passieve subwoofer ombouwen naar actief?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

boeschwoelie

passieve subwoofer ombouwen naar actief?

Berichtdoor boeschwoelie » vr 12 jul 2019, 16:06

Hallo allemaal,

Na een paar dagen googlen denk ik dat er op dit forum wel iemand is die mij advies kan geven ...
Ik heb een passieve Subwoofer van B&O en bijbehorende speakers CX100. Deze zijn 6 Ohm en 100watt. Ik wil ze niet weg doen, maar snap dat de techniek veel vooruit is gegaan. Nu heb ik een Marantz AVR receiver NR1710 gekocht . De aansluiting voor een actieve subwoofer zit hierop (2x). Bij mijn vorig exemplaar heb ik de actieve subwoofer uitgang genegeerd en aangesloten vanuit versterker naar subwoofer en vanuit daar verder naar de speakers.
Mijn idee was nu om (indien mogelijk) mijn passieve subwoofer (bassreflex) om te bouwen naar actief. De wooferkast heb ik daartoe open geschroefd en de speaker ziet er nog prima uit. Op de wooferspeaker staat 12 Ohm. Achten jullie het mogelijk door bijvoorbeeld een versterker erbij in te bouwen om de stap naar actieve subwoofer te maken? Ik zie van die subwoofer versterker boards van Hypex, Sam, Dayton, Yung maar ook chinasites (aliexpress, etc) geven de nodige zoekresultaten. Is het aan te bevelen om een 220V aansluiting te hebben of doet dit er niet toe? Zijn de elektro componenten (2x bipolar 100uF 100v- en een spoel) die erin zitten dan ook te hergebruiken? Bijgevoegd wat foto's.

met vriendelijke groeten,
Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: passieve subwoofer ombouwen naar actief?

Berichtdoor Henkjan » vr 12 jul 2019, 16:59

Hallo Jos, welkom hier
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

beijert

Berichtdoor beijert » vr 12 jul 2019, 21:30

Hoi Jos,

Krijg je zo'n versterker ingebouwd? (Ruimte?) Qua aansluiten moet dat wel lukken en ik zou zelf de subwoofer versterker op de plaats van de spoel aansluiten.

Wellicht de condensators nog controleren of ze hun waarde behouden hebben
Mark

boeschwoelie

Berichtdoor boeschwoelie » za 13 jul 2019, 18:08

Hallo Henkjan en Beijert, Bedankt!

De kast heeft een diameter van 42cm hoogte 25 cm. Ik denk erover om een versterker erin te zetten op de plaats waar nu de ander componenten zitten, als deze overbodig zijn. Is het een idee om de stroomingang op 12V of 24V te houden zodat een adapter buiten de kast blijft en er niet te veel warmte wordt geproduceerd in de woofer.
Hebben jullie een idee hoe ik het beste die speaker kan aansluiten deze heeft een links en recht ingang? De versterker aansluiten in plaats van de linker of rechter spoel ??

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 jul 2019, 19:11

Die onderdelen zien er uit als een tweede orde lowpass filter, spoel in serie, condensators parallel. Heb je dat nog wel nodig met de subwoofer versterker die je gaat gebruiken?

Als de versterker zelf filtert, dan kan je die onderdelen gewoon wegkiepen en de uitgang van de versterker rechtstreeks op de speakerklemmen aansluiten.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 jul 2019, 19:28

Oh nee, het is ook nog een eerste orde highpass filter voor de aan te sluiten satellieten.
Als je je satellieten direct op je marantz aansluit, dan kan je subwoofer versterker aangestuurd worden vanuit je subwoofer uitgang op je marantz. Ik ga er even vanuit dat de in te bouwen subwooferversterker maar één kanaal heeft. Je gebruikt dan beide spreekspoelen van de woofer en sluit die beide op de uitgang van de versterker aan (wel in fase!). Er van uitgaande dat er aktieve filtering plaatsvindt, heb je de oude filteronderdelen uit de subwoofer niet meer nodig.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 jul 2019, 19:51

Nu ik de handleiding van de NR1710 lees, ben ik er niet van overtuigd dat de pre-outs tbv de subwoofer al lowpass gefilterd zijn.
Dat zal je versterker dus moeten doen.
Als je een echte subwoofer plate-amp gebruikt, dan zit filtering inbegrepen. Van onbekende versterkers van chinese makelij (aliexpress) zal je daar goed op moeten letten.

boeschwoelie

Berichtdoor boeschwoelie » zo 14 jul 2019, 21:42

Hallo Pappaleo,

Bedankt voor je reacties.
De satellieten gaan inderdaad direct op de versterker. De doorkoppelingen naar de satellieten in de subwoofer zijn dan sowieso anders, toch? Als ik het goed beredeneer is de speaker daarom ook 12 Ohm, 2x 6 Ohm voor de satellieten ?? Is dat ook de reden waarom er die twee spoelen zitten ?? Of mijn versterker al filtert op de subwooferpoort weet ik inderdaad niet. Is er een methode waarmee ik dit in de praktijk kan controleren??

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 14 jul 2019, 23:30

Bij het asnsluiten van je subwoofer heb je niets meer te maken met je satellieten. Die sluit je rechtstreeks aan op de uitgang van je marantz receiver en klaar.

Je subwoofer sluit je aan op de uitgang van je (plate)amp. Als dit een mono versterker is, dan zet je de twee spreekspoelen van je woofer parallel. Dat maakt 12/2=6 ohm. Dat gaat prima.
De ingang van de (plate)amp word aangesloten op een van de subwoofer asnsluitingen op je marantz receiver. Met de regelaars op de plate-amp stel je de filtering van je subwoofer in. Alle filteronderdelen (spoelen en condensatoren) komen dan te vervallen.

Gebruik je geen instelbare plate-amp, maar een gewone rechttoe rechtaan versterker, dan heb je de filteronderdelen wel nodig. Dat vind ik zelf een suboptimale oplossing.

Je versterker filtert met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid NIET op de subwooferuitgang.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 15 jul 2019, 9:33

ik verwacht wel dat de NR1710 een gefilterde sub uitgang heeft, net als alle AV receivers
http://manuals.marantz.com/NR1710/EU/NL ... mloggd.php
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 15 jul 2019, 9:51

You're right :mrgreen:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”