buurt van waar zo'n conus begint op te breken. (vandaar die notch waarschijnlijk)

Nog iets vreemd vind ik die 0,05mH spoel (0,1mH//0,1mH) in serie met je tweeter. Waarom zet je die daar? Loopt de tweeter fel op naar het ultra hoog toe? (heeft ie daar een piek?)

Laat je niet afschrikken door de vele bemerkingen. Je moest eens weten hoe ik begonnen ben. :wink:

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 17:43

Rho, erg bedankt voor je opmerkingen, ik laat me zeker niet afschrikken hoor, in tegendeel !

- de draad diameter is zo klein uit onwetenheid :oops: 'k had er eerlijk gezegt geen enkel besef van

- baffle step is geen rekening mee gehouden (zou ik eens moeten uitzoeken hoe dit juist in het programma te voeren is (ben niet zo'n kei in het Duits)

- De bedoeling om op 3K te kruisen was om voor de tweeter en woofer het maximum SPL gebied te blijven (mss zie ik iets over het hoofd?)
Afbeelding
Afbeelding

- die 0.05mH spoel is er idd om het hoog wat in toom te houden, zonder loopt het op tot 90db 20Khz, dus net om dat piekje glad te strijken.

Ik ga alvast eens proberen het hoog wat sterker te dempen (bedoel je dan rendement aanpassing?) en de low pass spoel wat dikker nemen (= minder weerstand vermoed ik?)

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 17:49

Afbeelding
Hoog wat gedempt (R1 1ohm, R2 4,7 Ohm) en zwaarder spoel op de LP (0.4 Ohm)

Afbeelding
Zelfde als hier boven, maar zonder het 0.05mH spoel op de tweeter

Als ik het zo nog eens bekijk, kan ik mss beter op 2K filteren?

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 18:02

hier met 2K filter...
Rho, u bent een fijn mens!

Afbeelding

Rudy

Berichtdoor Rudy » za 16 dec 2006, 18:03

Nils,

http://users.telenet.be/rudyakaarno/Project%207.1/Verslag%20pag2.jpg

Je kan pag1 tot 4 bezien door de pag nummer te veranderen.

De reden waarom ik het filter je aanbied is omdat je nog de resonantiepiek van de woofer wegwerkt ( 7kHz en ZEEER slecht muzikaal gezien ) en ook een te zachte afval in het hoge hebt en te weinig baffle compensatie doet.

Waar je moet opletten is dat je momenteel een vrij grote bult hebt in het lage omdat je kast te klein is, de woofer is GEEN type om in een kleine kast te plaatsen, de unit heeft toch wel minstens 15 liter nodig.

Ik weet niet of je de units al hebt ( of ernaast gelezen, my bad dan ) , maar dan kan je beter van de 19mm afgaan en ergens naar een seas TBFCG gaan ( of consoort ), je kan namelijk met de tweeter die je hebt nu niet laag genoeg filteren, op zich geen ramp maar een 17cm alu unit kan je best zo laag mogelijk filteren om de resonanties van het materiaal weg te krijgen, dit laatste is zoals ik al gezegd hebt een must.

Groetjes
Rudy

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 18:18

Rudy,

Bedankt voor je opmerking, met de piek van de woofer op 6K heb ik weinig rekening gehouden, omdat deze nu eenmaal 15db onder het eigenlijke signaal zit (beginnersfouten?)

De units heb ik nog niet, dus alles kan nog veranderd worden.

Wat vooral belangrijk is bij dit project, is dat het geheel beperkt blijft tot een bescheiden boekenplank speaker.

'k Heb ook al de AL130 overwogen, maar dan zal de kast aangepast worden aan dat formaat.

Helpt het mocht ik de kast gewoon enkele cm dieper nemen?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 16 dec 2006, 18:23

diep kan meestal wel.

De AL130 is opizich een prima keuze. Tweeter zou ik ook anders nemen.

Maar alles wordt een klein beetje lastig als je geen meetapparatuur hebt.

