Bouw van de Vifa Impuls

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronald_1

Bouw van de Vifa Impuls

Berichtdoor Ronald_1 » wo 08 nov 2006, 21:13

Een tijdje terug ben ik begonnen met de bouw van een setje Vifa Impuls luidsprekers. Voor mij is dit mijn tweede project nadat ik vorig jaar de Morion TL luidsprekers heb gebouwd. De luidsprekers bouw ik samen met een oom van me, hij heeft de beschikking over een mooie werkruimte, veel gereedschap en de nodige kennis.

De hele kast is gemaakt van 22mm dik MDF. Ik heb er voor gekozen om de kasten facetten te geven, vandaar dat ik het front van de kasten 44 mm dik heb gemaakt.

Uiteraard heb ik foto's gemaakt van het bouwproces:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde inslagmoeren gebruiken en angezien de schroefjes die ik gekocht heb om de luidsprekerunits te bevestigen niet lang genoeg waren heb ik de moeren tussen de twee platen aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zagen van de facetten viel enigszins tegen, dit ging niet helemaal recht. Maar met een handschaaf lukte het toch om alles netjes te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn de luidsprekers geschuurd, geplamuurd en gegrond, vorige week is de eerste laklaag erop gegaan. De luidsprekers worden ivoorwit.

Na het zagen van de platen voor de luidsprekers bleef er nog een stuk MDF-plaat over, dit leek me wel geschikt om speakerstands van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stands bevatten ruimte voor de kabeldoorvoor en om opgevuld te worden met zilverzand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De speakerstands zijn inmiddels zwart geverfd, dit is met de roller gedaan maar niet echt goed gelukt. Bij de overgang tussen bodemplaat en schacht is de verf nogal lelijk geworden. Vandaaar dat ik nu een poging ga wagen met spuitlak.

Christian

Berichtdoor Christian » wo 08 nov 2006, 22:08

Hallo Ronald,

Dat ziet er goed uit. Facetten zijn inderdaad goed gelukt.

fireman

Berichtdoor fireman » wo 08 nov 2006, 22:42

Die komen mij bekend voor :roll:

ziet er goed uit. Persoonlijk hou ik niet van zo'n stand ( dat schuine dan ) Zo'n houten stand heb ik ook al eens gemaakt. Toen het filter in de grondplaat gemonteerd.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 09 nov 2006, 22:03

Ik heb er wel even over gedacht om het filter extern te monteren, maar bij deze luidsprekers ben ik niet van plan om het filter te gaan tweaken. Het filter gaat dus gewoon de kast in.

Terug naar “Oude Showcases”