Passieve radiatoren in een basstrap.

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Roland
Ook commercieel actief

Passieve radiatoren in een basstrap.

Berichtdoor Roland » vr 17 nov 2006, 23:35

Hoi

Ik heb een basstrap geknutseld die met passieve radiatoren werkt. Ik was op zoek naar een basstrap die transporteerbaar was en te tunen op verschillende ruimtes. De pijplengtes van een conventionele basstrap varieren per ruimte/ tuning freq. tussen de 10 en 70 cm. Vrij onwerkbaar dus.

Ik kwam op het idee ipv pijpen met een variable lengte deze passieve radiatoren te gebruiken.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=295-494

Ik heb de basstrap net getuned met behulp van een sub, een sinus generator en een stukje papier aan de conus getaped om de trillingen te kunnen zien. Dat werkte erg goed.

Mijn ruimte is 6.60 bij 5.50 bij 4.0 meter. Een basstrap met passieve radiatoren werkt iets breedbandiger als een versie met poorten. Ik zit nu met een volume van 55 liter per radiator. Vanaf een hz of +- 3 onder en boven de tuning freq. begint de conus te bewegen.

Tekening:
http://static.flickr.com/114/299664082_ ... a4.jpg?v=0[/url]

De volgende versie wordt een kubus van ongeveer 42 cm in het kwadraat. Over de invloed van de basstrap op mijn akoestiek kan ik helaas nog niet al te veel zeggen. Het is nu te laat om eens even lekker met een plaat van Laurent Garnier te knallen. (house 8) ) Ik voel de konus in ieder geval wel bewegen als ik muziek draai.

Groeten Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 18 nov 2006, 11:34

Mooi experiment, ik ben benieuwd naar de resultaten!

lepain

Berichtdoor lepain » za 18 nov 2006, 13:22

Interessant. :)

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » za 18 nov 2006, 14:46

Hoi

Dank voor de complimenten. Kan nu weer wat harder draaien. Ik kan helaas nog niet met metingen op de proppen komen (heel verhaal, zit hier ook nog steeds in een combi van een verbouwing en een verhuizing). Dus alleen even een eerste indruk: de definitie in het laag is toegenomen. Ik hoor wat meer detail en het dreunt allemaal wat minder.

Groeten Roland

PS: het lastige is dat ik ook net een TNT flexy rack klaar heb en een Chinese dac aan het testen ben voor in mijn winkeltje. Klassiek geval dus van net iets te veel te gelijk veranderen. Neem de luisterindruk dus met een korreltje zout.

weidok

Berichtdoor weidok » za 18 nov 2006, 20:39

jeroen_d schreef:Mooi experiment, ik ben benieuwd naar de resultaten!

Me too ... Akoustiek is veel belangrijker dan we denken :)
" there is no box like no box" :)

lepain

Berichtdoor lepain » di 26 dec 2006, 14:29

Hoe staat het hier nu mee? Ik vind het een erg leuk idee. Heb je al metingen gedaan?

Paul

Berichtdoor Paul » di 26 dec 2006, 17:13

Interessant!

akoustiek is zeker belangrijk, mijn kamer is langwerpig (3 bij 7m) en als ik dan de deuren (vrijwel 1 hele muur van 3 meter) naar het balkon open zet gaat het laag me er toch op vooruit...

weidok

Berichtdoor weidok » zo 04 feb 2007, 11:12

Roland schreef:Hoi

Dank voor de complimenten. Kan nu weer wat harder draaien. Ik kan helaas nog niet met metingen op de proppen komen (heel verhaal, zit hier ook nog steeds in een combi van een verbouwing en een verhuizing). Dus alleen even een eerste indruk: de definitie in het laag is toegenomen. Ik hoor wat meer detail en het dreunt allemaal wat minder.

Groeten Roland

Roland hoe staat het met je baastrapps ??
Plaatjes en misschien metingen zijn welkom ?

hier een leuke tip om je akoestiek te verbeteren..
is geen vroege 1 april grap..

http://www.tnt-audio.com/accessories/ikea_hol_table_e.html
" there is no box like no box" :)

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 05 feb 2007, 2:15

weidok schreef:hier een leuke tip om je akoestiek te verbeteren..
is geen vroege 1 april grap..

http://www.tnt-audio.com/accessories/ikea_hol_table_e.html

Ik heb het net gelezen en ik vind het geniaal. Vooral het breedbandige aspect vind ik nuttig, een helmholtzresonator of vergelijkbaar iets moet goed getuned worden en daarvoor ontbreken nog wel eens de hulpmiddelen en het geduld.
We want to be happy, bold and free

Terug naar “Akoestiek”