(of heb je die wel ? :oops: )

Ik zou voorstellen om eens naar ontwerpen van de AL130 te kijken en wat ze daar doen met het filter.
Zo krijg je een beetje een idee.
Die AL130 red het wel tot zo'n 3000Hz.
Maargoed hoeft niet perse (lager kan altijd)

krijg je nu de al130 of de al170 ? Want net noem je de al130
Het zijn beide prima woofers, maar de al170 moet je uiteraart lager crossen.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » za 16 dec 2006, 18:48

hoi,

Ik heb geen meet-apparatuur, nog drivers tot hiertoe.

Eerst hoop ik alles op de simulator naarwens te krijgen, zodat ik altijd nog kan veranderen van drivers.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 16 dec 2006, 18:59

ok, duidelijk :)

En ik begrijp dat je voor een boekenplank model wil gaan ?

Wat ook een idee is, zeker met de AL170, is voor de KE 25 tweeter te gaan, is 2e hands denk ik wel nog goed(koop) aan te komen

rho

Berichtdoor rho » zo 17 dec 2006, 13:31

Nils_vn schreef:hier met 2K filter...
Rho, u bent een fijn mens!

Afbeelding

Dank u zeer! :D

Ik heb het ook maar met tips van de aanwezige forumleden geleerd, dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat ik die tips ook aan andere forumleden meedeel. Zo komen we allemaal een stuk vooruit.

Het probleem gaat wel zijn dat je weer een bultje gaat krijgen als je de speakers in een behuizng gaat steken. Deze metingen zijn waarschijnlijk gedaan in een IEC baffle en die is een héél stuk breder dan de doorsnee luidsprekerkast. Dat wil zeggen dat je wat meer afval gaat krijgen naar het laag toe en dat je (ik schat zo rond 600Hz) wat meer geluidsdruk krijgt die naar voren afstraalt. Waar de laagmid weer wat gaat bundelen gaat die bult weer verdwijnen. (schatting: 2kHz a 3kHz) Waarschijnlijk ga je dat kunnen oplossen dat de spoel in de LP wat groter te kiezen. Dat trekt die bult weer plat.

Edit: Heb ook de reacties van de anderen gelezen.

Wat die bult op 6kHz betreft klopt het inderdaad dat dit klankmatig zeer lelijk voor de dag kan komen. Hij is wel redelijk gedempt maar persoonlijk zou ik daar toch ook nog wat meer aandacht aan besteden.

Of een mooie speaker niet zou lukken met deze units weet ik niet. Hij lijkt me eigenlijk wel te moeten lukken, mits voldoende onderdrukking van die resonantie van je laag-mid.

De bult in het laag heb ik eigenlijk nog niet zo op gelet. Het ziet er inderdaad een beetje ongemakkelijk uit. Ik heb de speaker niet in een simulatie gestoken, maar ik denk dat Rudy hier wel gelijk heeft.
Misschien is een gesloten behuizing met hoog-doorlaat condensator wel iets voor jou. Ik heb zulke speakers nog nooit gehoord (die condensator is niet zo leuk voor de DF van je systeem) maar in de K+T en HH vinden ze dat toch wel een mooi systeem. Je kan zo de kast toch betrekkelijk klein houden en toch een aardige basweergave verwezenlijken.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » ma 18 dec 2006, 16:37

Naar Rudy's goede raad heb ik het filter aangepast en de bult op 6K mooi vlak gestreken, daarna het hoog-filter nog wat bijgesteld om opnieuw de plooien wat glad te strijken.
Afbeelding

rho, wat bedoel je juist met het volgende
Misschien is een gesloten behuizing met hoog-doorlaat condensator wel iets voor jou. Ik heb zulke speakers nog nooit gehoord (die condensator is niet zo leuk voor de DF van je systeem) maar in de K+T en HH vinden ze dat toch wel een mooi systeem.

