Microfoonversterker met 4 x EF86, 2 x 12B4A en 2 x EZ80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau

Re: Microfoonversterker met 4 x EF86, 2 x 12B4A en 2 x EZ80

Berichtdoor Robert Gribnau » za 24 aug 2019, 13:00

Inmiddels een flinke les wijzer geworden. Op een ander forum is me uitgelegd dat het onmogelijk is om met deze schakeling tegenkoppeling te realiseren. Reden: De 28 dB aan versterking van de tweede EF86 gaat geheel op in de 12B4A (- 1,2 dB) en de uitgangstransformator (ca. - 28 dB met als oorzaak de grote ratio tussen de primaire en de voor tegenkoppeling bestemde wikkeling). Ook had ik over het hoofd gezien dat er sowieso ca. 10 dB aan gain verloren gaat door de ratio tussen primaire en secundaire, maar dat is eigenlijk geen probleem.

Ik heb even overwogen om maar helemaal af te zien van tegenkoppeling via de uitgangstransformator. De extra wikkeling zou ik dan voor level-indicatie kunnen gebruiken (want ongebruikt laten, voelt als een nederlaag).

Maar de andere richting is natuurlijk het opvoeren van de versterking van de tweede trap. Met de EF86 als pentode en Ra = 100K zou ik dan 13 dB (= 4,5 x) extra krijgen, die dan liefst volledig voor de tegenkoppeling kan worden gebruikt.

Overigens blijft ook met maximale tegenkoppeling de totale gain van de versterker 67 dB. Maar ook dat is eigenlijk geen probleem, mede door de beoogde attenuator die er 20 dB van af kan halen. Misschien allemaal net iets gevoeliger voor storingen maar dat is met zorgvuldig bouwen wel te ondervangen.

Lastig is dat de datasheets die ik van de EF86 (en min of meer identieke penthodes) de totale stroom niet uitsplitsen in Ia en Ig2. Maar al schattend en passend kwam ik op Va = ca. 100 V en Vg2 = ca. 105 V. Als ik er flink naast zit, hoor ik dat natuurlijk graag.

De lagere Va van de EF86 brengt een andere instelling voor de 12B4A met zich mee. Omdat ik toch al tegen de maximale belasting van de in de voeding beoogde smoorspoel zat, maar ook omdat Anne voordeel zag in een wat lagere stroom door de 12B4A en omdat de EF86 in pentode schakeling net iets meer stroom verbruikt, ben ik van Ik = 17,5 mA voor de 12B4A uitgegaan.

Het voorgaande heb ik verwerkt in bijgaand schema.

Groet,
Robert

Edit: De uitsplitsing van de stroom van de EF86 klopte niet. Juist is (als de aangenomen verdeling klopt) dat Va = ca. 110 V en Vg2 = ca. 105 V. Het schema is er op aangepast.

Schema Amp Variant EF86 (Ra=100K).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 24 aug 2019, 21:11

De stroomverdeling anode/schermrooster bij de EF86 is meen ik 5/1.
Geeft hier Ia=2mA en Ig2=0,4mA.
Doordat de EF86 geen lekweerstand van de volgende trap als belasting ziet, is de versterking wat groter.
Door de hele spanning van de hulpwikkeling te gebruiken krijg je de grootst mogelijke tegenkoppeling, ong 15dB.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 25 aug 2019, 12:22

Bedankt, Anne.

Ik heb de datasheet van de EF86 nog eens goed bekeken, en dan vooral de grafiek Ia-Vg1 bij Vg2 = 140 V. Ik kom dan met Va ietsje lager uit.

Dit moet het dan worden. Als de UGT de tegenkoppeling niet aankan, kan ik altijd nog een andere UGT zoeken.

Nu de fase met gepuzzel met beschikbare chassis' en de onderdelen.

Groet,
Robert

Schema Amp.png

Schema Power Supply.png

Terug naar “Versterkers”