Weer een Soup.....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833

Weer een Soup.....

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:22

Goedemiddag mede-audioten,

Avalon heeft veel DIY-klonen. En zo is mijn Soup ook zo een. Pas sinds een halve dag gereed....lekker laten inspelen. Klinkt nu al niet verkeerd....en kan alleen nog maar groeien !

Mijn Avalon-kloon is de Soup (zie site van Tony Gee; http://www.humblehomemadehifi.com ) en de kasten zijn door John Eekels verzorgd ( http://home.planet.nl/~johneekels ).

Ik heb de vele berichten en topics gevolgd over Tony's en Marc's filter. En heb gekozen voor de Tony-variant vanwege het hogere rendement en het eenvoudiger opgezette filter.
Als buizengebruiker heb ik niet belachelijk veel wattjes te verstoken. Daarnaast ben ik een volgeling van "less is more" en steek mijn centjes als liefst in enkele topcomponenten dan aan het versmeren van het budget over vele onderdelen.
Om toch nog de mogelijkheid open te houden voor een filterwijziging gemakkelijk de boel extern gebouwd. Je weet maar nooit.........

Maar en simpele ingreep in het filter zal het toch niet zijn. Tony's Soup werkt met de C89 en Marc's Milestone met de C79. Dus ook nog units veranderen. Ik blijf lekker even met de huidige combinatie werken om na een gezonde inspeeltijd een besluit te nemen.

Er volgen een aantal fotootjes.
Met muzikale groet,
Reinout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rdv300b833

Soup 2

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:27

Zoals beloofd een volgende foto.
Deze is van de externe filterkastjes.

In esdoorn (net zoals de kasten) zelf.

Enkelvoudige speakeraansluitingen en een multicontact-stekker voor de "navelstreng" naar de speaker toe.

De Mundorf foliespoelen zen gezond in gewicht; goede ervaringen mee !

Reinout

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 26 nov 2006, 16:29

Yep.. dat zijn nog eens onderdelen!! prachtig spul die Mundorfs..
(die speakers ook trouwens)
Toch geen diamonds he?? (want dan zou ik denken dat je net de staatsloterij gewonnen hebt)

Welkom trouwens bij het grootste stelletje gekken van Nederland :wink:

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

rdv300b833

Soup 3

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:31

De volgende tekst/foto betreft de kast zelf.

Een fraai stuk houtwerkers-arbeid van John Eekels. Ik wou dat ik die gave/handen had........
Mijn betere helft thuis wilde graag esdoorn (past mooi bij de tafel). Hoe bedoel je....eisen ?! Maar zo gek is het niet. Zijn de originele Avalon's niet ook gewoon in esdoorn ?

Aan de onderkant zitten enkele strips hardhout. Daar heb ik een aantal spike ingezet. Ten eerste werken die als een akoestische diode. Ten tweede maakt de kabel via de basreflexpijp dan niet een te krappe bocht.

37,3 kilo arbeid.

Reinout

rdv300b833

Soup 4

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:36

Het filter.

De filterkasten zijn opgebouwd uit MDF met esdoornfineer. Bovenop is een centimetertje vol-esdoorn. De speakers had ik al wat langer; de kastjes hebben nog geen bijenwas-behandeling gezien.

Vrijwel exact overgenomen van Tony's site (SOUP met uitsluitend Thiel-units; geen Eton).
Uit eerdere bouwprojecten heb ik een voorliefde voor Mundorf en Mills overgehouden. En alles is netjes zilver verkabeld. Sterker nog: de luifdsprekerkabel van de versterker naar het filter---intern het filter----als navelstrang naar/in de speaker is allemaal hetzelfde spul van Neotech.

Het enige afwijkende stukje zilver is een decimeter Siltech vlakband (gestript FT12) welke als rail de grote spoelen verbind.

Een kilootjes of 10 zou ik zo zeggen.

Reinout

dre

Berichtdoor dre » zo 26 nov 2006, 16:38

Afbeelding

ziet er gezond uit 8)

rdv300b833

Soup 5

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:42

De opstelling zoals nu tijdens het inspelen. Nog geen moeilijke dingen vragen als intippen van de speakers en afstand naar de achtermuur. Eerst inspelen !

Het zijn mooi speakers om te zien; en nu al prima om naar te luisteren (het is echt niet goed als je na enkele minuten de potentie van een nieuw item niet kan horen. Tuurlijk moet je inspelen en moet het op bedrijfstemperatuur zijn........maar als het nu absolute bagger was zou ik toch zwaar dippen........en dat hoeft gelukkig niet).