Wat betreft de baffle, daar heb ik, vrees ik, ook nog weinig kaas van gegeten, wel weet ik dat in de simulator alle afmetingen en plaatsing
/lengte van de BR poort enz ingegeven dient te worden, is dit de zgn baffle compensatie of IEC baffle??

hopelijk ben ik op goede weg :?

rho

Berichtdoor rho » ma 18 dec 2006, 16:49

De baffle-step is een gevolg van de breedte van het front van je speakers. Geluid straalt namelijk niet alleen maar naar voren, maar eigenlijk redelijk in de rondte. Hoe breder je baffle (de plank waar je speaker in zit gemonteerd) hoe lager de frequentie die nog weerkaatst wordt tegen die plank. Alle frequentie daaronder worden minder weerkaatst (omdat hun golflengte te groot wordt om nog op de baffle te passen) en zullen dus minder luid worden weergegeven. Dit geeft een soort effect zoals een 6dB boost voor je laag-mid weergever vanaf de frequentie met een golflengte van ~2 x de baffle breedte. Omdat je laag-mid meer gaat richten naar hogere frequenties toe gaat dat effect dus ook weer wat verminderen naarmate je het x-over-punt nadert en zal de boost dus weer wat afnemen. Je krijgt dus een bobbel in je frequentie-karakteristiek met een maximale amplitude van om en bij de 6dB.
Een IEC baffle is zo breed dat die onderste frequentie die versterkt wordt erg laag ligt en het effect dus niet zo zeer opvalt. Daarbij lijkt je weergever een rendement te hebben dat 6dB hoger ligt. Die baffle-step grijpt namelijk zowat over heel het bruikbare weergavegebied in.

Ik denk wel dat je op goede weg bent. :)

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » ma 18 dec 2006, 17:15

Ok, dat maakt het een en het ander duidelijk :)

Is er één of andere manier waarop ik kan herkennen of er met IEC baffle of niet is gesimuleerd?

Wat is er juist met die bult in het laag? Persoonlijk heb ik eerder mijn bedenkingen bij die 'put' bij 300hz

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » ma 18 dec 2006, 17:32

Je werkt toch met Boxsim (van Visaton)? De gegevens over de drivers in de DB komen ook van Visaton, dus dat moet wel goed zitten. In Boxsim kun je de afmetingen en facetten van de kast invoeren icl. plaatsing drivers en br-kanaal. Zover ik heb gezien neemt het programma dan de baffle step mee in de berekeningen.

Een niet te moeilijk (gratis) mooi programma! Ik ben bezig met de AL130's met magnetostaten.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » ma 18 dec 2006, 17:48

idd, ik gebruik boxsim (voor zover mijn Duits dat toelaat).
Goed te weten dat dit programma direct rekening houd met de baffle :)

nu stilletjes opweg naar 3d :)

niels007

Berichtdoor niels007 » di 19 dec 2006, 11:31

Hey dat Boxsim is geweldig! Gebruikersvriendelijk en toch vrij veel omvattend.. daar kan ik wat mee!

Ik gebruik zelf ook een G20SC en dat bevalt prima; echter denk ik dat de combinatie met de AL170 niet perse goed is. De AL170 wil je niet te hoog door laten gaan en de kleine dome tweeter wil je niet te vroeg laten beginnen. Vaak zie je mensen dan voor een grotere dome gaan, 25mm met een lagere resonantiefrequentie. Visaton claimt dat de g20sc vanaf 3khz inzetbaar is. Misschien klinkt het wel fantastisch vanaf 2khz maar op papier is het niet de ideale match voor een 17cm aluminium driver.

Mijn woofers zijn de w170s en ik kwam zonder na te denken bij de G20sc omdat daar een filter voor bestond; die nu ook behoorlijk netjes vlak uit Boxsim komt, altijd prettig. Toch lijkt het geen ideale tweeter puur gezien het niet te laag kunnen filteren. Qua klank vind ik hem wel zeer goed; een aangenaam maar niet ingetogen hoog.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » di 19 dec 2006, 17:33

bij het uittekenen tot de conculsie gekomen dat de kast te klein was omde drivers + reflexpijp kwijt te kunnen, dus 2 vliegen in 1 klap goed gemaakt.
Box is nu met 2cm gegroeid, inhoud maar liefst 15.2 liter (inc reflexpijp).
Daarbij komt de de woofer beter uit :)
Enkel vrees ik dat ik opnieuw het filter wat zal moeten bij schaven.

