SMD condensatoren RIAA welke?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: SMD condensatoren RIAA welke?

Berichtdoor Marp » zo 08 sep 2019, 16:26

Had jij niet eens een Phonoclone gebouwd, Barry? DHTRob tipt hem als mooie MC-RIAA versterker zonder buizen, en op diyaudio zijn er heel wat (inmiddels v4) van gebouwd. Ik wil hem ook nog wel eens bouwen, dus ben eigenlijk best een beetje nieuwsgierig naar je drijfveer om hem te vervangen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 sep 2019, 18:40

Hoi Barry,

Ik heb ooit voor iemand een PCB gemaakt van onderstaand schema.
Erg stil en ook vergeleken met de Pearl2 en deze is ook erg goed en stil. het verschil was erg klein en zo niet in het voordeel van dit schema.
Is ook mooi om met SMD op te bouwen.
Phono trap Adriaan v Doorn.JPG

Het leuke van dit ontwerp zit overigens in de keuze van de opamp en het dual NPN paar aan de ingang.
Kijk maar eens goed naar de datasheet van de op37 dan zie je die zelfde NPN terug komen waar deze parallel aan staan.
Op deze wijze wordt een erg stille ingang verkregen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 sep 2019, 20:10

Wat is nu eigenlijk het doel? Een MM pre of een MC pre? Zou zeggen begin eens met een MM te klussen en als dat lukt (en je hebt centen voor een goede MC) kun je altijd nog verder zien.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 sep 2019, 20:23

Marp schreef:Had jij niet eens een Phonoclone gebouwd, Barry? DHTRob tipt hem als mooie MC-RIAA versterker zonder buizen, en op diyaudio zijn er heel wat (inmiddels v4) van gebouwd. Ik wil hem ook nog wel eens bouwen, dus ben eigenlijk best een beetje nieuwsgierig naar je drijfveer om hem te vervangen.

Nee Mario, Phonoclone heb ik nooit gebouwd. Wel Phonodude, die ik overigens nog steeds in gebruik heb in de werkkamer. Vind het bij thuis werken ook wel lekker eens wat vinyl te draaien. En, bij een lekkere ouwe 60's kneiter zoals laatst Exile on Mainstreet zijn buisjes toch wel lekker :D Maar in de woonkamer staat de opamp phonovoorversterker. Beide draaitafels die ik momenteel gebruik (beide Thorens) hebben een MM element.

Kappa7 schreef:Hoi Barry,

Erg stil en ook vergeleken met de Pearl2 en deze is ook erg goed en stil. het verschil was erg klein en zo niet in het voordeel van dit schema.
Het leuke van dit ontwerp zit overigens in de keuze van de opamp en het dual NPN paar aan de ingang.
Kijk maar eens goed naar de datasheet van de op37 dan zie je die zelfde NPN terug komen waar deze parallel aan staan.

Ha George, ja zeker interessant, mooi concept met die npn's. Verder geen oscillatieproblemen gehad? Weet jij nog waar dit schema vandaan komt, of heb je dit zelf ontworpen? Zou dit wel willen proberen. Misschien dat OP275 ook nog een idee is, als dubbele versterker. En die FET, welk type heb je daarvoor gebruikt?

Pjotr schreef:Wat is nu eigenlijk het doel? Een MM pre of een MC pre? Zou zeggen begin eens met een MM te klussen en als dat lukt (en je hebt centen voor een goede MC) kun je altijd nog verder zien.

MM, heb geen MC elementen in gebruik.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 09 sep 2019, 21:24

Kappa7 schreef:Ik heb ooit voor iemand een PCB gemaakt van onderstaand schema.
R13 (500Ω) zit daar wel erg raar :think:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 sep 2019, 21:28

Dit is een schema dat nooit eerder is gepubliceerd.
Het is van de hand van Adriaan van Doorn.
Ik heb voor hem ooit de printen ontworpen voor deze phono versterker en die werkt gewoon erg goed.
Zomaar een andere opamp proberen zou ik niet zo maar aandurven maar dat heeft meer met mijn kennis te maken van electronica.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 sep 2019, 21:54

Ah!buis schreef:
Anne

Gewoon een minimale afsluitimpedantie van 50 ohm
Zal hier een nulletje teveel hebben getypt

