Demping van roepgeluiden (voor het werk)

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Demping van roepgeluiden (voor het werk)

Berichtdoor Wowly » di 13 okt 2020, 20:26

Zoals vele van jullie weten werk ik in de ouderenzorg.
Ik werk ook op een afdeling waarop mensen soms roepgedrag vertonen. Ze doen dit neit om anderen lastig te vallen, maar bijvoorbeeld bij herbelevingen. Ze maken iets ergs of minder fijns uit het verleden steeds opnieuw mee en roepen dan naar hun kinderen vrouw of man etc.
Soms is er gewoon de behoefte om te ropen, en de vibraties van het roepen te ervaren in de romp/borstkas. Maar er zijn ook minder fijne redenen om te roepen.

Wij gaan hier mee om zoals je van professionals mag verwachten. Soms komt het voor dat mensen gewoon roepen, zonder dat ze zich vervelend voelen. In dat geval laten we de mensen dit doen, en gaan we niet steeds dit proberen te smoren. Het is een uiting, en dat is dan goed.

Op dit moment is er een bewoner die echter een wel erg luide stem heeft. Zo luid dat de andere bewoners er zeer onrustig van worden. Geeft ook niet, we brengen dhr dan naar zijn eigen appartementje. Dit is echter erg galmend/kaatsend. Hierdoor wordt dhr zelf onrustiger. Ander nadeel is dat zijn buren niet tot rust kunnen komen op hun appartementje. Van het ene probleem naar het andere probleem, zoals je ziet.

Enfin, akoestisch bureau ingehuurd en een advies laten maken. De kostenraming wat het zou kosten om uit te voeren zou later komen.
In het advies stond onder andere dat ze van plan waren om alle muren geheel met lood te bekleden, en er dan iets voor te zetten wat ik begreep een buigslappe wand was. Om het ergste weg te halen hadden ze een valdorpel in de deur gefreesd en hadden ze het bovenraampje vervangen door met lood beklede plaatjes multiplex.

Laten we zeggen dat onze bouwcoordinator "een beetje van geschrokken" was van de raming. Omdat ik de technische jongens bij ons goed ken vroeg ik wat het bedrag was en de aanpassingen die ze wilden doen. Het antwoord: we weten het niet, maar de baas was not amused. Ik heb even samen met hen gekeken naar de aanpassingen aan het bovenlichtje van de deur. Serieus, als ik zachtjes op het paneeltje tikte werd dat versterkt doorgegeven aan de andere zijde! Ze hadden de houten paneeltjes vastgespijkert aan het kozijn..... Zegmaar dat ze een houten trommeltje hadden gemaakt.... bizar.

Ik had al gehoord van hem wat de adviezen waren voordat de raming binnen was en had ze gewaarschuwd dat sommige akoestische bureau's exorbitant veel vragen voor een advies, zeker als we in de onnozelruimte komen (de plaats waar leken zich ophouden). Ik vroeg me toen al af of ze wel doorhadden wat onze hulpvraag was, namelijk het dempen van stemgeluid.

grondtonen en boventonen.jpg

De muren zijn gemaakt van gasbetonblokken van (ik schat )8 cm dik (zeer dun dus), dus ik snap wel dat ze meteen gaan denken aan massaverzwaring, maar dat is toch helemaal niet nodig bij stemgeluid? Isoleren lijkt mij niet nodig, absorberen daarentegen werkt voor mijn gevoel beter bij deze frequenties. De ondertonen beginnen bij 100hz maar de aanwezige geluiden zitten bij 1-6 Khz. Dat is toch veel beter te dempen dmv akoestische panelen zoals flamex of merfocell.

Op dit moment wordt de situatie niet opgelost omdat het veel en veel te duur is voor de afdeling. Omdat ze wisten dat ik het destijds al bijzonmder vond om iets te verzwaren met loodp[laten hebben ze gevraagd wat ik zou doen, en wat het zou kosten als de technische jonmgens dit zelf gaan monteren.

