Jordan meets Concaeve (reloaded)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan meets Concaeve (reloaded)

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 18:05

Even een monoloog, zal straks door jullie reacties lezen :wink:

De print is klaar.
Ik ben best tevreden met het optische resultaat. Valt me alsnog niet tegen.

Wat betreft de sterkte: dit hoeft geen millimeter dikker. Dit is ZO sterk. Het klinkt alsof je tegen een natuurstenen tegel tikt.
Nog niet gedempt uiteraard, maar ik verwacht na het vullen van de lobben en wat demping in de kast 0,0 problemen.

Helemaal blij ben ik met de keuze om eerst dit prototype te maken, want ik zag al meteen 2 problemen die me in Fusion niet waren opgevallen.
1. Aan de voorzijde onder de speaker zit nu een keiharde rand. Het was de bedoeling dat deze netjes zou aflopen. Ik zie nu ook wat ik verkeerd gedaan heb in de tekening (nu wel ;) )

2. de uitsnede voor de speaker is te klein! Wederom in de tekening zag ik die niet, want het klopt wel, maar de uitsnede begint met een aflopend deel en ik heb vanaf dat punt gemeten en niet het werkelijk gat. Daar heb ik dus net even de zaag in gezet om te zien of de uitsparing voor de korf wel netjes loopt en dat doet 'ie.

2b. de seam aan de achterzijde stoort me niet, maar die schijn je op de binnenste laag te kunnen krijgen. Zal er naar kijken.
2c. die blob op de bovenzijde van 1 van de lobben: geen idee wat daar fout gegaan is. Kan door mij gekomen zijn, want ik heb de g-code aangepast zodat 'ie de bovenste 4 lagen niet mee zou nemen.

Op 1 plek, in de achterwand zijn over een stukje van 2 cm de wanden niet samengesmolten of dit door en door is weet ik niet, maar het viel me op.
Al het andere is keurig geprint.

Plaatjes:

IMG_2774.png

IMG_2775.png

IMG_2776.png

IMG_2777.png

IMG_2778.png

IMG_2779.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » za 14 nov 2020, 18:54

Heel gaaf :rock:

daniel

Berichtdoor daniel » za 14 nov 2020, 19:17

nice!

Die seam kun je 'random' maken. Je hebt altijd een begin en eindpunt van je perimeter. Je kunt hem willekeurig maken, dan begint ie iedere laag op een andere plek.
Op zich is die seam aan de achterzijde nog niet eens zo heel gek. zit ie in ieder geval uit zicht

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 14 nov 2020, 19:26

Je kunt de seam ook op een bepaald coördinaat doen bijv. Midden op de buildplate. Dan pakt hij de dichtsbijzijde deel van het model en dat is in dit geval de binnenkant. Maar een zichtbare verspringing geeft ook aan dat jouw instellingen nog verbeterd kunnen worden. Op ultimakers zie je die seam namelijk niet.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 15 nov 2020, 22:05

Gisteren niets meer geprint of aan de tekening gedaan.

Vandaag weer wel het e.e.a. aan de tekening verbeterd, zoals de uitsnede voor de speaker, nu past 'ie wel zonder dat ik er nog aan moet zagen :D
Ook heb ik gekeken hoe ik de zo onopvallend mogelijk kan afsluiten.

Gewoon er bovenop plakken kan natuurlijk niet, ook met een randje rondom om het af te werken vind ik niet mooi, dus ben ik voor deze optie gegaan:

POC2 V2.PNG

Het deksel komt aan de onderzijde.

Van de week zal ik er toch eens aan moeten om een volledig model te printen.
Dat gaat dan zo'n 68 uur duren en vergt 1250gr filament.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 15 nov 2020, 22:09

Om met Bureau Sport (een radioprogramma, dus nog lineair in den Aether) : We houden U in de gaten!!

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

hardbats

Berichtdoor hardbats » ma 16 nov 2020, 6:37

MichaelB schreef:Dat gaat dan zo'n 68 uur duren en vergt 1250gr filament.

Langzaam aan worden printen steeds groter en zwaarder, pas op :lol: Ik heb mijn record op 175uur staan en 2.6kg 8-[

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 19 nov 2020, 23:45

Ik zit niet stil. Alhoewel, de printer doet het meeste werk :lol:

Tsja en dan wissel je van merk PLA, want hoeveel verschil zal er nu werkelijk zijn?
Als je met een standaard 0.4mm nozzle print op een normale snelheid met bekend PLA, dan is er niets aan de hand.
Het wordt pas "leuk" als je wisselt van leverancier omdat niet iedereen grotere rollen dan 1Kg heeft en je een 0.8mm nozzle gaat gebruiken.

