Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
Ook commercieel actief

Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Berichtdoor doppedoos » di 28 nov 2006, 16:56

Na lang wachten zijn de speakers dan uit Taiwan aangekomen. Uit mijn vooronderzoek heb gekozen voor de volgende drivers:
Tweater: 25-1414SC
mid:W4-1337SA
(sub)wofer: W6-1139SI

De bedoeling van het project is om te experimenteren met het D'Appolito principe aangevuld met een kleine subwoofer per kanaal.
Voor de vormgeving is gekozen voor een separate sub-kast in de vorm van een afgeknotte piramide. De sub is een bandpass subwofer en vrij klein van formaat waarbij de sub eigenlijk als gedeelte van de standaard functioneert en eigenlijk niet op een gedeelte van de kast moet gaan lijken. Of dit gaat lukken is een tweede :roll: In de volgende post zal ik wat foto's plaatsen van de vorderingen
Laatst gewijzigd door doppedoos op wo 16 nov 2011, 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 28 nov 2006, 17:16

leuke keuze van woofertjes. Die 1337 zijn er ehm 1337 uit :P (dus cool uit :P )

Waarom ga je voor bandpass ? Ik ben er persoonlijk niet echt door gecharmeerd. Zou liever BR dan wel closed gaan, met een leuk subampje oid. (of wat hoger crossen). Zo te zien lijkt hij erg op de Extremis, die klink closed erg goed vind ik.

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » di 28 nov 2006, 17:32

Het begin: De piramide in een plat vlak:

Afbeelding

Het Wofertje in de piramide:

Afbeelding

en:

Afbeelding

Het pijpje erop en effe luisteren:

Afbeelding

Klinkt als een subwofer....

En hier dan het begin van de Baffle van de kleine D'appolito die straks boven de uitmonding van de pijp geplaatst wordt...maar zo staat het leuk voor de foto:
Afbeelding

Het kastje voor de d'appolito moet nog afgemaakt worden, maar het begin is er....
Tevens eens meten wat die sub nu precies doet....Later meer...
Groet Simon

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 28 nov 2006, 17:37

heel heel apart ontwerp moet ik zeggen :)

Ben benieuwd wat het uiteindelijk word.

Ik hoop dat je beter resultaat krijgt met bandpass dan ik had...
Maar ik neem aan dat je al wat tests gedaan heb ?
Ben je 4e of 6e orde bandpass gegaan ?

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » di 28 nov 2006, 17:40

Wow.

Waarmee ga je het afwerken? Ik neem aan dat die PVC pijp een mooi kleurtje krijgt? Het ontwerp spreekt me verder ook erg aan, ik zal verder dit topic blijven volgen!

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » di 28 nov 2006, 17:57

@b-force
bandpass bouwt lekker klein...zoals je kunt zien... Deze bouwvorm heeft nog een paar voordelen maar die vertel ik later daar het nu de vraag nog maar is of dit ook zo uitpakt als theorethisch berekend en bedacht...

Ga in eerste instantie passief , dus 3-weg filteren, daar ik geen verstand heb van die kleine versterkers en ik m'n buizenversterker in principe het werk wil laten doen, zeker na de laatste verbeteringen in de buizenbakken...

Voor de oplettende lezertjes! Ja! Inderdaad het is geen TL. Niet dat ik van mn geloof af ben , maar dit bouwt een stuk kleiner en je moet ook eens iets anders proberen...
Groet Simon

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 28 nov 2006, 18:00

mijn ervaring met bandpass was dat het heel wollig ging klinken.
Maargoed wellicht verkeerde afstelling oid, ik weet het niet. Het ziet er iig veel goed uit.

