surround/pc boxjes

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

lepain

surround/pc boxjes

Berichtdoor lepain » wo 08 nov 2006, 0:45

Hoi,

Vanavond presenteer ik aan jullie mijn eerste zelfbouwproject! :D Het zijn kleine surround speakertjes die ik heb gemaakt om een beetje vertrouwd te raken met mijn cirkelzaag...en omdat ik helemaal gek werd van de waardeloze logitech boxjes die ik eerst bij de tv had staan. Dat moest beter kunnen!
Ik had nog een paar oude multimedia speakers liggen, die ik hiervoor heb gesloopt. Het waren br kastjes met 3 inch woofertjes, ik had geen zin om de ts parameters te meten, dus ik heb de inhoud van de box (2 liter) overgenomen en de baspoort weggelaten. Ik heb 18 mm mdf gebruikt, lekker stevig, geen last van paneelresonanties. Voor de maten heb ik de gulden snede gebruikt om de negatieve effecten van staande golven te verminderen, en het ziet er ook nog eens heel mooi uit. Ik heb daarna de speakers beluisterd in deze boxjes en in de originele, en dat is een wereld van verschil. Midbass en laag zijn veel minder gekleurd bij de nieuwe boxjes, in de originele plastic boxjes klonk bass gewoon als een natte ruft. Wat me ook opviel is dat de speakers minder levendig en "vrolijk" klonken met meer wol er in. Ik heb uiteindelijk het kastje toch volgepropt omdat ik daarmee een nare piek in het hoog kon wegwerken. (die piek zie je nog in de metingen).

Later heb ik op school de speakerts beschildert, en het setje staat nu al een tijdje vrolijk te tetteren in de woonkamer.

Excuses voor de slechte fotos, ik heb geen camera, dus het is gedaan met de webcam. Daarna bedacht ik dat ik de speakerts ook onder de scanner kon leggen, heb ik met mijn schoenen ook eens gedaan. 8)

oude speakerbox (met kartonnen expohoorn die in theorie vanaf 800 hertz werkt)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hoge maf: mother acceptance factor, zelfs mijn zusje vond ze mooi
Afbeelding

En nu de minder mooie kant van dit alles, de metingen:

Hier krijgen we natuurlijk allemaal audiofiele nachtmerries van, maar het is allang leuk dat je voor een drol en een halve pot honing je eigen speakers in elkaar kunt draaien. :D
Afbeelding
Ik weet trouwens niet hoe ik de microfoon moet calibreren, daarom kloppen de waardes op de spl schaal niet.

Afbeelding

Misschien herkennen jullie de engeltjes wel, die zijn van de Franse schilder Bouguereau:

Afbeelding

Ewoud

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » wo 08 nov 2006, 23:47

haha leuk.. mooi vooral!

ovni

Berichtdoor ovni » do 09 nov 2006, 0:18

Ewoud kan dus ook nog schilderen!

Slissen die boxen niet? (en wellicht een rare fff)
....
Jammer dat ze zo meten, ze zien er iig goed uit.

Maar volgende keer geen plagiaat meer he? [-X :wink:
(of heb je met schilderen nog geen eigen stijl zoals met tekenen?)

Ger

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 09 nov 2006, 12:40

grappig,. kunstig hoor :)

Je zou eventueel nog een simpel filtertje kunnen toe passen (baffle step oid). Dan loop hij wat vlakker...

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 09 nov 2006, 14:38

Schattig hoor 8)

Voor de lol zou je er eens een Visaton FRS8 in kunnen draaien. Mischien klinkt dat wat beter (en kost nie veel).
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Aquilon
In memoriam †

Berichtdoor Aquilon » do 09 nov 2006, 15:38

hier kunnen we inderdaad spreken van lieve schattige boxjes :-)

en wanneer jij er tevreden mee bent en er naar jouw gevoel een prettig geluid uitkomt ...proficiat met je eerste project \:D/

bart

lepain

Berichtdoor lepain » do 09 nov 2006, 19:07

bedankt voor de reacties

Ja, slissen doen ze zeker. Als je ze gebruikt om muziek te luisteren is dat ook behoorlijk storend. Misschien schroef ik er later idd betere speakers in, maar zolang ze als effectboxjes dienen blijven ze zo. Een filtertje tegen de oplopende frequentiekarakteristiek zou ik wel kunnen doen.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » do 09 nov 2006, 19:13

En dat in de "Herman Brood" week............
=D> =D>
Heel erg apart en mooi.

richard

Re: surround/pc boxjes

Berichtdoor richard » do 09 nov 2006, 21:47

lepain schreef:Misschien herkennen jullie de engeltjes wel, die zijn van de Franse schilder Bouguereau:

Afbeelding

Ewoud
Die schilder is een beetje ondergesneeuwd door het impressionistische geweld, maar die man maakte toch wel erg fraaie schilderijen.

Terug naar “Oude Showcases”