Ik nu dus ook. De eerste paar prints gingen prima, bijna perfect. Toen de rol van 2.3Kg aangebroken om wat testen uit te voeren.
Eerst een temperatuurtoren, daar kwam uit dat 190-195 de perfecte temperatuur zou zijn (toren gemaakt met een 0.8mm nozzle en de instellingen daarvoor).

Hop hop en printen die hap:

IMG_2801.png

TOP! :rock:

Ahum, daar ging duidelijk iets niet goed met de snelheid EN de laagdikte.

Poging 2 en 3, snelheid aangepast, laaghoogte aangepast:

IMG_2807.png

Hoppa! :-({|=

Nu ligt poging 4 onder de printer met een NOG lagere snelheid voor de infill.
Iedere poging duurt zo'n 3 uur voordat ik kan zien of het goed gaat.
Nu MOET het goed gaan, want anders komt er echt teveel tijd bij. Totaal voor 1 speaker zou nu al op 84 uur uitkomen.

Overigens komt er morgen een rol Formfutura Volcano binnen.
Dit PLA is er speciaal voor gemaakt om na het printen te kunnen temperen (afbakken in de oven op 110c), zodat deze extra hard en temperatuurbestendig wordt. Krimp zou volgens de fabrikant na het temperen maximaal 0.3% moeten zijn.
Hierna is het PLA bestand tegen temperaturen van 95c+ en zou de hardheid van ABS moeten hebben.

Als dat werkelijk zo is en dat zullen m'n tests moeten uitwijzen, dan ga ik de speakers hiermee printen.

richard

Berichtdoor richard » do 19 nov 2020, 23:52

Is twee helften geen optie? of valt de naad in het midden dan te veel op.
Genoeg is beter.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 20 nov 2020, 0:03

richard schreef:Is twee helften geen optie? of valt de naad in het midden dan te veel op.

2 helften zou kunnen. Ook de naad kan bijna onzichtbaar gemaakt worden, maar ook als stijlelement een randje.
Het voordeel van helften: gaat er iets fout dan is het "slechts" 42 uur weggegooid (als het pas op het laatst duidelijk is).
Het nadeel: tussendoor wisselen, mogelijk toch kleine afwijkingen in de helften (temperatuur, trilling, etc).

Het heeft voor- en nadelen.

Overigens neig ik er steeds meer naar om de lobben niet met zand maar met epoxy te vullen. Dit zal de dempende werking niet ten goede komen, maar wel dat de infill achterwege gelaten kan worden en het geheel dan supersterk is.
Is dat een slimme oplossing of toch beter voor zand kiezen?

John P

Berichtdoor John P » vr 20 nov 2020, 1:39

Om de lobben sterk te maken voldoet PUR schuim of iets dergelijks. Je krijgt dan hetzelfde effect waardoor sandwichpanelen zo sterk zijn.
Waar een weg is is ook een omweg.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 nov 2020, 8:09

Mijn ervaring verteld me dat je niet moet gaan bezuinigen om de tijd van een print te verlagen. Dit heeft namelijk altijd nadelige gevolgen voor de eisen die je stelt aan de print. Ik print altijd met de settings die ik nodig vind om de kwaliteit te halen die ik wil. Duurt een print dan 175uur? Dat is dan maar zo :lol:

Ik heb ook geëxperimenteerd met PLA-X3 wat ook met warmte gehard kon worden. Ik heb nooit goede resultaten bereik met het harden. Het heeft nooit voordelen opgeleverd, alleen maar nadelen. Printen begonnen toch te vervormen, krimpen, rimpelen etc. Het enige voordeel van PLA-X3 was dat het veel taaier was dan pla wat veel brosser is.
Welk merk gebruik je nu met die 2.3kg rollen?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 20 nov 2020, 9:22

John P schreef:Om de lobben sterk te maken voldoet PUR schuim of iets dergelijks. Je krijgt dan hetzelfde effect waardoor sandwichpanelen zo sterk zijn.

Wel meer sterkte, maar PUR heeft helemaal geen massa en dat is wel van belang om de eigen resonantie te dempen.