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » di 28 nov 2006, 20:05

@Digidoo
Afwerking krijgt een hoog bling-bling gehalte daar de speakers op zich al enorm glimmen en er geen frontje voor komt, de afwerking van het d'appolito gedeelte wordt hetzelfde als de MINI TL's..Blank gelakt hardhout...(zie ook 4de foto rechts) Deze 'sattelietjes' zullen ook los blijven van de wofer en komen op een plateau te staan wat boven de 90 graden PVC bocht uitkomt. De PVC pijp zal dan ook waarschijnlijk in goud of zilver worden gespoten. Maar dat kan op zich nog alle kanten op...eerst maar eens kijken of je met zulke 'goedkope' speakers uberhaubt redelijk geluid kunt maken :roll:
Groet, Simon

sietse

Berichtdoor sietse » di 28 nov 2006, 22:19

Afbeelding

moet ook eens iets anders proberen...

Is dat andere ronde geval niet beter en origineler als poort..... :twisted: .. :wink:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 28 nov 2006, 22:36

Leuk concept,

Jammer dat die 1337's moeilijk te krijgen zijn. Duurde het lang voordat je ze geleverd kreeg?
Always be in doubt until sure

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » wo 29 nov 2006, 7:35

@sietse...
Veel te variabel als poort....stemt zo moeilijk af, al word je er wel stemmig van

@indoubt
Had het goed gepland en voor de zomer door vrienden van mijn vrouw uit Taiwan laten sturen per normale (boot) post. Dan is het niet te duur, iets van 35 euro transportkosten voor in totaal 14 speakers. Duurt dan ongeveer 8 weken

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 29 nov 2006, 11:56

Hoi Doppedoos

Zou je ons willen verklappen wat die titanium drivers per stuk in Taiwan kosten? Bij Parts Expres in de USA zijn ze 47.30 $. Volgens mij zijn ze niet tekoop in de EU.

Erg mooie driver die titanium TB, heb je er al wat naar geluisterd?

Groeten Roland

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » wo 29 nov 2006, 13:17

In Taiwan zijn ze veeeeeeel goedkoper. Het is een oneerlijk vergelijk daar zelfs in Taiwan ze beslist hebben de fabriek in china zelf neer te zetten. Ik geloof dat deze serie een beetje de duurste is die ze maken en meen dat de W4 iets van 20 us$ heeft gekost. (duurder dan de W6)

Heb nog niet geluisterd en bewaar deze verrassing voor als de kast in elkaar zit. Heb ook gekozen voor de MTM opbouw omdat ik niet zo gecharmeerd ben van breedbanders in het algemeen en dus heb gekozen voor de combinatie met de titanium tweeter, ook om te kijken wat d'appolito nu voor een toegevoegde waarde geeft....
Zal dus in de praktijk maar een heel klein spectrum van deze breedbander gebruiken. Volgens d'appolito moet je namelijk vrij laag filteren.
Ben wel benieuwd wat het resultaat wordt als je bijvoorbeeld veel hoger gaat filteren bij bijvoorbeeld 10 of 15 KHz. Hierbij verdwijnt het d'appolito effect, maar misschien hebben die oude oortjes van mij dat ook niet meer nodig boven de 15 kHz 8) Kortom, leuke test qua filteren straks....
Groet, Simon

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » wo 29 nov 2006, 16:53

nog een paar fotootjes; het wordt al zo snel donker...kan niet meer buiten zagen:
Afbeelding

en:

Afbeelding

Dit is dan meteen de definitieve grootte van de d'appolito kast. Er worden alleen nog facetten aan de baffle gezaagd.

Groet S

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 29 nov 2006, 17:32

nice :D

Ziet er apart uit.

Doe je ook snel trouwens

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 29 nov 2006, 18:49

Koekjes!
\:D/
(ben nogal een lammelo fan vergeef me)

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » wo 29 nov 2006, 20:34

Gebruik het nu voor het eerst, maar ben nu al dol op koekjes :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 29 nov 2006, 21:50

doppedoos schreef:...... Ik geloof dat deze serie een beetje de duurste is die ze maken en meen dat de W4 iets van 20 us$ heeft gekost. (duurder dan de W6)
de W6-1139SG kost hier 49 euri dus.... (de ...SI staat niet op de site van Tangband, maar gok zo dat die wel ongeveer gelijk zal zijn) als het goed gaat zal die Ti breedbander binnenkort leverbaar zijn in dit deel van de wereld, prijs kan ik nog niets over zeggen helaas.

