spiral horn met frs8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

spiral horn met frs8

Berichtdoor bartsegers » di 28 nov 2006, 14:46

Zo. tijd voor twee nieuwe speakertjes.
Na het afronden van twee visaton zuilen, wil ik weer eens wat anders gaan doen.

Met nog twee visaton frs8 units liggende, wilde ik wat proberen.

Geen needle, geen grote logge Bushhorn, maar wat dan?

Toen kwam ik dit zeer frapant ontwerp tegen

http://photos1.blogger.com/blogger/2655 ... cables.jpg

Hmm. een leuk uitgangs punt, of niet?

hier de site van de beste man.

http://sebastian-pitkanen.blogspot.com/ ... -horn.html

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: spiral horn met frs8

Berichtdoor Henkjan » di 28 nov 2006, 18:59

http://photos1.blogger.com/blogger/2655/67/1600/middle-plate-with-cables.jpg schreef:Forbidden
Error 403

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 28 nov 2006, 20:52

vaag, hij doet het toch bij mij.
nieuwe link:)
Afbeelding

richard

Berichtdoor richard » di 28 nov 2006, 21:07

Het origineel: http://www.cornu.de/

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 28 nov 2006, 21:58

juist ja!

daar kwam ik ook op uit.

Als ik aan iets dergelijks begin, zal het een vereenvoudiging worden, met rechtere verloop van de hoorn(s)

Maar toch leuk om eens in autocad wat te tekenen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 28 nov 2006, 23:13

mooi man! daar moet je een perspex plaat op doen, zo iets moois moet je niet verbergen!

lepain

Berichtdoor lepain » wo 29 nov 2006, 0:39

Retegaaf! Hoe zou die man op dit idee zijn gekomen? 8)

jw

Berichtdoor jw » wo 29 nov 2006, 11:38

lepain schreef:Retegaaf! Hoe zou die man op dit idee zijn gekomen? 8)

geen idee, maar ik wil er nu ook eentje bouwen :roll:

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 29 nov 2006, 12:53

ik vraag mij wel af, welke bijdrage de hoorn zelf heeft.

door zijn vele rondingen zal de verstoring van het mid toch aanzienlijk zijn denk ik.

Proefondervindelijk te bepalen hoop ik.

er is niemand op dit forum die dit ale eens heeft gedaan denk ik zo :(

jw

Berichtdoor jw » wo 29 nov 2006, 13:45

bartsegers schreef:ik vraag mij wel af, welke bijdrage de hoorn zelf heeft.

door zijn vele rondingen zal de verstoring van het mid toch aanzienlijk zijn denk ik.

Proefondervindelijk te bepalen hoop ik.

er is niemand op dit forum die dit ale eens heeft gedaan denk ik zo :(

De kamer van de luidspreker groter maken? Gaat er (veel) demping in eigelijk?

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 29 nov 2006, 14:36

ik heb nog geen details gezien over stuffing.

Ik zal de site van cornu er eens op naslaan.

De hoornlengte is toch aanzienlijk lang bedacht ik mij zojuist.

als je een afmeting van 74 x 74 neemt zoals op de foto. kom je toch ergens in de buurt van een 2 meter hoornlangte :P

Ik ga zeker eens aan de slag met het idee van dit ding!

jw

Berichtdoor jw » wo 29 nov 2006, 15:09

2 meter lang per mond of? Wat is eigelijk het voordeel van 4 horn-lijnen aan 1 luidspreker?

Ik heb ook nog ergens een klein horn-ontwerp voor de FRS-8, zal hem vanavond opzoeken...

http://img34.exs.cx/img34/3429/eevilmin ... 1_plan.gif

http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... eadid=8382

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 29 nov 2006, 21:15

de voordelen van 4 hoorns weet ik niet.
of de 4 hoorns koppelen tot 1 hoorn mond weet ik ook niet gezien de vierkant afstraling.

die kleine devil heb ik ook al gespot. schijnt dat de kick bas weergave super is.

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 30 nov 2006, 2:24

lepain schreef:Retegaaf! Hoe zou die man op dit idee zijn gekomen? 8)

De man achter de originele Cornu spiraalhoorns is zoon van een abstracte kunstenaar en zelf ingenieur. Hij heeft iets semi-obsessiefs met het maken van duitse degelijkheid en esthetisch-bevredigende dingen. Het vouwen/buigen van een backloaded hoorn in een spiraalvorm maakt dat je een vrij groot ding in een relatief praktisch object kunt stoppen (de estheticus), terwijl door de constructie de baffle goed gebraced is en de rondingen relatief weinig kleuren (de ingenieur).

bartsegers schreef:er is niemand op dit forum die dit ale eens heeft gedaan denk ik zo :(

Eh... :lol:

Afbeelding

Dit was een frontloaded bashoorn, de achterkamer zat midden op de platte kast gelijmd. Een lelijke breuk met het concept, maar ik kon er maar wel mooi de midhoorns opzetten! :wink: :oops:

Dit ontwerp was konisch, buitenmaten 145x85x18.5cm hxbxd en ging met een 12" Eminence speaker tot 50 Hz. Ik had er natuurlijk twee... Ging niet subwoofer-diep, maar het was zat om aan de meeste muziek veel plezier te beleven. Het strandde eigenlijk als de prototype, er viel nog een hoop te bracen en te verzwaren, maar ik was drukker met luisteren dan met modificeren. Goed teken, lijkt me.

