ZBA op Dutch Audio Event?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Henkjan
Beheerder / Site Admin

ZBA op Dutch Audio Event?

Berichtdoor Henkjan » ma 24 feb 2020, 12:14

Het idee kwam naar boven om als zelfbouwers aanwezig te zijn op het Dutch Audio Event (voorheen XFi).
Ik zeg doen, maar wat en hoe gaan we dat dan daar doen? Laten we daar eens over verder bomen..
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Berichtdoor Henkjan » ma 24 feb 2020, 12:15

Afbeelding
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

AatV

Berichtdoor AatV » ma 24 feb 2020, 15:12

Even aftrappen :

1. Inventariseren van de animo voor een dergelijk event en hiermee samenhangend ;
2. Inventariseren van de voor deze show beschikbare projecten
3. N.a.v. de beschikbare projecten zinvolle sets samenstellen.
4. Over het algemeen zullen de sets volgtijdelijk gepresenteerd worden, zodat het aantal m2 beperkt kan blijven, maar in ieder geval een redelijke aantal m2 inplannen.
5. Van de sets/projecten behoort documentatie te zijn. (specs, werktekeningen, foto’s etc.) die op een redelijke professionele wijze wordt samengesteld.
6. Bij de demonstructie van de sets/projecten zou een presentatie door de bouwers de zaak behoorlijk verlevendigen en inzichtelijk maken.

Het belangrijkste is natuurlijk het financiële plaatje :
1. Zaalhuur
2. Transport- en vervoerskosten
3. Verblijfskosten van de deelnemers
4. Kosten van inrichting
5. (indien mogelijk) verzekeringskosten
6. Documentatievervaardiging.

Ook van belang : organisatie van het geheel en duidelijke afspraken van v.w.b. risico’s zowel financieel als organisatie en logistiek.
Een niet te vergeten een tijdlijn voor het geheel…

groet,
Aat

N.B. jammer dat er verdienmodel aan vast te knopen is. :(
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

John P

Berichtdoor John P » ma 24 feb 2020, 15:23

Ik zou zeggen, we zijn anders als die high end jongens, laat dat ook zien. Doe eens wat anders als telkens diezelfde luisterruimte. Denk aan voorlichting over verschillende aspecten van de hobby, een korte workshop solderen, een luidspreker met verschillende filters en demping, een FAQ met antwoorden . Iets meer dynamisch als de de standaard verchroomde koekblik verkoper.
Waar een weg is is ook een omweg.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 24 feb 2020, 17:28

Ik verwacht dat dit een 100% commercieel event is dat mede betaald wordt door de standhouders/fabrikanten. Die zullen zeker wel gaan steigeren als een groep komt vertellen dat je veel betere resultaten kunt verkrijgen als je zelf leert de soldeerbout ter hand te nemen en speakers gaat bouwen.

Maar.....ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk!

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 24 feb 2020, 17:49

Alleen daarom al :lol:
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 17:50

Ik denk dat je op de Firato anno jaren '60 - '70 wel een goede kans kon maken. J.v.d. Sluis van A&T heeft er ook eens ergens jaren '80 een stand gehad met zijn A15 meen ik. Maar dat is een heel ander tijdsgewricht, toen de meesten sowieso veel meer in en om het huis zelf klusten. En het was ook een veel bredere AV beurs denk ik dan de XFi.

Aan de andere kant denk ik niet dat je de commerciële partijen in de weg zou gaan zitten. Zakelijk gezien zitten die tenslotte elkaar ook in de weg. En het is een fabel dat je voor een fractie van het geld dure high-end voorbij zou gaan. Je staat toch om ZBA te verkopen, toch niet als DQ-idoot die tegen goede audio gaat fulmineren met een gebroken speer in zijn hand? Iets wat je soms op fora wel tegen komt. Je moet er, en lol in hebben, en handig voor zijn en veel vrije tijd in stoppen. Dat zal heus maar een handje vol bezoekers zijn.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

satefan

Berichtdoor satefan » ma 24 feb 2020, 17:53

Pjotr schreef:Ik denk dat je op de Firato anno jaren '60 - '70 wel een goede kans kon maken. J.v.d. Sluis van A&T heeft er ook eens ergens jaren '80 een stand gehad met zijn A15 meen ik. Maar dat is een heel ander tijdsgewricht, toen de meesten sowieso veel meer in en om het huis zelf klusten. En het was ook een veel bredere AV beurs denk ik dan de XFi.

Aan de andere kant denk ik niet dat je de commerciële partijen in de weg zou gaan zitten. Zakelijk gezien zitten die tenslotte elkaar ook in de weg. En het is een fabel dat je voor een fractie van het geld dure high-end voorbij zou gaan. Je staat toch om ZBA te verkopen, toch niet als DQ-idoot die tegen goede audio gaat fulmineren met een gebroken speer in zijn hand? Iets wat je soms op fora wel tegen komt. Je moet er, en lol in hebben, en handig voor zijn en veel vrije tijd in stoppen. Dat zal heus maar een handje vol bezoekers zijn.

