Vragen over uitgangstransformator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau

Vragen over uitgangstransformator

Berichtdoor Robert Gribnau » za 13 jul 2019, 14:47

Dag allen,

Ik wil een 2 kanaals microfoonversterker met buizen maken. Als line output transformatoren wil ik twee uitgangstransformatoren afkomstig uit een Philips AG7600 versterker proberen toe te passen.

De gegevens: Primair 7K Ohm (met een 40% ul tap), secundair 800 Ohm, anti-brom wikkeling 11 Ohm (dat laatste klopt alleen als de soortelijke weerstand van de voor de primaire gebruikte draad hetzelfde is als die van de anti-brom wikkeling), opschrift: A3.15441.1 PL045

Kan ik de anti-brom wikkeling, die aparte aansluitingen heeft en dus niet intern is verbonden met de primaire, gebruiken voor tegenkoppeling waarbij een van de aansluitingen is verbonden met aarde? Ik twijfel vanwege de isolatie. Misschien is de anti-brom wikkeling niet voldoende geïsoleerd van de primaire.

Als ik de anti-brom wikkeling niet kan aarden, kan ik dan een aansluiting aan B+ leggen en de andere aansluiting via een condensator voor tegenkoppeling gebruiken?

Ik neem aan dat de transformatoren een luchtspleet hebben (ze worden in de AG7600 ieder door een ECL86 gestuurd). Levert het dan toch voordeel op als ik ze in een microfoonversterker parafeed gebruik?

Hopelijk reacties van beter in transformatoren doorwrochte leden dan ik.

Groet,
Robert

Ah!buis

Re: Vragen over uitgangstransformator

Berichtdoor Ah!buis » za 13 jul 2019, 18:01

De isolatie zal wel in orde zijn, in bedrijf kunnen er tot over de 400V op de primare wikkeling komen, moet goed geïsoleerd zijn.
Maar als het een voorversterker moet worden is er helemaal geen probleem.
Van 7k naar 800Ω is een spanningsverhouding ~1/3.Stel je wil 2V uit dan moet er primair 6V aangeboden.Doe je dat met een kathodevolger,kan de trafo aan massa.
Zorg wel voor een flinke afstand naar de voedingstrafo en evt.smoorspoel, of in een afgeschermde hoek, want nogal gevoelig voor strooivelden.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 14 jul 2019, 7:57

Daar kan ik wat mee. Bedankt, Anne.

Groet,
Robert

disco

Berichtdoor disco » za 17 aug 2019, 22:51

Zo vraag ik mij ook af wat de toelaatbare gelijkstroom is voor een soortgelijke Philips WT 510 96 uitgang. Uiteraard kan in circuit het sub 100Hz gedrag worden bestudeerd met de oscilloscoop. Die 'anti-brom' wikkeling S4 dient inderdaad om kernverzadiging tegen te gaan, zie bijgaand schema.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 18 aug 2019, 11:58

Maar even naar het schema van de versterker gekeken.
Er wordt een ECL86 gebruikt maar op een laag pitje.
Anodestroom, normaal 36mA voor die buis, hier maar 17,5mA en nog deels gekompenseerd door de anti-brom wikkeling.
Meer als 15mA van de kathodevolger lijkt me niet verstandig, liever 10mA.
Dit in de veronderstelling dat het schema klopt, niet de gebruikelijke "wijzigingen voorbehouden" tegengekomen, maar je weet nooit want de opgegeven 3,5W uitgang haal je niet met de stroom in het schema.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 18 aug 2019, 13:48

Anne, klopt jouw schema/berekening wel? De datasheet van de ECL86 vermeldt bij Rk = 170 Ohm en Va = Vg2 = 250 V dat, bij Vi = 0 V, Ia = 36 mA en Ig2 = 6 mA. In de AG7600 is Vg2 weliswaar iets lager (245 V) maar Rk is ook iets lager.

De WT 510 96 zit (ook) in de Philips EL3541 bandrecorder. De secundaire is voor een 3 Ohm luidspreker.

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 18 aug 2019, 14:59

Robert Gribnau schreef:Anne, klopt jouw schema/berekening wel? De datasheet van de ECL86 vermeldt bij Rk = 170 Ohm en Va = Vg2 = 250 V dat, bij Vi = 0 V, Ia = 36 mA en Ig2 = 6 mA. In de AG7600 is Vg2 weliswaar iets lager (245 V) maar Rk is ook iets lager.

De WT 510 96 zit (ook) in de Philips EL3541 bandrecorder. De secundaire is voor een 3 Ohm luidspreker.

Groet,
Robert
Het zit er dik in dat 't niet klopt.Het schema vermeld 3,2V aan de kathodes met een gemeenschappelijke weerstand van 82Ω zodat elke buis effektief 2x82=164Ω ziet.
Zou volgens datablad van de buis dan ong 7V over moeten staan en idd 36mA anodestroom.
Er is wel 3,2Veff op het rooster nodig voor uitsturing, wie weet hebben ze daar een steek laten vallen.
Hoe dan ook 10mA lijkt me ruim voldoende voor de kathodevolger.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » do 22 aug 2019, 14:30

Zo vraag ik mij ook af wat de toelaatbare gelijkstroom is voor een soortgelijke Philips WT 510 96 uitgang. Uiteraard kan in circuit het sub 100Hz gedrag worden bestudeerd met de oscilloscoop. Die 'anti-brom' wikkeling S4 dient inderdaad om kernverzadiging tegen te gaan, zie bijgaand schema.

Ik realiseer me nu pas dat de Philips WT 510 96 misschien ook wel als uitgangstrafo voor een microfoonversterker o.i.d. kan dienen. Wat zou bij benadering de transformatieverhouding zijn tussen de anodewikkeling en de aparte schermroosterwikkeling? Iets van 6:1 (schermroosterwikkeling = 40 % van anodewikkeling dus ratio anode - schermrooster = 2,5:1 dus impedantie ratio = 6,25 : 1) ?

De Philips WT 510 96 (ik heb er drie van) is overigens net zo groot als de trafo's uit de Philips AG7600.

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 22 aug 2019, 21:18

Robert Gribnau schreef:Ik realiseer me nu pas dat de Philips WT 510 96 misschien ook wel als uitgangstrafo voor een microfoonversterker o.i.d. kan dienen. Wat zou bij benadering de transformatieverhouding zijn tussen de anodewikkeling en de aparte schermroosterwikkeling? Iets van 6:1 (schermroosterwikkeling = 40 % van anodewikkeling dus ratio anode - schermrooster = 2,5:1 dus impedantie ratio = 6,25 : 1) ?
We hebben hier al met een soortgelijke trafo gehad, Knuisje heeft er een versterker mee gebouwd.
Gezien de DC-weerstand van de wikkelingen zou die 40% wel ongeveer kloppen.
Ph-UGT.jpg
Best is om wat spanning (50Hz) op een wikkeling te zetten en de andere spanningen te meten.
Anne

Terug naar “Versterkers”