Nou, bij mij blijkt dat 4x scheepsrecht is:

POC2_onderzijde.jpeg

Infill layer height 0.2mm, snelheid 50mm/s
Bij het PLA van Creality kon de layer height op 0.4mm blijven en de snelheid op 50mm/s.

hardbats schreef:Mijn ervaring verteld me dat je niet moet gaan bezuinigen om de tijd van een print te verlagen. Dit heeft namelijk altijd nadelige gevolgen voor de eisen die je stelt aan de print. Ik print altijd met de settings die ik nodig vind om de kwaliteit te halen die ik wil. Duurt een print dan 175uur? Dat is dan maar zo :lol:

Klopt ook helemaal! Echter lukte het printen met exact dezelfde settings (afgezien van de nozzle temp) met het PLA van Creality wel en deze van 123-3d (Jupiter huismerk) niet.
Het zijn ook slechts proefprinten / prototypen, maar op een gegeven moment wil je wel dat ze lukken.
Eigenlijk is het ook apart, want het enige wat ik hoef te doen is wachten.
Normaal gesproken ben je fysiek met je speaker bezig en is de enige wachttijd het drogen van de lijm of afwerking. Dat is ff wennen.
Aanzetten en dan heeeeeel lang wachten met steeds ff via de camera de status controleren.

hardbats schreef:Ik heb ook geëxperimenteerd met PLA-X3 wat ook met warmte gehard kon worden. Ik heb nooit goede resultaten bereik met het harden. Het heeft nooit voordelen opgeleverd, alleen maar nadelen. Printen begonnen toch te vervormen, krimpen, rimpelen etc. Het enige voordeel van PLA-X3 was dat het veel taaier was dan pla wat veel brosser is.
Welk merk gebruik je nu met die 2.3kg rollen?

Was dat ook met Formfutura?
Ik kan er namelijk bijna niets over vinden. Afgezien dan 1 filmpje van CNC-Kitchen waar hij er een percolator mee maakt.
https://youtu.be/OzfXVH59LjM

Deze rollen zijn van 123-3d. Ik ging er vanuit dat de kwaliteit wel in orde zou zijn en dat is ook wel zo, alleen moet het dus wel langzamer geprint worden. Je merkt het ook al op de rol. Deze is veel stijver dan die van Creality. Bij 123-3d kan je er stukjes vanaf breken na 2x buigen, bij Creality totaal niet. Dat is veel flexibeler.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 nov 2020, 9:53

Ik heb formfutura nooit gebruikt. PLA-X3 wordt verkocht bij 3D4makers en is ook een product van hun volgens mij.
Ik hoor vaker slechte verhalen over de filamenten van 123-3D.nl dus daar bestel ik nooit. Ik zal maandag is even kijken welk merk 1.75mm filament wij nu gebruiken. Normaal print ik op ultimakers en dan hebben we gewoon ultimaker filament. Het is dan wel duur maar het werkt altijd, zelfs met de meest rare settings en bijv een zelf geboorde nozzle van 1mm :lol:

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 nov 2020, 9:55

Dit was 175uur en 2.6kilo PLA. Met een 0.4mm nozzle op 0.2mm laaghoogte.

20190415_193922.jpg

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 20 nov 2020, 10:03

hardbats schreef:Dit was 175uur en 2.6kilo PLA. Met een 0.4mm nozzle op 0.2mm laaghoogte.

20190415_193922.jpg

HOLY SHYTE, wat een wanddikte! :shock:
Heb je meer info van dit ontwerp?
(edit: zo kijkend gok ik dat het een bluetoothspeaker zal zijn?)

hardbats schreef:Ik heb formfutura nooit gebruikt. PLA-X3 wordt verkocht bij 3D4makers en is ook een product van hun volgens mij.
Ik hoor vaker slechte verhalen over de filamenten van 123-3D.nl dus daar bestel ik nooit. Ik zal maandag is even kijken welk merk 1.75mm filament wij nu gebruiken. Normaal print ik op ultimakers en dan hebben we gewoon ultimaker filament. Het is dan wel duur maar het werkt altijd, zelfs met de meest rare settings en bijv een zelf geboorde nozzle van 1mm :lol:

Ik ben merkagnostisch :mrgreen:
Als het maar goed werkt. Prijs vind ik in zekere mate ook irrelevant, het moet goed zijn.

hardbats schreef:
MichaelB schreef:Dat gaat dan zo'n 68 uur duren en vergt 1250gr filament.