Hier de box in 3d (zonder filter, maar dat denk ik achter de tweeter te monteren.
Afbeelding
Afbeelding

Hier de curve.
Afbeelding

Heeft iemand soms sugesties hoe de bult op 1K en dip rond 300hz recht getrokken kan worden?

rho

Berichtdoor rho » di 19 dec 2006, 17:36

Probeer eens de spoel in de LP iets groter te kiezen.

Het valt me nu pas op hoe laag je zit met je x-over punt. Lijkt me gevaarlijk.
Wat is de Fs van de tweeter?
Je hebt de bult van het alu membraan nu mooi gedempt. Nu zou je toch iets hoger moeten kunnen kruisen.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » di 19 dec 2006, 18:28

goed dat je me er op wijst!

fs tweet is 1850 :? komt echt te slecht uit in deze opstelling.

Met het filter aan te passen benik op een vreemd fenomeen gestoten: van zodra ik 1 waarde van het filter wijzig, is de resonantie piek van de woof er terug, zelfs al zet ik de waarde terug op de originele...

Ik kan er voorlopig weer nietmeer aan uit.

mss andere drivers nemen ipv de allu en 'kleine' tweet?

rho

Berichtdoor rho » di 19 dec 2006, 21:57

De tweet lijkt me problematisch. Ik had er eerst wel vertrouwen in, maar de Fs is wel erg hoog. Dat had ik niet door.
Een andere tweeter lijkt me wel aangewezen. Hebben ze een 28mm exemplaar dat in je budget past? Die vallen iets eerder af normaal gezien, maar ik denk niet dat dat problematisch hoeft te zijn (de meeste mensen horen toch maar tot 16kHz a 18kHz ;) ).

Kan je een schemaatje van het huidige filter tonen en wat je er aan verandert wanneer de bult terug verschijnt?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 19 dec 2006, 22:08

Even tussendoor vraagje Nils:

Waarom de AL170? Z'n kleinere broertje de AL130 werkt ook erg goed en kan beter aansluiten op de tweeter.
De kast voor een AL170 kan makkelijk 30..35 liter zijn, dus je kastje lijkt me vrij klein voor deze woofer.

Heb je de VIB MIKRO AL van Visaton misschien al gezien?
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

rho

Berichtdoor rho » di 19 dec 2006, 22:24

Dit had ik veel eerder moeten doen. Ik heb net pas op de visaton site gekeken hoe het nu juist zit met de drivers. :oops:
Ik ben er weer eens van uit gegaan dat het daar wel goed zou zitten (wat de simulatie van het benodigde volume betreft)

Ik denk dat het speakertje dat Edo aangeeft wel een interessante kan zijn. 't Is natuurlijk wel leuk als je zelf een filter kan ontwerpen. Ik kan dus wel begrijpen als je zegt dat je liever zelf iets wil samenstellen.

De problemen die zicg momenteel dus stellen:
- Kastje is waarschijnlijk te klein voor de laag-mid die je gekozen hebt.
- De tweeter sluit niet netjes aan bij je laag-mid, omdat z'n Fs veel te hoog ligt

Oplossingen:
-Je kist een laag-mid die wat kleiner behuisd kan worden en verder door loopt in het hoog.
-Je kiest een andere tweeter en zorgt dat je een groter kastvolume kwijt kan.

Ik denk dat de eerste oplossing in jouw geval het handigste is. Je kan geen vloerstaander kwijt geloof ik he.
Voordeel is wel dat als je een kleinere laag-mid kist die ook iets goedkoper zou kunnen zijn. dat laat dan weer toe om een iets duurdere tweeter te kiezen of om betere filtercomponenten uit te zoeken. :)
De basweergave zal waarschijnlijk iets mooier zijn dan bij een driver in een te kleine kast, maar misschien iets minder diep. Geef mij dan maar de mooiere bas. ;)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 19 dec 2006, 22:35

Tip:
AL130 in een leuke BR-kast, Seas tweetertje erbij.
Resultaat: lekkere bas (heb hem al twee maal gebruikt in ontwepen) en een heel mooi en betaalbaar hoog....

(en dat filter komen we wel uit...) :)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » di 19 dec 2006, 23:53

Het ontwerp lijkt zeer veel op mijn B&W DM310's!

(kan even geen plaatje laten zien)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”