Een aantal interessante dipool discussies op dit forum zijn o.a.: "Dipoolbas voor mijn ultieme monitor" van Jeroen_d: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1742 en "Dipoollaag met hoorngeladen mid en hoog" http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1834 en zo zijn er nog een aantal interessante topics te vinden...
Waarom een Showcase over Dipool luidsprekers?
Omdat ik vind dat dit concept niet genoeg aandacht kan krijgen. Op elke hoek van de straat kun je conventionele luidsprekerboxen (setje speakers in een kastje) kopen, maar dipolen zijn bijna niet commercieel te vinden. Jamo heeft een paar mooie dipolen (R909) op de markt gebracht maar ik heb ze nog nooit in een winkel zien staan, laat staan naar kunnen luisteren of vergelijken met conventionele luidsprekers...

Bijkomend nadeel van deze prachtige set speakers is het prijskaartje van ongeveer € 10k per paar.
Waarom Dipool
Ik woon in een zo'n modern huis met veel beton en glas om me heen. Op de vloer ligt parket en alles bijelkaar heeft het de gebruikelijke accoustiek van een toilet. Het enige object dat de galm een beetje absorbeert is een 3zits bank in het midden van de kamer.

Het plaatje hierboven is grofweg de plattegrond van mijn woonkamer. Waarschijnlijk vergelijkbaar met vele andere woonkamers in Nederland. Mijn vrouw (de welstandscommissie) houdt wel van een beetje strakke inrichting dus geen poespas in huis met als gevolg dat wanneer er een zacht achtergrondmuziekje aan staat je elkaar niet meer fatsoenlijk kunt verstaan. Heel irritant!
Vanwege de afmetingen van deze woonkamer zullen vooral de frequenties tussen de 50Hz en 60Hz en alle hogere harmonische voor staande golven zorgen. Dit heeft tot gevolg dat je met conventionele speakers meer last hebt van pieken en dippen in geluidsintensiteit bij deze bepaalde frequenties. Ter info bij 20 graden Celsius is de snelheid van geluid ongeveer 434 m/sec en dat zorgt bij 57Hz en alle afgeleide harmonische daarvan voor staande golven in deze ruimte.
Alle mogelijke geluidsabsorberende materialen zoals systeemplafonts, hoogpolig vloerkleed en berenvellen heb ik de revu laten passeren maar stuk voor stuk afgekeurd door de welstandscommissie ... Ik sta nog open voor suggesties

Electrostaten vallen wat mij betreft ook af want die vind ik te prominent en ik houd niet zo van het principe maar dat is meer een kwestie van smaak. Een estetisch verantwoord dipool ontwerp leek voor mij de enige overgebleven mogelijkheid...
Hoe klinkt een MP3-tje op een Dipool
Je luistert regelmatig naar een MP3-tje van dubieuze kwaliteit, -ra ra ra waar zou die nou weer vandaan komen-, heeft een Dipool speaker dan ook nog zin?
Ja want met dit Dipool ontwerp probeer ik niet om de perfecte high-end luidspreker te maken. Ik probeer alleen die ellendige accoustiek van mijn "moderne" huiskamer een beetje dragelijk te maken.
Waarom Budget
Omdat er in mijn huiskamer ook af en toe zo'n klein kereltje, van een jaar of twee, rond loopt die er genoegen in schept om de bolletjes van de speaker in te drukken. Zelfs nu, als ik de bolletjes van mijn low-budget speakers weer eens ingedrukt aantref doet dat pijn in mijn ziel...
Is dit hele verhaal met speakers met ingedrukte bolletjes nogsteeds de moeite waard? Ja, het scheelt veel! Heel veel!
De aanpak
Over de achterliggende theorie van dipolen en speakerbouw in het algemeen kun je hele lange discussies voeren en zodra je gaat meten zijn de invloeden van kameraccoustiek en "bafflestep" naar mijn mening toch nooit te voorspellen of op voorhand te corrigeren, dus ik heb eerst heel veel gelezen over van alles wat met speakerbouw te maken heeft en tevens flink om me heen gekeken en ben toen maar gewoon gaan bouwen.
Mijn eerste ontwerp (het houtwerk) heeft een paar maanden geleden reeds het licht gezien en ik heb er zelfs al even naar kunnen luisteren met een geimproviseerde opstelling.

Het Project
Een paar jaar geleden raakte ik geinspireerd en het dipool project met active filters stond als de ultieme uitdaging op mijn to-do lijstje.
Na veel experimenteren met o.a. een paar passieve tweeweg vloerstaanders, book-shelf monitors en een aantal variaties op het thema sub-woofer is het nu tijd om mijn ultieme Dipool project te verwezelijken! Ik heb al het een en ander in elkaar geknutseld en de eerste luistertesten zijn veel belovend!
In de volgende posts zal ik updates geven van mijn ultieme DIY audio project.
Dit project publiseer op Internet ik om mijn ervaringen uit te wisselen met anderen en tevens is het mijn bijdrage aan al die informatie die anderen al op Internet hebben gepubliceerd waardoor dit allemaal mogelijk is. Graag hoor ik ook jullie reacties en adviezen om dit project tot een goed einde te brengen.
In mijn volgende posts zal ik het ontwerp van mijn Dipool verder toelichten en uitwerken.