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 09 sep 2019, 22:08

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Anne

Gewoon een minimale afsluitimpedantie van 50 ohm
Zal hier een nulletje teveel hebben getypt
Ja maar, zo hebben die andere (keuze en 47k weerstanden) geen zin, de ingang zit steeds onder de 50(0)Ω.
Anne

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 sep 2019, 22:19

Verhip je hebt gelijk.
Als ik ook even terug denk geloof ik dat we daar 47K gebruikt hebben, lijkt me logischer

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 09 sep 2019, 22:59

Kappa7 schreef:Hoi Barry,

Phono trap Adriaan v Doorn.JPG

Wat is de bedoeling van die meekoppellus R4-R3-U1 en van U5? Een staartstroom van 0,24 mA (J500) is inderdaad wel in de juiste orde van grootte voor een MM-versterker.

Overigens zitten er in de OPA37 wel weerstandsdelers R1-R3 en R2-R4 tussen het ingangspaar en de offsettrimpoten. Het hangt helemaal van de verhoudingen tussen die weerstanden af in hoeverre die extra verschilparen wat doen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 09 sep 2019, 23:15

Barry2001 schreef: En, bij een lekkere ouwe 60's kneiter zoals laatst Exile on Mainstreet zijn buisjes toch wel lekker :D .

Ahum…
https://nl.wikipedia.org/wiki/Exile_on_Main_St.

1972, dus.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 09 sep 2019, 23:37

Kappa7 schreef:Verhip je hebt gelijk.
Als ik ook even terug denk geloof ik dat we daar 47K gebruikt hebben, lijkt me logischer
Er is wel meer mis :(
De uitgang van de OP37 wordt belast met 2x47Ω :shock: veel te zwaar.En dan daarmee meekoppelen, geeft een mooie ? oscillator.
Ook nog een stroombron met condensator in serie :? , vanuit de +voeding naar de +in.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 sep 2019, 12:48

Ziet er een, op z'n mist, eigenaardig uit.Dus wat verder in gedoken, de toegevoegde transistors in de opamp schakeling getekend, is duidelijker.
De toevoeging werkt de ingangstrap van het IC tegen.
Versterken de transistors in het IC meer dan de toegevoegden dan werkt het zoals eerst met sterk vermindere versterking.
Zijn de extra transistors sterker dan wordt de plus-in een min-in en omgekeerd.
Wanneer alle trasistors even veel doen komt er niks meer uit de opamp.
Door de extra basisstroom klopt ook de kompensatie van het IC hiervoor ook niet meer.
Wat de bedoeling van dit alles is ontgaat mij.Al dat spul aan de ingang zal voor de ruis ook geen goed doen mede door de afgenomen versterking.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 sep 2019, 12:55

Toch ook nog maar even over de condensatoren (en weerstanden) voor het RIAA-filter.
Er zijn verschillende normen gehanteerd, dus afhankelijk van de (oude)plaat klopt het meer of minder goed.
De absulute waarde van de onderdelen komt niet zooo nauw, wel liefst dat de twee (stereo) kanten redelijk gelijk zijn.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 10 sep 2019, 13:18

Ja, je zou eventueel (afhankelijk van het type condensator dat je wilt gebruiken) nog wat kunnen proberen te matchen. Hangt ook van de tolerantie af.

Kan het schema van m'n huidige phono voorversterker dus echt niet terugvinden, heb een mailtje gestuurd naar m'n oud collega die het ding ontworpen heeft. Kwam een antwoord dat hij de schema's nog wel heeft, maar hij vroeg om een foto, heeft blijkbaar meerdere versies bedacht. Biedt nog hoop dus :D

Het is in elk geval een ontwerp met 3x een LM4562 opamp, dit is een dual dus 3 opamps per kanaal. Opamps zijn smd uitgevoerd, weerstanden en condensatoren through hole. Condensatoren zijn folie, geen MKP oid. Het printje is vrij ruim opgezet, en heeft als afmeting 50 x 75 mm. 50 x 50 mm zou ik mooi compact vinden, dus als ik de condensatoren als film / leaded zou uitvoeren en de rest smd zou dit zeker moeten kunnen. Weerstanden zou dan ook 1% smd kunnen, heb het ding lang geleden in elkaar gezet, denk dat toendertijd 1% weerstanden in smd ook nog niet echt goed verkrijgbaar waren. Vraag me af of je verschil hoort met 1% metaalfilm weerstanden, iemand hier ervaring mee?