Langzaam aan worden printen steeds groter en zwaarder, pas op :lol: Ik heb mijn record op 175uur staan en 2.6kg 8-[

Ik kom nu al uit op 1540gr. Iedere verbetering lijkt het zwaarder te maken.
<Russisch accent> "If not strong enough, add more weight" Hehehe.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 nov 2020, 10:26

Inderdaad een Bluetooth speaker probeersel. Al met al zn 7 kilo aan filament :-"

IMG-20190507-WA0011.jpeg

Binnenkant is bekleed met akoestisch foam met een laag lood er in

20190425_181559.jpg

Dit is redelijk geluids dood :D

Het merk betekent niet meteen dat een filament goed is. Maar ultimaker rollen op een ultimaker printer is volgens mij de meeste betrouwbare combi voor thuisgebruik. De Stratasis printer bij ons op het werk is nog beter maar dan kost je dan ook 1.5miljoen :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 20 nov 2020, 10:52

hardbats schreef:Inderdaad een Bluetooth speaker probeersel. Al met al zn 7 kilo aan filament :-"

:shock: :shock: :shock:

Heb ik dit topic gemist?!
Of heb je er geen topic van gemaakt? Zo nee: waarom niet?

hardbats schreef:Het merk betekent niet meteen dat een filament goed is. Maar ultimaker rollen op een ultimaker printer is volgens mij de meeste betrouwbare combi voor thuisgebruik. De Stratasis printer bij ons op het werk is nog beter maar dan kost je dan ook 1.5miljoen :mrgreen:

Klopt, maar het is vaak wel zo dat als je eenmaal een goed merk gevonden hebt (goed is uiteraard interpretabel), dat al het PLA wel aan je verwachtingen voldoet.
Daar ben ik naar op zoek.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 nov 2020, 10:57

Heb er nooit een topic over gemaakt omdat het een probeersel was zonder enige calculaties en met onderdelen uit een andere bt speaker. Dit was meer een leuke teken opdracht en print uitdaging. Klankmatig is het... tja...

Probeer E-sun is. Goede kwaliteit en niet duur. Weet alleen niet of ze grotere rollen maken dan 1 kilo

daniel

Berichtdoor daniel » vr 20 nov 2020, 11:55

Hoewel een Ultimaker inderdaad een paar ordegroottes goedkoper is dan een Stratasis, is ie nog steeds behoorlijk high-end voor thuisgebruik hoor.

Mijn ervaring met 123-3D filament zijn ook wisselend. Ik heb er niet voldoende mee geprint om echt iets over consistentie te kunnen zeggen, maar toen ik laatst weer een aangebroken rol van hun huismerk pakte kwam ik er achter dat het toch wel erg slecht hechtte vergeleken met het E-sun wat ik normaal gebruik.
Maar goed, als je inderdaad grotere rollen dan 1 kg nodig hebt dan wordt de keus alweer kleiner. In theorie zou je ook nog mid-print van rol kunen wisselen, maar dan heb je weer risico op kleurverschil.

Michael, met welke laagdikte print je nu? Met zo'n grotere nozzle is het wel jammer om niet ook meteen naar een grotere laagdikte te gaan, dat zou je weer wat snelheid opleveren.
Bij zo'n groot object print je natuurlijk met gemiddeld veel hogere snelheden dan met zo;n relatief kleine temperatuurtoren. De effectieve printsnelheid die je instelt haal je bij kleine objecten meestal niet vanwege het constante accelereren. Dus een grotere object vraagt een grotere 'flowrate' van je filament, waarvoor je misschien toch een hogere temperatuur nodig hebt. Ook blijft de nozzle bij een kleiner object langer boven een plek hangen, waardoor er ook wat meer warmte achterblijft (afhankelijk van al dan niet geforceerd koelen). ZOu ook nog een dingetje kunnen zijn.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 20 nov 2020, 13:55

De PLA van 123-3d is nu voor testmodellen, maar ik had wel een beter resultaat verwacht.
De hechting is echt zeer matig.

Ander PLA hecht als een dolle aan m'n printbed, maar dit zit na afkoelen van het bed al los! Letterlijk los, je pakt het er gewoon vanaf.
Ik moet bijna 3Dlac gebruiken.