Mijn vraag: is het mogelijk om mbv absorptie een luide mannenstem te dempen, zodanig dat de buren van de client hier last van hebben? Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John P

Re: Demping van roepgeluiden (voor het werk)

Berichtdoor John P » di 13 okt 2020, 20:46

Het nadeel van veel absorptie is dat mensen harder gaan spreken om toch elkaar goed te horen. In dit geval hoeft dat niet een probleem te zijn, maar het is niet uit te sluiten. Geluidsisolatie van binnenmuren is in veel gevallen in strijd met de ventilatie eisen. Je kan de deur afsluiten met een valdorpel, maar mischien is die wel nodig voor de verse lucht. Over het algemeen is de zwakke plek het grootste probleem. Zo'n bovenklep is eenvoudig te verzwaren met een sandwichplaat, lood zou ik nooit gebruiken in een zorgsituatie. De binnenmuren zijn eenvoudig te verbeteren met voorzetwanden. Ik zou stap voor stap de meest voor de hand liggende zwakke plekken aanpakken. Een systeemplafond heeft vaak absorptie genoeg, controleer ook de tussenwanden boven het plafond, vaak zijn daar kieren en gaten te zien.
Waar een weg is is ook een omweg.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 okt 2020, 20:55

Helaas denk ik dat de "experts" wel gelijk hebben, gasbetonblokjes van 8cm zijn gewoon akoestisch poreus. Ook voor stemmen. In een verpleeghuis kan dat wel handig zijn zodat verplegend personeel kan horen wat er in ruimtes verder op gebeurd. Het vervelende in dit geval is dat je eigenlijk deze patient zo ver mogelijk van de groep moet verwijderen wat ook weer sociaal onwenselijk is en ook niet qua extra tijd die het personeel nodig heeft. Heb zelf eens een geval meegemaakt binnen een instelling voor geestelijk gehandicapten waar een client met autisme zich steeds ernstiger begon te gedragen. Uiteindelijk woonde die in een hokje zonder meubilair, plinten enz met een anti-scheurpak aan... De woonvorm met een stuk of 6 mensen was toen inmiddels bijna leeg.....
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 13 okt 2020, 20:56

Wat John zegt klopt. Eigenlijk zou je de kamer akoestisch hard moeten maken zodat het geluid binnen de kamer reflecteert.
Dat is voor de veroorzaker van het geluid heel onaangenaam en hij zal daardoor geneigd zijn minder lawaai te maken.

Het is inderdaad ook belangrijk dat er zo min mogelijk geluid het vertrek verlaat.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 13 okt 2020, 21:00

Van ouderenacoustiek weet ik weinig, wel wat meer van studiobouw. En lood heb ik daar nooit gebruikt zien worden. Een uitstekend geïsoleerde geluidsstudio is meestal niet veel meer dan een op rubbers zwevend geplaatste doos van een balken karkas bekleed met cementplaat. Op die manier kan er geen geluid via de bouwconstructie verder getransporteerd worden. En tussen doos en gebouw niet meer dan een cm of 10 steenwol/glaswol. Belangrijk is dan ook een goed afsluitende dubbele deur: Eentje in de doos zelf en eentje aan de ander kant in het gebouw. Maar er hoeft dan ook maar 1 "lekgaatje" in te zitten en alles is voor niets...
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 okt 2020, 21:02

pappaleo schreef:Wat John zegt klopt. Eigenlijk zou je de kamer akoestisch hard moeten maken zodat het geluid binnen de kamer reflecteert.
Dat is voor de veroorzaker van het geluid heel onaangenaam en hij zal daardoor geneigd zijn minder lawaai te maken.

Het is inderdaad ook belangrijk dat er zo min mogelijk geluid het vertrek verlaat.

Een ernstig dementerende heeft niet (meer) in de gaten hoe hard zijn stem of een geluid is...
Fusion Filterdesign

Arno

Berichtdoor Arno » di 13 okt 2020, 21:07

Met absorptie kun je het probleem een klein beetje verbeteren, maar je ontkomt er niet aan om ontkoppelde, ontdreunde voorzetwanden te plaatsen als je echt een zinnige reductie wilt behalen. Luide stemmen zijn qua volume te vergelijken met diverse muziekinstrumenten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 13 okt 2020, 21:13

Arno schreef:Met absorptie kun je het probleem een klein beetje verbeteren, maar je ontkomt er niet aan om ontkoppelde, ontdreunde voorzetwanden te plaatsen als je echt een zinnige reductie wilt behalen. Luide stemmen zijn qua volume te vergelijken met diverse muziekinstrumenten.

Dat is in feite een vereenvoudigde versie van de studiodoos die ik hiervoor beschreef en denk afdoende, maar dan wel met een dubbele deur als je ook naar de gang wilt isoleren. Je hoeft hier niet ook het lage gedeelte van het frequentiespectrum te dempen/isoleren. Eigenlijk zou bij de bouw van de appartementen er al goed naar gekeken moeten zijn.