Of was dit een andere, een backloaded Lowtherhoorn van eigen ontwerp? Ik weet het even niet meer. Die versie was een minder groot succes (drie basnoten en verder niets), backloaded fullrange designs zijn een stuk moeilijker goed te krijgen. Maar de praktische constructie was in grote lijnen identiek. Je bepaalt de hoorncurve, tekent die in een spiraal (in mijn geval edel handwerk, maar dat valt zeker elektronisch/digitaal op te lossen) en freest/zaagt een groef. Lijm in, stroken triplex, nog meer lijm, deksel erop, klaar is kees. In het plaatje hierboven had ik de groef uit een plaat gezaagd en die bovenop een andere gelijmd. Dat is low-tech. Niet zo nauwkeurig, maar het komt wel goed. In een volgende versie heb ik gefreestyled met een bovenfrees. Ging al nauwkeuriger en sneller. Inmiddels weet ik meer over doethetzelven, dus zou ik een freesmal maken... :oops:

bartsegers schreef:ik vraag mij wel af, welke bijdrage de hoorn zelf heeft.

Doel je hier op de lengte, of op de bochten? Lengte is verhaal hetzelfde als bij iedere andere backloaded hoorn. Hoe langer de hoorn, hoe langer het weglengte verschil met wat er direct wordt afgestraald en hoe langer hoe negatiever. Aan de andere kant hebben hoorns voordelen, dus dat is een afweging. In ieder geval is de hoorn zo lang als je zelf ontwerpt, dus daar kun je zelf invloed op uitoefenen. :)

De bochten zijn goedaardig. Volgens Bruce Edgar zijn haakse bochten beter, maar in backloaded hoornland is men over het algemeen meer overtuigd van flauwe bochten met een flinke straal. Bruce Edgar ontwerpt ook bashoorns voor een beperkte passband, terwijl backloaded hoorns over een veel breder gebied (gewild of ongewild) werken. Ik heb zelf spiralen en hoorns met rechte panelen gebouwd, de spiralen klonken zonder uitzondering veel minder gekleurd, ondanks veel grotere panelen zonder bracing etc. Ik ga er daarom van uit dat de bochten geen negatief, zelfs een positief effect hebben.

jw schreef:De kamer van de luidspreker groter maken? Gaat er (veel) demping in eigelijk?

Een klein stukje BAF in de compressiekamer, voorzover ik weet. Sowiesie een klein compressiekamertje en weinig dempingsmateriaal en beslist geen dempingsmateriaal in het hoornverloop zelf.

jw schreef:2 meter lang per mond of? Wat is eigelijk het voordeel van 4 horn-lijnen aan 1 luidspreker?

Je kunt een hoorn zonder meer opsplitsen in gelijke delen, die zich dan samen gedragen als 1 hoorn. In dit geval heeft Daniel de hoorn uit zijn AJhorn-simulaties gesplitst in vieren en om elkaar heen gedraaid. Dat levert een vierkante platte luidspreker op. Hij had ook in drieën kunnen splitsen, dan had hij een driehoek gehad, of in eenen en dan had hij een slakkehuis gehad.

bartsegers schreef:of de 4 hoorns koppelen tot 1 hoorn mond weet ik ook niet gezien de vierkant afstraling.

Ja, want ze zitten dicht bij elkaar in de buurt.

Verder is het ook goed je te realiseren dat de speaker plat tegen de muur zit en je in de hot seat/sweet spot dus flink off-axis zit. Een breedbander met oplopend hoog is dus aan te bevelen. De Monacor SPH-30X (kevlar, neodymium, erg geil, wel veel duurder dan frs8) is bijvoorbeeld goed, Monacor SP-45 ken ik niet maar heeft ook oplopend hoog. Fostex FF85K schijnt ook heel goed te zijn, doch duurder.

Henkjan schreef:mooi man! daar moet je een perspex plaat op doen, zo iets moois moet je niet verbergen!