Dikker printen heb ik geprobeerd, 0.4mm voor de infill. Echter zelfs met een verhoging van de temperatuur naar 205c (ipv 195c) kwam het alsnog los. Niet een beetje los, maar je kon het er gewoon vanaf pakken (de infill).
Gelukkig heb ik al voordeel van de grotere lijnbreedte.
Hogere snelheid printen doet ook erg weinig met de tijdwinst. Laagdikte veel meer.

Ik maak deze rol nog op. Kan er 1 heel model van printen (die gaat waarschijnlijk vanavond aan).
Voor ieder volgend model (ook de testen) ga ik iets anders kiezen, alleen moeten dat wel 2Kg rollen zijn.
Tussentijds wisselen vind ik niet de fijnste oplossing, maar als het niet anders kan...

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 22 nov 2020, 12:46

Een kleine update.
Inmiddels is de print op 37%.
Het gaat langzaam maar gestaag.

APC_0775.jpeg

IMG_2820.jpeg

Als het goed is, is de print overmorgen in de nacht/ochtend klaar. Spannend!

Ik twijfel nog steeds of ik er een 2.1 of stereo subs van wil maken.
Wat ik wel weet, is dat ik de subbehuizingen óók ga printen! :)

Maar goed, eerst deze maar eens afmaken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 nov 2020, 13:34

Heel gaaf dit, ben benieuwd naar je resultaat! De mogelijkheden zijn enorm als dit goed uitpakt.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 24 nov 2020, 10:47

Plaatjes? Okee, plaatjes.
(disclaimer: dit is een testprint, dus de kwaliteit is nog suboptimaal en er gaan zeker nog zaken aangepast worden).

IMG_2835.JPEG

IMG_2836.JPEG

IMG_2837.JPEG

IMG_2838.JPEG

Zo kwam het vanmorgen vers van de printer.
Het resultaat viel me niet tegen, ook al is er tijdens het printen iets gebeurt wat mogelijk desastreus had kunnen zijn.
Ik was toevallig beneden in de garage toen ik lawaai van de zolder hoorde, waar de printer staat.

Het viel me meteen op dat de BLtouch-sensor (die voor autolevelling zorgt) rood knipperde en af en toe de probe (het testvingertje) naar beneden gooide :shock:
Deze bleef steeds haken achter de supports aan de voorzijde, dat hoorde ik dus beneden!! AAARGH!
Heb na overleg met een vriend de print gepauzeerd en de sensor afgeplakt. Dit was dus op 84% en 60 uur in de print.
Gelukkig ging de print daarna weer normaal verder.

Het deksel, welke ik een aantal dagen geleden geprint heb, past perfect. De toleranties kloppen dus prima en de afwijkingen over meerdere dagen printen zijn minimaal.

IMG_2839.JPEG

Minder fraai is de bovenzijde van de uitsnede voor de speaker.
Hier heb ik het aantal graden zonder support toch te hoog ingeschat. Bij een volgende print ga ik deze op 45graden zetten i.p.v. 60.

Ook is goed te zien waar de BLtouch-sensor steeds vast bleef zitten, daar is het schuine verloop minder mooi (maar prima functioneel).

Past de speaker meteen? Ja en nee. Door het geklieder vanwege de te hoge steilheid zonder support was de bovenzijde van de uitsnede niet mooi rond. Die heb ik met de hand even geschuurd met korrel 60. Daarna paste het STRAK. Dat was niet de bedoeling.
Jordan geeft aan dat de uitsnede 104mm dient te zijn. FOUT!
Ik heb dit zelfs 112mm gemaakt en nog zit het strak.

IMG_2841.JPEG

IMG_2845.JPEG

Ik moet ook kijken of ik alles wel goed gecentreerd had in Fusion, want aan de rechterzijde van de korf is meer ruimte dan aan de linkerzijde. Apart.

Aan de bovenzijde van de ronding zit een opening. Die is niet volledig geprint. Ook weer vreemd, want in Cura is dit niet te zien (en is uiteraard gesloten in de tekening). Raarrrr, maar los ik wel op. Overigens zit er nog wel een wand achter.

IMG_2844.JPEG

Voor de audiotesten is dit prototype zeker wel geschikt. Daar ga ik vanavond mee beginnen \:D/

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 24 nov 2020, 10:52

Gaaf!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”