John P

Berichtdoor John P » di 13 okt 2020, 21:21

Denk trouwens eerst eens aan een zwaardere deur voordat je aan de muren begint. De standaard deuren zijn bordkarton.
PS. Mijn ervaring met bouwfysisch adviseurs is dat zij heel consciëntieus de hun gestelde vraag oplossen. Dat dit effecten voor andere zaken heeft wil men nog wel eens vergeten. Ik heb een keer het advies gekregen de raamoppervlakte te halveren vanwege het warmteverlies. Op de vraag of die ruimte niet aan het minimum lichtniveau hoefde te voldoen was het antwoord: dat is niet mijn afdeling.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 okt 2020, 21:27

Ik zou gezien de leeftijd van client geen dure bouwkundige ingrepen gaan doen, aanpassingen klaar meneer in zijn k..... Jan schrijft dat meneer onrustig wordt door zijn eigen stem in zijn appartement ( tegenwoordig een duur woord voor een hokje van 20m2 met een bed, tafel en tv). Gooi er eerst eens een dik kleed op de vloer ( de schoonmaak gaat je vervloeken) en hang dikke gordijnen op en kijk of zijn gedrag veranderd.
Fusion Filterdesign

Arno

Berichtdoor Arno » di 13 okt 2020, 21:40

Op de zaak hebben we nog diverse akoestische maatwerk absorptiepanelen staan. De kans is aanwezig dat ik deze wel kan schenken, aangezien we met een grote schoonmaak bezig zijn. Mocht je toch zoiets willen proberen moet je het maar zeggen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 13 okt 2020, 22:01

ds23man schreef:Ik zou gezien de leeftijd van client geen dure bouwkundige ingrepen gaan doen, aanpassingen klaar meneer in zijn k..... Jan schrijft dat meneer onrustig wordt door zijn eigen stem in zijn appartement ( tegenwoordig een duur woord voor een hokje van 20m2 met een bed, tafel en tv). Gooi er eerst eens een dik kleed op de vloer ( de schoonmaak gaat je vervloeken) en hang dikke gordijnen op en kijk of zijn gedrag veranderd.

Mede gezien mijn eigen ervaring met de situatie van mijn eigen moeder gedurende haar laatste 5 jaren op een gesloten afdeling en wat Jan beschrijft, mag je wel stellen dit geen op zich staand uniek geval is.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 okt 2020, 22:10

Als je de minimale eisen ziet die voorgeschreven wordt qua Wet Langdurige Zorg ( verpleeghuis, gehandicapten en psychiatrie) wil je als student er al bijna niet wonen...
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 13 okt 2020, 22:36

Arno schreef:Op de zaak hebben we nog diverse akoestische maatwerk absorptiepanelen staan. De kans is aanwezig dat ik deze wel kan schenken, aangezien we met een grote schoonmaak bezig zijn. Mocht je toch zoiets willen proberen moet je het maar zeggen.

Goeie tip :goedzo:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 13 okt 2020, 22:39

Bij de speelzaal van m’n dochter hadden ze van die Flamex kubussen aan het plafond opgehangen die je bij akoestiekwinkel kan kopen btw, dat zal niet overal gaan ivb met de hoogte van de ruimte, maar met systeem plafond erbij hielp het goed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 13 okt 2020, 23:59

Hallo heren,

Ik ben opgelucht met jullie reacties. Van de ene kant dat jullie begrip hebben voor de situatie. Ik dacht later toen ik dit opschreef " ik hoop dat ze erop vertrouwen dat we dit goed aanpakken met de cliënt" . Dat komt omdat het erg lastig is om een goede beslissing te maken die NIET in dhr zijn nadeel is, zonder daarbij de andere bewoners uit het oog te verliezen. Door het roepen wind dhr zichzelf steeds meer op, en die afdeling is een grote kaatsdoos. Zelfs de fysio in opleiding die ik begeleid werd er onrustig van en was blij als hij daar weg was. Van de andere kant dat ik lees (en weet van sommigen) dat ze ervaring hebben met hun eigen vader of moeder in een dergelijke situatie, en hoe ongelofelijk zwaar dat is voor de cliënt en de familie.
Dus.... blij met hoe jullie het oppakken!