De bas is meer dan aanwezig. Grappig genoeg komt er maar weinig "lucht" uit de basreflexpijp pompen. Dus geen zuig/pomp geluiden.
Maar bas is er ! Ik weet niet of de benedenburen echt blij zijn met m'n nieuwe aanwinst.
Het hoog is mij nu nog te scherp. Ja gedetailleerd, maar gewoon nog te kartelig. Da's wel een gevalletje inspelen.
Maar je hoort.......muziek. en daar ging het toch om ?

Grtz,
Reinout

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 26 nov 2006, 16:44

Ziet er goed uit.
Nu de spoelen nog even haaks op elkaar, en je bent klaar. :wink:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 26 nov 2006, 16:45

Ho stop.. ik zie een spoel die verkeerd zit in je filter...
Dat middelste maatje moet je even kantelen..

Maar bouw jij in een paar seconden ofzo?? ik zie net dat je onderdelen krijgt en even later staan ze al te spelen. :shock:

Kees

edit.. ik zie net dat Bart een seconde eerder op de entertoets gedrukt heeft.. GNI
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 26 nov 2006, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

rdv300b833

Soup 6

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 16:45

De laatste voor nu.

Detail van het filter zoals het er nu bij ligt. Er lligt nu een afdekplaatje op om de boel schoon/stofvrij te houden. Maar daar komt nog een gezonde glasplaat in. Het oog wil tenslotte ook wat en dit hoef je niet te verbergen ?!

Ik had nog een aantal stukken graniet liggen; passen de filters mooi op.

En nu inspelen !

Met muzikale groet,
Reinout

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 26 nov 2006, 16:48

Gotsammelaserus (excuseer me voor de uitdrukking) Mooie set heb je staan 833A zie ik...
Eindelijk eens iemand waar ik jaloers op ben...

Kees

rdv300b833

+ 833A

Berichtdoor rdv300b833 » zo 26 nov 2006, 17:16

Goedenavond Kees,

je vroeg er om; dus bij deze een vers geschoten fotootje. Wel met flitslicht; het wordt donker.....

Goed gespot; niet iedereen kent de 833A. Mooie triode met goede muzikale eigenschappen.
Ik gebruik een 300B als driver; gaat prima. Op de foto zie je hem nog klein links naast de 833A.

Jaloers hoef je echt niet te worden. Wel graag een tikje medelijden: mijn huis staat te koop en ik moet straks (bij verkoop; en graag snel....) met die bakken aan de wandel. Met 280 kg totaal is dat geen grapje. Gelukkig zijn links en rechts gescheiden en zijn de voedingen extern. Daarmee "slechts" 2 x 65 (versterkers) en 2 x 75 kilo (voedingen).

Maar met 1000 v op de anode heb je wel 70 wattjes aan de tap !

Met muzikale groet,
Reinout

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 26 nov 2006, 17:36

Ja, nu ik het goed lees ben jij de Reinout waarvan ik die 833A bakken al wel eens gezien heb.. (niet in het wild maar op het internet... Ik heb zelf ook twee spiksplinter nieuwe 833A buizen in huis, jawel..NOS NIB!!... vooralsnog puur voor de show... zijn ook wel errug imposant,, zeker als ze mogen gloeien, net als een paar 4PR1000's, maar die zijn defect denk ik omdat er een glazen neusje afgebroken is in de voet. Geen vacuum meer denk ik)

Het verhuis probleem is bij mij nog groter: vier boxen van ca 130 Kilo per stuk.. en de Audion van 65 kilo....maar dat is het probleem van de verhuizers in mijn geval..

Kees

asterduc

Re: Soup 3

Berichtdoor asterduc » zo 26 nov 2006, 19:17

rdv300b833 schreef:Een fraai stuk houtwerkers-arbeid van John Eekels.

Inderdaad. Op zijn webpage laat hij zien hoe hij de kasten in elkaar zet. Zeer verzorgd werk!

Proficiat met die set. Ziet er erg Pro uit!

Groeten,
Ed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 26 nov 2006, 21:04

Gasp.............aargh, wat een binnenkomer...welkom op het forum. Wanneer is de volgende luisterdag georganiseerd 8)

Wowly

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 26 nov 2006, 21:23

Reinout,

Als ik me niet vergis staan jouw versterkers ergens op internet omschreven. Heb je een linkje?

Jan

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 26 nov 2006, 21:51

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 26 nov 2006, 22:02

Thanks! Het in een indrukwekkende verschijning...