Dat snap ik, maar of de organisatie van het event het snapt betwijfel ik een beetje....
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 17:59

Dat kun je alleen maar vragen, uitleggen en proberen. Dat weet je nu gewoon niet. Die willen in de basis simpel ruimte verhuren denk ik. En als daar plenty van is..... Vraag is meer hoe ga je het financieren en van waaruit? Je moet daar tenslotte iets concreets in de vorm van "Inpakken en weg wezen" te verkopen hebben. Alleen een idee lijkt mij wat magertjes en welke filantroop schokt de pegels dan?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 feb 2020, 18:29

+1, de organisatie huurt kamers van de Koningshof, en verhuurt die aan exposanten, en pakt daar winst op. Doelgroep is audio, en als dat nou zelfbouw is, kan me niet voorstellen dat daar een punt van wordt gemaakt. Gewoon vragen en je weet het. Leuk informatief programma komt zeker voor elkaar van forumleden, punt is de centjes. Sponsoren?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 24 feb 2020, 19:11

De organisatie hecht aan een professionele presentatie, dat niveau is de afgelopen jaren behoorlijk vooruit gegaan.
Doelgroep bestaat vooral uit particulieren en dealers. Er staan dus in principe geen dealers, wel fabrikanten en importeurs. Maar daar wordt ook wel een oogje toegeknepen, het is maar net hoe je het brengt. Chattelin staat daar altijd maar met enkele producten, elk jaar weer anders, die ze dan zeer expliciet in het zonnetje zetten. Daarmee komen ze op dat moment meer over als importeur dan als dealer.

Ik kan me niet voorstellen dat ZBA de exposanten in de weg zit. De zelfbouwmarkt is in principe al lang dood na het initiele succes aan het einde van het vorige millennium. De eis van de organisatie zal dus vooral zijn: kom met een professionele opzet die goed overkomt bij het publiek. Het belang van de organisatie is vooral veel goede exposanten en veel bezoekers hoe meer hoe beter.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 25 feb 2020, 17:58

Inmiddels emailcontact met de organisatie, en we gaan bekijken hoe en of er mogelijkheden zijn voor een beperkt budget, dit uiteraard met de insteek dat dit alles op vrijwillige basis is (vanuit het forum) en er geen commerciële belangen spelen. Wordt vervolgd!
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 25 feb 2020, 18:07

Dat is heel mooi en bemoedigend Sander :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 25 feb 2020, 18:23

Top :goedzo:

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 25 feb 2020, 20:28

Even vooruitlopend op een mogelijke demo ruimte, wilde ik graag inventariseren hoe wij zo’n demo ruimte zouden invullen? Ik heb daar wel een aantal ideeën voor, maar laten we gezamelijk eens kijken of we tot een uitgewerkt concept kunnen komen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 25 feb 2020, 20:33

Hangt er van af of we daadwerkelijk een ruimte krijgen.of een paar tafels op de gang. Dat laatste is.kwa aanloop mss zo gek nog niet, maar wat laten horen wordt lastig

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 25 feb 2020, 23:44

Ik kan me zo voorstellen dat je dan op de proppen komt met het beste van wat ZBA heeft voortgebracht. Een mooi gebouwd exemplaar van de CA versterker, Pjotr's prototype is qua geliktheid wel een beetje de benchmark. ik noem de AFDAC van Knuisje, enkele paren bekende/prijswinnende luidsprekers zoals de Inimini, of die van de recente wedstrijd. misschien een netjes gebouwde buizenversterker erbij, en wie weet heeft iemand nog wel een Extrema rondslingeren ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 25 feb 2020, 23:47

Dat ook, maar vooral ook de bijzondere unieke dingen die je alleen maar bij zelfbouw ziet.

richard

Berichtdoor richard » do 05 mar 2020, 18:10

ray5150 schreef:...misschien een netjes gebouwde buizenversterker erbij,
Dat ding van FreesKees?
Afbeelding

Dan zal bij menigeen het lood helemaal in de schoenen zakken.
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » do 05 mar 2020, 18:17

Henkjan schreef:Dat ook, maar vooral ook de bijzondere unieke dingen die je alleen maar bij zelfbouw ziet.
Open baffle luidsprekers en breedbanders, dat is meestal voorbehouden aan de zelfbouwers.
Genoeg is beter.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 mar 2020, 18:33

Goed, er zit weer beweging in. De organisatie wil graag weten hoe wij onze aanwezigheid gaan vormgeven, ik proef een beetje angst dat we, nuchter als zelfbouwers doorgaans zijn, gaan ageren tegen de fabrikanten van dure accessoires en apparatuur. Dat was ik niet van plan, maar laten we eens kijken of we een opzet kunnen verzinnen met daarin in grote lijnen hoe we zo’n dag gaan invullen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 mar 2020, 20:18

Heeft men een hint gegeven over de soort ruimte die voor ons beschikbaar is?

En voor 9ns zelf de vraag: willen we ook sets laten horen, of alleen laten zien en uitleggen?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 05 mar 2020, 20:20

richard schreef:Dat ding van FreesKees?

Als het plaatje niet laadt (rechten ofzo)
Clip0002.jpg

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 mar 2020, 20:32

Henkjan schreef:Heeft men een hint gegeven over de soort ruimte die voor ons beschikbaar is?

En voor 9ns zelf de vraag: willen we ook sets laten horen, of alleen laten zien en uitleggen?

Nee. Ik denk dat we iets alternatiefs moeten overwegen, alleen sets luisteren brengt volgens mij niet direct de boodschap over dat zelfbouw loont. Een stuk educatie en wat handvaten voor wat betreft deze hobby interessant maakt lijkt mij wel nuttig.

John P

Berichtdoor John P » vr 06 mar 2020, 0:46

Voor 10 euro een interlink maken onder begeleiding? Beetje draadstrippen, solderen, krimpen en een mooi sokje eromheen zodat het geluid niet koud wordt in de winter.
Waar een weg is is ook een omweg.

Terug naar “DIY Events door leden”