Het "think outside the box" concept

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

hilbren

Het "think outside the box" concept

Berichtdoor hilbren » za 21 okt 2006, 19:06

Electrostaten ben ik even helemaal zat vandaar dat ik nu voor dynamische breedbanders heb gekozen.

Ik heb van Sander wat leuke speakers voor een leuke prijs gekocht...

Afbeelding
FE166E
Afbeelding
SLS12
Mijn ontwerp is gebaseerd op twee speakers:
Afbeelding
Dit is het geworden; simpel maar vooral eenvoudig:
Afbeelding

Ik vraag me alleen af of ik de speakers iets achterover zal laten leunen...

Maargoed, ondertussen al wat hout gehaald:
Afbeelding

zaagopstelling gemaakt: (met op de achtergrond de flitser op zn remote die zo voor wat extra licht zorgt)
Afbeelding

twaalf plaatjes(18mm) aan een zijde gezaagt gezaagt:
Afbeelding

alle platen gezaagt en wachtende op de volgende dag dat er weer herrie gemaakt kan worden. Volgende handeling: vrezen :D
Afbeelding

Nog een belangrijk vraagje; heeft het nog nut om de uitsparingen voor de speakers iets uit te laten lopen?

Paul

Berichtdoor Paul » zo 22 okt 2006, 10:02

Volgens mij heeft Jeroen D dit wel gedaan in zijn dipoolbas.....

audiomanics

Re: Het "think outside the box" concept

Berichtdoor audiomanics » zo 22 okt 2006, 10:13

hilbren schreef: Volgende handeling: vrezen :D
Nog een belangrijk vraagje; heeft het nog nut om de uitsparingen voor de speakers iets uit te laten lopen?

Ik frees dat ik niet begrijp wat je met die laatste zin bedoelt..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » zo 22 okt 2006, 10:35

Bedoel je meer ademruimte maken voor je luidsprekers dat kan nooit kwaad in normale systemen hoe dat met een di-pole zit zou ik je niet durfen zeggen
Safe-Water Drink Beer

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » zo 22 okt 2006, 11:43

hilbren schreef:...
Ik vraag me alleen af of ik de speakers iets achterover zal laten leunen...
...

Hallo hilbren,

Waarom zou je de "kast" achterover laten leunen? De Fostex zit in jouw ontwerp al boven oorhoogte. Een breedbander gaat behoorlijk bundelen in het hoog. Ik zou er dan ook voor kiezen deze zo goed mogelijk op oorhoogte te plaatsen.

Wat je laatste vraag betreft, heb ik op de site van Bert Doppenberg gelezen dat hoornwerking (door een uitlopende achteropening) niet wenselijk is. Misschien kan je er voor kiezen om achter de voorste plaat het gat direct groter te maken in de achterliggende platen. Kan je de speakers aan de voorste plaat vastzetten en hebben de units toch ruimte om te ademen.
Martin

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 22 okt 2006, 13:16

Ja, dat vroeg ik me dus af. Dat hoorneffect remt natuurlijk de uitslag (verlaag de lucht impedantie)
bij de sls12's zal het niet zo'n probleem zijn maar de fostex heeft toch wel een dermate grote magneet dat die het gaat aardig vult en zodoende aardig wat weerstand bied voor de lucht...

Eerste paneel met gaten (toch maar gezaagt):
Afbeelding
eerste indruk met de drivers erin

Ivo

Berichtdoor Ivo » zo 22 okt 2006, 14:24

Bergrans schreef:Wat je laatste vraag betreft, heb ik op de site van Bert Doppenberg gelezen dat hoornwerking (door een uitlopende achteropening) niet wenselijk is. Misschien kan je er voor kiezen om achter de voorste plaat het gat direct groter te maken in de achterliggende platen. Kan je de speakers aan de voorste plaat vastzetten en hebben de units toch ruimte om te ademen.

Heb ik ook gelezen en ik ben het er mee eens. Ik heb een aantal verschillende hoorns en hoorntjes uitgeprobeerd en al bij 10cm diep hebben ze een flink effect op de klankbalans. Als je een hoorn aan de achterkant van je dipool toevoegt, ga je dat zeker merken.
We want to be happy, bold and free

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 22 okt 2006, 14:35

Bergrans schreef:Misschien kan je er voor kiezen om achter de voorste plaat het gat direct groter te maken in de achterliggende platen. Kan je de speakers aan de voorste plaat vastzetten en hebben de units toch ruimte om te ademen.

dit zou dus de beste oplossing zijn??

sietse

Berichtdoor sietse » zo 22 okt 2006, 14:38

hilbren schreef:
Bergrans schreef:Misschien kan je er voor kiezen om achter de voorste plaat het gat direct groter te maken in de achterliggende platen. Kan je de speakers aan de voorste plaat vastzetten en hebben de units toch ruimte om te ademen.

dit zou dus de beste oplossing zijn??