Dan nu de aangedragen oplossingen:
1 Verzwaren van de muren: dat kan nooit geen kwaad natuurlijk, maar is een zeer kostbare oplossing, en zoals jullie al aangaven: voordat dat erdoor is is dhr mogelijk al niet meer bij ons. Helaas. het is een erg fijne man.

2 Voorzetmuren: eventueel een optie, en geeft ook een behoorlijke demping. Misschien niet zoals met een zeer zware muur met licht demping erop, maar toch al een flinke vermindering.
3 Zwaardere deur: de deuren zijn al vrij zwaar. de valdorpel was een goed idee. de ventilatie komt via een ventilatiekoker die aan het plafond zit (een serieus luchtlek,. maar er moet nu eenmaal geventileerd worden). Ik had reeds bij de technische dienst geopperd om er een deur aan de andere zijde tegenaan te zetten, zodat er een dubbel deur constructie ontstaat. Mits goed uitgevoerd zorgt dit ervoor dat het geluid in ieder geval niet meer de gang op kan zodat de rest van de bewoners aan die gang er niet onrustig van worden. Ik kan dhr serieus aan de andere zijde van de afdeling horen roepen, zo hard gaat dat.

Houden we nog over: de directe buren. Voorzetwand is de goede optie om het geluid wat door de muren wordt getransporteerd tegen te houden. Ik heb een HSB aanbouw gemaakt. Als we werken aan de aanbouw hebben we erg hard een radio aanstaan in het gebouw, erbuiten horen we hem vrijwel niet meer. Bizar gewoon. maar ook dit kost centjes.

Mogelijk dat het dempen van de geluiden IN de kamer al enig soelaas geeft. Een goed systeemplafond met dempende panelen, en een vloerbedekking is een goede start. Die vloerbedekking gaat het niet worden, daar geeft de poestdienst NOOIT fiat voor (hygiëne regels worden bij ons strikt nageleeft!), hoe goed het idee ook was.

Als ik de muur beplak met die absorbtiefoam gaat niet genoeg dempen denken jullie? En als ik 3 paar zware gordijnen laat ophangen? (die hebben we vast nog wel ergens liggen in ons gebouw, rails zijn de kosten niet)
Die dubbele deur is denk ik wel een moetje als ik het zo bedenk...

@ Arno, misschien dat we wel van je aanbod gebruik willen maken. Was het niet vanwege die kamer, dan wel voor de afdeling zelf....echt niet leuk meer daar hoe dat galmt.

Voor degene die het erover hadden: de kamers zijn zeeeer klein, ik denk aan de deurzijde zo breed als de deur, dan 3 meter diep uitlopend naar een breedte van 4 meter naar een zijde waarin ramen en een deur inzitten naar buiten toe. Hiervoor hangen overigens dikke gordijnen. het bed past er net in, evenals een kast en een klein buro waarop meestal de Tv staat en enkele fotoboeken liggen. Naast de slaapkamer is een ruime badkamer (denk aan tilliften etc,) die ze delen met 1 buurman/vrouw (omstebeurt).De bewoners zitten meestal in een gezamelijke ruimte, zodat er tenminste toezicht is door een huiskamerassistente. Sinds we geld hebben gekregen vanwege Hugo Borst zijn strijd hebben we ook veel meer activiteiten zoals muziektherapeuten, beweegagogen en welzijnsmedewerkers. Dat was erg fijn.

De afdeling waar we het over hebben is de afdeling waar destijds meer dan de helft van onze bewoners is overleden aan corona, en meer dan 70% van het personeel ziek is geweest omdat we van het RIVM preventief geen kapjes mochten dragen. De afdeling is behoorlijk aangeslagen (nog steeds, zowel mentaal als sommigen nog steeds fysiek) en we hebben nu erg veel nieuwe opnames wat zeer veel onrust met zich meebrengt. Gelukkig mag de familie nu wel op bezoek komen, en werken we allemaal preventief met mondkapjes. We merken allemaal als er een bezoeker in de ruimte is: die houden geen afstand (onbewust) waar wij dat wel ingebakken hebben nu hahaha.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 okt 2020, 10:25

Hoi Jan,

Over dubbele deuren. Dat werkt alleen als beide deuren goed afsluiten. Maar ik neem aan dat bij jullie er om diverse praktische redenen geen dorpels onder de deuren liggen. Dan heb je w.d.b. een probleem en heeft een dubbele deur weinig zin. Tenzij er alsnog een dorpel aangebracht wordt. Hoe is het met de ventilatie? Lekt er niet te veel geluid via het ventilatiekanaal naar de buren?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 14 okt 2020, 10:46