Vanwaar de keuze voor de Soup?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 26 nov 2006, 22:37

Mooi uitzicht zo vanuit de luisterstoel! :wink:

Zonder fatsoenlijke demping in de ruimte doe je de set wel ernstig tekort! :twisted:

In een ongedempte ruimte klinkt de C12 (en vele andere tweeters) bij mij ook te fel. Het filter is dus niet helemaal geoptimaliseerd aan de ruimte denk ik.

Veel luisterplezier!

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 nov 2006, 22:55

Zal wel meevallen. Tony bouwt een roll-off in het hoog in. Kan jij ook doen. Ik heb in een van de filtervarianten van jouw filter wel eens een 5,6 ohm serie + 8,2 ohm parallel aan de C12/6 gehad. Dan heb je nog steeds detail, maar ongelooflijk soft hoog. Ik vond het niet dynamisch genoeg, maar de liefhebber kan hiervan smullen. De roll-off van Tony is minder, maar je kan hier dus leuk mee spelen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 26 nov 2006, 23:05

jeroen_d schreef:Zal wel meevallen. Tony bouwt een roll-off in het hoog in. Kan jij ook doen. Ik heb in een van de filtervarianten van jouw filter wel eens een 5,6 ohm serie + 8,2 ohm parallel aan de C12/6 gehad. Dan heb je nog steeds detail, maar ongelooflijk soft hoog. Ik vond het niet dynamisch genoeg, maar de liefhebber kan hiervan smullen. De roll-off van Tony is minder, maar je kan hier dus leuk mee spelen.

Hoi Jeroen!,

Tjah, nog even wachten op goede meetapperatuur. Dan wil ik nog een en ander experimenteren, hoewel het niet meer nodig zal zijn verwacht ik. Nu zit het op een niveau waarvan ik niet kan zeggen of het teveel of te weinig is, wat net aan de muziekstijl ligt. Na de luisteravond 15 ohm parallel extra aangezet op jouw advies. Werd idd softer en ruimtelijker. Jammer dat je het nooit bij mij boven hebt gehoord.

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 26 nov 2006, 23:05

Montana schreef:Mooi uitzicht zo vanuit de luisterstoel! :wink:

Zonder fatsoenlijke demping in de ruimte doe je de set wel ernstig tekort! :twisted:

...
mvg,

Montana

Ik meen me te herinneren dat Reinout pak em beet 6 vierkante meter "pyramide" schuim op het plafond heeft zitten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 nov 2006, 23:15

Montana schreef:
jeroen_d schreef:Zal wel meevallen. Tony bouwt een roll-off in het hoog in. Kan jij ook doen. Ik heb in een van de filtervarianten van jouw filter wel eens een 5,6 ohm serie + 8,2 ohm parallel aan de C12/6 gehad. Dan heb je nog steeds detail, maar ongelooflijk soft hoog. Ik vond het niet dynamisch genoeg, maar de liefhebber kan hiervan smullen. De roll-off van Tony is minder, maar je kan hier dus leuk mee spelen.

Hoi Jeroen!,

Tjah, nog even wachten op goede meetapperatuur. Dan wil ik nog een en ander experimenteren, hoewel het niet meer nodig zal zijn verwacht ik. Nu zit het op een niveau waarvan ik niet kan zeggen of het teveel of te weinig is, wat net aan de muziekstijl ligt. Na de luisteravond 15 ohm parallel extra aangezet op jouw advies. Werd idd softer en ruimtelijker. Jammer dat je het nooit bij mij boven hebt gehoord.

mvg,

Montana

Het is wat druk de laatste tijd vanwege al mijn andere activiteiten, morgen komt CarloPJB alweer langs en zoals je weet ben ik druk met mijn IV-omzetter en bovendien komen de feestdagen eraan, maar ik wil mijn filtercreatie zeker nog een keer horen in de ruimte waar hij dagelijks speelt! En het is altijd gezellig natuurlijk. Ik ben je niet vergeten en geef nog wel een seintje. Ik denk aan begin januari, PB maar als dat wat is.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 27 nov 2006, 9:47

Mooi werk! 8)

....en inderdaad die ene spoel even omkeren of in ieder geval iets opschuiven. :wink:
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 27 nov 2006, 12:03

Hoi

Wat zeer goed werkt bij de Thiel tweeters is een stuk vilt er op met een gat wat ietsje groter is als het membraan.
Daar word hij vlakker van en klinkt rustiger.

Rob

Terug naar “Oude Showcases”