:mrgreen::

Gegen Aufpreis können die kompakten Spiralhörner aus Plexiglas® gefertigt werden.
We want to be happy, bold and free

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 30 nov 2006, 4:35

Ivo schreef:
bartsegers schreef:er is niemand op dit forum die dit ale eens heeft gedaan denk ik zo :(

Eh... :lol:

[ img]http://www.v-2u.dds.nl/spiraal1.JPG[ /img]

Ik meen me vaag te herinneren dat iemand op het forum ook eens bezig was met een soortgelijke vlakke wandluidspreker uit K+T.
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

weidok

Berichtdoor weidok » vr 01 dec 2006, 21:17

Mooi... volgens mij heeft rho een spiraal hoorn getest..
wel wat anders uitgevoerd... :)

Deze duitse ontwerper heeft patentrechten ?? op deze spriaal

Detail: achter de speaker zit een kegeltje ..

http://homepage.mac.com/tlinespeakers/TLS/downloads/cornu-spiral-horn-patent.pdf

Verder voor wandmontage een mooi ontwerp hoor :)
" there is no box like no box" :)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 01 dec 2006, 21:33

weidok schreef:Mooi... volgens mij heeft rho een spiraal hoorn getest..
wel wat anders uitgevoerd... :)

Nee ik bedoelde echt een ontwerp wat op onderstaande afbeelding lijkt, maar dan volgens mij met 1 of 2 kanalen. Als ik me goed herinner, was het voorbeeld uit de K&T wit uitgevoerd.

Afbeelding

Rho wilde inderdaad een spiraalvormige hoorn bouwen, maar dat was zo arbeidsintensief dat hij er toch maar van afzag, waarna hij volgens mij zijn huidige luidsprekers bouwde. O:)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » za 02 dec 2006, 21:18

het is inderdaad gepatenteerd zie ik.

Maar wat erger is, ik heb een fout gemaakt bij mijn uitgangspunt, de visaton frs8. ik heb die twee helemaal niet, het blijken namelijk FR10 units te zijn.
Neemt niet weg dat ik een dergelijk project wil opstarten met twee breedbanders.
Het zal misschien afwijken, maar toch.

Lange baan project dus!

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 03 dec 2006, 15:26

Ook een grappig principe..
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-how.html

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 dec 2006, 16:06

Dat soort creativiteit/inventiviteit zie ik nou graag bij mensen. O:) Het is trouwens ook zo'n soort spiraal welke Rho destijds wilde bouwen.

bartsegers schreef:Lange baan project dus!

Vanwege de andere drivers?

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 03 dec 2006, 17:54

nee, het lange baan project is vanwege extreem tijdgebrek.
lauter in vrije uurtjes in het weekend kan ik nog knutselen.
de rest van de week gaat gevuld met ergens anders wonen waar geen hobby mogelijkheden zijn helaas.

ik ga zeker de FR10 inzetten in het project dat staat vast.
vorm groote etc nog niet. Thats where the fun starts

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 07 dec 2006, 13:07

bartsegers schreef:ik ga zeker de FR10 inzetten in het project dat staat vast.
vorm groote etc nog niet. Thats where the fun starts

Vind ik ook. Eerst simuleren, dan op een groot stuk papier het ontwerp maken, nadenken hoe je het maakt, dan frezen en lijmen, klaar is Audiomanics! :)

Nee, even serieus, met een voor- en achterkant en wat triplex kopen, een paar meter frezen en wat lijmen, ben je in praktische zin al snel klaar. De laatste keer dat ik zo'n ding maakte, kocht ik vrijdagavond het hout, heb ik het zaterdagmiddag gefreest en gelijmd en zondag de units erin geschroefd en kon ik luisteren. Hartstikke leuk.

Het maken van het ontwerp vond ik veel meer werk. Het is niet heel makkelijk te voorspellen hoe groot een gesimuleerde hoorn in spiraalvorm wordt. Dus ik moest echt wel een paar verschillende tekenen, voor ik een ontwerp hebt dat binnen de vooraf gestelde beperkingen paste. Ik hoefde me niet te storen aan waf, dus voor mij was de enige beperking de grootte van het plaatmateriaal. :wink:

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 07 dec 2006, 13:19

Ik ben op een gegeven moment gestopt met het maken van deze dingen, omdat ik de speakers van iemand anders kon kopen en ik was daar destijds erg van onder de indruk. Maar dit was toch ook erg leuk. Misschien toch maar weer eigen spiralen bouwen...

Ik heb nog ergens een simulatie voor een konische spiraalhoorn liggen, 30 Hz aan de muur. :wink:

Wordt dan weliswaar geen 60x60cm, meer iets van 120x120... :?

Op zich, met wat creatief gedraai en visionaire inborst, moet er een spiraal-klipschoorn mogelijk zijn. Zelfde hoornverloop, maar opgerold in plaats van gevouwen. Ik schat een middag frezen per speaker, zet dat eens af tegen de vele weekends die men doorgaans, noodgedwongen, in zo'n Klipschoorn steekt. Dat is misschien wel een leuk project, ja. Eens kijken.

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 07 dec 2006, 13:20

Bart, had jij al wat ontworpen en/of gesimuleerd?

richard

Berichtdoor richard » do 07 dec 2006, 13:25

Ook leuke hoornontwerpen: Volvotreter

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”