Zo zou ik het zeker doen.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 22 okt 2006, 19:19

de decupeerzaagmod.:
Afbeelding
zo kun je tenminste zien waar je naartoe zaagt...

panelen met gaten:
Afbeelding

de gaten maar dan zonder panelen :roll: :
Afbeelding

dit is het eerste project waarbij ik zoveel hout over heb, tis bijna zonde om het weg te gooien :oops:

sietse

Berichtdoor sietse » zo 22 okt 2006, 19:22

Je kan ze nog gebruiken als wielen voor karretjes voor kinderen...? Of voor het transporteren van je boxen...?
8)
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 22 okt 2006, 20:18

transport, ja das een goeie, daar begon mn moeder ook al over.
het begon zo:
- hoeveel speakers ga je maken?
* ik; twee...
- dan worden ze wel erg zwaar zeker?
* ja
- hoe ga je ze dan boven krijgen?
* uh..., zo zwaar worden ze ook weer niet
- nou.. (en ze tilde even 1 van de panelen op) en met een verontrustende blik liep ze weer weg...

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » zo 22 okt 2006, 23:29

hilbren schreef:transport, ja das een goeie, daar begon mn moeder ook al over.
het begon zo:
- hoeveel speakers ga je maken?
* ik; twee...
- dan worden ze wel erg zwaar zeker?
* ja
- hoe ga je ze dan boven krijgen?
* uh..., zo zwaar worden ze ook weer niet
- nou.. (en ze tilde even 1 van de panelen op) en met een verontrustende blik liep ze weer weg...
:lol:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 okt 2006, 0:39

Ivo schreef:
Bergrans schreef:Wat je laatste vraag betreft, heb ik op de site van Bert Doppenberg gelezen dat hoornwerking (door een uitlopende achteropening) niet wenselijk is. Misschien kan je er voor kiezen om achter de voorste plaat het gat direct groter te maken in de achterliggende platen. Kan je de speakers aan de voorste plaat vastzetten en hebben de units toch ruimte om te ademen.

Heb ik ook gelezen en ik ben het er mee eens. Ik heb een aantal verschillende hoorns en hoorntjes uitgeprobeerd en al bij 10cm diep hebben ze een flink effect op de klankbalans. Als je een hoorn aan de achterkant van je dipool toevoegt, ga je dat zeker merken.

Ik ben het er niet mee eens, zolang de baffle niet te diep wordt. Ik heb niets van een significante hoornwerking gemeten. Dat komt doordat 10cm diep (zoals bij mijn dipoolbas) tov de 30 cm drivers veel te weinig is. In het middengebied is met zo'n grote woofer het naar achter gestraalde geluid toch al anders en meer gedempt. De driver bundelt zelf al. De conus is zelf al een trechter die voor de backwave naar achteren toe omgekeerd staat. Met andere woorden, een zeer lichte hoorn wel of niet maakt niet zoveel uit, niet bij deze baffle. Het naar voren en achteren gestraalde geluid is sowieso niet gelijk. Zit nadeel zul je met open baffle en dynamische drivers altijd hebben. Het hoorbare effect valt in de praktijk gelukkig mee en je krijgt er een zeer open geluid voor terug.

Zo'n dipoolbas met 2 stuks SLS-12 moet je niet veel hoger dan 200Hz affilteren. Dan werkt ie in een gebied waarin de baffle slechts zorgt voor tijdvertraging tussen voor en naar achteren gestraald geluid. Mijn dipoolbas begint hoorbaar te kleuren als je hoger dan 200 Hz filtert.

Het ontwerp van Bert Doppenberg heeft een recht naar achteren lopende cylinder. Ik heb aan zo'n constructie gemeten en gemerkt dat dit een scherpe resonantie naar achteren geeft. Een lichte hoorn dempt deze resonantie en heeft verder als voordeel dat, hoe dieper je in de baffle komt, hoe meer volume je vrij laat. Dit is gunstig omdat naar achteren toe de magneet in de weg zit. De baffle van Bert is nog steeds niet heel diep, dus het probleem van de cylinder zal wel meevallen zeker ook omdat de woofers erg groot zijn en de cylinder dus naar verhouding erg kort. En vooral ook omdat daar waar de resonantie zit, de woofers al afgefilterd zijn.

Maar hilbren, vooral straks voor de Fostex, als je straks aan de achterkant van die opening gaat meten, ga je enorm schrikken. Je krijgt een resonantie die bijna niet te dempen is. Dat is erg, want deze resonantie zit precies in het middengebied waar de Fostex het al heeft overgenomen van de woofers. Nu je de panelen nog niet aan elkaar hebt gelijmd, kun je nog veranderen. Zéker voor de Fostex zou ik veel sneller veel wijder gaan en niet zo'n resonantiepijp achter de driver zetten, want dat is het wat je nu gaat maken. Denk je even in wat er gebeurt wanneer je door een WC-rolletje spreekt, dat is wat je de driver nu laat doen. Als je de gaten niet rond maar rechthoekig maakt, bijvoorbeeld met verhouding golden ratio 1:1.618 dan heb je veel minder last van dat toeter effect. En die rechthoekige gaten begin je dan meteen achter het eerste of tweede paneel, afhankelijk van hoe stevig je daar de baffle wilt maken.

hilbren

Berichtdoor hilbren » ma 23 okt 2006, 8:11

hmm, dacht ik klaar te zijn met zagen...