Heb nog naar zijn mening over condensatoren gevraagd, maar hij raadt folie aan, leaded, en om te proberen PPS, smd, had íe zelf in RIAA geen ervaring mee. Ik denk dat het 'gewoon' old school folie wordt, leaded.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 sep 2019, 16:41

Het datablad van de LM4562 bevat ook een voorbeeld met 3x opamp.
Is wel wat overdreven, geeft een versterking (1kHz) van 115dB !
Voor een MM is 60dB al zat.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 sep 2019, 17:31

Barry2001 schreef:Ja, je zou eventueel (afhankelijk van het type condensator dat je wilt gebruiken) nog wat kunnen proberen te matchen. Hangt ook van de tolerantie af.

Kan het schema van m'n huidige phono voorversterker dus echt niet terugvinden, heb een mailtje gestuurd naar m'n oud collega die het ding ontworpen heeft. Kwam een antwoord dat hij de schema's nog wel heeft, maar hij vroeg om een foto, heeft blijkbaar meerdere versies bedacht. Biedt nog hoop dus :D

Het is in elk geval een ontwerp met 3x een LM4562 opamp, dit is een dual dus 3 opamps per kanaal. Opamps zijn smd uitgevoerd, weerstanden en condensatoren through hole. Condensatoren zijn folie, geen MKP oid. Het printje is vrij ruim opgezet, en heeft als afmeting 50 x 75 mm. 50 x 50 mm zou ik mooi compact vinden, dus als ik de condensatoren als film / leaded zou uitvoeren en de rest smd zou dit zeker moeten kunnen. Weerstanden zou dan ook 1% smd kunnen, heb het ding lang geleden in elkaar gezet, denk dat toendertijd 1% weerstanden in smd ook nog niet echt goed verkrijgbaar waren. Vraag me af of je verschil hoort met 1% metaalfilm weerstanden, iemand hier ervaring mee?

Heb nog naar zijn mening over condensatoren gevraagd, maar hij raadt folie aan, leaded, en om te proberen PPS, smd, had íe zelf in RIAA geen ervaring mee. Ik denk dat het 'gewoon' old school folie wordt, leaded.

Wat grappig dat je voor de op 1 na meest ruisende op-amp kiest uit ons onderzoekje destijds voor een MM.............
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 10 sep 2019, 17:54

Nee ik kies niks, geen eigen ontwerp, dit zit er nu in. Ding is, wat is het, ruim 10 jaar geleden gebouwd. Denk haast wel langer geleden.
Als je suggestie hebt voor een betere aktuelere houd ik me aanbevolen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 10 sep 2019, 18:38

Er is ook een reden dat Muffsy die gebruikt denk ik dan...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 sep 2019, 20:01

Veel audio ontwerpen zijn ook meer gebaseerd op onderbuikgevoelens en hype dan op kennis van zaken: Wat in het ene geval goed werkte zal het in het in een heel ander geval dan ook doen. Een LM4562 is een prima audio op ampje en het zal best een werkend phonotrapje opleveren. Hij is alleen meer geschikt voor een MC dan een MM.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 10 sep 2019, 20:34

Budget en verkrijgbaarheid spelen misschien ook mee bij serieproductie?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 sep 2019, 20:55

Zekers. En niet alle serieproductie haalt het onderste uit de kan. Is vaak ook niet de opzet. Daarom zit in het meeste ook gewoon de prima NE van een paar dubbeltjes.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 sep 2019, 21:11

NE5532
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 sep 2019, 21:52

Pjotr schreef: Een LM4562 is een prima audio op ampje en het zal best een werkend phonotrapje opleveren. Hij is alleen meer geschikt voor een MC dan een MM.
Bedoel je niet andersom :o
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 10 sep 2019, 22:29

Met 2,7 nV/wortel(Hz) en 1,6 pA/wortel(Hz) is de ruisspanning van de LM4562 aan de hoge kant voor MC en de ruisstroom aan de hoge kant voor MM... Overigens domineert plaatruis al snel, dus een wat suboptimale oplossing kan best acceptabel zijn als je niet geïnteresseerd bent in de ruis die je hoort nadat de plaat is afgeslagen.

Terug naar “Versterkers”