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » do 30 nov 2006, 14:33

Speciaal voor de 'koekjes' liefhebber nog een paar fotootjes:
Afbeelding
en natuurlijk niet te vergeten de lijmklemmen, ook een goede vriend van de houtbewerker:
Afbeelding

Het mooie is van de combinatie met de 'koekjes' is dat je het verlijmt en in elkaar zet en vast klemt en dat het dan niet meer verschuift maar zo blijft zitten zoals je bedacht hebt. Ik vind het prettig werken!
nu natuurlijk wel lang genoeg laten drogen....
Groet, Simon

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » vr 01 dec 2006, 14:08

Nog wat foto's en dan weekend en dan spelen met filter en daarna nog facetten zagen en dan 2de kast maken en dan....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uit esthetisch oogpunt gekozen voor een vierkant grondvlak. De 'dubbele bodem' is voor het gewenste volume te krijgen voor de speakers. Het geheel resulteert in geweldige grote ruimte voor het filter! Iets wat ik meestel te krap maak. Aldoende leert men 8)
Groet, Simon

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 01 dec 2006, 14:20

wat een rare magneet ?

:lol: :?:

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » vr 01 dec 2006, 15:19

Dat zie je snel! De speakertjes worden aan de achterkant tegen de 'dubbele bodem' geklemt. Zodat alle trillingen aan de kast en dus de baffle gegeven worden en niet verdwijnen in trillingsenergie van het wofer frame. Uit eerdere experimenten met tweeters heb ik inderdaad kunnen meten dat het impuls gedrag hierdoor enorm verbeterd, waardoor je een lekker rustig en fijn geluidsbeeld krijgt. Aangezien deze conus zwaarder is dan die van een tweetertje zal theoretisch het effect zelfs groter moeten zijn.....
Hopelijk krijg ik de rest van de kast goed gedempt zodat je niet te veel kast reflekties te horen krijgt maar dat zal moeten blijken.
Groet Simon

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » ma 04 dec 2006, 18:52

Kon het natuurlijk niet laten en heb van het weekend snel een eerste orde filter in elkaar gezet om even te luisteren....De eerste ervaring was gemengd. Waar ik bang voor was bleek ook waarheid...op het gehoor was de output van het laag veel te zwak, heel vervelend aan de andere kant was het d'appolito kastje geweldig!! Veel te hard (tov het laag)maar heerlijk neutraal en rete snel!! (impuls) en weing kast reflekties.
hier een meting van het eerste filter:
Afbeelding

Het Filter aangepast en alleen het d'appolito gedeelte behoorlijk verzwakt met een weerstand van 4.7 ohm!! met het volgende als resultaat:
Afbeelding
Dan zou je denken dat je in de buurt komt....

Het klinkt ook heel acceptabel!! meer m'n buizen bakjes kunnen het niet aan!!!dus kan alleen heel zachtjes spelen #-o ....bij verhoging van het volume gaat het vervormen....

WAT NU????

toch weer actieve sub??? HELP!!!

de meetopstelling:
Afbeelding

Ga er maar eens een nachtje of wat over slapen....
Groet simon

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 04 dec 2006, 18:59

He bah, dat zou niet moeten mogen...........
Ik kan niet precies zien hoe het filter in elkaar zit, maar ik neem aan dat je 4.7 ohm in series hebt staan met de Appolito speakertjes, en hun filter?
Dat kan zoveel verzwakking geven dat je aan *spanning* tekort komt om het goed uit te sturen.

Probeer eerst eens zonder de sub te luisteren, maar wel met die weerstand.
Dan weet je of het inderdaad daaraan ligt.

PS. welke tap gebruik je op je buizenversterker, en wat is precies de impedantie van woofer en de rest van de units?
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 04 dec 2006, 19:06

Ik vroeg me net eigenlijk af waarom je problemen had, maar je totale impedantie gaat natuurlijk richting de 2 ohm lopen.

En je hebt idd altijd een hoop nodig voor het laag.
Mjah anders toch maar actief gaan ?
Dan zou ik sowieso een anders systeem maken...

(die W6 heeft sowieso een laag rendement)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”