Ja, ik ben vandaag bezig de ventilatie in kaart te brengen. Zowel de aan als de afvoer. En in acht nemend dat er een afsluiting plaatsvond van de deur moet er een dauerluftung komen.
De technische jongen is vandaag ziek. Hopelijk geen corona

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 okt 2020, 10:53

Qua ventilatie kom je een heel eind met een suskast tegen de ventilatie opening. Een simpel zig-zag labyrint bekleed aan de binnenkant met pritex of Technocell doet dan al wonderen. Maar daarvoor zijn ook diverse kante en klare oplossingen zoals dempingstussenstukken in het kanaal.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 14 okt 2020, 11:53

Zoals je zelf al aangaf, moet je vooral focussen op stemgeluid, ik schat 200Hz-1kHz. De meeste suggesties hierboven zijn prima. Toch wil ik nog toevoegen dat in deze frequentiebanden kierdichting (vooral) van de cellenbetonwandjes belangrijk is. Die wandjes staan na verloop van tijd vaak 'los' van de vloer en het plafond. Met goede kierdichting doet een cellenbetonwandje nog best wat aan luchtgeluidisolatie, contactgeluid is een groter probleem. Al zal een voorzetwand zeker helpen.

Valdorpels werken redelijk goed en zijn meestal wel nadien aan te brengen. In een verpleeghuis zal het ventilatieconcept hopelijk niet via kieren onder de deuren van het appartement geregeld zijn, dat is vanuit oogpunt van brandveiligheid alleen al raar.

Voor ventilatie: een suskast kan, er is ook flexibele geluiddempende ventilatiebuis in de handel. Die kost weinig en werkt vrij goed.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 okt 2020, 12:11

markbakk schreef:Voor ventilatie: een suskast kan, er is ook flexibele geluiddempende ventilatiebuis in de handel. Die kost weinig en werkt vrij goed.

Klopt, zit hier ook tussen de WTW. Dat is een stuk kanaal van opgerold dempingsmateriaal bekleed met alu folie. Dat werkt alleen als je het in een zigzag of s-bocht legt. Je moet daar de extra ruimte voor hebben.

John P

Berichtdoor John P » wo 14 okt 2020, 13:07

In cellenbetonwandjes moet je ook even de wandcontactdozen bekijken. Als deze aan beide zijde vlak bij elkaar zitten dan weet je dat je een groot geluidlek hebt daar.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » wo 14 okt 2020, 14:19

markbakk schreef:
Voor ventilatie: een suskast kan, er is ook flexibele geluiddempende ventilatiebuis in de handel. Die kost weinig en werkt vrij goed.

Die werkt als je het juist gebruikt perfect.
Die suskasten met zigzag-onzin zijn een urban myth die net zo hardnekkig is als schuine wanden in een ruimte omm staande golven te voorkomen.

Ik vind het overigens vrij droevig dat dit soort problemen via een forum moet worden opgelost.
Gaan we binnenkort ook parkeergarage- en kernreactorontwerp regelen via forums? :-s

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 14 okt 2020, 14:32

bert stoltenborg schreef:Ik vind het overigens vrij droevig dat dit soort problemen via een forum moet worden opgelost.
Gaan we binnenkort ook parkeergarage- en kernreactorontwerp regelen via forums? :-s

Tja als je je halve gebouw moet verbouwen voor een klein probleem, dan gaan mensen vanuit hun eigen initiatief kijken wat er kan met beperkte middelen. Parkeergarages hebben we onze 'fair deal of trouble' al mee gehad in NL. Kernreactoren niet en dat wou ik graag zo houden :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 okt 2020, 14:57

Tja, de ouderenzorg is de laatste 10 jaar ook behoorlijk afgeschaald, tot het absolute minimum. Net totdat mensen net niet uit zichzelf dood gaan. Dat zou onethisch zijn :roll:

De loodgieter die hier die dempers kwam plaatsen zei dat ze in zo'n bocht moesten hangen. Maar goed die was geen akoesticus. Of ze waren gewoon te lang voor de plek, dat kan ook :D Ze zijn wel 2x zo dik als het kanaal waar ze in zitten. Maar werken doet dat beslist :sure:

Terug naar “Akoestiek”