Ik heb nu de eerste baffle op maat van de fostex gezaagt, de rest van de panelen is ongeveer 5/6 cm groter dan de eerste baffle. Maar idd rond en niet vierkant. (is ook op de foto te zien, de achterste twee panelen op de foto worden de twee front panelen)
Maakt het nog uit of die vierkante gaten verticaal of horizontaal worden?
en mogen die gaten recht naar achteren of moet het een hoornachtig iets gaan worden?
Laatst gewijzigd door hilbren op ma 23 okt 2006, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 okt 2006, 11:27

hilbren schreef:hmm, dacht ik klaar te zijn met zagen...

Ik heb nu de eerste baffle op maat van de fostex gezaagt, de rest van de panelen is ongeveer 5/6 cm groter dan de eerste baffle. Maar idd rond en niet vierkant. (is ook op de foto te zien, de achterste twee panelen op de foto worden de twee front panelen)
Maakt het nog uit of die vierkante gaten verticaal of horizontaal worden?
en mogen die gaten recht naar achteren of moet het een hoornachtig iets gaan worden?

Wat mij een mooie oplossing lijkt, is om de hoogte van de gaten die je nu hebt voor de Fostex te handhaven. Maak ze dan rechthoekig in de breedte met de genoemde factor 1,618. Rond de hoeken van de rechthoeken een beetje af (gevoelsmatig met een radius van 2 cm), dat is mooier en steviger. Laat het 2de paneel intact met het wat grotere ronde gat, ook weer voor de stevigheid.

Als je het zo doet, dan heb je nog steeds een sterke constructie en zal de resonantie voldoende gedempt zijn, zodat hij niet meer speciaal op zal vallen in de uiteindelijke respons. De Fostex heeft ook zo zijn eigen grilligheden in het verloop en het wordt dan gewoon een kwestie van mooi scheidingsfilter en optimaliseren op gehoor in je luisterruimte.

hilbren

Berichtdoor hilbren » ma 23 okt 2006, 20:27

Even gemeten; het zou betekenen dat ik een vierkant van 35 cm moet gaan maken.

42 - 35 = 7

7 / 2 = 3,5cm hou ik dan aan iedere zijkant van het gat over.

Te krap of gewoon doen?

Afbeelding

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 okt 2006, 22:58

Gewoon doen, je baffle is dan nog steeds dunner dan de zijwand. Desnoods maak je de radius van de ronde hoeken van de rechthoek iets groter, zo'n 5 cm, om het dunne gedeelte zo kort mogelijk te maken.

-edit- als ik goed lees, dan heb je 6 platen per kant. plaat 1 radius van de fostex, plaat 2 iets groter gat en dan nog 4 platen met de rechthoeken. Dat is dan dus maar 7,2 cm dat de wand 3,5 cm is. Zou ik me niet druk over maken, zeker niet met afgeronde hoeken.

Wordt een mooi project dit!!!

hilbren

Berichtdoor hilbren » wo 25 okt 2006, 7:59

nachtje geslapen; nieuwe oplossing: ik lijm gewoon 4x 2 platen aan elkaar, zo kan ik er met de decupeerzaag nog steeds doorheen en is het bijna twee keer zo stevig :D

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 29 okt 2006, 16:02

waar komt die factor 1,618 eigenlijk vandaan?

richard

Berichtdoor richard » zo 29 okt 2006, 16:16

hilbren schreef:waar komt die factor 1,618 eigenlijk vandaan?

Afbeelding

Gulden snede
of
Reeks van Fibonacci
Het boek 'De Da-Vincicode' zeker niet gelezen 8) ? Het is al een heel oud principe, de oude grieken gebruikten dit verhoudingsgetal al in hun architectuur.

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 29 okt 2006, 17:03

je gebruikt het dus alleen maar omdat het prettig oogt?

richard

Berichtdoor richard » zo 29 okt 2006, 17:43

hilbren schreef:je gebruikt het dus alleen maar omdat het prettig oogt?
Onder andere, maar een bijkomend voordeel is dat er weinig harmonischen van staande golven in de kast voorkomen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 29 okt 2006, 21:35

Inderdaad, de staande golven versmeren en verzwakken elkaar dan in plaats van dat ze elkaar versterken.

hilbren

Berichtdoor hilbren » ma 06 nov 2006, 20:49

Afbeelding
ik had mezelf vorige week op een zeer onhandige manier in mn vinger gesneden. Vandaag mocht de hechting eruit. Dus gelijk verder met bouwen.

Ze krijgen nog niet veel meer vorm (wel meer gewicht :roll: )

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”